Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 07:54   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Justere hastighed, Garrard? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lcd12
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 14 August 2014 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Hej, pladetallerkenen på min Garrard 401 ser ud til at køre lidt for hurtigt. Det ændrer sig ikke efter den har kørt i noget tid, som det angiveligt kan gøre. Er der nogle som kan henvise til en reparatør i DK - gerne på Sjælland, som kan sætte hastigheden korrekt?

Tak, mvh Lars
Til top Vis lcd12's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lcd12
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 14 August 2014 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet med den drejeknap til finjustering der sidder ved siden af hastighedsvælgeren og start stop knappen foran
pladetalerkene ?


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
lcd12
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 14 August 2014 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Ja det har jeg - den er skruet helt ned

r-l-b skrev:
Har du prøvet med den drejeknap til finjustering der sidder ved siden af hastighedsvælgeren og start stop
knappen foran
pladetalerkene ?
Til top Vis lcd12's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lcd12
 
exrumpyt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2011
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 277
Sendt: 14 August 2014 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Er der ændring når knappen påvirkes...?

exrumpyt

__________________
EXRUMPYT.
Til top Vis exrumpyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exrumpyt
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 14 August 2014 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

har du evt fået fat i en 60 hz amerikaner model ? der findes en capstan til 60 og en til 50 hz

evt kontakt rens på det pot meter der styre hastigheden

__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
ramma
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 969
Sendt: 15 August 2014 kl. 07:36 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
har du evt fået fat i en 60 hz amerikaner model ? der findes en capstan til 60 og en til 50 hz

evt kontakt rens på det pot meter der styre hastigheden


Det er det mest sandsynlige problem
En 50hz pulley fås her
pt=Turntable_Parts_Accessories&hash=item27e64e5495">http://w ww.ebay.com/itm/British-Made-Garrard-401-50Hz-Pulley-
/171367617685?pt=Turntable_Parts_Accessories&hash=item27e64e 5495


pulleyen sidder her


__________________
Hifi hilsen Ramma
Til top Vis ramma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ramma Besøg ramma's Websted
 
lcd12
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 15 August 2014 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres inputs - det er fedt at I gider! Jeg vil lige tilføje at den lyder fint og rigtigt - problemet er kun at stroboskop-mærkerne på siden af pladetallerkenen driver lidt frem når den kører. Det viser jo angiveligt, at den kører for hurtigt. Jeg tænker, at en 60hz model ville køre noget hurtigere, men jeg ved det ikke. Hvad tænker I?

Hvordan ville jeg i givet fald kunne se at det er en 60 hz model? Står det nogen steder?

bedste hilsner Lars 
Til top Vis lcd12's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lcd12
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 15 August 2014 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Kender ikke Garrardmodellerne særlig godt, men ville en amerikanermodel (med 60 Hz pulley) ikke brænde af, hvis man satte den i en stikkontakt med 230 V?!?

Modellerne til det amerikanske marked må vel alt andet lige være beregnet til 110V/60Hz?

Der kan jo selvfølgelig også sidde en 110/220 V omskifter til trafoen - som sagt, så godt kender jeg ikke Garrardmodellerne
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
ramma
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 969
Sendt: 15 August 2014 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Kender ikke Garrardmodellerne særlig godt, men ville en amerikanermodel (med 60 Hz pulley) ikke
brænde af, hvis man satte den i en stikkontakt med 230 V?!?

Modellerne til det amerikanske marked må vel alt andet lige være beregnet til 110V/60Hz?

Der kan jo selvfølgelig også sidde en 110/220 V omskifter til trafoen - som sagt, så godt kender jeg ikke Garrardmodellerne


I Garrard sættes spændingen ved at montere netledning i motoren som har 2 valgmulgheder enten 110v eller 240v
se billedet med motor, hvor den øverste brune box er nettilslutningen som åbnes og så monteres den korrekte netspænding
her
Pulleyen er valgfri 50 eller 60 hz, hvis Garrarden er købt i feks. USA sidder der med sikkerhed en 60hz pulley, denne skal så
bare skiftes til en 50hz ditto


Her er data , som du kan se er det en high torque a/c motor:
Specifications

Platter: 12" diameter die-cast aluminium fitted with rubber mat

Unit plate: die-cast aluminium

Motor: shaded pole induction motor in heavy cast casing suspended on six tensioned springs

Voltage: dual range 100 to 130 and 200 to 250 volts

Frequency: 50 or 60 cycles according to motor pulley fitted

Consumption: 16 watts

Wow: less than 0.2%

Flutter: less than 0.05%

Rumble: almost non existent

Speed range: 33 to 34, 44 to 46 and 76 to 80 rpm

Finish: high quality broken enamel with black accessories

Weight: 16 Lbs nett


__________________
Hifi hilsen Ramma
Til top Vis ramma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ramma Besøg ramma's Websted
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 15 August 2014 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Som jeg forestillede mig, men ikke vidste

Det eneste, der så halter er, at hvis Garrarden er udstyret med en 60 Hz pulley, så burde den vel køre langsommere, nemlig ca. 17 pct., når den sættes til vores netfrekvens på 50 Hz, ikke sandt
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
lcd12
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 15 August 2014 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

http://www.stereo.net.au/forums/index.php?/topic/39207-could -somebody-explain-the-50hz60hz-problem-related-to-turntables /
Her mener de også at den vil køre langsommere med en 60 hz pulley..
Til top Vis lcd12's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lcd12
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 15 August 2014 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

I mine øjne er det simpel fysik/matematik!

Hvis du tager motorpulleyen beregnet til 60 Hz, så er udgangspunktet, at den holder korrekt hastighed, hvis du driver motoren med en netfrekvens på 60 Hz (med mindre der altså er et eller andet galt et eller andet sted i drivsystemet). Hvis du så driver den med en netfrekvens på 50 Hz, så vil motoren jo modtage ca. 17 pct. færre "drivimpulser" og derfor køre tilsvarende langsommere.

Eller ved ramma noget, som jeg ikke ved
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
j_mil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 206
Sendt: 17 August 2014 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Hvis det var en 60hz trappehjul vil den køre langsommere. Motoren er en skyggepolsmotor hvor omdrejningstallet er afhængig
af belastningen man lader den derfor køre hurtigere og laver et system til bremse den og hvis den er justerbar kan man
justerer hastigheden. Jeg vil mene at det er i detsystem man skal lede efter problemet. På billedet med mellemgulvet kan man
se en blank rund plade hvor der en arm der går ned på, mit gæt er at er bremsen, om det er rent mekanisk med noget filt eller
en hvirvelstrøm med et par magneter ved jeg ikke men fidusen er at bremsevirkningen erafhængig af hvor langt armen er ind
mod centrum.
Til top Vis j_mil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_mil
 
lcd12
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 19 August 2014 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Hej igen
Det virker nu som om at hypotesen om 60 Hz pulleyen er afkræftet. Kender I nogen som kan hjælpe mig med at justere hadtigheden?
Mvh Lars
Til top Vis lcd12's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lcd12
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes