Sendt: 10 November 2015 kl. 06:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
allankvist. Tak for din PB, som tilskynder mig til at tilføje dette til min forklaring ovenfor.
Din autoradio anvender brokobling og enhver, som læser dette kan selv kontrollere deres radio ved at tænde den, skrue ned og måle DC spændingen på højttalernes plus og minus. Er spændingen den halve af batterispændingen er radioens forstærkere brokoblet. Står der ingen spænding på højttalerterminalerne er forstærkeren enten ikke brokoblet eller defekt.
Diagrammet nedenfor viser hvad der foregår. Da du skriver, at man ikke skal råde dig fra dit forehavende under henvisning til, at det er et DIY forum, vil jeg endnu engang overlade det til dig at uddrage din egen konklusion.
Du kender en sinuskurve går jeg ud fra. Det øverste diagram viser en forstærker, som for at fungere skal have den halve batterispænding på højttalerudgangen inden kondensatoren, som spærrer for jævnstrømmen. Hermed har vi et maksimalt spændingssving på den halve batterispænding.
Bedre forstærkere og tilsvarende kontrol med styring af DC niveauerne har muliggjort at sætte højttaleren mellem to forstærkere, hvor signalerne fra hver af dem er i modfase. Det betyder at når den ene forstærker trækker spændingen til højttalerens pluspol mod batteriets 12V trækker den anden samtidig højttalerens minuspol mod nul volt. Sinuskurvens anden halvdel får forstærkerne til at gøre det samme med modsat fortegn. Vi har således fordoblet spændingssvinget til højttaleren. Og da effekten måles ved - (spændingen divideret med kvadratrod 2) i anden, divideret med modstanden, kan jeg godt forstå dit forslag. Men den er som sagt brugt allerede.
|