Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 19:54   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Opgradere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 394
Sendt: 22 December 2015 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Hej alle sammen

Efter at have flyttet sammen med min kæreste, har jeg fået lidt mere plads til anlægget og et mere hensigtsmæssigt proportioneret lytterum, så jeg har leget med tanken om at kigge lidt på opgraderinger/udskiftninger af de få dele, der er tilbage. Jeg har besluttet, at fremover vil anlægget bestå af pladespilleren og en aux indgang, der nok oftest vil være Spotify connect. CDen og andre, mere ukurante, kilder, har jeg lagt fra mig igen


Mit spørgsmål går på selve min pladespiller, min Pro-Ject RPM 4 og hvorvidt det kan betale sig at opgradere på dele af den, eller om det giver bedre mening at udskifte den. I øjeblikket er den standard, men pickuppen er dog udskiftet til en Ortofon 2M Red. Det er vigtigt at nævne, at jeg
ikke er utilfreds med lyden af mit setup; det giver mig megen glæde i hverdagen, men jeg tænker, at det er på tide, at få lidt mere ud af det, når jeg har muligheden.

De opgraderinger jeg overvejer er især tre:

1, At købe en tungere akryltallerken til pladespilleren, der vil give den en masse ekstra masse (lige under tre kilo ekstra) og forhåbentlig bedre hastighedsstabilitet (som jeg dog ikke oplever er et problem). Ydermere vil det være en kosmetisk opgradering, og den billigt udseende "sølv"- farvede pladetallerken vil være sort. (Denne opgradering koster lige omkring 1200,-)

2, At købe en Speed Box til pladespilleren, igen for at optimere hastighedsstabiliteten. (Også lige omkring 1200)

3, At opgradere pickuppen til en 2M Blue, eller evt. konkurrerende pickupper i samme prisklasse. (også lige omkring 1000)

Oveni dette vil jeg lave en form for mekanisk afkoblet hylde, men det kommer til at ske uanset hvad jeg ellers vælger.

Alternativet til alt dette er selvfølgelig enten at lade helt være, eller at sælge Pro-Jecten og købe en god brugt pladespiller, som jeg så kan opgradere på på et senere tidspunkt. (gammel Thorens eller evt. en LP12 kunne være muligheder, men byd endelig ind!)

Hvad tænker I til denne problemstilling? Kan det betale sig at opgradere på min pladespiller, som jeg må sige at jeg er ret glad for både funktionelt og kosmetisk? Hvis ikke, hvad ville I så overveje som alternativer?

Resten af anlægget ser sådan her ud:

Holfi Integra 8 A.E. integreret forstærker
B&W DM602 S3 højttalere på blackfoot-standere
Cambridge 540P RIAA
Tara Labs RSC Axiom signalkabler
Supra Mini 1.6 højttalerkabler

Tak for hjælpen

__________________
My candle burns at both ends; It will not last the night; But ah, my foes, and oh, my friends - It gives a lovely light!
- Edna St. Vincent Millay
Til top Vis Ørstrøm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ørstrøm
 
madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1092
Sendt: 22 December 2015 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Brug pengene til musik , du får ikke bedre lyd ud af det du har. Måske vil en 2M Blue være en god ide og det billigste.
Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax
 
Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Februar 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 665
Sendt: 22 December 2015 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Stort set enig, fik dog megen fryd og glæde af en Speed Box (den billige) til min RPM3

__________________
mvh
Jens-B
Til top Vis Jens-B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens-B
 
Kim
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 23 December 2015 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Prøv at se denne video:    Pladespiller-opgradering

__________________
mvh. Kim
Til top Vis Kim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim
 
Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 394
Sendt: 25 December 2015 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Glædelig jul alle sammen og tak for svarene.

@Kim Det var en meget interessant og relevant video, du linkede til, og helt sikkert noget jeg vil bruge, når jeg bygger min afkoblingsløsning.

@madmax Jeg kan forstå at du ikke mener at det er værd at opgradere på anlægget, da det ikke vil give bedre lyd. Har jeg forstået dig korrekt,
hvis jeg læser dit indlæg som der er en (eller flere) begræsende faktorer i udstyret?
Mht. at "bruge pengene til musik" så er det ikke en enten eller ting for mig; jeg køber musik i det tempo, jeg er villig til at lytte til det og jeg
bruger penge på udstyr, i den udstrækning jeg er villig til at eksperimentere eller "gå på opdagelse". Som sagt er de to ting uafhængige, så
mindre energi/færre penge brugt på anlæg er ikke lig med mere musik for mit vedkommende.

@Jens-B Jeg ville være meget interesseret i at høre, hvad Speed Boxen gjorde af forskel for dig?


Når alt dette så er sagt, så overvejer jeg stadig en god, brugt pladespiller som opgradering i stedet for. Som sagt ligger en Linn Sondek højt på
min ønskeliste, men er der nogen der har andre bud?
Til top Vis Ørstrøm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ørstrøm
 
Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 25 December 2015 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Du kunne kaste dig ud i det her: http://www.troelsgravesen.dk/ProJect-RPM4.htm
Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666
 
Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 394
Sendt: 25 December 2015 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Det er en rigtig interessant opgradering, som jeg ville elske at lave, men jeg er bange for, at mine snedkerevner ikke helt rækker. Under alle
omstændigheder, ville jeg i hvert fald skulle have en fungerende reserve og så lave den som et hyggeprojekt :)

Det er dog fedt at se, at der er nogen der bygger på dem; jeg synes ikke at man ser mange RPM 4'ere for tiden.
Til top Vis Ørstrøm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ørstrøm
 
Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Februar 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 665
Sendt: 25 December 2015 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Det rent praktiske var, at man nu ku' skifte hastighed med tryk på en knap. Jeg HADER at skifte bælte.
Dernæst kom der en ret væsentlig forbedring i gangkonstansen. Så meget, så det udmønter sig i et forbedret lydbillede.

__________________
mvh
Jens-B
Til top Vis Jens-B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens-B
 
Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 394
Sendt: 14 Januar 2016 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Jeg endte med, at beslutte mig for at udskifte Pro-Jecten med en vintage pladespiller i stedet.

Valget faldt på en Linn Sondek LP12 med en SME 3009 S2 improved arm og en VMS20e/F20 EO, en kombination som jeg er helt utroligt glad for.



Tak for svar og råd alle sammen!
Til top Vis Ørstrøm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ørstrøm
 
Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Februar 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 665
Sendt: 14 Januar 2016 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Det var da vist ikke helt dumt. Tillykke

__________________
mvh
Jens-B
Til top Vis Jens-B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens-B
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes