Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2025 | 15:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Brokobling af headunit? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
allankvist
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 August 2007
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 09 November 2015 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

Hej venner!

Spørgsmål kort:

A: Kan man brokoble en headunit/bilradios bag og frontkanal således at man får større effekt til sine fronthøjtalere?
B: Hvilke modeller kan det lade sig gøre på?(Helst nogle med indbygget høj og lavpass, men også andre)
C: Hvordan gør man?

Uddybning af spørgsmål:

1. Jeg er ikke intereseret i at høre om det er en god ide.
2. Bemærk spørgsmålet er stillet i DIY(gør det selv) sektionen.

Til hvad?:

En sådan headunit skal trække et sæt fuldtonehøjtalere på 8 Ohm som skal spille fra øvre bas og diskant. Lave frekvenser skal sendes til basser
Til top Vis allankvist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allankvist

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Sendt: 09 November 2015 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

En autoradios forstærkere er allerede brokoblede. Hver udgang består af to brokoblede forstærkere der hver arbejder med 13,8 V, som reference for de fantasifulde data man opgiver. Den maksimale korrekte effektopgivelse er ca. 16W sinus i 4ohm når generatoren kører (13.8V). Ser vi bort fra spændingstabet i udgangstransistorerne er det maksimale spændingssving (brokoblet) +- 13,8V peak to peak . Det kan så sætte sig til at beregne effekten ud fra, når man husker at fratrække udgangstransistorenes saturationspænding. Fabrikkernes brochurer får det til at blive 4x40-50W/4 ohm. Min mistanke gå på at reklameafdelingen og udviklingsafdelingens ingeniører ikke spise i samme kantine.

Konklusion: Der sidder 8 udgangsforstærkere, som arbejder brokoblet to og to i en firekanal autoradio. Derved har du opbrugt muligheden for øget spændingssving, som er betingelsen for dit projekt. Nu kan du selv uddrage om du selv synes det er en god ide at arbejde videre med.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2015 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Rettelse: Fjern minustegnet i sætningen: "...... det maksimale spændingssving (brokoblet) +- 13,8V peak to peak". Du har kun + 13.8V peak to peak til din rådighed.

Det er jo ikke uden grund at man monterer en switchmode strømforsyning i store autoforstærkere for at få et større spændingssving til rådighed. Det er den vej du skal gå for at få glæde af din ide. For en 8 ohm højttaler vil reducere effekten fra din autoradio til 8-9W sinus. Glem reklamewattene.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

allankvist
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2015 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Tak for svar Kaj!
Ja min JVC KD-R401 er opgivet til 19 watt RMS 40-20000hz i 4 ohm ved 0,8%thd Jeg synes det er en ret brugbar opgivelse af den grund at den er meget brugt i forhold til mere seriøse standarder.

MHT. Til mine spørgsmål; Har du nogle bud på dem?

@Kaj "Der sidder 8 udgangsforstærkere, som arbejder brokoblet to og to i en firekanal autoradio. Derved har du opbrugt muligheden for øget spændingssving, som er betingelsen for dit projekt"

-Gælder dette for alle fabrikater således at spørgsmål A kan besvares med et "NEJ"?
-Hvis det er tilfældet er spørgsmål B og C selvfølgelig ikkerellevante

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2015 kl. 06:30 | IP-adresse registreret  

allankvist. Tak for din PB, som tilskynder mig til at tilføje dette til min forklaring ovenfor.

Din autoradio anvender brokobling og enhver, som læser dette kan selv kontrollere deres radio ved at tænde den, skrue ned og måle DC spændingen på højttalernes plus og minus. Er spændingen den halve af batterispændingen er radioens forstærkere brokoblet. Står der ingen spænding på højttalerterminalerne er forstærkeren enten ikke brokoblet eller defekt.

Diagrammet nedenfor viser hvad der foregår. Da du skriver, at man ikke skal råde dig fra dit forehavende under henvisning til, at det er et DIY forum, vil jeg endnu engang overlade det til dig at uddrage din egen konklusion.

Du kender en sinuskurve går jeg ud fra. Det øverste diagram viser en forstærker, som for at fungere skal have den halve batterispænding på højttalerudgangen inden kondensatoren, som spærrer for jævnstrømmen. Hermed har vi et maksimalt spændingssving på den halve batterispænding.

Bedre forstærkere og tilsvarende kontrol med styring af DC niveauerne har muliggjort at sætte højttaleren mellem to forstærkere, hvor signalerne fra hver af dem er i modfase. Det betyder at når den ene forstærker trækker spændingen til højttalerens pluspol mod batteriets 12V trækker den anden samtidig højttalerens minuspol mod nul volt. Sinuskurvens anden halvdel får forstærkerne til at gøre det samme med modsat fortegn. Vi har således fordoblet spændingssvinget til højttaleren. Og da effekten måles ved - (spændingen divideret med kvadratrod 2) i anden, divideret med modstanden, kan jeg godt forstå dit forslag. Men den er som sagt brugt allerede.

allankvist
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2015 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Super info Kaj.

Når jeg skrev at det er DIY, var det for at undgå at folk troede jeg vil finde en eksisterende bilradio der allerede kan det jeg efterspørger.

Når jeg skriver at jeg ikke ønsker at høre om det er en god ide, er det fordi jeg mange folk sikkert vil sige at det giver for lidt i forhold til at købe en given flerkanals forstærker. Kabinen i min bil er blot få kubikmeter, så jeg har ikke behov for mange watt for at opnå det lydtryk jeg kan lide. Jeg vil dog gerne trække en smule mere ud af radioen. Projektet ville være for projektets skyld. Jeg kan ikke gøre det ud i livet, men jeg kender nogen der kan. Dine inputs har hjulpet meget.

Hygge!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes