Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. maj 2024 | 23:35   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Akustik i bio? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Andersmi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Juni 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 126
Sendt: 12 Januar 2016 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er flyttet i hus og er så heldig at have fået lov til at lave en dedikeret biograf
Jeg kunne godt tænke mig at få lidt input til hvordan jeg forbedre akustikken.
Biograffen ser sådan her ud.

Loftet er troldtekt og gulvet er træ og alm tapet på væggene.
Mit subwoofer er en SVS PB13-Ultra og står i øverste venstre hjørne.
Jeg har en SVS AS-EQ1 hvor jeg har indstillet min sub og har fået dette resultat

Jeg har tænkt på at få noget filt sat op på væggene ved ikke om dette vil hjælpe på akustikken?

Håber i har nogen gode ideer til forbedringer

På forhånd tak.
Anders

__________________

Design af ny biograf
Til top Vis Andersmi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andersmi
 
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 475
Sendt: 13 Januar 2016 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Hej Anders :)
Fedt med et dedikeret rum, det er bare fedt at få frie tøjler til at få god lyd. Og ved at du går efter bedre akustik, vil du virkelig kunne få meget
mere vellyd ud af dit anlæg.

Nu er din tegning meget lille så det er lidt svært lige at se målene, men det ligner at rummet er 3.5mx3.5m, er det korrekt? Hvis det er, så er det
ikke ligefrem en optimal dimensionering til et godt lytterum, men derfor kan der stadig laves god lyd derinde. Hvad er væggene lavet af og hvad
ligger der under trægulvet?

EQ som du har været i gang med på din subwoofer har sin plads i den akustiske værktøjskasse, men det har også sine begrænsninger. Du har
fået det der ligner en flad frekvenskurve, ud fra det Audyssey viser, men eksempelvis mangler den at vise efterklang. Det vil sige at nogle
frekvenser højst sandsynligt er i rummet rigtig lang tid, hvilket kan være en stor ulempe. Hvis jeg har læst dimensionerne af dit rum korrekt, så
vil de stående bølger i rummet falde på de samme steder i frekvensbåndet, og vil dermed skabe store udsving i bas området. Ved de her udsving
bliver energien fra bassen "fanget" mellem to flader med en selvforstærkende effekt, og derfor bliver de hængende i rummet i lang tid. Det skal
der en eller anden form for bass traps til at tage sig af, men nu kommer vi lidt for langt frem, set i forhold til hvad vi rent faktisk ved om
akustikken i dit rum endnu. Rigtige målinger af rummet vil kunne hjælpe med at afklare den aktuelle situation.

Filt på væggene vil jeg på det kraftigste anbefale dig IKKE at sætte op på væggene. Filt har en meget dårlig absorberings evne med undtagelse af
diskanten, hvilket vil sige at hvis du sætter filt på en stor procentdel af overflade arealet i dig rum, vil du komme til at over absorbere i diskant
området, og du vil højst sansynligt blive efterladt med boomy-bas og rungen i mellemtonen.

Akustik kan kontrolleres og styres så man kan opnå lige præcis den lyd man gerne vil have, det kræver bare at man gør det rigtigt   
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega
 
Andersmi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Juni 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 126
Sendt: 13 Januar 2016 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Hej Wega

Ja det bliver så fedt at komme i gang med at lege
Ja det er da ikke for tydeligt Det er tæt på rummet er 3,5 x 3,97 meter. Væggene er lavet af porebeton(Gasbeton) med glasvæv på. Det er beton som er under trægulvet.
Hvordan kan jeg komme til at lave sådan en måling, kan jeg bruge min Radio Shark DB måler til dette?
Jeg har kigget lidt på nettet hvad der findes og er stødt Gik Acoustics her kan man få et room kit til 5800 kr. http://gikacoustics.co.uk/product/gik-acoustics-room-kit-pac kage-1/
Har læst at nogen bruger rockwool til at lyddæmpe. Hvor meget bedre er det at bruge GIK frem for rockwool?
Har læst en del steder hvor de anbefaler at man sættter bass traps op i all hjørner fra gulv til loft men det er der ingen af GIKs room kits som indeholder. Kan du gøre mig lidt klogere på dette?
Til top Vis Andersmi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andersmi
 
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 475
Sendt: 13 Januar 2016 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Puha den halve meter ekstra på den ene side skal du være glad for
Det er nogle hårde materialer, som virkelig er gode til at holde energien inde i dit rum.
Din Radio shack mikrofon tror jeg ikke kan bruges, for den kan ikke til kobles en computer, kan den?
Rockwool er et super godt absorberende materiale, og GIK bruger selv noget lignende i deres produkter.
I dit rum vil der nok blive brug for bass traps, men det er svært at sige 100% uden at have målinger af rummet. Og ja hjørnerne er de optimale
placeringer da de stående bølger har forbindelser til hjørnerne, og derfor er det et godt sted at behandle også set fra et praktisk synspunkt.
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega
 
Andersmi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Juni 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 126
Sendt: 13 Januar 2016 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Den vil jeg så være glad for
Min Radio Shark DB har et output phono stik så den vil godt kunne tilsluttes computeren. Hvilket program kan man bruge til at lave sådan en måling.

__________________

Design af ny biograf
Til top Vis Andersmi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andersmi
 
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 475
Sendt: 13 Januar 2016 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger selv programmet REW til at måle med, men jeg er i tvivl om hvor godt din mikrofon vil kunne arbejde sammen med programmet. Det
burde kunne virke, men der skal nok ske noget kalibrering af i hvert fald mikrofon og muligvis også dit lydkort.
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega
 
Fjelle
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 25 April 2013
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 69
Sendt: 14 Januar 2016 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Det virker ganske glimrende med din Radio Shack. Jeg har en magen til, og det virker godt, da der er output til at tilslutte den din enhed.
Til top Vis Fjelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fjelle
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes