Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 20:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Magnetisk dæmpning af HT (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lindemose
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Marts 2004
Status: Offline
Sendt: 03 Maj 2004 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Hej

Er der nogen her på listen der har erfaringer med dæmning af magneterne på HT. Jeg har fået nye enheder i mine HT og det har påvirket mit TV selvom de står på samme plads som før (1,3 m fra skærmen). Jeg har hørt noget om grafit skiver monteret bagpå magneten for at samle feltlinierne men er det en farbar vej  og hvor kan man købe disse skiver??

El fenomeno

Til top Vis Lindemose's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lindemose

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Maj 2004 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg mener at kunne huske at det hedengangende Hi-Fi & Elektronik, lavede et lille trick med at ligge en jernplade af passende størrelse ind i kabinettet, denne jerplade skulle efter sigende tiltrække det meste af udstrålingen.

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Maj 2004 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

En jernplade virker efter min bedste overbevisning ikke afskærmende på magnetfelter. Det kan derimod forstyrre magnetfelterne så egenskaberne for spoler i delefilter og enheder ændres.

Flyt højtaleren lidt længere væk fra fjernsynet, eller kontakt en kvalificeret hifi-DIY-butik og forhør dig om mulighederne for magnetisk afskærmining med ferrritringe.

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 03 Maj 2004 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Det er praktisk set næsten umuligt at afskærme for magnetisme. Det man gør, er at placere nogle små magneter i passende afstand fra den magnet man ønsker at eliminere udstrålingen fra. Disse små magneter bryder så den magnetiske udstråling ved et modsat rettet felt.

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Sendt: 03 Maj 2004 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Kunne man ikke lime nogle ferritringe bag på enhederne, og derved begrænse deres udstråling?
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

Lindemose
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Marts 2004
Sendt: 04 Maj 2004 kl. 08:05 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Kunne man ikke lime nogle ferritringe bag på enhederne, og derved begrænse deres udstråling?

Det var et jeg tænkte som en direkte løsning på et irriterende problem. Men om det har nogen effekt på udstrålingen var/er jeg stadig i tvivl om.  En pragmatisk l'sning er selvfølgelig at fjerne HT fra TV'et og dermed helt illiminere indstrålingen. Men det er bare ikke en mulighed da pldsen i forvejen er minimal.

Grunden til jeg at jeg tænkte på dæmpning af magneten er at både tv'ets indbyggede HT og Sorround HT står meget tæt på skærmen og PC HT er også placeret i nærheden af CRT skærmen. Så heri ligger en måske en løsning men hvad er forklaringen ????

Til top Vis Lindemose's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lindemose

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2004 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige været inde og prøve på mit TV:

Jeg har limet en ferritring bag på en Scan Speak højttalerenhed (18W8546) og sat den ved siden af mit TV;
ingen problemer med farvning eller lignende. Men tager jeg en enhed uden ferritring, så bliver farverne tværet ud.

Så en ferritring bag på enheden løser altså problemet. Husk den skal limes på med størst mulig modstand.

Du kan få ferritringe hos f.eks. DanskAudioTeknik.

kimhvid
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 04 Maj 2004 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Pas lidt på med at lime ferritringe på magneterne da jeg mener at kunne huske en effekt på en enheds ydelse (ændrer dens egenskaber en smule)... Kan ikke huske hvad eller hvordan... Måske ved nogle andre hvorfor.....
Til top Vis kimhvid's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimhvid

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2004 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Jeg mener også den ændre enhedens parametre, men jeg kan heller ikke huske i hvordan. Men magnetens udstråling ændres, så ét eller andet må der vel ske.... (?)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes