| Sendt: 14 August 2015 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er normalt heller ikke glad for at købe uden at høre først, men denne gang tog jeg springet!!! Jeg fandt et meget spændende forum hvor en gut (og hans audiofile venner) har hørt rigtig mange forskellige DACs. Fra gamle 90ere kæmper til de nyeste high-end: http://www.head-fi.org/t/693798/thoughts-on-a-bunch-of-dacs- and-why-delta-sigma-kinda-sucks-just-to-get-you-to-think-abo ut-stuff
Gungnir er godt oppe på listen - før det bliver ubetaleligt eller så gammelt at det er svært at finde.
Nu står der en Schiit Gungnir DAC (fjollet navn i øvrigt) og spiller i min stue og hvor lyder det godt. Den ankom for et par uger siden og lige ud af æsken kunne den sagtens matche den Stello DA220 mk2 jeg har til låns.
Nu har den ca. 25 timer på uret og der er virkelig sket noget. Stemmer er blevet mere naturlige (noget hårdhed som var der i starten er væk). Den forskel (ift Stelloen) der virkelig springer i ørerne er dog graden af detaljer jeg nu hører. Selv middelmådige albums (mindre godt optaget) har fået nyt liv! Instrumenter (og vokaler) er virkelig veldefinerede og velafgrænsede . Man hører ikke bare strengene på en violin – men hele instrumentet. Som om instrumentet nu er i 3D. Det gør samtidig oplevelsen af rum helt fænomenal (især via XLR). Bassen går dybt og sparker hårdt (som Stelloen) men er mere nuanceret. For Gungnir forsætter dynamikken hele vejen op i frekvens. Det betyder at fornemmelse af at være tilstede i musikken (live) bliver udtalt. Du står med andre ord forrest til koncerten og det er jo ikke alles kop the. Men kan du lide det, og har et anlæg der matcher, så køb! Åh ja – apropos køb, så skal den bestilles via Schiits europæiske afdeling i Holland!
En sidste oplysning, som var afgørende for at jeg valgte Gungnir: Gungnir er (som alle Schiits DACs) opgraderbare. USB-indgang og DAC-kredsløb (2 stk i Gungnir) sidder på særskilte prints som let kan skiftes. Der kom et nyt USB print i april 2013 og rygterne siger, at der er nye DAC-prints på vej. Endelig kan der tilkøbes diverse ”add-ons” (i egne kabinetter) så som Loki (afspilning af DSD) og Wyrd (USB-støjfilter).
|