Forfatter |
|
NorgesBjørn Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2015 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 55
|
Sendt: 01 November 2015 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg besøkte nylig hi-fi messe i København - for en fin messe dere har! Hørte på anlegg til over en million - men uten å drømme om å eie det i ettertid. Hørte også på anlegg til noen få titusener som jeg aldri vil glemme...
Jeg tilbragte trolig alt for mange timer på det lille rommet til NewClassD, men de hadde et fysisk lite & billig anlegg på noen gamle små selvbygghøyttalere som gjengav musikk med en realisme..
Byr Danmark på verdensledende klasse D via NewClassD? Jeg spør, fordi jeg landet på norsk jord med en avgått "fobi" - jeg kan ikke lenger si til meg selv at klasse D ikke spiller musikk...
Jeg er absolutt ikke teknisk begavet, men nøt å sitte der flere timer og se reaksjonene til ellers begavede danske publikummere. Ikke minst vedr. firmaets HELT nye rør-DAC som nesten fikk folk til å ramle opp i den av begeistring for det de så. Og hørte. Og jeg gjentar at det ble spilt på to gamle selvbygghøyttalere...
Jeg spurte konstruktør Lars Clausen selv, hva det var som denne weekenden gjorde til at jeg selv ble kvitt min "fobi" for klasse D, inne på hans lille værelse, og han gav meg to svar tilbake: 1. Stol på det du selv hører, enten det er godt eller dårlig. 2. NewClassD gjør nok tingene litt annerledes enn de andre.
Kun en ting å si; heia Danmark!
|
Til top |
|
|
Gekkofinger Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1110
|
Sendt: 02 November 2015 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, der var god lyd inde hos Lars Clausen...syntes at der var en del spændende danske hifi producenter.....og Norske!
|
Til top |
|
|
copman Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 518
|
Sendt: 02 November 2015 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Ja det spiller godt. Hans "diskrete" mos-fet baserede moduler gør det godt. Ikke noget klinisk, men organisk, analog lyd.
Har selv haft et par selvbyg NCD discrete monoblokke. Det eneste problem var voldsom trafobrum fra de 1000 VA ringkerner...... og for lav indgangs impedans for min rør-pre. Øv.
Men lyden var kanon __________________ Subs er UNDERvurderede i high-end...
|
Til top |
|
|
NorgesBjørn Forum Bruger

|
Sendt: 02 November 2015 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noe av det som gjorde at jeg ble kvitt min "fobi" mot klasse D her, er det at det som du sier lyder organisk og analogt, og samtidig så herlig luftig helt i toppen og slagkraftig i bunnen at det hele nesten blir naturstridig. Men allikevel sant.
Samtidig som jeg berømmer Lars for å spille på normale høyttalere og kabler - ingen triks for at andres produkter skal hjelpe hans egne på vei - kun ærlig fremført.
Ingen trafobrum å høre under messen, forresten, og selv spilte jo hans nye rørDAC bokstavelig talt mot hans egne forsterkere, så kan hende problemene du sikter til tilhører historien.
Fantastisk for dere som kan bygge selv, kan tenke meg i dette tilfelle man nesten sparer en null ved kjøp av komplett forsterker og rørDAC med forforsterker - skal man opp i samme lydkvalitet med tradisjonelt hi-fi utstyr.
Er det mange selvbyggere igjen i Danmark, forresten? Tror antallet er sterkt redusert i Norge, og det bare på et par tiår. Men, kan jo være det øker igjen, når jungeltelegrafer rundt om kan røpe utstyr som det NewClassD kan levere. Jeg kan ikke skjule min begeistring for det jeg hørt og så fra Lars Clausen, og det uten at fordelen med de titusener man sparer er tatt med :-)
|
Til top |
|
|
NorgesBjørn Forum Bruger

|
Sendt: 04 November 2015 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hva med aktive selvbygg miljøer rundt høyttalere av virkelig high-end klasse - finnes det i Danmark?
Virker på meg som at alt ble borte med alt fokuset på, og med, Duelund.
Jeg nekter å tro at alle pris- og kvalitetsbevisste dansker kjøper sine high-end høyttalere i butikker, alle sammen :-)
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 04 November 2015 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 04 November 2015 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
og naturligvis Troels Graversen
|
Til top |
|
|
NorgesBjørn Forum Bruger

|
Sendt: 04 November 2015 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Woooow - dere dansker er visst verdensledende på en rekke områder - takk så mye Kjeldsen :-)
Tidligere vet jeg svært så mange av dere dansker som bygde forsterkere/etc. fra L.C. Audio (som for Norge), men er dette noe som har dødt ut med den gangen L.C. Audio måtte lukke ned?
Eller lever den videre hos dere med produkter fra NewClassA?
Eller er det mange som hos oss, som ikke har fått med seg at Lars Clausen har gått videre med sin enorme ekspertise innenfor forsterkere?
Selv har jeg visst om Lars sitt nye firma/produkter, men visste ikke at det spilte såååååååååå utrolig bra som jeg oppdaget under messen forrige weekend.
Igjen; takk så mye for disse linker, Kjeldsen.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 04 November 2015 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi har skam masser af selvbyggere i DK.
Der er mange muligheder for selvbyggere
her blot lidt fra danske DIY udviklere
Mirand
Ground Sound
|
Til top |
|
|
Peter X Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 336
|
Sendt: 04 November 2015 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når du omtaler LC's højttalere som "gamle" så er det ikke helt retfærdigt, En to vejs med Scan speak D2905-970000 og Scan speak 18W-8531G00 er da absolut tidssvarende, at der så yderligere anvendes en Duelund kobber CAST kondensator til 3000kr i serie med diskanten kan godt vildlede lidt, altså forstå er det forstærkeren eller kondensatoren der lyder godt, formentlig det hele i en højere helhed.
Lars oplyste i øvrigt at filteret er uden impedans korrektion og af 3 el. 4 orden, den højttaler kunne det være interessant at kigge nærmere på.
Jeg er selv på jagt efter en komplet forstærker ala. Naim Uniti sådan en er det ligeved at der kan sættes sammen med NewClassD moduler.
Mvh Peter
Spiller selv med 9900 og 15W
|
Til top |
|
|
NorgesBjørn Forum Bruger

|
Sendt: 05 November 2015 kl. 00:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har da så rett Peter X, jeg burde lagt til at det tross alt satt nyere enheter og Duelund i disse høyttalerne, når jeg sa gamle.
Allikevel, som følge av høyttalernes spesielle bassrefleksrør i selve sokkelen, så husker jeg disse tilbake fra hans stand på en messe på SAS hotellet i København for nærmere 20 år siden :-)
|
Til top |
|
|