Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 22:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Sub kobler fra ved svage lyde (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
maJE2803
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 24 Februar 2016 kl. 08:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har et 5.1 - anlæg bestående bl.a. af en Denon 3312 AV-receiver, B&W XT-højttalere samt en Velodyne SPL800 Ultra Sub som jeg frem til nu har været utroligt tilfreds med. Sub'en er koblet til receiveren via LFE-indgangen.

I forbindelse med vinterferien sidste uge afbrød jeg al strøm til anlægget og da jeg kom tilbage søndag begyndte Sub'en at opføre sig mærkeligt:

Når der er sammenhængende og kraftig lyd som musik, ekplosioner, eller anden "massiv" lyd opfører den sig som normalt. MEN når man f.eks. kun hører en mand tale (svagt) i telefon, speakerstemme via satellit, eller anden "spinkel" lyd bliver Sub'en kun koblet ind i perioder over f.eks. 5-10-15 sekunder. Dermed varierer stemme-lyden meget, fra en fyldig bund når Sub'en er aktiv, til en spinkel stemme når kun center-HT'en kører. ENORMT IRRITERENDE!!!

Jeg tænkte først at det måtte være noget med ved hvilken frekvens AV-receiveren kobler Sub'en ind. Umiddelbart stod den dog som før (200Hz på receieveren, maks på sub'en) - og selv om jeg nu både har justeret op og ned på både receiver og sub er der tilsyneladende ingen forskel.

Løse forbindelser kan ikke være problemet - for ved musik osv er der jo ingen problemer.

Jeg er løbet tør for ideer til hvad der kan være galt - og håber derfor på at nogen her kan komme med gode forslag til hvad jeg ellers skal forsøge med. På forhånd tak for at nogen vil give mig nattesøvnen tilbage... :)

Til top Vis maJE2803's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af maJE2803

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Februar 2016 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Den har en signal sensing funktion som kan være defekt. Subwooferen slår fra når der ikke har været signal et par minutter. Det hænger jo da lidt sammen med at du kun oplever det ved svage passager.

200 Hz er også meget højt at dele. Jeg vil normalt ikke går over 80 Hz.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

maJE2803
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2016 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Takker for svar! Ja, man kan stille sub'en til at slå fra når den ikke har fået signal i nogle minutter (10 minutter - auto turn on/off) - og man kan sætte den til at være aktiv hele tiden. Har prøvet begge dele, men ingen forskel! I øvrigt er det jo også kun på intervaller mellem 5-10-15 sekunder at den de-/aktiveres.

I øvrigt helt enig mht at 200 Hz er højt. Men B&W XT-systemet er temmelig "smalt" og giver meget lidt bund. Derfor synes jeg at det fungerer fint med at lade lidt mere af stemmerne mv gå over Sub'en (med relativt lav volum).

Hmmmmm - er helt tom for ideer...? :)

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Februar 2016 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Dit problem lyder lidt kryptisk. Hvis nu annullerer auto turnoff så den "skulle" være on hele tiden, er der jo kun to fejlmuligheder tilbage. Enten er din sub defekt (auto turnoff virker hele tiden og er ikke følsomt nok på sensorsiden), eller også er det din Denon, der periodisk dropper signalet ved svage passager (den har jeg dog aldrig hørt om), men det er da nemt at checke. Smid din "sub out" i en eller anden tilfældig lille forstærker med en tilfældig højttaler på og skru op for denne, og spil så din film eller hvad det nu er. Hvis der konstant er lidt bulder uanset lydstyrke, så er din sub jo nok defekt

maJE2803
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2016 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Boydk: Den skal jeg lige ha' en gang til: Er følgende korrekt forstået ? :

1) RCA-kabel ud fra AV-receiver og ind i en anden forstærker (i stedet for ind i Sub'en)
2) Hvis lyd hele tiden senes ind i den "anden" forstærker (tjekkes vha anden højttaler eller headset osv) så sender AV-recieveren korrekt signal - og Sub'en er syg.
3) Hvis lyd i den "anden" forstærker varierer på samme måde som når signalet sendes til Sub'en - så er det AV-receiveren det gør noget galt.

Er det så enkelt?   

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2016 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Du er usædvanligt skarp i dag.
Alt er rigtigt forstået

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2016 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

For at fintune pkt. 1:
RCA-kabel ud fra AV-receivers SUB-OUT

maJE2803
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2016 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Takker. Føler mig da også usædvanligt veloplagt i dag - håber det fortsætter til i aften hvor jeg skal aflure systemet dets hemmeligheder... :)

maJE2803
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2016 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Opdatering:
Har nu lydigt gjort som Boydk foreslog - og sandelig om ikke at recieveren sender et pænt og sammenhængende signal ud til min anden forstærker jeg prøvede med. Dvs det må altså være Sub'en der er syg!

...Hvilket så også fik mig ind på den tanke at justere signal-niveauet op for Sub'en i receiveren. Dette fungerer faktisk: Altså hvis jeg i receiverens setup skruer helt op for signalet til sub'en (+12 db) og kompenserer tilsvarende ved at skrue ned for vol på sub'en - så er der faktisk sammenhængende lyd i Sub'en.

Men dette kan da ikke være rigtigt? Altså at man skal lave sådan en finte for at få sub'en til at fungere sammenhængende...! Forslag modtages med tak! :)

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2016 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Jo da, det kan s´gu meget godt passe. Problemet er, at når du sætter din sub på max. styrke, skal dit indgangssignal være tilsvarende svagere. Din sub´s autosense sidder netop på indgangen. For at det ikke skal kunne aktiveres af brum/støj/andre årsager, kan følsomheden af samme årsag ikke være "skyhøj", da den så aldrig ville slukke. Tilsvarende har du så skruet så langt ned på sub-out på receiver, at det er for lidt til at holde sub´en kørende.
Din løsning er helt fin, op med signalet fra receiveren og tilsvarende ned for volumen på selve sub´en

maJE2803
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2016 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Boydk - du skriver: Problemet er, at når du sætter din sub på max. styrke, skal dit indgangssignal være tilsvarende svagere. - Med "max styrke" - mener du så "cutofffrekvensen" ,eller volumen?

Det der plager mig så grænseløst er at jeg jo (selv om jeg er en mand i min bedste alder, på den rigtige side af 40...) ikke mener at være så senil at have glemt at jeg tidligere skulle have justeret mit Sub-signal på receiveren så himmelhøjt ...! Taktikken virker nemlig ikke hvis man kun skruer en lille bitte smule op (f.eks +2 db).

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2016 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Jeg mener selvfølgelig "Volumen".
Med andre ord: Sæt volumen på "sub-out" på din receiver på et så højt niveau, at din sub ikke laver de unoder, der var dit problem i første omgang.
Sæt derefter volumen på din sub, så det passer til det niveau, du ønsker. Voila.... problem solved

maJE2803 skrev:
(selv om jeg er en mand i min bedste alder, på den rigtige side af 40...)

Grønskolling

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes