Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 00:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: SB Acoustics vs scanspeak (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 16 December 2015 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

jeg er i gang med at lave mine dipol højtaler .. og lige nu bruger jeg 12 og 15" som lav mellemtone .. gør det fint .. men det fylder bare af h..

har tænkt på at bytte 15" ud med et sæt af disse.
får men for 2500 kr mere vellyd ved at vælge sb frem for Revelator‏

7½in SATORI MW19P-8  ca 5000kr

18W/8531G00 Revelator‏  brugt 2500 kr

får men for 2500 kr mere vellyd ved at vælge sb frem for Revelator‏

skal spiller fra 80-100 hz til 2500-3000 hz..  

ved at skifte 12-15" kan jeg slippe for en høj mellemtone og en deling..!!!

hvad siger i

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 16 December 2015 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Prøv at høre inde på speakerbuilder´s forum. Der sidder blandt andre, Ulrik som mig bekendt har været med til at udvikle for både ss og sb. :-)
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

Fasen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 December 2015 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Satori koster ikke 5K, men 1500.- stykket hos dansk forhandler som jeg ikke vil linke til
Til top Vis Fasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fasen

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2015 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

ups  min fejl.. har ikke lige fået skrevet det er for 4 enheder 

Fasen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 16 December 2015 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Ahhh
Til top Vis Fasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fasen

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 16 December 2015 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Hvad er din motivation for at skulle spare en mellemtone?

Jeg tror ikke at der er den store kvalitetsforskel på de to enheder. Har kun hørt 5,5" Satori og den er ikke bedre end en Revelator. Dette er der sikkert mange meninger om, men jeg ser et langt større problem ved at fjerne en mellemtonedeling i dipol, som du er i færd med.

Min erfaring er at man er nødt til at anvende to forskellige enheder til at dække det område fornuftigt i rigtig dipol. En 12" eller 15" rammer aldrig 2,5-3 kHz med fornuftig spredning, og to 7" kommer nok ikke under 120-150 Hz i dipol med brugbart lydtryk uden voldsom vandring og derved uopløst mellemtone.

At mellemtonen er klarere, hvis enheden ikke skal tvinges til voldsomme vandringer gælder selvfølgelig for alle højttalerkonstruktioner, men bliver særlig udtalt i dipol, hvor vandringen er væsentlig større end i et kabinet ved samme lydstyrke på grund af dipolafrulningen.

Bruger selv tre 10" per side fra 80 til 230 Hz, hvor to 5,5" overtager op til 1,7 kHz. Mere end tre gange så meget membranareal som to af de enheder du overvejer til samme frekvensområde. Mellemtonerne kan ikke spille meget dybere uden at miste klarheden længere oppe i frekvens. Det kan bedst forklares ved mellemtonelyden får mere og mere karakter af en typisk 2-vejs monitor med samme enheder, jo lavere man går i deling.

Ved 100-125 Hz deling lyder det helt håbløst i mine ører, men her skal enhederne også flytte dobbelt så meget luft som ved 200-250 Hz bare i en normal lukket konstruktion, og dette er så uden at tage højde for dipolafrulningen, hvis start er afhængig af baffelbredden, men for en normal dipolkonstruktion, så vil den være begyndt for længst i det frekvensområde.
Denne afrulning bidrager med yderligere 6 dB tabt følsomhed per oktav nedad, hvilket betyder yderligere en fordobling af mængden af luft, der skal flyttes.

Et tal mellem 3-4 gange mere luft, der skal flyttes ved 125 Hz sammenlignet med 250 Hz er virkeligheden i min næsten baffelløse konstruktion. Dette svarer i membranvandring altså til en helt normal portet monitor med en 5,5", der spiller ned til 50-60 Hz og så hjælpes af en port lidt længere nede. Her har de fleste nok oplevet at mellemtonen aldrig kommer til at svare til en 3-vejs konstruktion med tilsvarende enheder.

Når man når op på over tre gange mere luft, der skal flyttes, så bliver det ca. 60 % større areal af et par Satori (158 cm2) eller 18W (150 cm2) mod mine anvendte to Revelator (95 cm2) lidt ligegyldigt. Følsomheden er ca. den samme per areal for de tre enheder.
Dette er bare en sammenligning mellem 250 Hz og 125 Hz deling, så en deling nede ved 80 Hz betyder at rigtig meget luft skal flyttes af et meget lille areal. Det kan enhederne sagtens, men ikke uden tab af opløsning længere oppe.

Denne hurtige udregning tager i øvrigt hverken højde for den ringere evne til at flytte luft af en enhed med et mindre areal sammenlignet med et større eller kompressionen, der opstår, når en enhed skal bevæge sig.

Det er i mine øjne spild af gode enheder at tvinge dem til en så voldsom vandring ved en deling nede ved 80 Hz i dipol. Deres fine kvaliteter i mellemtonen risikerer at gå fløjten, for nu at sætte sagen lidt på spidsen.
Dette er så uden at tage hensyn til at de valgte Satori- eller Revelator-enheder nok får vanskeligt ved at ramme 3 kHz med fornuftig spredning.

De vellykkede dipolkonstruktioner jeg har hørt har enten været 4-vejs eller 3-vejs med linesource-mellemtoner. Altså 3-vejs med virkelig meget membranareal i mellemtonen. Ikke at jeg lyttet til rigtig mange, men Perfect 8 er et fint eksempel på det sidste.

Linkwitz endte også med et 4-vejs design, før han endelig blev tilfreds. Han endte med en 8 tommer delt ved 120 Hz og en øvre mellemtone, og skrev at han aldrig blev helt tilfreds med opløsningen af hans Phoenix' to 8 tommer delt ved 100 Hz og 1,4 kHz i en 3-vejs konstruktion.

Hvad bruger du nu? Jeg forstår at det er enten en 12" eller 15" til den øvre bas/nedre mellemtone og så nogle øvre mellemtoner - eller hvordan? Og hvor og hvordan deler du? Digitalt/analog?

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2015 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

jeg er helt med på at det ikke er lige til ..  jeg dele digitalt  4vejs.. ..  lige nu bruger jeg cerwin vega ev 153.. 15"  her også Er124 til at ligge ...

har prøvet at hvilke en 6" ned på 90.. det var ok .. men det store lydbillede i mellemtonen  var der ikke .. 

planen var at starte med 2 pr side  og de efter finde flere  så jeg ender op med 8 pr side ..

diskant 2094-7000  høje mellemtone er scanspeak 12m 3,5"    den gør det ok..men mangler luft bag til .. så den kan godt virke lidt klemt.. ..  men det kan da godt være at de to 7" vil gøre det bedre end den 12m   .. men det er lige med hvad jeg så skal bruge fra de 80 til 3-500 hz...

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2015 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Super, digital deling giver dig jo frit valg på alle hylder.

Efter lige at have nærlæst, så det pladsen du er bekymret for, forstår jeg? Altså bredden? Det var af den grund jeg valgte tre 10" 25W (330 cm2) til det frekvensområde per side. Det svarer til en lille 18" men holder bredden under 30 cm og giver plads til en D'Apollito konfiguration ovenpå, mens diskanten stadig er i ørehøjde, men prisen løber selvfølgelig altid op med flere enheder ...

Du har også oplevet tabet i mellemtonen ved lav deling, og min erfaring at ikke bliver bedre medmindre du virkelig har mange enheder, hvis det skal være 3-vejs.
Du savner en løsning i 80-300 Hz, og der er min erfaring også at det er en konfigurationsmæssig udfordring i dipol.

Min erfaring med at dele højere end 230-250 Hz i min opsætning, hvor der sidder tre øvre basenheder under mellemtonerne, er at der opnås en lille gevinst i den øvre mellemtone, mens der tabes lidt ved at mandestemmers overtoner tydeligt kan lokaliseres i de øvre basenheder og derved trækkes ned mod gulvet. Alt i alt et tab, synes jeg. Men det gælder kun, hvis den øvre bas er placeret under mellemtonen.
Jeg har forsøgt en WWMTMWW-konfiguration, og her var stemmeproblemet ikke så problematisk, men selve den fysiske udstrækning af højttaleren gjorde æstetikken en smule overvældende - for nu at sige det mildt ...

Jeg har kun erfaringer med at anvende 12M i kabinetter, og her var den først rigtig god over 7-800 Hz op til godt 3 kHz. Der er den til gengæld også noget af det bedste jeg hørt. Faktisk en smule bedre end de 15M jeg bruger nu, men de skal også kun spille op til 1,8 kHz, så det går lige.

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2015 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

fik ikke sagt tak for din lange forklaring.. .. jeg vil bare forsøge at gøre det lidt mindre da jeg dele værelse min mile lille pige ..  ikke det bedste med det går vi skal jo alle være her.. 

og det lige mat at have et par kæmpe højtaler til at stå  en meter ude i rummet er ikke lige det bedste..

er dig lige ved at lave nogle folde bafler til mine 15" basser, da de har holdt til at hun ind i mellem recer ind i dem med dukkevognen, det bliver de nok ikke ved med at holde til ...

det var derfor at tanken lige opstod med at lave det med mindre enheder  for så vil jeg hænge dem ned fra loftet .. så min lille pige ikke piller ved dem

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2015 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Siankovic skrev:
Super, digital deling giver dig jo frit valg på alle hylder.

Efter lige at have nærlæst, så det pladsen du er bekymret for, forstår jeg? Altså bredden? Det var af den grund jeg valgte tre 10" 25W (330 cm2) til det frekvensområde per side. Det svarer til en lille 18" men holder bredden under 30 cm og giver plads til en D'Apollito konfiguration ovenpå, mens diskanten stadig er i ørehøjde, men prisen løber selvfølgelig altid op med flere enheder ...

Du har også oplevet tabet i mellemtonen ved lav deling, og min erfaring at ikke bliver bedre medmindre du virkelig har mange enheder, hvis det skal være 3-vejs.
Du savner en løsning i 80-300 Hz, og der er min erfaring også at det er en konfigurationsmæssig udfordring i dipol.

Min erfaring med at dele højere end 230-250 Hz i min opsætning, hvor der sidder tre øvre basenheder under mellemtonerne, er at der opnås en lille gevinst i den øvre mellemtone, mens der tabes lidt ved at mandestemmers overtoner tydeligt kan lokaliseres i de øvre basenheder og derved trækkes ned mod gulvet. Alt i alt et tab, synes jeg. Men det gælder kun, hvis den øvre bas er placeret under mellemtonen.
Jeg har forsøgt en WWMTMWW-konfiguration, og her var stemmeproblemet ikke så problematisk, men selve den fysiske udstrækning af højttaleren gjorde æstetikken en smule overvældende - for nu at sige det mildt ...

Jeg har kun erfaringer med at anvende 12M i kabinetter, og her var den først rigtig god over 7-800 Hz op til godt 3 kHz. Der er den til gengæld også noget af det bedste jeg hørt. Faktisk en smule bedre end de 15M jeg bruger nu, men de skal også kun spille op til 1,8 kHz, så det går lige.

lige nu bruger jeg 12m fra 600 til 2850 hz   den gør det som sagt godt.. men den er nok bedre i kabinet ..  jeg har jeg har forsøgt med sb acoustics 5" SB15NRXC30-8 samt 6" i samme serie .. det var ikke godt nok..

jeg syntes at min diskant skal over 2200 hz..  men om jeg kan presse de 18W/8531G00 der op det skulle de kunne.. har selv flere der bruger de enheder op til 2800 hz..  og håber på at kunne sænke delingen så lavt så  mulige på 18W/8531G00. eller skal der andre enheder til i steder for .. ( er ikke købt)

digital deling det kommer men hvis ikke uden om hvis det virkelig skal være godt , og presse enhederne lidt..   hvad gør du selv  også digitalt ...???

Eriek
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Bruger siden: 07 August 2003
Sendt: 16 December 2015 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg havde engang 9 stk. 6"SB og et 150cm bånd på en som jeg husker det 60 cm baffel. Baflen var tredelt, dvs. en plan baffel
med en vinge på den ene side. Jeg delt ved små 400Hz. bassen gik med lidt Eq ned til 30Hz. De enheder kunne såmænd sagens gå
meget højere end de 400Hz. Den bruges jo også som basmellemtone. Bare et indspark.
Til top Vis Eriek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eriek

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2015 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Jeg anvender digital deling med FIR-baserede filtre lavet med RePhase og anvender JRiver som convolver gennem et RME-kort til en 8-kanals PGA2320-baseret volumenkontrol til de otte forstærkerkanaler (IR og Hypex)

Eriek skrev:
Hej, jeg havde engang 9 stk. 6"SB og et 150cm bånd på en som jeg husker det 60 cm baffel. Baflen var tredelt, dvs. en plan baffel
med en vinge på den ene side. Jeg delt ved små 400Hz. bassen gik med lidt Eq ned til 30Hz. De enheder kunne såmænd sagens gå
meget højere end de 400Hz. Den bruges jo også som basmellemtone. Bare et indspark.

Tovejs linesource uden sub eller hvordan? 60 cm baffel giver en senere afrulning og mere bas, men er noget bredere end hvad jeg og åbenbart også lille_smed vil kunne leve med. I din konstruktion er det også båndet, der spiller mellemtonen fra 400 Hz og problemet med stemmerne bliver udvisket af linesource-konfigurationen, mens uklarheden i mellemtonen ikke opstår, da 6"'erne kun spiller til 400 Hz.

At de også anvendes som bas/mellemtone er fint, hvis man kan leve med tovejs-lyden fra et kabinet. Men jeg mener ikke at man kan ikke rigtig sammenligne dipol med kabinetter her. At sætte en enhed(er) til at spille syv oktaver fra 30 - 2000 Hz går ikke i dipol - medmindre man har usandsynlig mange af dem eller har så bred en baffel at der mere er tale om væg.

Eriek
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Sendt: 16 December 2015 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Årh, jeg fik ikke skrevet om konstruktionen som sådan, men det var et dipolt system, både bas og båndet. Der var ikke noget som
blev udvisket her. Jeg har rodet med div. dipole systemer de 12-15 år så jeg ved godt hvordan et sådan kan trimmes. Har p.t. Gr-
Research servobassystem og havde dem sammen med et bredt melleltonebånd og et smalt diskantbånd i 75cm længde det spillede
fantastisk.

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2015 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Eriek skrev:
Årh, jeg fik ikke skrevet om konstruktionen som sådan, men det var et dipolt system, både bas og båndet. Der var ikke noget som
blev udvisket her. Jeg har rodet med div. dipole systemer de 12-15 år så jeg ved godt hvordan et sådan kan trimmes. Har p.t. Gr-
Research servobassystem og havde dem sammen med et bredt melleltonebånd og et smalt diskantbånd i 75cm længde det spillede
fantastisk.

Du misforstod mig. Jeg skriver at problemet med lokaliseringen stemmerne bliver udvisket af linesource. Altså at en deling over ca. 250 Hz giver en lokalisering af stemmer i enhederne, hvilket er et problem i min konfiguration, som jeg beskrev. Dette er ikke et problem når mellemtonerne i er spredt ud i hele længderetningen. Det var det jeg skrev. Jeg kunne ikke drømme om at kommentere på lyden af nogle højttalere, jeg ikke har hørt.

Men som jeg skrev tidligere, så er det min erfaring at den bedste måde man kan få dipol til at fungere ordentligt som 3-vejs er et linesource system til mellemtone og diskant. Ikke for at lægge dig ord i munden, men jeg tror vi er nogenlunde enige.

Eriek
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Sendt: 16 December 2015 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Ok. Ja der lokaliseringen ryger lidt, men det synes jeg er ret typisk for Linesource i større eller mindre grad. Her har rummet utrolig
meget at sige. Min stue er meget levende=ingen akustik regulering. Her smadres rigtig meget af bagvæggen. Jeg har hørt mine ht.
hos Holm Acoustics godt dæmpede rum og det var nærmest en helt anden ht. at lytte og der var fin præcision i lydbilledet.
Men ja det er bedst at have delingen ved ca.200Hz. som giver stemmer mere krop.

Mine sidste ht. som delvist er solgt delte jeg ved 200Hz. mellemtonebånd/servosubber i H-baffel og der var massere af krop.

Mit linesource system mindede om Præstens nye ht. Dog uden de subber han har, men som jeg har nu i en anden konstruktion.

Eriek
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Sendt: 16 December 2015 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Eriek skrev:
Ok. Ja der lokaliseringen ryger lidt, men det synes jeg er ret typisk for Linesource i større eller mindre grad. Her
har rummet utrolig
meget at sige. Min stue er meget levende=ingen akustik regulering. Her smadres rigtig meget af bagvæggen. Jeg har hørt mine ht.
hos Holm Acoustics godt dæmpede rum og det var nærmest en helt anden ht. at lytte og der var fin præcision i lydbilledet.
Men ja det er bedst at have delingen ved ca.200Hz. som giver stemmer mere krop.

Mine sidste ht. som delvist er solgt delte jeg ved 200Hz. mellemtonebånd/servosubber i H-baffel og der var massere af krop.

Mit linesource system mindede om Præstens nye ht. Dog uden de subber han har, men som jeg har nu i en anden konstruktion.

Det gik lidt for hurtigt. Jeg synes lokaliseringen ryger lidt i det hele taget for dipolt system, nogen mener ligefrem at denne difuse
gengivelse er mere rigtig end en kasseht.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes