Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 21:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: OCC kobber til hovedtelefon? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gernera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 30 November 2015 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Hej,

Måske lidt spild at lave et nyt topic, men står i den situation, at jeg skal have anskaffet mig noget OCC copper kabel, da jeg skal lave nyt kabel i mine Beyerdynamic DT770..

Problemet er bare, at jeg kan fornemme at der er forskellige slags, dårlige og gode. Jeg kan dog ikke frasortere skidtet fra guldet, og bliver derfor nødt til, at spørge om råds.

Hvad jeg søger helt præcist:

24-26 AWG
OCC Copper
Transparent isolering

Har kigget på EBAY og fundet det her hos en gut fra Ukraine (Ingen told og moms da det er EU..) - http://www.ebay.com/itm/50m-1x0-12-26-AWG-60-to-220-C-HIGH-P URITY-OCC-COPPER-TEFLON-WIRE-MGTF-/321725010196?hash=item4ae 84e1114:g:hQsAAOSwBahVLQIB

Håber her er nogle som har lidt kendskab på området, da jeg står og skal bestille meget snart.. ;-)

Hilsen
Anders
Til top Vis Gernera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gernera

jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Sendt: 30 November 2015 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Pas på med Ukraine, det er bestemt ikke medlem af EU. Dvs. der vil være en risiko for told og moms fra det pågældende land.
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff

Gernera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2015 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Tror jeg blev tabt til geografi timen, samt google..

Slog det bare hurtigt op: https://da.wikipedia.org/wiki/Ukraine#Geografi
Så der stod Europa, og så tænkte ja.. Ja Europa.

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 November 2015 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Det er teflon der er brugt til isolering i det kabel, det bliver noget stift...

Jeg har selv brugt Jena cable til mange hovedtelefoner, det er bare ret dyrt, der er også noget der hedder Neclotide cable som er lidt billigere, men
kig også på alm Mogami microfon kabel, der kan du også finde noget hvor alle lederne har gennemsigtigt isolering
Til top Vis techtrino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af techtrino

Gernera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2015 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Skal siges, at det skal flettes, så måske det ikke bliver så stift igen?
Men altså, regnede lige sammen med told osv. og for de 50 meter koster det 490 kr.. Alt for dyrt..

Men du snakker om noget Mogami med ALLE ledere der er gennemsigtige.. Ved du hvad de hedder?
Synes ikke jeg kan finde nogen.

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2015 kl. 06:48 | IP-adresse registreret  

Teflon bliver for stift uanset hvad, nogen har dog ikke noget imod det, jeg bryder mig dog ikke om at kunne mærke kablet :(

Mogami W2534 har 2 gennemsigtige ledere - kan heller ikke finde nogen hvor de alle er - jeg er nok blevet gammel.

Dem kan du jo bare pille ud også skal du bare bruge et par meter mere. Mogami kan man oftes finde ret billigt, så om du skal have 2 eller 4 meter
det gør intet, som oftes er det fragten der er dyrest ;)

Gernera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2015 kl. 08:11 | IP-adresse registreret  

Ja okay, det kan godt lidt se med det teflon.. Måske jeg også vil blive træt af det, da de jo egentligt skal bruges til dagligt pendling brug.. :-)

Men fandt lige det Mogami kabel, og det må jeg lige kigge nærmere på! Har selv brug Mogami 2549 (Mener jeg det hedder), til nogle RCA kabler, og det er noget yderst fint kabel.

Jeg siger i hvert fald mange tak for hjælpen, og kan da lige skrive herinde, når jeg har fået bestilt det. ;-)

Gernera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2015 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Fandt det omtalte Mogami 2534 til lige under 20 kr. meteren.. Så det er jo ganske billigt, og så får jeg jo 2 meter klar, og 2 meter blå, og den blå leder kan jo nok godt bruges til et eller andet.

Har lidt dette regnestykke i hoved, til en 1,2m langt kabel, er det ramt helt ved siden af?

1.2 meter fra stik til hovedtelefonskop
4 ledere
ca. 1 meter til flet

Regnestykke: (1,2x4)+1 = 5.8m
Dvs. at jeg skal bruge 3 meter kabel til et sæt hovedtelefons kabel, da der jo er to ledere..
Så det er jo faktisk meget billigt!

Faldt også lige over dette: http://www.mogamicable.com/category/bulk/microphone/quad/
De er 24 awg stykket, så det er jo faktisk meget godt!

Jeg bestiller en 10 meter når jeg kommer hjem her i aften, for så kommer det forhåbentligt på samme tid som mit krympeflex.. ;-)

Jeg er dog lige kommet ind i noget problematik vdr. fastgørelse af ledningen til selve koppen, for på det originale kabel, er der jo en låsemekanisme, men hvordan vil i gøre det med de 2 ledere?
Skal siges at jeg laver 2x ledere til hver kop, da jeg bedre bryder mig om dette..

Står selv med den idé, at man skulle kridte skoene, og så smide aftagelige stik på.. Men er lidt usikker.

I har forresten været til stor hjælp! Tak.

Hilsen
Anders

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2015 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

3 meter rækker snildt til 2x1.2 meter, regn med ca 10% som går til i flet.

Du kan også sno lederne - men så skal du varme lederne op til ca 60-70 grader fordi der bliver isoleringen let klistret også vil det hærde
efterfølgende med snoningen intakt - det har jeg også gjort et par gange, blev også ret godt :)

Drop at lave et aftageligt stik, det bliver aldrig så godt som et fastloddet kabel, husk jo flere samlinger/stik, jo flere steder muligheder for løse
forbindelser og fejl. Det er kun hvis du har tænkt dig at skifte kabel fra tid til anden at du skal underholde den ide.

Ellers husk at købt et ordenligt guldbelagt (så undgår du oxidering) 3,5 stik, selv har jeg brugt Oyaide, men de er møj dyre, men Neutrik er også
ganske fine og kan findes til ca 15kr på ebay.

Gernera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2015 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Hold da op, det var da godt nok et behjælpeligt svar!

Virkeligt et smart trick det med at varme lederne, det havde jeg ikke hørt om før. Nu har jeg kun tænkt mig at flette ledderne (Som udgangspunkt..), men ville det så være smart efterfølgende, at varme dem op, så det forbliver i flettet fint?

Desuden skriver du at man hellere skal have et fastloddet kabel, men her tænker jeg lidt, at jeg gerne vil have kablet til at fæstne i koppen, ligesom det originale. Er dette måske muligt, for jeg tænker, at den eneste måde at gøre det på, er ved hjælp af en strips..?

Som stik bruger jeg dette Neutrik 3.5mm jack stik: http://www.thomann.de/dk/jackstik_boesninger_6_3_mm.html?sw= neutrik

Det skal jo fungerer som transportabelt setup. ;-)

Og igen mange tak for hjælpen!

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2015 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv loddet nye kabler i vel en 3-4 forskellige dt770 og derudover en masse andre Beyer. I dt770 har du som udgangspunkt kun indgang i
den ene kop, og det kabel går direkte ind og er loddet på driveren, du kan godt lave dual entry, ved hjælp af en dremel og lidt snilde, men det er nu
lidt pjat IMO.

Øhh de stik er 6,3mm ikke 3,5mm, var det ikke til et mobilt setup?

Gernera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2015 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Hov.. Har selvfølgeligt 3.5mm versionen.. Var købt til et ældre projekt som gik i vasken, så bare rolig, det er 3.5mm. ;-)

Men ville utroligt gerne have dual entry.. Hvorfor ved jeg ikke helt, måske jeg bare blev forelsket i dual entry efter jeg havde mine Grado..

Jeg er dog stødt ind i et til problem, som er virkeligt irriterende.. Det 2534 Mogami kabel er så udsolgt hos SC-Sound, som lige var det eneste sted jeg kunne finde det, og til en meget god pris!

Kender du måske en forhandler, som selv ikke Google har fundet for mig?

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2015 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Grado er heller ikke lavet til bærbar brug ;) jeg vil mene at on-the-go er single entry bedre da du ikke har så meget der kan komme i klemme, blive
viklet sammen osv. Men det er også lidt smag og behag.

Mogami er heldigvis at finde mange steder, e.g. kan du også købe det med stik på, som du bare kan klippe af ;) Ellers søg lidt kreativt på e.g. ebay.

Problemmet er oftes at fragten er dyrere end kablet. så derfor kan e.g. http://www.4sound.dk/tilbehoer/kabler/multikabler/mogami-254 9-
mikrofonkabel godt være billigst, selvomdu skal købe dobbelt så meget kabel :(

Gernera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2015 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Lige netop det jeg har set på diverse sidder.. Har nemlig kigget på Ebay, Amazon, og set om der måske var noget i England, men lige pt. intet held..
Der er en forhandler på Ebay med 2534, til en rimelig pris.. Men med en fragt på 150 kr. så ryger det sjove lidt..

Er dog i fuld gang med at gennemrode Head-fi.org's DIY cable thread.. Måske man kan finde noget der. ;-)

Jeg vender lige tilbage med hvad jeg gør.. Håber da bare at jeg kan undgå at skulle købe dobbelt af 2549..

Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 01 December 2015 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Som jeg li husker 2549 - så var det et installations kabel, som var temmeligt stift. Inderlederne var rimeligt grove og derfor stive i sig selv. Af
alternativer til Mogami vil jeg bestemt nævne Klotz AIS - som også laver nogle gode kabler. Ellers er Belden også et rigtigt godt bud

Men, som sagt - hold li lidt øje med om der er PVC i kappen, hvis ikke der er det - så er det et installations kabel, som tit er rimeligt stift.
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2015 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Ja det er typisk at det lige er udsolgt her i DK, men var lige og se hvor jeg har købt i sin tid, og det var her:
http://www.audiophonics.fr/en/balanced-cables-c-450.html

Der har de lidt af hvert ;)

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2015 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Husk at ideen er at tage yderkappen af ;)

Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!

Sendt: 01 December 2015 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Mums - de første kabler minder om mini favorit signal kabler, selv om der ik står Raychem på dem
Jeg tænker li højt, hvordan tænker du dit kabel skal være konstrueret, og er det et krav at isoleringen er gennemsigtig?

Gernera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2015 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Har faktisk fundet nogle kabler derinde.. Det ene er det normale M2534: http://www.audiophonics.fr/en/balanced-cables/mogami-neglex- w2534-cable-micro-2-pairs-o-6mm-p-5241.html til ca. 25 kr. meteren.
Ellers fandt jeg dette til 7 kr. meteren... http://www.audiophonics.fr/en/cable-metre-cables-modulation/ mogami-2330-unbalanced-interconnect-cable-o-3mm-p-9537.html
Så det var da næsten lige før, at jeg skulle købe det i stedet!

Men altså, min idé er lidt ligesom at ende med resultatet nendefor:

Hvorfor det lige præcis skal være transparent, er nok mere fordi jeg gerne vil have det til, at se anderledes ud ude på gaden.. At kunne se flettet tydeligt, og så er det en pæn farve.. :O
Men har set andre fine resultater med andre farver, men så skulle det være fordi, at jeg flettede sort eller en anden farve sammen med det transparente..
I bund og grund, synes jeg bare det var en "nem" og æstetisk pæn måde at lave det på. :-)

Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!

Sendt: 01 December 2015 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Det ser sku rigtigt lækkert ud   

Hvis jeg var dig så ville jeg gå efter 2534 - Det er jo ik mange kr du sparer ved at købe den billigere type

Her i DK er der ik ret mange proff installationer, som har benyttet star quad - som jeg li husker det er det kun 2. Så derfor kan det godt være
rimeligt svært at skaffe her. Men, det kan være der er andre, som har en anden indsigt, end den jeg kommer fra

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes