Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 00:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Vinylsalg stiger igen igen! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 31 August 2015 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Hej.

Så kom de første tal fra Nielsen consulting og salget i US
er steget 53% i første kvartal 2015.

Vinyl Sale 2015 1
quarter

Hvis de tal holder året ud, så vil de officielle tal i US kommer op på 9.2 mio * 1.53 = 14 mio.

Dog er der stadig lidt vej op igen få at nå Vinylen storhedstid. Husk CD'en kom i 1982.

Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 31 August 2015 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Og bemærk venligst forudsætningerne for opgørelsen. Det faktuelle salg er antageligvis (noget) højere, men hvor meget højere vides ikke, da der helt åbenlyst mangler kildedata.

Nå, nevermind, jeg har nu så meget vinyl, at jeg alligevel aldrig vil nå at få det lyttet igennem, så jeg forsøger hver eneste måned at overbevise mig selv om, at jeg ikke længere skal bidrage positivt til vinylsalget.

Det går det faktisk rigtig skidt med
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2015 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Hej..

Det faktiske Vinyl salg er noget højere er helt sikkert. Sidste år pressede GzVinyl i tjekkiet, som er en af hvis
ikke den største alene 13.7 mio stk.

Ingen ved rigtigt hvor mange de 4 største laver. De 4 største er med stor sandsynlighed disse.

Pallas - Tyskland
Rainbo - USA
Recordindustry - Holland
Gzvinyl - Tjekkiet

Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Sendt: 31 August 2015 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Det store salg er på secondhand markedet= ebay US/UK, de nye udgivelser er kun en dråbe i havet
Desværre er de nye udgivelser i en kvalitet som jeg ikke vil betale for, 80 % er udgivet i mp3 på lp og det lyder af helvede til og mine venner får dem foræret efterfølgende, for hvad skal man ellers gøre ved det l**t
Lidt positivt er der vel at sige om de udgivelser på lp, det lyder bedre end download, for det er ikke muligt at komprimere så hårdt som på som på download/streamning, det er en teknisk begrænsning som ikke lader sig gøre på det analoge medie, heldigvis

michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2015 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Det brugte marked er virkeligt stort, men det har det altid været, der er ligesom også et "større" udvalg.

Så tal fra discogs, som i 2014 solgte 4.3 mio LP'er.

PS ! Angående de nye LP'er så kunne det være fint om du kom med noget dokumentation for det du skriver.

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Sendt: 03 September 2015 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Hvis du tænker på teknisk dokumentation så findes den i DR loudness registeret, rent personligt forholder jeg mig til det jeg hører når de bliver afspillet her og her er tendensen tydelig, dog er der behagelige afvigelser fra hovedparten af de nye udgivelser, endvidere er der tit en vis tåge over nye udgivelser som muligvis ligger i den digitale master.
Jeg sammenligner her med de udgivelser der ligger i "The golden age ", 1956-1970, men det er jo kontroversielt at foretrække de årgange af mange forskellige årsager

michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2015 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke uenig med dig i at, de fleste nyere udgivelser ikke har specielt høj dynamik på LP.
Men derimod ved jeg, at min nabo som er ved at lave en "LP" har fået lavet en speciel master til
denne og den er i 24 bit/96khz PCM, hvilket er meget lidt MP3.

At deres dynamik så er væsentligt ringere en "ALLE" 70'er udgivelser er så en anden sag.
Jeg har købt en smule nyere Vinyl. Måske jeg har været heldig men jeg har ikke en eneste som lider
under DR loudness trenden.

Jeg har så afholdt mig for den normale "Rock genre", så det er fortrinsvis de lidt "blødere ting".
Og af disse nedenstående er det 100% ingen MP3'er involveret.

Tori Amos - Unrepentant Geraldines
Katie Melua - This House
Eva Cassidy - Songbird

Men igen det er jo heller ikke katagorien rock plader.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 September 2015 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Lad os nu en gang for alle få droppet de dér fejlfortolkninger. Dynamisk kompression og formatet MP3 ahr intet med hinanden at gøre. MP3 er en kodningsalgoritme, hvor man smider den del af musikken, der er "knap hørbart" helt væk med op til tæt på 80%. Dermed reduceres filstørrelsen væsentligt Det kalders komprimering. Dynamisk kompression går ud på, at hæve styrken på svagt indhold i musikken (det der blev smidt væk i MP3), hvorved forskellen imellem de svage og kraftige passager formindskes. Det kaldes kompression.
Og så den sidste, når mange nok har sagt det samme vrøvl længe nok, ender det med at blive sandhed???
Der er ingen herinde, der har kunne fremlægge dokumentation på, at noget pladeselskab overhovedet nogensinde har brugt en MP3-fil som grundlag for en LP-master, så skal vi ikke droppe det vrøvl????? (At nogle studieteknikere så gør deres arbejde så dårligt, at nogle LP´er lyder som en dårlig MP3-fil, gør ikke udsagnet mere sandt)

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 September 2015 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

ramma skrev:
Det store salg er på secondhand markedet= ebay US/UK, de nye udgivelser er kun en dråbe i havet
Desværre er de nye udgivelser i en kvalitet som jeg ikke vil betale for, 80 % er udgivet i mp3 på lp og det lyder af helvede til
og mine venner får dem foræret efterfølgende, for hvad skal man ellers gøre ved det l**t
Lidt positivt er der vel at sige om de udgivelser på lp, det lyder bedre end download, for det er ikke muligt at komprimere så
hårdt som på som på download/streamning, det er en teknisk begrænsning som ikke lader sig gøre på det analoge medie,
heldigvis

Enig ..... man skal lede LÆNGE efter nyudgivelser der bare NÆRMER sig mine 70ér skiver i kvalitet ....... er for
LÆNGST stoppet med at købe det l... !
Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 September 2015 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Det som Boydk skrev!

Med den tilføjelse, at jeg vil foretrække at kalde f.eks. MP3 for datareduktion og FLAC o.lign. for (fil)koprimering.

(- og lad ikke en vis navnelighed mellem os forvirre jer)
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2015 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Du har fuldstændigt ret Boye..... My bad,
Din version er mere korrekt

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2015 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:
ramma skrev:
Desværre er de nye udgivelser i en kvalitet som jeg ikke vil betale for, 80 % er udgivet i mp3 på lp og det lyder af helvede til
og mine venner får dem foræret efterfølgende, for hvad skal man ellers gøre ved det l**t
Lidt positivt er der vel at sige om de udgivelser på lp, det lyder bedre end download, for det er ikke muligt at komprimere så
hårdt som på som på download/streamning, det er en teknisk begrænsning som ikke lader sig gøre på det analoge medie,
heldigvis

Enig ..... man skal lede LÆNGE efter nyudgivelser der bare NÆRMER sig mine 70ér skiver i kvalitet ....... er for
LÆNGST stoppet med at købe det l... !

Gudskel lov er der da stadig masser af guldkorn. Prøv f.eks. at lytte til Sting´s "The last ship". Det er et stjerneeksempel på vellyd og masser af dynamik

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes