Hej alle sammen
Efter at have flyttet sammen med min kæreste, har jeg fået lidt mere plads til anlægget og et mere hensigtsmæssigt proportioneret lytterum, så jeg har leget med tanken om at kigge lidt på opgraderinger/udskiftninger af de få dele, der er tilbage. Jeg har besluttet, at fremover vil anlægget bestå af pladespilleren og en aux indgang, der nok oftest vil være Spotify connect. CDen og andre, mere ukurante, kilder, har jeg lagt fra mig igen
Mit spørgsmål går på selve min pladespiller, min Pro-Ject RPM 4 og hvorvidt det kan betale sig at opgradere på dele af den, eller om det giver bedre mening at udskifte den. I øjeblikket er den standard, men pickuppen er dog udskiftet til en Ortofon 2M Red. Det er vigtigt at nævne, at jeg
ikke er utilfreds med lyden af mit setup; det giver mig megen glæde i hverdagen, men jeg tænker, at det er på tide, at få lidt mere ud af det, når jeg har muligheden.
De opgraderinger jeg overvejer er især tre:
1, At købe en tungere akryltallerken til pladespilleren, der vil give den en masse ekstra masse (lige under tre kilo ekstra) og forhåbentlig bedre hastighedsstabilitet (som jeg dog ikke oplever er et problem). Ydermere vil det være en kosmetisk opgradering, og den billigt udseende "sølv"- farvede pladetallerken vil være sort. (Denne opgradering koster lige omkring 1200,-)
2, At købe en Speed Box til pladespilleren, igen for at optimere hastighedsstabiliteten. (Også lige omkring 1200)
3, At opgradere pickuppen til en 2M Blue, eller evt. konkurrerende pickupper i samme prisklasse. (også lige omkring 1000)
Oveni dette vil jeg lave en form for mekanisk afkoblet hylde, men det kommer til at ske uanset hvad jeg ellers vælger.
Alternativet til alt dette er selvfølgelig enten at lade helt være, eller at sælge Pro-Jecten og købe en god brugt pladespiller, som jeg så kan opgradere på på et senere tidspunkt. (gammel Thorens eller evt. en LP12 kunne være muligheder, men byd endelig ind!)
Hvad tænker I til denne problemstilling? Kan det betale sig at opgradere på min pladespiller, som jeg må sige at jeg er ret glad for både funktionelt og kosmetisk? Hvis ikke, hvad ville I så overveje som alternativer?
Resten af anlægget ser sådan her ud:
Holfi Integra 8 A.E. integreret forstærker
B&W DM602 S3 højttalere på blackfoot-standere
Cambridge 540P RIAA
Tara Labs RSC Axiom signalkabler
Supra Mini 1.6 højttalerkabler
Tak for hjælpen