Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2025 | 06:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Verdensledende på kl. D? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NorgesBjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2015
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Sendt: 01 November 2015 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Jeg besøkte nylig hi-fi messe i København - for en fin messe dere har! Hørte på anlegg til over en million - men uten å drømme om å eie det i ettertid. Hørte også på anlegg til noen få titusener som jeg aldri vil glemme...

Jeg tilbragte trolig alt for mange timer på det lille rommet til NewClassD, men de hadde et fysisk lite & billig anlegg på noen gamle små selvbygghøyttalere som gjengav musikk med en realisme..

Byr Danmark på verdensledende klasse D via NewClassD? Jeg spør, fordi jeg landet på norsk jord med en avgått "fobi" - jeg kan ikke lenger si til meg selv at klasse D ikke spiller musikk...

Jeg er absolutt ikke teknisk begavet, men nøt å sitte der flere timer og se reaksjonene til ellers begavede danske publikummere. Ikke minst vedr. firmaets HELT nye rør-DAC som nesten fikk folk til å ramle opp i den av begeistring for det de så. Og hørte. Og jeg gjentar at det ble spilt på to gamle selvbygghøyttalere...

Jeg spurte konstruktør Lars Clausen selv, hva det var som denne weekenden gjorde til at jeg selv ble kvitt min "fobi" for klasse D, inne på hans lille værelse, og han gav meg to svar tilbake:
1. Stol på det du selv hører, enten det er godt eller dårlig.
2. NewClassD gjør nok tingene litt annerledes enn de andre.

Kun en ting å si; heia Danmark!

Til top Vis NorgesBjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NorgesBjørn

Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 02 November 2015 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Ja, der var god lyd inde hos Lars Clausen...syntes at der var en del spændende danske hifi producenter.....og Norske!
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger

copman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 November 2015 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Ja det spiller godt. Hans "diskrete" mos-fet baserede moduler gør det godt. Ikke noget klinisk, men organisk, analog lyd.

Har selv haft et par selvbyg NCD discrete monoblokke. Det eneste problem var voldsom trafobrum fra de 1000 VA ringkerner......   og for lav indgangs impedans for min rør-pre. Øv.

Men lyden var kanon

NorgesBjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2015 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Noe av det som gjorde at jeg ble kvitt min "fobi" mot klasse D her, er det at det som du sier lyder organisk og analogt, og samtidig så herlig luftig helt i toppen og slagkraftig i bunnen at det hele nesten blir naturstridig. Men allikevel sant.

Samtidig som jeg berømmer Lars for å spille på normale høyttalere og kabler - ingen triks for at andres produkter skal hjelpe hans egne på vei - kun ærlig fremført.

Ingen trafobrum å høre under messen, forresten, og selv spilte jo hans nye rørDAC bokstavelig talt mot hans egne forsterkere, så kan hende problemene du sikter til tilhører historien.

Fantastisk for dere som kan bygge selv, kan tenke meg i dette tilfelle man nesten sparer en null ved kjøp av komplett forsterker og rørDAC med forforsterker - skal man opp i samme lydkvalitet med tradisjonelt hi-fi utstyr.

Er det mange selvbyggere igjen i Danmark, forresten? Tror antallet er sterkt redusert i Norge, og det bare på et par tiår. Men, kan jo være det øker igjen, når jungeltelegrafer rundt om kan røpe utstyr som det NewClassD kan levere. Jeg kan ikke skjule min begeistring for det jeg hørt og så fra Lars Clausen, og det uten at fordelen med de titusener man sparer er tatt med :-)

NorgesBjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2015 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Hva med aktive selvbygg miljøer rundt høyttalere av virkelig high-end klasse - finnes det i Danmark?

Virker på meg som at alt ble borte med alt fokuset på, og med, Duelund.

Jeg nekter å tro at alle pris- og kvalitetsbevisste dansker kjøper sine high-end høyttalere i butikker, alle sammen :-)

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 04 November 2015 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Du kan kigge lidt med her

Speakerbuilder
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 04 November 2015 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

og naturligvis Troels Graversen

NorgesBjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2015 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Woooow - dere dansker er visst verdensledende på en rekke områder - takk så mye Kjeldsen :-)

Tidligere vet jeg svært så mange av dere dansker som bygde forsterkere/etc. fra L.C. Audio (som for Norge), men er dette noe som har dødt ut med den gangen L.C. Audio måtte lukke ned?

Eller lever den videre hos dere med produkter fra NewClassA?

Eller er det mange som hos oss, som ikke har fått med seg at Lars Clausen har gått videre med sin enorme ekspertise innenfor forsterkere?

Selv har jeg visst om Lars sitt nye firma/produkter, men visste ikke at det spilte såååååååååå utrolig bra som jeg oppdaget under messen forrige weekend.

Igjen; takk så mye for disse linker, Kjeldsen.

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 04 November 2015 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Vi har skam masser af selvbyggere i DK.

Der er mange muligheder for selvbyggere

her blot lidt fra danske DIY udviklere

Mirand

Ground Sound

Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 November 2015 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Når du omtaler LC's højttalere som "gamle" så er det ikke helt retfærdigt, En to vejs med Scan speak D2905-970000 og Scan speak 18W-8531G00 er da absolut tidssvarende, at der så yderligere anvendes en Duelund kobber CAST kondensator til 3000kr i serie med diskanten kan godt vildlede lidt, altså forstå er det forstærkeren eller kondensatoren der lyder godt, formentlig det hele i en højere helhed.

Lars oplyste i øvrigt at filteret er uden impedans korrektion og af 3 el. 4 orden, den højttaler kunne det være interessant at kigge nærmere på.

Jeg er selv på jagt efter en komplet forstærker ala. Naim Uniti sådan en er det ligeved at der kan sættes sammen med NewClassD moduler.

Mvh Peter
Spiller selv med 9900 og 15W
Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X

NorgesBjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2015 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Du har da så rett Peter X, jeg burde lagt til at det tross alt satt nyere enheter og Duelund i disse høyttalerne, når jeg sa gamle.

Allikevel, som følge av høyttalernes spesielle bassrefleksrør i selve sokkelen, så husker jeg disse tilbake fra hans stand på en messe på SAS hotellet i København for nærmere 20 år siden :-)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes