Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2025 | 14:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Audio technica oc9 III? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 28 Oktober 2015 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Har lige bestilt en audio technica oc 9 mk 3 da jeg kendte oc 9 mk 2 rigtigt godt men ser først nu er compliancen på en mk 3 er fordoblet i forhold til
forgængeren?

Mk 2 den er 9 ved 100hz så skal ganges med 1,5-2 dvs 18 ca

Mk 3 den er 18 ved 100 hz og skal så ganges med 1,5-2 dvs små 30-34

Så skal ens tonearm godt nok være i letvægt end 4-5 gram for at få en egen resonans på omkring de 8 hz.

Min sme v vejer ca 10grammog giver 6,6 hz.... Nogen der kører med noget så lavt?

Eller skal jeg til at sælge en Pick up videre igen!?

Meget gerne del jeres erfaringer med evt så lav hz

Mvh
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 28 Oktober 2015 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

Er ikke helt sikker på, hvordan du får 1,5 x 18 til at blive til 30-34?

Spøg til side! Hvis du nu skal gange med 1,5 i stedet for med noget i nærheden af 2, så ender du med en egenresonans i størrelsesordenen ca. 7,1 -
ikke helt så slemt, vel

Og så spiller mange andre faktorer jo også ind - fx tonearmens egendæmpning.

At beregne egenresonansen er og bliver en approksimation, da man kun meget sjældent kender de helt præcise værdier, herunder betydningen af
armens dæmpning for egenresonansen.

Hvis det var mig, der havde købt omtalte pu, så ville jeg montere den og høre, hvordan den lyder i stedet for at sidde og bekymre mig om, hvordan
den (måske) spiller og lyder beregnet ud fra en matematisk formel

Det er klart, det kan vise sig, at den er et dårligt match rent mekanisk, men det finder du kun ud af ved at afprøve den i praksis og bruge ørerne.

YMMV
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 28 Oktober 2015 kl. 02:35 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
Hej alle

Har lige bestilt en audio technica oc 9 mk 3 da jeg kendte oc 9 mk 2 rigtigt godt men ser først nu er compliancen på en mk 3 er fordoblet i forhold til
forgængeren?

Så skal ens tonearm godt nok være i letvægt end 4-5 gram for at få en egen resonans på omkring de 8 hz.

Min sme v vejer ca 10grammog giver 6,6 hz.... Nogen der kører med noget så lavt?

Mvh

Din udregning forstår jeg ikke rigtig noget af...

Det er faktisk meget underligt, at AT har valgt at gøre deres seneste ATOC9 så blød i nåleophænget. Markedet er jo ikke ligefrem oversvømmet med
ultra letvægts tonearme...

Jeg kunne dog godt forestille mig at en SME V kunne fungere udmærket med din kommende pickup. Og du har jo også mulighed for at
eksperimentere med armens interne dæmpemekanisme. SME Series V kan klare det meste!
Skil dig endelig ikke af med armen på grund af pickup'en!

MVH.
Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2015 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:

Spøg til side! Hvis du nu skal gange med 1,5 i stedet for med noget i nærheden af 2, så ender du med en egenresonans i størrelsesordenen ca. 7,1 -
ikke helt så slemt, vel

At beregne egenresonansen er og bliver en approksimation, da man kun meget sjældent kender de helt præcise værdier, herunder betydningen af

Hvis det var mig, der havde købt omtalte pu, så ville jeg montere den og høre, hvordan den lyder i stedet for at sidde og bekymre mig om, hvordan

Det er klart, det kan vise sig, at den er et dårligt match rent mekanisk, men det finder du kun ud af ved at afprøve den i praksis og bruge ørerne.

YMMV

Haha det var bare en sådan ca. mellem:-)

Ja jeg er helt med på at det "kun" er en beregnet egenresonans og det i teorien kun er ørene der afgøre om det duer ller ikke, ville bare helst ikke pakke den op og montere den hvis det var helt galt på papiret da den så bliver mindre værd mht videre salg men hvad det er jo nok ikke meget når man lige tænker efter;-)

Nej bare man vidste noget mere om tonearms egendæmpningen;-)

Jeg har som tommelfinger regel altid brugt en "udregning" i forbindelse med køb af ny pu eller tonearm så tingene på papiret passer nogenlunde! jeg har lidt for tit mødt folk der bare så har en pladespiller og så købt en helt "forkert" pu til deres arm og det kan altså blive et rigtigt dårligt match!

Jeg prøver montere den og så ser jeg hvad der sker:-)

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2015 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
don dario skrev:
Hej alle

forgængeren?

Mvh

Din udregning forstår jeg ikke rigtig noget af...

Det er faktisk meget underligt, at AT har valgt at gøre deres seneste ATOC9 så blød i nåleophænget. Markedet er jo ikke ligefrem oversvømmet med
ultra letvægts tonearme...

Jeg kunne dog godt forestille mig at en SME V kunne fungere udmærket med din kommende pickup. Og du har jo også mulighed for at
eksperimentere med armens interne dæmpemekanisme. SME Series V kan klare det meste!
Skil dig endelig ikke af med armen på grund af pickup'en!

MVH.
Niels L.

Hej Niels

Den må du uddybe, den er god nok tror jeg min udregning:)

Egensonans ligger imellem 6,6 og 7,1hz

Det var pick uppen jeg ville sælge videre og ikke min elskede tonearm, den elsker jeg for meget;-)

Ja jeg forstår godt nok heller ikke rigtigt hvad audio techninca har gang i!! forgængeren med de 9 i compliance passer meget bedre end den fordobling i mk3! mk2 passer i de fleste arme!

MVH

Entusiasten
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Februar 2015
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 Oktober 2015 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
Analogueman skrev:

Spøg til side! Hvis du nu skal gange med 1,5 i stedet for med noget i nærheden af 2, så ender du med en egenresonans i størrelsesordenen ca.
7,1 -
ikke helt så slemt, vel

At beregne egenresonansen er og bliver en approksimation, da man kun meget sjældent kender de helt præcise værdier, herunder betydningen
af

Hvis det var mig, der havde købt omtalte pu, så ville jeg montere den og høre, hvordan den lyder i stedet for at sidde og bekymre mig om,
hvordan

YMMV

Haha det var bare en sådan ca. mellem:-)

Ja jeg er helt med på at det "kun" er en beregnet egenresonans og det i teorien kun er ørene der afgøre om det duer ller ikke, ville bare helst
ikke pakke den op og montere den hvis det var helt galt på papiret da den så bliver mindre værd mht videre salg men hvad det er jo nok ikke
meget når man lige tænker efter;-)

Jeg har som tommelfinger regel altid brugt en "udregning" i forbindelse med køb af ny pu eller tonearm så tingene på papiret passer nogenlunde!
jeg har lidt for tit mødt folk der bare så har en pladespiller og så købt en helt "forkert" pu til deres arm og det kan altså blive et rigtigt dårligt
match!

Jeg prøver montere den og så ser jeg hvad der sker:-)

Den er for blød til min smag, til den arm. Den kombi vil jeg ikke anbefale.

Jeg foretrækker nu også generelt en hårdere pickup, det er nemmere for armen at styre, og har altid givet bedre lyd i mit setup. Der kommer alt
for meget diller-daller i en super blød pickup. Og det må man sige at OC9III den er.

Jeg tror for så vidt ikke at du får problemer med systemresonansen, men den skal helt klart køre i en super letvægtsarm, hvis den skal køre
bedst.
Til top Vis Entusiasten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Entusiasten

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2015 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Hej

Jamen vi er for så vidt enige men den skal prøves på min SME V arm nu den er købt:-) og kom så lige i tanke om at min Pierre Lune 2 tonearm har variabel masse og jeg kan få den ned på 5gr så ser "regnestykket" noget bedre ud og vi er oppe over 8hz;-)
Så tror jeg nok jeg kan leve med en "daller" pick up haha men ja er også generelt lidt mere vild med lidt strammere "undervogn" :-)

MK II har jeg altid været rigtigt glad for og mon ikke den spiller super i min letvægts arm Pierre arm:-)

MVH

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 28 Oktober 2015 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

don

[/QUOTE skrev:

Der findes et dæmpekar med olie/silikone og man kan hæve og sænke et lille "s

Der findes et dæmpekar med olie/silikone og man kan hæve og sænke et lille "skovlblad" op og ned i denne væske...

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 28 Oktober 2015 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Prøv helt uden silicone (bare løft bladet op af karret).

Puéns kompliance ændrer sig ikke af at tonearmen dæmpes.

Den yderligere træghed man med SME-V kan tilsætte i det horisontale plan, undgår du ved ikke at bruge denne silicone-dæmpeanordning.
På den måde får du en mere ens "dæmpning" de to planer (vertikal/horisontal) imellem, hvilket måske kan være godt til så blød en pu.

Personligt ville jeg også hellere videresælge puén indpakket og ubrugt og istedet købe en mere passende pu.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2015 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
don

Der findes et dæmpekar med olie/silikone og man kan hæve og sænke et lille skovlblad op og ned i denne væske...

Mvh.
Niels

[/QUOTE skrev:

Ja det er rigtigt men syntes ikke det har nogen god effekt, jeg har prøve leget lidt med den dæmpning men så syntes jeg det går noget ud over ophænget på pu'en, så alle buler skævheder og særligt sidevers går direkte op i ophænget i stedet for armen "giver" sig i stedet.

MVH

Ja det er rigtigt men syntes ikke det har nogen god effekt, jeg har prøve leget lidt med den dæmpning men så syntes jeg det går noget ud over ophænget på pu'en, så alle buler skævheder og særligt sidevers går direkte op i ophænget i stedet for armen "giver" sig i stedet.

MVH

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2015 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Prøv helt uden silicone (bare løft bladet op af karret).

Puéns kompliance ændrer sig ikke af at tonearmen dæmpes.

Den yderligere træghed man med SME-V kan tilsætte i det horisontale plan, undgår du ved ikke at bruge denne silicone-dæmpeanordning.
På den måde får du en mere ens "dæmpning" de to planer (vertikal/horisontal) imellem, hvilket måske kan være godt til så blød en pu.

Personligt ville jeg også hellere videresælge puén indpakket og ubrugt og istedet købe en mere passende pu.

Hej Nils

Jamen det er vi helt enige om! og jeg kører helt uden silicone i min arm! jeg er bare ikke helt med på hvordan det evt sku være en fordel at bruge siliconen, i mine øjne er der heller ikke den store fordel ved det selv ved lav compliante pu'er?

Den pu(oc9) er nu monteret på min lette (5 gram effektiv masse, pierre lurne 2) og her duer det bare! så den bliver ikke solgt videre pt;-)

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2015 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Godt du kan bruge den gode pu, for man taber sku altid så meget ved brugtsalg.

Med hensyn til siliconedæmpning af arm, skal du måske prøve at forestille dig en pu så stiv at den flytter armen med sig i alle sine bevægelser, og
det vil hæmme nålefanens egne bevægelser.
Her kunne det måske være godt at øge træghed på arm men ingen garanti.
Du har gjort det rigtige, du har prøvet dig frem.

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2015 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Ja det er helt rigtigt og ja den er eminent i den pierre arm! en rigtigt velspillende pick up!

Ja det er den er svær syntes jeg at finde grænsen for hvor emget ophænget i selve pu'en skal "give" sig kontra hvordan bevægelsen i armen skal tage over! jeg er ikke helt pjattet med for meget sidevejs bevægelse i selve pu ophænget men det er nok bare mig, der vil jeg hellere have armen rykker sig;-)

JA man skal prøve det meste selv syntes jeg, for nogle gange er et teori og andet praksis, har jeg da oplevet en del gange i denne Hobby her;-)

nu er pu'en så ny at den ikke virker som den er 30 i compliance, min Lyra delos derimod virker noget blødere i ophænget om det er "kun 20-24" men må se nogle den har fået nogle flere timer på bagen om det ændre sig lidt men eller ville jeg ikke have gætte den havde så høj compliance hvis jeg bare fulgte den rent visuelt!

MVH

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2015 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Min erfaring er, en ny pu (håndbygget) gerne er lidt hårdere spændt op, og skal derfor lige tilspilles.
Jeg tilspiller så ved at øge pu-vægten (sporingstrykket) 20-30%, og sænke belastningsimp. på pre-pre 20-30%.
Sådan ca i 50tim., så er pu som regel tilspillet.

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2015 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

ps.

Om den lavere lade-imp jeg bruger i tilspilningsfasen, medvirker til at lette tilspilnings-fasen, ved fysisk/elektrisk at massere pu, gætter jeg på, men
ved det ikke.
Jeg gør det hovedsaligt for ørernes skyld.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 30 Oktober 2015 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

......kan ikke tro det vil gavne, nils. Det er kun den fysiske afspilning, der gør jobbet.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Oktober 2015 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
ps.

Om den lavere lade-imp jeg bruger i tilspilningsfasen, medvirker til at lette tilspilnings-fasen, ved fysisk/elektrisk at massere pu, gætter jeg på, men
ved det ikke.
Jeg gør det hovedsaligt for ørernes skyld.

Det gør den så ikke, tværtimod. Tag f.eks. en lille dc-motor. Hvis du prøver at dreje den rundt, går den ganske let. Hvis du kortslutter + og -, bliver den pludesig meget sværere at dreje rundt. Det samme med en MC-pu. Jo lavere belastningsmodstand, jo mere hæmmer du dens bevægelsesmulighed. Så hvis en ny MC-pu skal ha´ max massage, skal den belastes med 47Kohm i tilspilningsfasen. Det kan så måske blive en anelse skingert for ørerne.

andersen31
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 30 Oktober 2015 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Oc9 lll spiller rigtig godt på na ace Space 12"...
Til top Vis andersen31's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andersen31

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2015 kl. 07:45 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt med på, en lavere belastnings-imp giver strammere "spændetrøje".
Men modsat dc-motoren, så skal nålen stadig følge vinyl-rillens moduleringer (uanset belast.-imp.), og hvor villigt skal den det.
Jeg tænkte der måske kunne være noget her (stram styring og påtvungne rille-bevægelser), men det er så afkræftet.
Så fordelen med lavere imp. i tilspilningsperioden er kun "mindre grim lyd".

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes