Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 00:00   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Mekanisk motor? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
norvig
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 280
Sendt: 13 August 2014 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Hej,

jeg har læst en del om pladespillere på det seneste og er af en eller anden grund kravlet ned i det hjørne, der hedder motor.

Jeg har ikke kunne finde nogen, der har lavet en pladespiller med "mekaninsk motor". Altså en pladespiller, man skal trække op eller/og f.eks. bruge et pendul til at drive løbeværket.

Mit spørgsmål er, hvorfor kan man ikke få en pladespiller med en "mekaninsk motor"? (Eller kan man det, og jeg har bare ikke fundet dem?)

De tidlige pladespillere var mekaniske. Hvorfor er man gået væk fra det?
Det kunne jo helt fjerne behovet for strøm til pladespilleren.


__________________
Ethvert elektrisk apparat indeholder en masse røg. Hvis denne røg slipper ud, virker apparatet ikke mere.
Til top Vis norvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af norvig
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6421
Sendt: 13 August 2014 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

En lille Premotec eller Pabst med tilhørende motorstyring til 500,- kr. med en gangkonstans garanteret til 0,001% (hyldevare), eller en specialfremstillet (hundedyr) selvoptræksmotor med penduler/kontavægte til stabilisering med en garanteret gangkonstans indenfor +- 10%...... Hvad vil du helst??????

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 13 August 2014 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Mit korte svar på, at "so ein Ding" ikke (længere) findes er, at det er dyrt, besværligt, upræcist og støjer og larmer. Alt sammen karakteristika, som
en pladespillermotor ikke bør have
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
bo heinrich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 13 August 2014 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

men det er nu mærkelig at det stadig er premotec eller phillips motoren der bliver brugt flest stedder, første gang jeg så den var på en phillips engang i 70 erne ,jeg undrer mig lidt over at der ikke er kommet andre motorer end dem til en overkommelig pris ,det jeg godt kunne tænke mig var lidt bedre samlekvalitet evt, skruet sammen istedet for nittet  ,ville være dejligt hvis motoren kunne skilles ad og renses, for nullermænd og snavs
Til top Vis bo heinrich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bo heinrich
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 13 August 2014 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Tja, why bother? Min primære pladespiller har nu ca. 15 år på bagen og kører vel i gennemsnit ca. 1 time om dagen. Den drives af en lille Premotec-
ac-synkronmotor, der trækker en ganske tung pladetallerken. Og motoren? Den kører og kører og kører og kører ... støjfrit og stabilt. At den så er
nittet sammen er jo fløjtende ligegyldigt, når der (endnu) ikke har været grund til at skille den ad.

Det vil i øvrigt koste mig 380 kr., hvis den nogensinde skal udskiftes.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Major Tom
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 13 August 2014 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  


Tjaeh.. Hvis det skal være mekanisk...

          
Til top Vis Major Tom's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Major Tom
 
gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1516
Sendt: 13 August 2014 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  



Det er vel sådan en du køber, skræller den og tager drivværket
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted
 
norvig
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 280
Sendt: 14 August 2014 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Super. Tak for Jeres svar. Det giver jo god mening, at så længe, man ikke kan få en mekanisk motor, der er bedre end de elektriske, så bruger man de elektriske.

Men det undrer mig nu lidt, at man ikke har videreudviklet mekaniske motorer. Jeg mener, når nu man laver magnetiske lejer o.a. til pladespillere, hvorfor så ikke også mekanikken i mortoren.

@Major Tom, jeg synes faktisk, den pladespiller ser helt fantastisk ud. Er den damp-drevet?

@gli-, , det er helt klart en mulighed.


__________________
Ethvert elektrisk apparat indeholder en masse røg. Hvis denne røg slipper ud, virker apparatet ikke mere.
Til top Vis norvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af norvig
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 547
Sendt: 14 August 2014 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

I stedet for en Premotec eller Pabst motor, kunne man også vælge en Maxon motor med tilhørende Linear Servo Motor
Control, dette er nok en af mest stabile og mest tyste motorløsninger jeg er stødt på, dette er godt nok lavet til
Industrien og ikke til HiFi, men det er sikkert også derfor det virker så godt
Hvis man så selv laver en motorstand på et par kg til Maxon motoren, og dæmper denne godt med bitumen inden i, så
bliver det svært at slå. Så kan man putte Servostyringen i en kasse med en tænd/sluk knap og en 33 og 45 omd./m.
knap, så er brugervenligheden også i top, samtidigt ser det også rigtigt dyrt ud, hvilket det ikke er i forhold til
ydelsen, ca. 3000,- til 4000,-kr. alt efter hvor gode dine indkøbs muligheder er.

Så garanter jeg for du aldrig vil tænke på mekaniske løsninger mere
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2522
Sendt: 14 August 2014 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

norvig skrev:
Super. Tak for Jeres svar. Det giver jo god mening, at så længe, man ikke kan få en mekanisk motor, der er bedre end de elektriske,
så bruger man de elektriske. Men det undrer mig nu lidt, at man ikke har videreudviklet mekaniske motorer. Jeg mener, når nu man laver magnetiske
lejer o.a. til pladespillere, hvorfor så ikke også mekanikken i mortoren.@Major Tom, jeg synes faktisk, den pladespiller ser helt fantastisk ud. Er
den damp-drevet?@gli-, , det er helt klart en mulighed.

Videreudviklet? Tja, det er ikke mange år siden pladespilleren blev erklæret død, og mig bekendt videreudvikler man ikke på døde ting
Men med de interesser der er på spil, mon så ikke der sker et eller andet i de værksteder/fabrikker, der stadig konstruerer pladespillere?
Mvh
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
exrumpyt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2011
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 277
Sendt: 14 August 2014 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Fjederværk med tandhjul og snekkedrev, med centrifugal-regulator...

eller

Pendul-regulering, man kan nok ramme 33 1/3 omd/min. med en sjov, hakkende gang...

Arrrh... Er det ikke lidt fjollet.

Gravity-motor, et lod der trækkes op, a'la "Bornholmeren" leverer konstant linær trækkraft i en LP's tid eller hva'...?

Beklager trådforurening, men kunne ikke modstå.


__________________
EXRUMPYT.
Til top Vis exrumpyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exrumpyt
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 14 August 2014 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Miav skrev:
I stedet for en Premotec eller Pabst motor, kunne man også vælge en Maxon motor med tilhørende Linear Servo Motor
Control, dette er nok en af mest stabile og mest tyste motorløsninger jeg er stødt på, dette er godt nok lavet til
Industrien og ikke til HiFi, men det er sikkert også derfor det virker så godt
Hvis man så selv laver en motorstand på et par kg til Maxon motoren, og dæmper denne godt med bitumen inden i, så
bliver det svært at slå. Så kan man putte Servostyringen i en kasse med en tænd/sluk knap og en 33 og 45 omd./m.
knap, så er brugervenligheden også i top, samtidigt ser det også rigtigt dyrt ud, hvilket det ikke er i forhold til
ydelsen, ca. 3000,- til 4000,-kr. alt efter hvor gode dine indkøbs muligheder er.

Så garanter jeg for du aldrig vil tænke på mekaniske løsninger mere

Både Premotec og Papst laver servokontrollerede motorer. Det er i øvrigt en stående debat, hvad der fungerer bedst. Jeg er ved at renovere en Pink Triangle PT1, der drives af en servomotor. Det var lidt af en revolution, da den blev introduceret, for ind til da havde ac-synkronmotorer været de rigueur i pladespillerverdenen. Og sidenhen har alle de lærde diskuteret, hvad der er bedst. Jeg tror, som med så meget andet, at det mere handler om implementeringen end valget af teknologi.

Maxon finder man bl.a. her https://www.distrelec.de/ishopWebFront/search/luceneSearch.d o?dispatch=show&fromCatalog=true&filterHierarchyNodeId=DC-56 984&filterHierarchyLevel=5&hierarchyDepth=0&autoAttributeEna bled=false
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
norvig
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 280
Sendt: 17 August 2014 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

exrumpyt skrev:

Gravity-motor, et lod der trækkes op, a'la "Bornholmeren" leverer konstant linær trækkraft i en LP's tid eller hva'...?


Jeg er helt med på, det kun var for sjov, men jeg synes, det lyder helt rigtigt, exrumpyt. 

Og der sker da nyudvikling i den retning:

https://www.youtube.com/watch?v=2Pnu-KwzS0U&index=3& list=PLI_5UWoxz1Hq70hdRKKE6hu-ZenJ-R98X

Det skal bare lige tilpasses til pladespillere.

Og hvem ved, måske kan det med tiden bruges til at bringe HiFi til områder uden strøm.


__________________
Ethvert elektrisk apparat indeholder en masse røg. Hvis denne røg slipper ud, virker apparatet ikke mere.
Til top Vis norvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af norvig
 
exrumpyt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2011
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 277
Sendt: 17 August 2014 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

norvig skrev:
<span =bold>exrumpyt</span> skrev:
Gravity-motor, et lod der trækkes op, a'la "Bornholmeren"
leverer konstant linær trækkraft i en LP's tid eller hva'...?
Jeg er helt med på, det kun var for sjov, men jeg synes, det lyder helt rigtigt, exrumpyt.  Og der sker da
nyudvikling i den retning:KwzS0U&index=3&list=PLI_5UWoxz1Hq70hdRKKE6hu-ZenJ-R98X"> https://www.youtube.com/watch?v=2Pnu-
KwzS0U&index=3& list=PLI_5UWoxz1Hq70hdRKKE6hu-ZenJ-R98X
Det skal bare lige tilpasses til pladespillere. Og
hvem ved, måske kan det med tiden bruges til at bringe HiFi til områder uden strøm.



NORVIG: jeg fik lige et kæmpe grineflip over din signatur....

Tjae... opladning af mobilos. Telefon med træk-og-slip.

)nu må trådstarter hellere få plads igen.)

exrumpytm

__________________
EXRUMPYT.
Til top Vis exrumpyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exrumpyt
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3096
Sendt: 17 August 2014 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

De først e Garrard fra lige efter 1. Verdenskrig var faktisk med optræksmotorer og centrufugal gear. Måske du kande dem på et museum. De spiller
dog kun 78ere.

__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
jøka
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 391
Sendt: 17 August 2014 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Miav skrev:
I stedet for en Premotec eller Pabst motor, kunne man også vælge en Maxon motor med tilhørende Linear Servo Motor
Control, dette er nok en af mest stabile og mest tyste motorløsninger jeg er stødt på, dette er godt nok lavet til
Industrien og ikke til HiFi, men det er sikkert også derfor det virker så godt
Hvis man så selv laver en motorstand på et par kg til Maxon motoren, og dæmper denne godt med bitumen inden i, så
bliver det svært at slå. Så kan man putte Servostyringen i en kasse med en tænd/sluk knap og en 33 og 45 omd./m.
knap, så er brugervenligheden også i top, samtidigt ser det også rigtigt dyrt ud, hvilket det ikke er i forhold til
ydelsen, ca. 3000,- til 4000,-kr. alt efter hvor gode dine indkøbs muligheder er.

Så garanter jeg for du aldrig vil tænke på mekaniske løsninger mere


M.h.t Maxon motor er Teres Audio et firma der bruger denne motortype.
Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes