| Forfatter |
|
spaan Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2016 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 10 Januar 2016 kl. 01:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle, nyt medlem og søger råd her !
Mit ønskede råd går på følgende
Rega rp3 eller Thorens 203 !
Har pt en rega planar 3 med elys pickup, vil gerne løfte min lytte oplevelse derfra.
Er vidende om mulige opgraderinger omkring planar 3, men ønsker ikke at gå den vej, derfor vil jeg høre om meninger vedrørende ovennævnte pladespillere! Hvilken bør jeg gå efter, opgraderings muligheder med deres tonearme, tænker på indstillngs muligheder, andre pickup, pickup vægt til respektive tonearme, indstillings muligheder på deres respektive arme. tænker på rega planar og deres omtalte højde på pickup ? Ved rega rb 300 og rb 302 er meget roste arme, men vil jeg være lige så godt stillet med en tp 82 arm og dennes muligheder mht, valg af anden pickup. De nævnte pladespillere forventes brugt med, Ortofon blue eller bronz , dennon dl 110 . Har selv læst at dl 110 er en "tung" pickup for regas arme, men er den eller de Ortofon pickups det gode valg.
PS, de skal spille gennem en nad riaa2.
Har selv været mest til en rega rp3,men er bygyndt at se på en Thorens 203. har faktisk set 203 inkl. dl 110, til samme pris som rp3 med elys.
Venligst, gode, seriøse rå udbedes !
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 10 Januar 2016 kl. 01:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor låner du ikke begge med hjem og lytter på/til dem? Det er dine ører, der skal afgøre, hvad der lyder bedst i dit set-up. Så kan du også
vurdere, om de begge giver det ønskede løft i lydkvalitet og hvilken, der i givet fald løfter mest ...
Og i øvrigt, hvis du ønsker en tonearm med størst mulig fleksibilitet/indstillingsmuligheder, så ville en Rega-tonearm ikke være mit førstevalg. Her kan
du udelukkende stille nåletryk og antiskating. Hverken VTA/SRA eller azimuth kan indstilles direkte på Regas tonearme (med mindre man begynder at
fedte med diverse mellemlægsskiver/shims). Om det samme gør sig gældende for Thorens-tonearmen, aner jeg ikke - den kender jeg ikke
|
| Til top |
|
| |
spaan Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2016 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 10 Januar 2016 kl. 02:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Låne med hjem er ikke option, d a203 md dl 110 er set på www. i Tyskland, det jeg tænker på, er højde på pickups kontra regas arme, især om tp 82 arm, giver bedre muligheder på længere sigt !
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger


Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 10 Januar 2016 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja... Den Thorens du tænker på har været gennem Lyd og billede test, den kan Googles, her anbefaler de en bedre pickup og en Plademåtte, og så
skulle du, i følge dem, have en bedre pladespiller end en Rega 3. De bedre muligheder du efterspørger i forhold til Rega armene, burde være i forhold
til indstillinger på armen, vta og lignende, der er jeg svar skyldig, men det kan da undersøges ved at spørge en forhandler...
Mvh
Birger
|
| Til top |
|
| |
spaan Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2016 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 31 Januar 2016 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Takker for svar og har taget et valg !
Det er faldet ud med en thorens td 206 med ortofon 2 m bronze. Må dog vente noget på den, da importøren ikke har den hjemme pt i min ønskede
farve.
Kommer med en lille rewiev når det hele spiller.
God dag til alle.
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger


Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 31 Januar 2016 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med valget, jeg tror du bliver glad for din pladespiller og din pickup.
Mvh
Birger
|
| Til top |
|
| |
jac65 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2009 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 87
|
| Sendt: 08 Februar 2016 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er du til pop/beatles etc så er Rega sikkert mest dig, den har en opløftende britisk sound, hvor Thorens er mere til rytmisk og specielt god til jazz/rock.
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger


Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 08 Februar 2016 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er jeg så ikke enig... Syntes ikke man "bare" kan sige at REGA er opløftende pop/Beatles og Thorens er til jazz/rock... Det er pladespillere med
hver deres filosofi... Nu har pickup og arm også noget at sige i forhold til lyden... Beatles lyder også godt på en Thorens TD 160 super og en TD 2001
Selvom jeg har en Rega, så vil jeg nok foretrække en Thorens...
Mvh
Birger
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 08 Februar 2016 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
jac65 skrev:
| Er du til pop/beatles etc så er Rega sikkert mest dig, den har en opløftende britisk sound, hvor Thorens er mere til rytmisk og specielt god til jazz/rock. |
|
|
jac65, er blot nysgerrig efter at vide, hvad du forstår ved "britisk sound"?
Og beklager, hvis det er en smule off-topic, men det vil trods alt hjælpe med til at forstå, hvordan du opfatter lyden fra hhv. en Rega- og en Thorens-pladespiller
|
| Til top |
|
| |
gabetta Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2014 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 401
|
| Sendt: 08 Februar 2016 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen det er da klart... Rega er britisk lyd, ligesom Mullard, hvor Thorens lyder schweitzisk :-)
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 08 Februar 2016 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, og vi ved jo alle, at britisk musik hverken er rytmisk eller rocket (sagde manden og kiggede sin samling af Led Zeppelin, Deep Purple, Rolling Stones og The WHO igennem ... og søreme om han ikke også fandt noget Jethro Tull i den helt bløde folkemusik-genre)
|
| Til top |
|
| |
gabetta Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2014 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 401
|
| Sendt: 08 Februar 2016 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Udstyr lyder naturligvis altid af det land de stammer fra, hvordan kan der ellers stå Queen på en Rega pladespiller :-)
|
| Til top |
|
| |
jac65 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2009 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 87
|
| Sendt: 15 Februar 2016 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
jac65 skrev:
| Er du til pop/beatles etc så er Rega sikkert mest dig, den har en opløftende britisk sound, hvor Thorens er mere til rytmisk og specielt god til jazz/rock. |
|
|
jac65, er blot nysgerrig efter at vide, hvad du forstår ved "britisk sound"?
Og beklager, hvis det er en smule off-topic, men det vil trods alt hjælpe med til at forstå, hvordan du opfatter lyden fra hhv. en Rega- og en Thorens-pladespiller  |
|
|
Hehe, det var ikke ment så sort/hvidt, og der findes jo mange forskellige Rega'er og Thorens'er, så det er relativt. Jeg synes helt sikkert, at Rega er mere opløftende og melodisk i sin musikformidling, ikke helt ulig Garrards pladespillere fra 1960erne, deraf britisk sound. Thorens er for mig mere ren og rytmisk stærk i sin formidling, hvor det melodiske ikke træder helt så tydeligt igennem.
|
| Til top |
|
| |
KeldWN Forum Bruger


Bruger siden: 07 Januar 2015 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 38
|
| Sendt: 15 Februar 2016 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den Queen/Rega kan KUN spille Queen - Lige meget hvilken plade du lægger på __________________ Musik = Livets Medicin
|
| Til top |
|
| |