Forfatter |
|
Janop Forum Bruger
Bruger siden: 16 Marts 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 432
|
Sendt: 09 November 2014 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
med alle de kabelskeptikere der er her på siden, forstår jeg ikke der slet ikke er nogen der tilmelder sig til sådan en prøvelytning, enten kunne de jo selv blive overbevist om forskellen på kabler, hvilket de måske er bange for, eller også kan de måske, hvis de er i stort overtal få os andre overbevist om vores fejlagtige overbevisning, så mød nu talstærkt op
__________________ Jan O. Pedersen
|
Til top |
|
|
Miav Forum Bruger
Bruger siden: 24 November 2013 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 544
|
Sendt: 09 November 2014 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tirsdage aftner er for mit vedkommende optaget af sport, laver jo også andet end at lytte musik og være på computeren.
|
Til top |
|
|
Struktøren Forum Bruger
Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2520
|
Sendt: 09 November 2014 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med onsdag den 19/11?
Mvh
Birger
|
Til top |
|
|
Kim Forum Bruger
Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 09 November 2014 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK med onsdag d. 19-11 for mig, men kristianemail kommer ikke, han har ikke en fri-aften før imellem jul og nytår - så må vi se om vil kan finde
sammen til den tid.
__________________ mvh. Kim
|
Til top |
|
|
Dalgas Forum Bruger
Bruger siden: 30 Juli 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 792
|
Sendt: 10 November 2014 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Janop skrev:
med alle de kabelskeptikere der er her på siden, forstår jeg ikke der slet ikke er nogen der tilmelder sig til sådan en prøvelytning,
enten kunne de jo selv blive overbevist om forskellen på kabler, hvilket de måske er bange for, eller også kan de måske, hvis de er i stort overtal få os
andre overbevist om vores fejlagtige overbevisning, så mød nu talstærkt op |
|
|
Ja det forstår jeg heller ikke. Jeg tror at nogle anlæg er mere følsomme overfor kabelskift end andre. Så det burde være en af skeptikerne der lagde
anlæg til!
|
Til top |
|
|
boyscoutdk Forum Bruger
Bruger siden: 29 Oktober 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 343
|
Sendt: 10 November 2014 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spørgsmålet er så hvilket anlæg og i hvilken klasse.
Ville et anlæg (se signatur) som mit, kunne komme i betragtning til sådan en prøve lytning?
__________________ Træsider? - Ja tak
|
Til top |
|
|
Dalgas Forum Bruger
Bruger siden: 30 Juli 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 792
|
Sendt: 10 November 2014 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja - det vil jeg da mene!
|
Til top |
|
|
Gorm Branchemedlem
GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1409
|
Sendt: 10 November 2014 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dalgas skrev:
Janop skrev:
med alle de kabelskeptikere der er her på siden, forstår jeg ikke der slet ikke er nogen der tilmelder
sig til sådan en prøvelytning,
enten kunne de jo selv blive overbevist om forskellen på kabler, hvilket de måske er bange for, eller også kan de måske, hvis de er i
stort overtal få os
andre overbevist om vores fejlagtige overbevisning, så mød nu talstærkt op |
|
|
Ja det forstår jeg heller ikke. Jeg tror at nogle anlæg er mere følsomme overfor kabelskift end andre. Så det burde være en af
skeptikerne der lagde
anlæg til! |
|
|
Det er jo netop på grund af anlæggenes impedans de er mere eller mindre følsomme eller ufølsomme overfor kabelskift, det er typisk
følsomt for kabler når signalkilden har en høj udgangsimpedans (>200ohm) og Modtageudstyret også har en høj indgangsimpedans
(>=47kohm), her vil kablets impedans (modstand, kapacitet og induktans) få indflydelse på lyden.
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4693
|
Sendt: 10 November 2014 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nemlig! Og hvis bare branchen kunne blive enige om en standard, så ville der ikke være al det kabelbøvl.
Mit eget setup er ikke særlig følsomt over for signalkabler, da udgangimpedansen er høj (3-600 ohm), og indgangsimpedansen er lav (40-47k ohm).
Ergo er jeg en af dem, der ikke længere hører store forskelle på signalkabler. __________________ Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
Kim Forum Bruger
|
Sendt: 11 November 2014 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er stadigt muligt, at deltage i vores lille arrangement onsdag d. 19/11 kl. 19.11... __________________ mvh. Kim
|
Til top |
|
|
jøka Forum Bruger
Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 388
|
Sendt: 26 November 2014 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan forløb arrangementet i det jyske. Vi venter med spænding på udfaldet.
|
Til top |
|
|
Struktøren Forum Bruger
Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2520
|
Sendt: 26 November 2014 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er udsat, da der var lidt problemer med udstyret vi skulle afspille over, men så er der mulighed for at flere kan deltage, gerne nogle skeptikere
Bedst Kim kommer med en forklaring
Mvh
Birger
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger
Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9876
|
Sendt: 26 November 2014 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boyscoutdk spørger om hvilken klasse lægget skulle være i til testen. Kunne I ikke evt blive enige om, at sætte et anlæg sammen, som er en blandet landhandel af de personers anlæg, der deltager i testen. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Frankie Udelukket fra forum
Bruger siden: 25 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 749
|
Sendt: 27 November 2014 kl. 08:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel G skrev:
Nemlig! Og hvis bare branchen kunne blive enige om en standard, så ville der ikke være al det
kabelbøvl.
Mit eget setup er ikke særlig følsomt over for signalkabler, da udgangimpedansen er høj (3-600 ohm), og
indgangsimpedansen er lav (40-47k ohm).
Ergo er jeg en af dem, der ikke længere hører store forskelle på signalkabler. |
|
|
De eneste kabler jeg har i mit setup er et USB og et HT kable og vi har prøvet en blindtest af HT kabler og der var absolut
ingen tvivl om at der var forskel ! Vi prøvede med et Kimber og 2 stk NordOst !
Kimberen er den varme og fyldige og NordOst den lidt kølige og meget tørre og hurtige !
Det er da muligt at der er nogen der ikke kan høre den slags forskelle, men det er da ikke mit problem og jeg føler da på
ingen måde at jeg skal stå til regnskab over for skeptikere !
Dengang jeg for mange år siden havde en cd afspiller kunne man da også tweake sin lyd med et andet signalkabel !
Et Vincent spillede feks. meget neutralt og finkornet og et LC kabel spillede fyldigt og lidt mere grovkornet !
Der er Ikke den store raketvidenskab i det !
|
Til top |
|
|
Kim Forum Bruger
|
Sendt: 27 November 2014 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
jøka skrev:
Hvordan forløb arrangementet i det jyske. Vi venter med spænding på udfaldet. |
|
|
Det er udsat indtil videre; der var ingen "skeptikere" som kunne/ville deltage. Så en test med to som "kan høre forskel", giver ikke et tilfredsstillende
resultat, men ville være musikoghyggekomsammen - og, da jeg pludselig opdagede en defekt på mine monoblokke, blev mødet udsat !
Der er derfor stadig mulighed, for skeptikere kan deltage, når vil sætter en ny dato ! __________________ mvh. Kim
|
Til top |
|
|
hifiigen Forum Bruger
Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 992
|
Sendt: 27 November 2014 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Interessant med en kabeltest a la det der lægges op til. Jeg tror, at for dem der oplever en forskel på kabler, kan det nogle gange være en opfattelse af et kabel, som også høres på andre anlæg, og så kan man godt finde et "det bedste kabel".
Men, og det er min pointe, kabler og deres forskelle (for dem der oplever en forskel) kan med fordel bruges til fintuning af ens eget anlæg, hvis lyd man er ret fortrolig med. Det indebærer, at man har brugt langt tid på koncentreret lytning, førend man kan registrere en evt. forskel, for man bør være fortrolig.
Og de forskelle der er, tror jeg fremkommer på grund af ændrede impedansforhold apparaterne imellem, som især kan opstå på digitalforbindelser, og liniesignalforbindelser. Det behøver derfor ikke være sådan, at et kabel der er det bedste blandt nogle andre på et anlæg, også er det bedste kabel på andre anlæg. Det kan derfor være svært, at finde "det bedste kabel" på alle anlæg udfra en sådan test på et ukendt anlæg.
Jeg har oplevet, at nogle kabler virker til at lukke mere igennem end andre. Hvis det ikke skyldes bedre impedanstilpasning, men simpelthen mindre uro på signalstrømmen gennem kablet, ja så må der vel være tale om et bedre kabel? Det er ikke sikkert alle hører det, men sådan er der forskelle når det er sanserne vi spiller op til - her høresansen. Der er også en del der ikke smager nær samme forskel på vine som andre.
__________________ Er blevet ret passiv læser.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger
Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6301
|
Sendt: 27 November 2014 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det sjove ved denne tråd er, at skeptikerne tordner løs om det håbløse i at skifte kabler og efterlyser seancer, som den der er lagt op til. Det er så som sædvanligt dem, der ligemeget hvilken dato det bli´r, desværre ikke lige kan den dag __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
wollerfed Forum Bruger
Bruger siden: 23 December 2014 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3
|
Sendt: 24 December 2014 kl. 04:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende at læse med her, det er også noget vi har diskuteret flere gange herhjemme :)
__________________ Morten
// Refurb
|
Til top |
|
|
ramma Forum Bruger
Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
Sendt: 24 December 2014 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der kan være målbar forskel på kabler, jeg har sakset en side fra Stereoplay tyskland fra ca. 2005 , så kan man jo selv bedømme
hvad der er op og ned i kabeldebatten og om der lydmæssig forskel på kabler eller ej, afhængigt af det system man anvender
Eller man kan vælge at afvise målingerne i denne test i Stereoplay som misvisende og fastholde at der ikke er forskel på kabler
__________________ Hifi hilsen Ramma
|
Til top |
|
|
Peter Pan Forum Bruger
Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
Sendt: 24 December 2014 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|