Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 12:55   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Ortofon Quintet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 757
Sendt: 29 December 2015 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Nogen der har prøvet de nye Ortofon Quintet MC pick up'er ? 



__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 334
Sendt: 29 December 2015 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Jeg er den meget (!) glade ejer af en Quintet Black, som erstatter min aftjente Rondo Bronze. Inden jeg købte den havde jeg besøgt Mikkel (tak for en hyggelig eftermiddag) og lyttet på hans Goldring Legacy og en Benz Micro Ebony TR. Begge meget fine pickupper. Benz'en er klart over mit budget, og Goldringen er måske lige en anelse for tilbagelænet til min smag. Så valget faldt altså igen på gode gamle danske Ortofon, og hcad der nok er den mest direkte afløser for Rondo Bronzen.

Første lytteindtryk er at Quintet Black ligger et sted midt mellem Rondo Bronzens meget varme og "entutiastiske" spillestil og ældre Ortofoners mere detaljerede, velopløste og analytiske natur. Umiddelbart en fin balance, hvor man netop oplever det som nuanceret, detaljeret og velopløst, men med et tilskud af varme, der forhindrer at det kammer over og blever analytisk. Specielt diskanten er langt bedre end Rondo Bronzen. Til gengæld er den (endnu) ikke helt så dynamisk. Måske ændrer det sig ved tilsptilning. Perspektiv, rum, detaljer, sammenhæng er topklasse. Alle toneområder gengives på samme område - noget jeg sætter stor pris på, da mine MartinLogan højtalere ret nådesløst afslører hvis mellemtone og diskant stiker af fra hinanden. Rillestøj er fantastisk godt undertryk. Endnu bedre end Rondo Bronzen da den var ny. Øget rillestøj er i øvrigt et af de første tegn på at en pickup er ved at være slidt.

Efter et par uger...
Glem ALLE mine tidligere forbehold omkring Quintetens evner mht. dynamik og drama! Den sidste uges tid er den VIRKELIG åbnet op. Uden at miste den ro, balance, nuancering og overblik den altid har haft.

(Indlæg afkortet - anmeldelser hører til under redaktionen /Admin)



__________________
StrictlyStereo
- Bevensee
Til top Vis Bevensee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bevensee
 
OleAndrias
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Oktober 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 29 December 2015 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft den blå i omkring et år. Jeg var glad for den, specielt i toppen var den meget klar. Min gamle pick-up, var Ortofon supreme 10mc. I forhold til supremen så synes jeg at supremen farvede lyden voldsomt, hvor alle LPer lydede ok. Den blå er mere neutral, og den viser virkeligt om en LP er god eller ikke. Mine højtalere er SA Explorer og de har en meget fin diskant og den kom virkeligt frem med den Quintet blå.
Nu har jeg i et par uger spillet med Qintet Black og der er stor forskel. Discounten som jeg var så glad for når jeg spillede med den blå, er ikke så dominerende længere, og det er også det som jeg synes er en god beskrivelse af Quintet Black - harmoni. den har så meget god kontrol på det hele, så hverken bas eller diskant eller noget andet får lov til at dominere. Bassen er meget bedre end i quintet blue og om LPen er god, så leverer den også en fantastisk rumlig oplevelse. Jeg er meget glad for Quintet Black. Men jeg har ikke spillet mere ned 15timer så jeg vænter spænt på det som Bevensee forklarer, nemlig at den vil åbne op. Jeg er heller ikke helt klar over om den er 100% Jeg har ikke noget pereskop
For pengene så er både Blue og Black
Til top Vis OleAndrias's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleAndrias
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4932
Sendt: 29 December 2015 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Sådan helt uofficielt, så skal Ortofons pickup'er ikke tilspilles. Ortofon har selv efterprøvet dette, og kan konstatere at hverken ophæng eller "kredsløb" ændrer karakteristik. Ortofon laver alt(!) inhouse, og har 100% kontrol med processerne.

De skriver det godt selv i deres manual, men det handler mere om køberens følelser over det netop indkøbte (marketing), end praktik. 

Så det er nok mere et spørgsmål om tilvænning end tilspilning...

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 757
Sendt: 30 December 2015 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Tak for kommentarerne, jeg tænkte nok at Ortofon laver gode produkter. Ole hvordan kan du have haft Blue i et års tid, er de ikke ganske nye?
Til næste år skal jeg have mig en blå, to en halv skrubtusse er jo ikke galt.
Godt nytår!


__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 334
Sendt: 30 December 2015 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:

Sådan helt uofficielt, så skal Ortofons pickup'er ikke tilspilles. Ortofon har selv efterprøvet dette, og kan konstatere at hverken ophæng eller "kredsløb" ændrer karakteristik. Ortofon laver alt(!) inhouse, og har 100% kontrol med processerne.

De skriver det godt selv i deres manual, men det handler mere om køberens følelser over det netop indkøbte (marketing), end praktik. 

Så det er nok mere et spørgsmål om tilvænning end tilspilning...


Tjah, et eller andet sker der i hvert fald. Og jeg tvivler på det udelukkende er tilvænning. Selvom ophænget i sig selv ikke ændre sig målbart kan det jo godt tænkes at der sker nogen små ændringer i pianowiren, kontakten mellem kantilever og ophæng, den mekaniske samling af huset, hvad ved jeg. Den opleves i hvert fald mere åben og dynamisk efter noget tid.


__________________
StrictlyStereo
- Bevensee
Til top Vis Bevensee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bevensee
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6421
Sendt: 30 December 2015 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Ortofon laver alt(!) inhouse, og har 100% kontrol med processerne.


Den sandhed skal så lige modificeres lidt. Ankrene til deres HighEnd pu´er bliver faktisk 3D printet hos DTI. Dette har sparet Ortofon for store udviklingsomkostninger. Har været til et seminar på DTI, hvor de viste udviklingen af disse ankre, og forskellen i 3D-printningen fra at have noget, der ringede som en kirkeklokke til det endelige koncept, som var fuldsyændig resonansdødt. Hvorom alting er: De laver ikke alt "inhouse"

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4932
Sendt: 30 December 2015 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Bevensee: Tro flytter bjerge...

Hasse/Boydk: Nå ja, så ok... de samler alt inhouse, for huset til MC Anna kommer også fra en underleverandør, ligesom alle nålene

Men de har 100% styr på montering/processer!

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 334
Sendt: 30 December 2015 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Nåh, du mener ligesom med digitalkabler, hvor der målbart INGEN forskel er, men hvor nogen (dig selv inkluderet) mener at kunne høre forskel?

Uden sammenligning med digitalkabler i øvrigt, fastholder jeg, at Quintet Black udviklede sig dramatisk under tilspilning. Hvad med jer andre, der har Quintet? Har I oplevet ændringer ved tilspilning, eller mener I at der intet er at hente?


__________________
StrictlyStereo
- Bevensee
Til top Vis Bevensee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bevensee
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4932
Sendt: 30 December 2015 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har aldrig sagt, at jeg kunne høre forskel på digitalkabler... jeg har derimod altid talt for, at hvis sender/modtager var i orden, så kan kablet ikke gøre forskel!!!

Og generelt så er tilspilning et meget hypet fænomen... hvor der ofte tales om flere hundrede timers tilspilning af kabler med videre. Højtalere er det, der tager længst tid... højst 25-30 timer, så er de på plads! Og jeg har aldrig oplevet en digital signalkilde, som skulle tilspilles... min egen McIntosh inklusiv! Og lige sådan er det med de fleste analoge signalkilder.

Til gengæld kan visse effekttrin have behov for, at blive driftsvarme, før de spiller optimalt.

Tilspilning er oftere en marketings-strategi, end det er en praktisk nødvendighed. Det giver produktet et "magisk" strøg, som også giver den nye indehaver ekstra ejerglæde. Og hvis vi tror på det, så skal vores hjerne nok hjælpe det på vej

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
OleAndrias
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Oktober 2015
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 31 December 2015 kl. 04:26 | IP-adresse registreret  

Jeg købte Quintet Blue i oktober 2014. I forhold til Black er den ikke så følsom for VTA, hvor man må prøve sig frem med at flytte armen op og ned.
Til top Vis OleAndrias's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleAndrias
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3053
Sendt: 31 December 2015 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Jeg vil også mene, i fleste tilfælde har "tilspilning" at gøre med tilvænning, altså noget som foregår indvendigt i hovedet,
men er alligevel noget helt konkret man må forholde sig til.
Det gælder dog ikke for pu, som jo består af bevægelige dele.
Og ligesom Ortofon, har også vdH fuld styr på hele processen.
VDH pu skal ifølge mine erfaringer, gerne røre sig i 40-50tim, før de største daglige ændringer i lyden stopper.
Og efter det, ændrer lyden sig ikke mere hørbart, dag-for-dag, men pu slides dog fortsat, kontinuerligt med lille lydændring til følge, indtil
den dag lyden har ændret sig så meget, man ikke er i tvivl.    

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
miki
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 12 Juli 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 31 December 2015 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:

Jeg har aldrig sagt, at jeg kunne høre forskel på digitalkabler... jeg har derimod altid talt for, at hvis sender/modtager var i orden, så kan kablet ikke gøre forskel!!!

Og generelt så er tilspilning et meget hypet fænomen... hvor der ofte tales om flere hundrede timers tilspilning af kabler med videre. Højtalere er det, der tager længst tid... højst 25-30 timer, så er de på plads! Og jeg har aldrig oplevet en digital signalkilde, som skulle tilspilles... min egen McIntosh inklusiv! Og lige sådan er det med de fleste analoge signalkilder.

Til gengæld kan visse effekttrin have behov for, at blive driftsvarme, før de spiller optimalt.

Tilspilning er oftere en marketings-strategi, end det er en praktisk nødvendighed. Det giver produktet et "magisk" strøg, som også giver den nye indehaver ekstra ejerglæde. Og hvis vi tror på det, så skal vores hjerne nok hjælpe det på vej  



Er stort set enig.
Underligt at de handelskolefolk skulle få så stor magt.



__________________
Every day I get up in the morning and go to work
And do my job-whatever
Til top Vis miki's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miki
 
Entusiasten
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2015
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 73
Sendt: 31 December 2015 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

En pickup skal have cirka 200 timer før den er helt tilspillet.

Hvorfor?

Det er det samme med biler. Motor og især gearkassen skal også køres til (dog ikke så meget som i gamle dage).

Med en pickup er det især gummiophænget som skal "sætte sig", og det kræver noget ”massage tid”.

Pladerillen laver også en ekstra polering af slibningen på diamanten.
Til top Vis Entusiasten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Entusiasten
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4932
Sendt: 31 December 2015 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Har du læst hvad, jeg skriver om Ortofon? Deres gummi ændrer sig ikke, og de fleste andre producenter benytter idag gummi med lign. egenskaber!

Og tro flytter bjerge... 200 timer er fuldstændig hen i vejret. Undersøgelser viser, at vores hukommelse slet ikke kan huske detaljer efter så lang tid. 200 timer fordelt på 8 timer om dagen, betyder at det ville tage 25 dage eller en lille måned, at tilspille en pickup.

Ingen kan i detaljer huske hvordan den lød i starten efter så lang tid.

Det hele foregår i hovedet!

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3053
Sendt: 31 December 2015 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Entusiasten.
Jeg kan godt acceptere du føler du skal bruge 200tim i tilspilning af pu.
Jeg bruger (som jeg skrev over) selv omk 40-50tim og tillige med 25% eks. vægt i perioden.
Men at nålespidsen ligefrem skulle blive ekstra tilslibet af kontakten med den bløde vinyl, i "den første" periode tror jeg ikke.
Mængden af slitage nålen får i sin tid på pladespilleren, er støt og ens i hele perioden, nålen er i brug.
Trinløst over tid vil den ændre lydkarakter, du lægger ikke i første omgang mærke til det, da det sker over tid.
Men hvis du f.eks efter et par år, sammenligner med en ny og tilsvarende pu, kan du høre den er blevet mat i toppen.
godt nytår nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 334
Sendt: 07 Januar 2016 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:

Jeg har aldrig sagt, at jeg kunne høre forskel på digitalkabler... jeg har derimod altid talt for, at hvis
sender/modtager var i orden, så kan kablet ikke gøre forskel!!!




Mikkel: Jeg skylder dig en undskyldning. Jeg var sikker p, at jeg havde læst en almeldelse, hvori du skrev, at du kunne høre forskel på
digitalkabler. Jeg har nu læst et par af dine digitalkabeltest, og må konstatere, at jeg havde gjort dig uret. Beklager meget.

__________________
StrictlyStereo
- Bevensee
Til top Vis Bevensee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bevensee
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6421
Sendt: 07 Januar 2016 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Det med tilspilng en s´gu en underlig ting.
Fik her i det nye år "fat" i en NOS Shure V15-IV Micro Ridge. Den skulle
da på for sjov. Havde ikke den store forventning, og føj for pokker. Magen til
led gengivelse af øverste mellemtone og diskant skal man s´gu lede længe efter.
Men efter 3 LP-sider skete der en radikal ændring. Ved fjerde LP-side forsvandt
al aggresivitet og ændrede sig løbende igennem siden.
Den har nu spillet godt 10 LP´er, diskanten er silkeblød, og specielt bunden bli´r
mere og mere fast og mere fremtrædende.
Nu er det så en ældre sag, så det kan måske ikke sammenlignes med dagens standard,
men på denne er udviklingen stadig i gang, og den lader til at ende op med at være
så tilpads hæderlig (underdrevet Jydsk), at den ender med at få en fast plads, som
en af dem, der bliver skiftet med.



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Bulletdodger
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
KT Radio

Bruger siden: 26 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 374
Sendt: 07 Januar 2016 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Nej nej, det er bare noget du bilder dig ind.
Til top Vis Bulletdodger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bulletdodger
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4932
Sendt: 07 Januar 2016 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Brrrrr... ding! (Trommehvirvel, bækken!)

Som Boydk nævner, så sker der noget i løbet af 10 plader - 8-10 timer - med en NOS pickup ... og det har jeg ingen indsigelser imod.

Men nye pickup'er har bedre gummiophæng, som ofte ikke ændrer egenskaber, så her er tilspilning mindre udtalt, og da slet ikke 200 timer. Og at spolerne i en pickup skal tilspilles... hvordan skal det lige ske? Løsnes eller strammes viklingerne i løbet af de næste 200 timer?!?! 

Det er altså nogen gange vores egen skyld, at vores hobby ikke bliver taget seriøst af andre mennesker. Det er sgu' rent ud sagt en værre gang Harry Potter, med det der hifi

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes