Forfatter |
|
FotoKarsten Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2016 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2
|
Sendt: 13 Januar 2016 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da jeg for nogle uger siden, får vist nogle tegninger af nogle højtaler min far har tegnet i 1981, få jeg blod på tanden. Fordi jeg her de sidste års tid er
Blevet helt vild med at bygge højtaler. Har bygget en stor og lille højtaler, noget PA sub og topklasse.... Men det der ville være sjovt var at skaffe den
diskant min far havde tiltænkt. Den liner nogle af de store runde aflange metal diskant Fostex har lavet. Men denne enhed blev vist nok kaldt en Jet
diskant, og var vist hul hele vejen igennem og spillede så også begge veje. En anmelder fra den gang roste den, bordset fra at den skulle dæmpes på
bagsiden, syntes han. Er der nogle der kender denne enhed om det er noget der kan fås endnu.
Har nemlig fået min far med på ideen om at bygge den højtaler. Men eller uden den diskant...
Mvh. Mig og lidt min far...
__________________ -: Det handler om lyden... Og ikke hvad mærke, kabler eller hvad det har kostet! :-
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 13 Januar 2016 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tyske ELAC laver en diskant de kalder JET. I princippet er det dog bare en Air Motion Transformer. Sådanne findes i dag i mange versioner, f.eks. fra Mundorf. Ellers er der den gode gamle Oscar Heil ESS AMT - den er stor, dyr og absolut fremragende. Findes af og til brugt, til mere rimelige priser.
De typiske AMT stråler ud på begge sider.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
FotoKarsten Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2016 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2
|
Sendt: 13 Januar 2016 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super! Går straks igang med at søge... 1000 takker!
__________________ -: Det handler om lyden... Og ikke hvad mærke, kabler eller hvad det har kostet! :-
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 14 Januar 2016 kl. 01:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
I linket ser du den originale enhed, som var fra ESS Labs, og hed "Heil AMT" (Air Motion Transformer)
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=103129& PN=1 __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 14 Januar 2016 kl. 01:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
mcshamus Udelukket fra forum

Tager en pause!
Bruger siden: 16 August 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 110
|
Sendt: 14 Januar 2016 kl. 09:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er den færdige højttaler at se (jeg kan ikke finde ud at gøre linket aktivt):
http://www.worldofhifi.dk/?page=galleries&album=173-226_ hoejttalere_%28hi-fi_revyen-81%29&img=716
Så vidt jeg husker, solgte Audioscan ikke løse enheder fra ESS Heil.
Led efter
ESS Heil Air Motion Transformer AMT Tweeter Oskar Heil
|
Til top |
|
|
hififreak Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 294
|
Sendt: 14 Januar 2016 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har sådan et sæt heil air diskanter de spiller fremragende ,hvis jeg skulle bygge noget med dem,www.pureaudioproject.com,det er svært at finde
andet,der ellers er hurtig nok til heil air enheden
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 14 Januar 2016 kl. 09:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var lige præcis det, der var Heil diskantens problem, den var hurtigere end nogle af de enheder, der blev brugt i den færdige højttaler (ESS AMT1 og 2), så den "stak af" i forhold til bas/mellemtone. Her ESS AMT1  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
hififreak Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 294
|
Sendt: 14 Januar 2016 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja,det var et problem,har selv et sæt Fostex fs 41rp ,en stor båndmellemtone/bas enhed der spiller fra 200 -1000hz ,den skal jeg have lavet en dipol
sammen med heil air og 2 stk 15 tommer basser fra pureaudio pr side :-)
|
Til top |
|
|
blackstef Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 76
|
Sendt: 14 Januar 2016 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
ESS eksisterer endnu, her er et link til hjemmesiden:
http://esslabsusa.com/
Jeg har to sæt ESS AMT, 1B og 1C, og er vild med lyden af air motion!
Hvis man har HØRT ovenstående model og synes at bassen er for langsom, så kan man jo evt lave en 3 vejs med f.eks en 6,5 eller som på billedet en 5 tomme.
Jeg synes at der er mere slask i lilletrommen med en mellemtone, og jeg kan lide begge.
Mvh

|
Til top |
|
|