Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 17:18   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Aktiv MC vs. stepup? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
holberg19
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 137
Sendt: 19 December 2015 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer ny forstækning til min Benz Ace.

Kan der siges noget generelt om fordelene ved at have et setup med RIAA + step up i forhold til en MM/MC (eller bare MC) RIAA der kan
levere tilstrækkelig forstærkning?
Til top Vis holberg19's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af holberg19
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 19 December 2015 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

For at undgå for langt kabel totalt set og al den støj og brum, der kan forekomme, så anbefaler jeg en RIAA med de indstillinger du har behov for. Der er for det meste slet ikke grund til at købe step up, men nogle få pickupper kan faktisk opnå fordele ved det, hvad lyden angår.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4932
Sendt: 19 December 2015 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

En rigtig god stepup er dyr, også selv om den kun indeholder 2 spoler(!?)... men på et budget, så er den aktive MC riaa at foretrække, da den ofte er bedre end en riaa + stepup i samme prisklasse.

Kun ved MC pickup'er med meget lavt output (under 0,25 mV) er det bydende nødvendigt med en god stepup, da de fleste aktive MC riaa'er tilføjer for meget støj, og dermed "overdøver" detaljer i musikken. Med mindre, at man har ubegrænsede midler...

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 20 December 2015 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Mikkel er inde på noget af det rigtige. Til min AN IO-I er en (god) step-up/trafo absolut en nødvendighed - jeg benytter en fra Kondo. Her vil en aktiv løsning ikke give den nødvendige støjfrihed (der vil sandsynligvis også være problemer med impedanstilpasningen, da IO-I'eren skal tilsluttes meget lavimpedant forstærkning for at yde sit bedste). Også selv om en af mine RIAA'er er en Rossner & Sohn Canofer S (er den verdens mest støjsvage aktive RIAA?).

Da trafoer i udgangspunktet ikke støjer, så kan der generelt opnås lavere støjniveau med en kombination af trafo og (lav) aktiv forstærkning. Så har man mulighed for at justere gain (forstærkningsgraden) på sin RIAA, så kan det være en særdeles vellydende og støjfri kombination.

Holberg19 - du må ud og lytte og låne forskellige aktive/passive løsninger med hjem. Det er den eneste (rigtige) måde at afgøre på, hvor du synes, at du får mest (vel-) lyd for pengene.

Du nævner ikke, hvad dit budget er, men hvis det ikke er stort, så er jeg helt enig med Mikkel i, at du skal se dig om efter en aktiv løsning. Så får du det hele i en kasse, og skal heller ikke bruge penge på et "fornuftigt" kabel mellem step-up og RIAA.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3053
Sendt: 20 December 2015 kl. 01:25 | IP-adresse registreret  

Holberg19, du skal da gå efter en aktiv løsning.
(Kun RIAA-korrektionen bør være passiv.)

Selv en mc-pu med output nok, få liv og kraft med aktiv step-up sammenlignet med bare at køre direkte ind i Riaa uden step-up.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 20 December 2015 kl. 02:05 | IP-adresse registreret  

Der er da altid en aktiv løsning involveret, selv om man benytter trafo (step-up) til at forstærke signalet fra pu'en? Hvis der benyttes trafo, sidder den
jo bare før den aktive del (selve RIAA'en). RIAA-korrektionskredsløbet kan rigtigt nok være passivt, men jeg har da aldrig set/hørt en RIAA uden
forstærkning?
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
holberg19
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 137
Sendt: 20 December 2015 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

Tak for alle jeres kompetente svar. Jeg tror ikke der er penge til en ordentlig step up løsning i denne rundes opgradering. Måske næste
gang.
Til top Vis holberg19's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af holberg19
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3053
Sendt: 20 December 2015 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Der er da altid en aktiv løsning involveret, selv om man benytter trafo (step-up) til at forstærke signalet fra pu'en?
Hvis der benyttes trafo, sidder den
jo bare før den aktive del (selve RIAA'en). RIAA-korrektionskredsløbet kan rigtigt nok være passivt, men jeg har da aldrig set/hørt en RIAA
uden
forstærkning?



Det er selvfølgelig en aktiv step-up, jeg skriver om.

Man "hører" så meget om "aktive løsninger" for dit og dat.
For RIAA-korrektionens vedkommende, er det dog bedst, den foregår passiv.
Jeg skulle have sat en smiley efter parantes, men det lykkedes ikke.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 20 December 2015 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Du taler m.a.o. om en RIAA-forstærker med tilstrækkeligt med gain til, at den kan benyttes med MC-pu'er, så man undgår at benytte en step-up-transformer.

Jeg forstod fint sætningen omkring den aktive/passive del - det var din sidste sætning, jeg ikke forstod.

Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
isle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Januar 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 107
Sendt: 20 December 2015 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Om du har brug for en step-up afhænger i høj grad af hvilken Benz Ace du har!
Jeg har Ace L for low og benytter aktiv step-up, med super resultat.
På mit anlæg bliver det alt for lys klingende, hvis ikke impedansen kommer under 200 ohm.
Til top Vis isle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af isle
 
quad
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1002
Sendt: 20 December 2015 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  


Steen Thorhauge har en fin step-up i sortimentet!

__________________
So long and thanks for all the fish.
Til top Vis quad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af quad
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes