Forfatter |
|
hbuus Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 692
|
Sendt: 19 Januar 2016 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg
har et godt stereoanlæg (se signatur), men overvejer at skifte til
et 5.1-surroundanlæg – selvfølgelig mest mht. film og serier, men
det skal også kunne spille musik.
I
den anledning har jeg to spørgsmål:
1)
Mht. prisen:
Kan
det passe, at det er nødvendigt med udgifter i størrelsesordenen
20.000 kr. blot til en surroundreceiver, centerhøjttaler og sub?
Altså
fordelt sådan her:
Surroundreceiver:
10.000
Centerhøjttaler:
4.000 – 6.000
Subwoofer:
4.000 – 6.000
Dertil
kommer så prisen for to baghøjttalere, samt alle kabler (og en
Blu-Ray afspiller, men de behøver vist ikke være så dyre.)
2)
Mht. det tekniske:
Sådan
en (dyr) surroundreceiver, hvor mange år "holder" den?
Det
samme selvfølgelig mht. tv'et.
NB.
Min stue er på ca. 14-15 kvm.
Håber nogen af jer kan hjælpe, for jeg ved ikke så meget om det :)
|
Til top |
|
|
hbuus Forum Bruger

|
Sendt: 19 Januar 2016 kl. 16:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, jeg kan se, at mit anlæg ikke står i min signatur længere, så det kommer lige her i stedet for:
2 x Dynaudio Excite x32 gulvhøjttalere 2 x Vincent SP-997 mono effektblokke NAD M51 forforstærker/dac
|
Til top |
|
|
Superfrg Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2015 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 194
|
Sendt: 19 Januar 2016 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kommer helt an på dine forventninger til det.
Jeg vil sige at de priser du nævner giver dig adgang til noget meget fornuftigt grej.
Jeg ville prioritere at matche de 3 forreste højtalere, altså venstre/højre og center.
Baghøjtalerne er efter min erfaring meget lav prioritet, selv hvis du hører musik i 5.1
Der sker i det store hele ikke særlig meget deromme.
Jeg opgraderede nogle små Dali højtalere til nogle omkring samme serie som mine front til 20x prisen, og ja de er selvfølgelig rigtig
gode, men det er totalt overkill.
Dit budget giver dig adgang til en rigtig fornem sub, som f.eks. SVS.
Afhængigt af rummets størrelse og lydniveau er du godt dækket ind på det beløb.
Nu er dit rum meget lille, så jeg tror deres mindste er rigelig fin.
Jeg købte en Sony bluray afspiller til under 2000 kr. som havde fået fine anmeldelser og kan spille SACD.
Hvor længe holder det? Det er lidt som med TV, de bliver ved med at finde på noget nyt hele tiden, men hvis du ikke har brug for
det nyeste nye, som f.eks. Atmos, og vil købe brugt, er til din fordel hvis du ser på noget som bare er nogle få år gammelt.
Jeg synes selv godt om Anthem, og købte en fornuftig brugt "sidste generations model" til 5000 kr. Det er mindre end 1/3 på en
enhed som havde 2-3 år på bagen da jeg købte den.
Mindre kan måske også gøre det til at starte med?
Jeg har et fornuftigt stereosystem, og selv om jeg tilføjede muligheden for 5.1 så bruger jeg det bare næsten aldrig.
Det passe heller ikke helt med mindre børn og at se en film i reference volume
|
Til top |
|
|
hbuus Forum Bruger

|
Sendt: 20 Januar 2016 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt, tak for svaret, Superfrg! :)
Jeg vil holde øje med brugtmarkedet og slå til, når der dukker en Dynaudio Excite x22 Center op til en fornuftig pris. Det er den centerhøjttaler, som er fra samme serie som mine gulvhøjttalere. Så har jeg de 3 forreste højttalere i hvert fald.
Så vil jeg ellers spare penge op i løbet af 2016 og starten af 2017, og så købe en 2017-model surroundreceiver til den tid.
Sub og baghøjttalere kan så komme til sidst i løbet af 2017, efterhånden som jeg får råd til det.
|
Til top |
|
|
SlotCarsten Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2012 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 55
|
Sendt: 20 Januar 2016 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville måske gribe det lidt anderledes an.
Det er min erfaring af selv en surround receiver til 20.000 ikke vil komme i nærheden af den kvalitet du allerede har på dit stereo anlæg. Opgradering til surround vil være et tilbageskridt. Så jeg ville i meget større grad satse på dit eksisterende anlæg.
Hvad jeg har gjort er at købe en relativ billig Yamaha surround receiver (~2500), og så køre preout på front kanalerne over til mit Stereo anlæg. Her har jeg heldigvis en mulighed for på forforstærkeren at køre pass-through og dermed direkte ud i mine effect trin og front højtalere.
Yamaha'en trækker så center + baghøjtalere + (signal til) sub + center-high (Dem kommer jeg tilbage til).
Når vi hører musik kører vi udelukkende på Stereo HiFi anlægget.
Når vi ser video/TV bruges Yamaha'en + Stereo. Resultatet er fantastisk. Du får lyd i kvalitet som dit Stereo anlæg.
Yamaha'en tændes iøvrigt automatisk fra fjensynet via HDMI.
Center-High eller "dialog-lift" kan jeg ikke anbefale nok. Det er 2 ganske beskedne højtalere som er monteret i højde med TV'ets overkant. Ved hjælp af Yamaha'en indstilles "Dialog-lift", således at summen af center-high plus center højtaleren under fjernsynes for lyden til at synes at komme fra midten af billede, altså der hvor der tales.
Virkningen er fantastisk.
Og ja, jeg er også enig om at baghøjtalerne ikke behøver at være i en extrem kvalitet. Det er meget lidt lyd der reelt kommer herfra. For det meste bare "Ambience" eller rum.
|
Til top |
|
|
hbuus Forum Bruger

|
Sendt: 20 Januar 2016 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hm, Nad M51 forforstærkeren har dette:
"The M51 offers two HDMI inputs and one output with video pass through."
Er det det du mener med pass-through?
Jeg har faktisk allerede bestemt mig for, at jeg vil beholde mit nuværende anlæg. Meningen er så, at have det til musik, og et surroundanlæg til film. Men hvis jeg kan bruge mit nuværende anlæg sådan som du beskriver, så lyder det da virkelig interessant!
Mht. Center-High, det vil jeg lige se nærmere på.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 20 Januar 2016 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det fortjener at nævnes, at surroundforstærkere/receivere i de lavere prisklasser er blevet forbedret en hel del m.h.t. (musik)lyd i de senere år. Før i tiden var der få i prisklassen under 5-10 tusinde, der kunne levere en god lyd til musik, men fabrikanterne er ved at komme efter det - måske p.g.a. hifi-folkets klager(?).
|
Til top |
|
|
SlotCarsten Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2012 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 55
|
Sendt: 21 Januar 2016 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kombineret Stereo/Surround anlæg.
Min Yamaha er en RX-V667. Jeg må konstatere at min hukommelse har spillet mig et pus. Prisen på 2500 holder ikke. Det har nok nærmere været 5000. Anyway det afgørende er at den har pre-out. Dvs. mulighed for at få signaler ud på linie niveau som kan fødes direkte ind i et effekt trin. Af de nyere modeller skal man nok op i en RX-V779 til 5500 for at få dette. Under alle omstændigheder endte vi med en betydelig billigere forstærker end de 20.000 vi eller var oppe og runde i forsøg på at finde en surround der kunne spille stereo. Min erfaring er vel en 5 år gammel, så om der er sket væsentlige ændringer siden da (jævnfør mollecon) skal jeg ikke kunne udtale mig om.
Nu er det jo ikke praktisk at skulle koble ledninger til effektrinnene om mellem surround forstærker og stereo. Det er derfor vigtigt at for-forstærkeren har en mulighed for at have en linie-input som kan fast kobles til fuld volumen (pass-through). Når man så bruger denne input kanal går man uden om forforstærkerens volumen kontrol. dvs. at man kun regulere volumen på fjernsynet og ikke flere steder i systemmet. Dette er ikke det samme som HDMI pass-through som går på at sende lydsignalet gennem HDMI kablet.
I mit setup sidder TDC-boks, blu-ray og X-box one til HDMI stik på fjernsynet. Der går så et HDMI kabel fra fjernsyn til Yamaha receiveren som decoder det digitale signal og splitter det op i 5.1 eller 7.1 signaler. Som sagt routes front kanalerne via preout gennem forforstærker og effekttrint til front højtalerne. Subwooder sidder på pre-out til sub.
Resten af kanalerne (højre/venstre bag, center og de 2 dialog-lift højtalere sidder til de respecktive højtaler udgange på Yamaha'en.
Når der skal ses TV er det nødvendigt at tænde for TV. (Dette tænder automatisk for Yamaha'en via HDMI kablet.)
Det er ligeledes nødvendigt at tænde for for-forstærkeren (som så tænder for effekt forstærkeren via trigger-out) samt at vælge "TV" input kanalen på forforstærker. Lydstyrke reguleres udelukkende på TV.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 21 Januar 2016 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil også anbefale en surround forforstærker. Du har jo allerede forstærker til fronter, og gode effektforstærkere koster ikke alverden. Når Blueray overføres via HDMI, så er der faktisk kun minimal forskel, uanset pris. Du kan jo ögså kombinere spillekonsoller og blueray, og slå to fluer med et smæk.
|
Til top |
|
|
hbuus Forum Bruger

|
Sendt: 22 Januar 2016 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
SlotCarsten skrev:
Kombineret Stereo/Surround anlæg.
Nu er det jo ikke praktisk at skulle koble ledninger til effektrinnene om mellem surround forstærker og stereo. Det er derfor vigtigt at for-forstærkeren har en mulighed for at have en linie-input som kan fast kobles til fuld volumen (pass-through). |
|
|
Damn, det kan man ikke med min Nad M51 forforstærker. Så skal jeg have en ny forforstærker, hvis det er. Mht. at købe en lidt billigere surroundreceiver, så går man jo også et trin eller to ned i rumkalibreringsniveau, ikke? De dyrere modeller har jo mere avanceret rumeqkalibrering, eller hvad det hedder.
|
Til top |
|
|
hbuus Forum Bruger

|
Sendt: 22 Januar 2016 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Jeg vil også anbefale en surround forforstærker. Du har jo allerede forstærker til fronter, og gode effektforstærkere koster ikke alverden. |
|
|
Jeg forstår ikke - hvordan kan jeg så bruge mit eksisterende system? Undskyld at jeg er så blank på det her! :)
|
Til top |
|
|
hbuus Forum Bruger

|
Sendt: 22 Januar 2016 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Det fortjener at nævnes, at surroundforstærkere/receivere i de lavere prisklasser er blevet forbedret en hel del m.h.t. (musik)lyd i de senere år. Før i tiden var der få i prisklassen under 5-10 tusinde, der kunne levere en god lyd til musik, men fabrikanterne er ved at komme efter det - måske p.g.a. hifi-folkets klager(?).
|
|
|
Ok, det er godt at vide, tak :)
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 22 Januar 2016 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
hbuus skrev:
Kjeldsen skrev:
Jeg vil også anbefale en surround forforstærker. Du har jo allerede forstærker til fronter, og gode effektforstærkere koster ikke alverden. |
|
|
Jeg forstår ikke - hvordan kan jeg så bruge mit eksisterende system?Undskyld at jeg er så blank på det her! :)
|
|
|
Denne er en forforstærker med processor NuForce AVP-18 digital 7.1 surround processor Hvis du kun vil have surround fra Blueray, behøver du faktisk ikke engang en forforstærker, da blueray afspillere som oftest har denne indbygget. Alle pre-out tilsluttes effektforstærker eller højttaler med indbygget forstærker. Til bagkanaler kan du sagtens finde god billige højttalere med indbygget forstærker. Hvis du vil have samme center som fronter, skal du have en ekstra effektforstærker, og kan du jo finde den samme Vincent som du også bruger på fronterne.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 22 Januar 2016 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
NB! Dynaudio har flere aktive højttalere på programmet, så måske en af disse kan matche fronter som center? Her må du nok spørge en Dynaudio ekspert, og det er desværre ikke mig.
|
Til top |
|
|
hbuus Forum Bruger

|
Sendt: 22 Januar 2016 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hm, er det en skidt idé overhovedet at tænke på surround med den stue, jeg har? Se herNår jeg rigtig vil nyde at se film eller lytte til musik, flytter jeg højttalerne lidt til siderne, så de kommer længere fra hinanden. Men bagefter er jeg nødt til at rykke dem ind igen, for ellers står de i vejen.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 22 Januar 2016 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan godt lide dine diffusorer
|
Til top |
|
|
hbuus Forum Bruger

|
Sendt: 22 Januar 2016 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Jeg kan godt lide dine diffusorer  |
|
|
Det ved jeg dårligt nok hvad er!   Udover at det er noget akustik-halløj ! Men altså, vil du godt mene, at jeg kan få surround til at fungere i min stue? Det håber jeg :)
|
Til top |
|
|
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
Sendt: 22 Januar 2016 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja ja ja... Bevares, det er ikke optimalt, men skal man undvære....
Niks... Hop du ud på dine skæve ben.... Du skal vel ikke bo der for evigt...?
Jeg har selv en Pioneer LX SC 75 med B&W CM9 i front og nogle mk bag... Måske ikke optimalt, men lyden i stereo eller bedre i snurrerundt er bedre
end den lyd din flade kasse på væggen udbringer...
|
Til top |
|
|
hbuus Forum Bruger

|
Sendt: 22 Januar 2016 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt, tak, Struktøren!
|
Til top |
|
|
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
Sendt: 22 Januar 2016 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Velbekomme
Holdbarheden i dag er rimelig god, mindst 10 år holder det, og holder man sig i skindet og ikke hopper på det nyeste kan man gøre gode køb på
brugtmarkedet... Min egen Pioneer er nu snart 6 år, fungerer fint, på arbejdet har jeg en brugt Denon der fungerer som forstærker under
svendeprøverne, den er vel omkring 10-12 år... Og se på brugtpriserne... De rasler ned, for netop her sker den største udvikling... For producenterne,
men som forbruger med lidt is i maven, masser af penge sparet
Mvh
Birger
|
Til top |
|
|