Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 15:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Besøg? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 10 Oktober 2015 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Halløj

Da jeg har fået lidt tid til overs i dag så vil jeg da lige inviterer mig selv ud til andre eller andre her i hytten i dag hvis der har nogen's interesse?
Jeg bor i Grindsted området og ønsker ikke at køre mere end 1 times tid hvis nogen var interessere i at vise deres anlæg frem. Alt har interesse.

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2011
Sendt: 10 Oktober 2015 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Du skal være velkommen til at kigge forbi oppe ved mig i aften, hvis det kunne have interesse. Jeg er et ret specielt
lytterum, som er under kraftig akustisk behandling. Det er ikke færdigt endnu, men der er sket meget og jeg tør godt
påstå at der nok ikke findes ret mange lytterum indenfor Hi-fi, som mit. Så har du lyst til en lidt anderledes oplevelse
er du meget velkommen. Jeg skal selv ned og lytte i aften, da jeg lige har fået en ny dac jeg skal have testet. Send
mig en Pb hvis det er. Bor 10km syd for Skive, så det er lidt væk, men skulle kunne holde sig inden for 1 times kørsel.
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 10 Oktober 2015 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

du skal også være velkommen her DPetersen....jeg bor kun ca 35-40 min kørsel fra grindsted......send også her PB hvis du vil.....

velkommen
Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2015 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Jamen jeg vil meget gerne komme forbi velkommen. Men det må blive en anden gang da jeg skal forbi Hr. Wega i aften.
Skal nok skrive en PB når jeg har tid igen.

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 10 Oktober 2015 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

det gør du bare DPetersen
Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 Oktober 2015 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Wega skrev:
Du skal være velkommen til at kigge forbi oppe ved mig i aften, hvis det kunne have interesse. Jeg er et ret specielt
lytterum, som er under kraftig akustisk behandling. Det er ikke færdigt endnu, men der er sket meget og jeg tør godt
påstå at der nok ikke findes ret mange lytterum indenfor Hi-fi, som mit. Så har du lyst til en lidt anderledes oplevelse
er du meget velkommen.

Det kræver næsten en nærmere forklaring og evt et billede

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 10 Oktober 2015 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Hørt, vil også gerne have lidt mere info

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2015 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Goddag Wega.

Mange tak for en hyggelig aften, og det blev jo nat før jeg tog derfra.
Syntes du har gjort det rigtig godt med dit rum, og man kan høre at du har arbejdet meget med den lineære frekvenskurve. Som jeg sagde til dig så
har du meget god lyd for pengene. Også spændende at lytte til nogle højtalere man ikke har lagt øre til før.
Fik ikke taget nogle billeder af dit rum med diverse dæmpning, men det må du heller selv forklare og evt. ligge billeder op af.

Jeg holdt mig vågen på vejen hjem og fik også testet mine reflekser af nogle rå dyr der mente de ejede vejen.

Alt i alt en sjov og god oplevelse med snak om musik, hvordan vi lytter og oplever musikken og om diverse udstyr.

Så har jeg også fået lidt indspiration til nyt musik. Om jeg kommer på streamning vognen i år må tiden jo vise

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2015 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

DPetersen:

Selv tak, det var rigtig hyggeligt. Og rigtig fedt initiativ du tog der, sådan at tage ud/invitere hjem til at lytte, det kunne være dejligt at se noget
mere af det herinde Og tak for de fine ord, det er skønt at vide at andre også kan høre de forbedringer jeg har arbejdet på, og at valget af
udstyr måske heller ikke er helt hen i skoven. Apropos skov, så er det da der rådyrene skal være og ikke på vejen, godt du kom helskinnet uden
om dem!
Ja snakken gik godt, og tiden forsvandt da også ret hurtigt, hvilket for mig er en god indikation på at det var spændende snak. Glæder mig til at
skal ned og høre dit setup en gang

Pierre & LGrau:
Jamen lidt info kan der da godt komme på disken
Mit rum har noget nær de mest elendige mål et rum kan have, når det kommer til at skulle kunne gengive lyd/musik på en neutral måde. Så
frekvensgangen i mit rum så sådan her ud inden jeg startede:

Reference dB var på 75 dB.

Som I kan se er der ret store udsving, og efterklangstiden er voldsom lang. Specielt i 30-45hz området, hvor den nåede et godt stykke op over 1
sekund   
At tæmme frekvenser der er så store som 30hz er, kræver ret ekstreme midler, og derfor er hele min bagvæg bygget op sådan her:

Der er lavet et mobilt stykke, som kan skubbes hen foran døren når man er kommet ind i rummet, og dermed er hele bagvæggen dækket.
Foran er der bastraps i hjørnerne og en helmholtz resonator fylder også godt op. Første refleksions punkterne bliver absorberet både på side
vægge og i loft, og der sidder absorbere længere nede af væggene, for at tage flutter-ekko.
I denne uge jagtede jeg et dyk jeg havde ved 147Hz, og efter det blev fixet ser målingerne efterhånden sådan her ud:

Bemærk at den her måling starter ved 30Hz, hvor den anden starter ved 20Hz, og at på den sidste måling her er reference dB 85dB i stedet for
75dB tidligere. Med lidt EQ kan jeg snildt få den til at ligge flat hen over 85dB næsten hele vejen op til 200Hz. Bemærk også at den tidligere
måling gik tiden ud til 800ms, hvor den her kun går ud til 300ms.

Så frekvensgangen er der ved at være styr på, men som I kan også kan regne ud, så er rummet også meget dødt. Så næste del af projektet
handler om at få gjort sådan at mellemtone og diskant området, for lov at blive i rummet lidt længere tid, og dermed opnå et større og mere
levende lydbillede. Jeg skal på tømmerhandlen i morgen og hente materiale til første fase af denne del, som bliver at få dækket ca 50% af
arealet af bagvægs-bastrappen af, da den virkelig æder nogle af de "gode" refleksioner.

Håber det kan give lidt et indblik i hvad jeg roder med, og er der spørgsmål så skyder I bare løs.

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Sendt: 11 Oktober 2015 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Der er vist brugt rigelig Knauf, så den samlede varmetabsramme for hele huset burde være opfyldt Men godt at se du tør gå "all in".. Og det
virker , det er så der jeg ikke skal udfordre skæbnen...

Med venlig hilsen
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2015 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Struktøren skrev:
Der er vist brugt rigelig Knauf, så den samlede varmetabsramme for hele huset burde være opfyldt Men godt at se du
tør gå "all in".. Og det
virker , det er så der jeg ikke skal udfordre skæbnen...

Med venlig hilsen
Birger

Hej Birger.
Ja der er masser af Knauf, det er SÅ meget mere behageligt end Rockwool, og så har det bedre specifikationer til det jeg skulle bruge det til her.
Langt de fleste vil dog (heldigvis) ikke skulle gå så drastisk til værks om jeg har gjort her, for at opnå gode resultater. Langt mindre kan også gøre
underværker, og lidt er meget bedre end ingenting

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 11 Oktober 2015 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Hej Wega,

Dejligt at se at du gør meget ud af akustikken. Herligt at have et rum til formålet

Jeg har også haft godt dæmpede rum , men synes egentlig aldrig at det blev for dødt, men har heller ikke været så ekstremt
som dit.

Jeg har desværre ikke et dedikeret rum mere , så jeg forsøger at få dæmpningen passet ind i stuen. Her kan en stor
blød sofa gøre underværker.

Laver du evt. en tråd om dit projekt?

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2015 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Da kone og børn er ude af huset resten af dagen, inviterer jeg med kort varsel til en lytteaften hjemme ved mig hvis nogen skulle være interesseret

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes