Emne: Mekanisk motor? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
norvig Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 280
|
| Sendt: 13 August 2014 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
jeg har læst en del om pladespillere på det seneste og er af en eller anden grund kravlet ned i det hjørne, der hedder motor.
Jeg har ikke kunne finde nogen, der har lavet en pladespiller med "mekaninsk motor". Altså en pladespiller, man skal trække op eller/og f.eks. bruge et pendul til at drive løbeværket.
Mit spørgsmål er, hvorfor kan man ikke få en pladespiller med en "mekaninsk motor"? (Eller kan man det, og jeg har bare ikke fundet dem?)
De tidlige pladespillere var mekaniske. Hvorfor er man gået væk fra det? Det kunne jo helt fjerne behovet for strøm til pladespilleren.
__________________ Ethvert elektrisk apparat indeholder en masse røg. Hvis denne røg slipper ud, virker apparatet ikke mere.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 13 August 2014 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
En lille Premotec eller Pabst med tilhørende motorstyring til 500,- kr. med en gangkonstans garanteret til 0,001% (hyldevare), eller en specialfremstillet (hundedyr) selvoptræksmotor med penduler/kontavægte til stabilisering med en garanteret gangkonstans indenfor +- 10%...... Hvad vil du helst??????
__________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 13 August 2014 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit korte svar på, at "so ein Ding" ikke (længere) findes er, at det er dyrt, besværligt, upræcist og støjer og larmer. Alt sammen karakteristika, som
en pladespillermotor ikke bør have
|
| Til top |
|
| |
bo heinrich Forum Bruger


Bruger siden: 12 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 13 August 2014 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
men det er nu mærkelig at det stadig er premotec eller phillips motoren der bliver brugt flest stedder, første gang jeg så den var på en phillips engang i 70 erne ,jeg undrer mig lidt over at der ikke er kommet andre motorer end dem til en overkommelig pris ,det jeg godt kunne tænke mig var lidt bedre samlekvalitet evt, skruet sammen istedet for nittet ,ville være dejligt hvis motoren kunne skilles ad og renses, for nullermænd og snavs
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 13 August 2014 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, why bother? Min primære pladespiller har nu ca. 15 år på bagen og kører vel i gennemsnit ca. 1 time om dagen. Den drives af en lille Premotec-
ac-synkronmotor, der trækker en ganske tung pladetallerken. Og motoren? Den kører og kører og kører og kører ... støjfrit og stabilt. At den så er
nittet sammen er jo fløjtende ligegyldigt, når der (endnu) ikke har været grund til at skille den ad.
Det vil i øvrigt koste mig 380 kr., hvis den nogensinde skal udskiftes.
|
| Til top |
|
| |
Major Tom Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 66
|
| Sendt: 13 August 2014 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjaeh.. Hvis det skal være mekanisk...
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 13 August 2014 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vel sådan en du køber, skræller den og tager drivværket
|
| Til top |
|
| |
norvig Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 280
|
| Sendt: 14 August 2014 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super. Tak for Jeres svar. Det giver jo god mening, at så længe, man ikke kan få en mekanisk motor, der er bedre end de elektriske, så bruger man de elektriske. Men det undrer mig nu lidt, at man ikke har videreudviklet mekaniske motorer. Jeg mener, når nu man laver magnetiske lejer o.a. til pladespillere, hvorfor så ikke også mekanikken i mortoren. @Major Tom, jeg synes faktisk, den pladespiller ser helt fantastisk ud.  Er den damp-drevet? @gli-,  , det er helt klart en mulighed. __________________ Ethvert elektrisk apparat indeholder en masse røg. Hvis denne røg slipper ud, virker apparatet ikke mere.
|
| Til top |
|
| |
Miav Forum Bruger


Bruger siden: 24 November 2013 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 547
|
| Sendt: 14 August 2014 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
I stedet for en Premotec eller Pabst motor, kunne man også vælge en Maxon motor med tilhørende Linear Servo Motor
Control, dette er nok en af mest stabile og mest tyste motorløsninger jeg er stødt på, dette er godt nok lavet til
Industrien og ikke til HiFi, men det er sikkert også derfor det virker så godt
Hvis man så selv laver en motorstand på et par kg til Maxon motoren, og dæmper denne godt med bitumen inden i, så
bliver det svært at slå. Så kan man putte Servostyringen i en kasse med en tænd/sluk knap og en 33 og 45 omd./m.
knap, så er brugervenligheden også i top, samtidigt ser det også rigtigt dyrt ud  , hvilket det ikke er i forhold til
ydelsen, ca. 3000,- til 4000,-kr. alt efter hvor gode dine indkøbs muligheder er.
Så garanter jeg for du aldrig vil tænke på mekaniske løsninger mere
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger


Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 14 August 2014 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
norvig skrev:
Super. Tak for Jeres svar. Det giver jo god mening, at så længe, man ikke kan få en mekanisk motor, der er bedre end de elektriske,
så bruger man de elektriske. Men det undrer mig nu lidt, at man ikke har videreudviklet mekaniske motorer. Jeg mener, når nu man laver magnetiske
lejer o.a. til pladespillere, hvorfor så ikke også mekanikken i mortoren.@Major Tom, jeg synes faktisk, den pladespiller ser helt fantastisk ud. Er
den damp-drevet?@gli-, , det er helt klart en mulighed. |
|
|
Videreudviklet? Tja, det er ikke mange år siden pladespilleren blev erklæret død, og mig bekendt videreudvikler man ikke på døde ting
Men med de interesser der er på spil, mon så ikke der sker et eller andet i de værksteder/fabrikker, der stadig konstruerer pladespillere?
Mvh
Birger
|
| Til top |
|
| |
exrumpyt Udelukket fra forum


Bruger siden: 10 Januar 2011 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 277
|
| Sendt: 14 August 2014 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fjederværk med tandhjul og snekkedrev, med centrifugal-regulator...
eller
Pendul-regulering, man kan nok ramme 33 1/3 omd/min. med en sjov, hakkende gang...
Arrrh... Er det ikke lidt fjollet.
Gravity-motor, et lod der trækkes op, a'la "Bornholmeren" leverer konstant linær trækkraft i en LP's tid eller hva'...?
Beklager trådforurening, men kunne ikke modstå.
__________________ EXRUMPYT.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 14 August 2014 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Miav skrev:
I stedet for en Premotec eller Pabst motor, kunne man også vælge en Maxon motor med tilhørende Linear Servo Motor
Control, dette er nok en af mest stabile og mest tyste motorløsninger jeg er stødt på, dette er godt nok lavet til
Industrien og ikke til HiFi, men det er sikkert også derfor det virker så godt
Hvis man så selv laver en motorstand på et par kg til Maxon motoren, og dæmper denne godt med bitumen inden i, så
bliver det svært at slå. Så kan man putte Servostyringen i en kasse med en tænd/sluk knap og en 33 og 45 omd./m.
knap, så er brugervenligheden også i top, samtidigt ser det også rigtigt dyrt ud , hvilket det ikke er i forhold til
ydelsen, ca. 3000,- til 4000,-kr. alt efter hvor gode dine indkøbs muligheder er.
Så garanter jeg for du aldrig vil tænke på mekaniske løsninger mere  |
|
|
Både Premotec og Papst laver servokontrollerede motorer. Det er i øvrigt en stående debat, hvad der fungerer bedst. Jeg er ved at renovere en Pink Triangle PT1, der drives af en servomotor. Det var lidt af en revolution, da den blev introduceret, for ind til da havde ac-synkronmotorer været de rigueur i pladespillerverdenen. Og sidenhen har alle de lærde diskuteret, hvad der er bedst. Jeg tror, som med så meget andet, at det mere handler om implementeringen end valget af teknologi.
Maxon finder man bl.a. her https://www.distrelec.de/ishopWebFront/search/luceneSearch.d o?dispatch=show&fromCatalog=true&filterHierarchyNodeId=DC-56 984&filterHierarchyLevel=5&hierarchyDepth=0&autoAttributeEna bled=false
|
| Til top |
|
| |
norvig Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 280
|
| Sendt: 17 August 2014 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
exrumpyt skrev:
Gravity-motor, et lod der trækkes op, a'la "Bornholmeren" leverer konstant linær trækkraft i en LP's tid eller hva'...?
|
|
|
Jeg er helt med på, det kun var for sjov, men jeg synes, det lyder helt rigtigt, exrumpyt. Og der sker da nyudvikling i den retning: https://www.youtube.com/watch?v=2Pnu-KwzS0U&index=3& list=PLI_5UWoxz1Hq70hdRKKE6hu-ZenJ-R98X Det skal bare lige tilpasses til pladespillere. Og hvem ved, måske kan det med tiden bruges til at bringe HiFi til områder uden strøm.
__________________ Ethvert elektrisk apparat indeholder en masse røg. Hvis denne røg slipper ud, virker apparatet ikke mere.
|
| Til top |
|
| |
exrumpyt Udelukket fra forum


Bruger siden: 10 Januar 2011 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 277
|
| Sendt: 17 August 2014 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
NORVIG: jeg fik lige et kæmpe grineflip over din signatur....
Tjae... opladning af mobilos. Telefon med træk-og-slip.
)nu må trådstarter hellere få plads igen.)
exrumpytm __________________ EXRUMPYT.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 17 August 2014 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
De først e Garrard fra lige efter 1. Verdenskrig var faktisk med optræksmotorer og centrufugal gear. Måske du kande dem på et museum. De spiller
dog kun 78ere.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
jøka Forum Bruger


Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 391
|
| Sendt: 17 August 2014 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Miav skrev:
I stedet for en Premotec eller Pabst motor, kunne man også vælge en Maxon motor med tilhørende Linear Servo Motor
Control, dette er nok en af mest stabile og mest tyste motorløsninger jeg er stødt på, dette er godt nok lavet til
Industrien og ikke til HiFi, men det er sikkert også derfor det virker så godt
Hvis man så selv laver en motorstand på et par kg til Maxon motoren, og dæmper denne godt med bitumen inden i, så
bliver det svært at slå. Så kan man putte Servostyringen i en kasse med en tænd/sluk knap og en 33 og 45 omd./m.
knap, så er brugervenligheden også i top, samtidigt ser det også rigtigt dyrt ud , hvilket det ikke er i forhold til
ydelsen, ca. 3000,- til 4000,-kr. alt efter hvor gode dine indkøbs muligheder er.
Så garanter jeg for du aldrig vil tænke på mekaniske løsninger mere  |
|
|
M.h.t Maxon motor er Teres Audio et firma der bruger denne motortype.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|