Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. maj 2024 | 01:43   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Lavbudget akustikforbedring (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 27 Februar 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 963
Sendt: 12 Januar 2016 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Hej Alle samme

Jeg syntes det er ved og være på tide at få forbedre akustikken i mit rum, men da jeg er studerende er mine midler begrænsede og det skulle helst
kunne gøres i så pæn en form som muligt. Pt runger mit rum utroligt meget da der næsten ikke er noget afdæmpning andet end sofaen og et billede
der hænger på væggen bag mig (det billede tænkte jeg på og fylde med skum der kunne absorbere noget af lyden)

Jeg faldt over nogle plader fra EQ-akustik

Men er de gode til og forbedre akustikken i en lejlighed, eller skal jeg have noget andet? Det skal som sagt kunne gøres så billigt og pænt som
muligt, da jeg er studerende, og jeg ikke er meget for øje-bæ
Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 12 Januar 2016 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Akustik er kompliceret, men jeg har ret gode erfaringer med Basotect plader.
Jeg ved det er noget dyrere, men jeg har bare ret dårlig erfaring med at skære hjørner med akustikplader

Der er disse ret effektive:
Basotect Grå

Overfladen på dem er forholdsvis pæn, og sætter man dem op i loftet, bemærker de fleste dem slet ikke.
I sin tid monterede jeg fire hvide i mit hvide loft med stuk rundt om, og der troede de fleste at det var fyldningsloft.

De grå er noget billigere end de hvide.



__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 475
Sendt: 12 Januar 2016 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Hejsa :)
Har du et maks du vil bruge på det? Så er det noget lettere at guide, hvis man har et loft at gå ud fra.
Skum har en fornuftig effektivitet i mellemtone og diskant området, men kommer hurtigt til kort når vi bevæger os ned i nedre mellemtone og ender
med at være ret ineffektiv når vi snakker bas. Det kan være ret uheldigt, og er man ikke opmærksom kan man ende op med et overdæmpet rum i
toppen, uden at det har hjulpet på efterklangstiderne i bunden. Til gengæld er skum billigt!
Din idé med at hænge skum bag billedet, er der desværre stor chance for ikke vil gøre en ret stor forskel. Det afhænger af hvad billedet er lavet af.
Hvis det er et malet lærred eller print på papir, er det reflektivt og derfor vil lydbølgerne ikke gå igennem og nå ind til absorberende materiale.
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega
 
LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 27 Februar 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 963
Sendt: 12 Januar 2016 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Det var også meningen de skulle fyldes ind i et stort billede jeg har hængende bag mig så man ikke kunne se dem men nej de er ikke kønne!

Jeg bor som sagt i lejlighed og alle vægge og loft er beton, gulvet er trægulv - og sætte ting i loftet er desværre som udgangspunkt no go, da det
bliver meget synligt og igen - øjebæ, alle typer løsninger der ser fede ud, kan hænge på væggen eller kan sættes bag højtalerne tages imod med
kyshånd!

Og jo det er for dyrt, budget mæssigt så ligger vi der hvor jeg sendte link til
Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear
 
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 475
Sendt: 12 Januar 2016 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Til det budget tror jeg det bliver svært at finde noget som ser pænt ud, for det er næsten kun skum produkter der ligger i denne prisklasse. Som
skrevet så er det ret begrænset hvad du vil få ud af at sætte skum bag dit billede, så derfor ville jeg spare de penge. Mit bedste bud i 2-300kr's
klassen (som jeg har opfattelsen af at vi taler om her), er et så tykt og stort et tæppe du kan finde, som du kan ligge på første refleksions punkterne
på gulvet.
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega
 
Fjelle
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 25 April 2013
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 69
Sendt: 12 Januar 2016 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Jeg købte 32 af de tiles der, som du nævner. De lugter forfærdeligt, det synes jeg i hvert fald, så jeg har sat mine til salg. Jeg har i stedet lavet
mine egne absorbenter, hvilket i øvrigt er en rigtig sjov udfordring.
Til top Vis Fjelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fjelle
 
Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 394
Sendt: 14 Januar 2016 kl. 07:48 | IP-adresse registreret  

Jeg slutter mig til Wega her.

Du skal ikke undervurdere effekten af et stort tæppe mellem højttalerne og lyttepositionen; desuden vil det nok også være en af de pænere (og
forhåbentlig mindre ildelugtende) løsninger. Alternativt kan du forsøge at bryde de store flader op ved at bruge de møbler og reoler der er i rummet.
Hvis du trækker hver anden bog lidt ud vil det være med til at sprede lydbølgerne når de rammer, hvilket nok vil hjælpe (jeg går ud fra at du som
studerende har en bogreol, men hvis ikke kan stort set hvad som helst bruges - bare undgå store parallelle flader).

Prøv dig lidt frem, men glem ikke at høre lidt musik ind i mellem
Til top Vis Ørstrøm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ørstrøm
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 14 Januar 2016 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg lige må komme med en lille mening.

Væg-til-vægtæppe er i fleste tilfælde godt.

Men kontra at lægger et lille tæppe (f.eks 3x2m eller andet), foran og imellem højttalerne, er man bedre tjent foruden.
Hos mig resulterer et sådan "lille" stykke tæppe, imellem og foran højttalerne, i et smallere lydbilled.
Fordi lyden der kommer ud midt imellem højttalerne (hvor tæppet ligger), bliver dæmpet og det bliver lyden på ydersiden af begge
højttalere ikke (for her når tæppet ikke ud).
Det giver hos mig, nærmest en lyd af to højttalere der spiller hver for sig (meget groft trukket op), og "flyder" ikke sammen i en
sammenhængende helhed.

Ved lytteposition har man vel, i fleste tilfælde, både stole, sofa, bord med tæppe under og pynt på væggen, og man SKAL kunne høre
god stereo derfra uden den store "aku-tur"

At man sikkert kan måle sig til en bedre dæmpning, selv med et lille tæppe, bliver jo bare en måling for rummet i sin helhed.
Man kan ikke af en sådan måling udlede, hvordan lyden opfattes af den enkelte i lytteposition.

Har man sine ht stående ude på gulvet, et stykke fra bagvæg, kan den store hurdle blive lavfrekvente svingninger som reflekterer fra
bagvæg.
Sådan bagfrakommende reflektioner, kan maskere lyd-billedet, og det er ikke særlig kraftige reflektioner der skal til.
Men efter min erfaring, heller ikke særlig meget der skal gøres, for at få dem ned hvor de ikke gør "skade".
Her kan det lille tæppe, placeret på gulvet imellem og BAG ht være nok.
Har man ht placeret tæt på bagvæg, kan man istedet hænge tæppet op på væggen imellem og bag ht.

Men under alle omstændigheder mener jeg, det vigtige må være, at have et "ens" gulv (tæppe eller ej), i hele stuens bredde foran
højttalerne.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes