Forfatter |
|
Peterlh Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 309
|
Sendt: 24 Juli 2013 kl. 07:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. Jeg må hellere starte med at sige at jeg ikke ved om højttalertypen hedder magnepan/magneplanar, eller om det blot er en producent. Mit spørgsmål går egentligt på forskelle mellem elektrostathøjttalere og "magnepan" højttalere. Hvad er forskelle/fordele og ulemper ved de to typer? Hvad med lydkvaliteten, kan magnepan måle sig med elektrostater? Hvordan er højttalertypernes frekvensspektra? (lige dårlige til lave frekvenser?) De ser skrøbelige ud - er de det? Hvor kritiske er de mht. placering? (luft til bagvæg osv.) Gerne info om andre relevante ting. Spørgsmålene kommer sig af at jeg nu et par gange har hørt elektrostathøjttalere, og har forelsket mig i dem. Efter en søgning faldt jeg dog over magnepanhøjttalerne, og blev også lidt interesseret i dem. Problemet er dog bare at jeg skal til at studere = lille studiebolig  , derfor er spørgsmålet mht. placering meget relevant. På forhånd tak for svar og oplysninger om disse spændende højttalerdesign.
|
Til top |
|
|
velkommen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 1741
|
Sendt: 24 Juli 2013 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har ikke den store indsigt i disse principper, men elektrostater har indbygget en trafo og kører med højspænding, og det gør magnepan ikke, begge kræver omhyggelig placering, har selv et sæt magnepan 3.6 og i dennes instruktionsbog anbefales 3 feet til bagvæg...men jeg selv kører med sub på dem, så de står 1/3 ca inde i rummet, og lytteplacering er det samme i den ende jeg sidder og lytter, det er ok her!!!!! men ingen af dem har lav følsomhed, de kræver noget effekt.....
vh velkommen
|
Til top |
|
|
Pihl Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 977
|
Sendt: 24 Juli 2013 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Magnepan er magnostater og fungerer, som der også skrives uden højspænding, hvilket er krævet til elektrostater.
men fælles for begge principper er, at de næsten altid har lydudstårling både forfra og bagtil, hvilket kræver plads bag dem.
jeg har selv haft Quad els 63, der kræver en del plads bag sig for at spille bas og et sæt Magneplan MG12 som ikke behøvede
helt så meget plads bag sig, de spiller jf. manual 60% fremover og 40 % bagud. Det er begge super gode højttalere, men nok
ikke bedste valg til små rum.
Hvis de ikke kommer langt nok fra vægen, bliver bassen udtværet af refleksionen fra bagvægen.
__________________ Hilsen Pihl
|
Til top |
|
|
Peterlh Forum Bruger

|
Sendt: 24 Juli 2013 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, tak for de informative svar.  Jeg har en subwoofer som jeg kan vælge at bruge til bas, hvor langt ca. tror I så de behøver at stå fra bagvæggen? Skal man passe meget på? Nu har jeg selvfølgelig ikke tænkt mig at sparke til dem  , men begge højttalere har jo en meget stor overflade - skal man være nervøs for om de tager skade af berøring?
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 24 Juli 2013 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mangnepan'en kan du fint røre ved for og bag, men absolut ikke en elektrostat. Membranen på bagsiden, er fri under frontstoffet, men tager ikke skade af, at du blot sætter håndfladen på og mærker bassens bevægelser. En Magnepan fungere som en almindelig højttaler i princippet, men her er svingspolen foldet ud i et sigsag mønster over hele fladen. Trådene er så placeret ud for i mellem de lodrette lange stav magneter
En elektrostat har også en meget tynd membran, men her er der på dampet et metal lag på begge side af membranen, som så sidder mellem to gitre. Gitrene på hver side, påtrykkes en meget høj spænding på flere kilovolt og musiksignalet sættes så til at styre højspændingen i gitrene og får den elektrostatisk ladet membran til at vibrere i takt til signalet i gitrene. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4846
|
Sendt: 24 Juli 2013 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er grundlæggende kun én ting, de to principper har til fælles:
At musikken gengives af en membran mellem to "gitre".
En magnestat, har magneter for og bag membranen som skaber det magnetfelt der skal til for, at membranen kan bevæge sig, når signalet sendes gennem denne. Magneterne kan placeres på mange måder, og producenterne har forskellige filosofier om dette.
En elektrostat er ofte konstrueret ved, at det er selve membranen som der sendes højspænding igennem. Dermed skabes der et magnetfelt (elektrostatisk felt). Signalet sendes så gennem gitrene for og bag, hvilket får membranen til at flytte sig. Derfor er en elektrostat afhængig af 230V som kan konverteres til højspænding.
Begge principper er kendt for at være hård kost for forstærkeren, men producenterne er blevet bedre og bedre til at forbedre princippet. Magnestater er ikke nødvendigvis så dyre at producere, men på grund af førnævnte, så skal man ofte tænke i dyre, kraftige effekttrin, for at udnytte magnestaterne optimalt.
Elektrostater har tidligere haft lidt af det samme problem, men det har virkelig ændret sig. Og de er derfor mere tilgivende over for forstærkeren. Martin Logan og Quad er de to største producenter af elektrostater, og de har brugt mange ressourcer på dette. Samtidig er de også blevet nemmere at placere i et rum.
|
Til top |
|
|
Peterlh Forum Bruger

|
Sendt: 24 Juli 2013 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK.
|
Til top |
|
|
Bevensee Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 334
|
Sendt: 24 Juli 2013 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv et par marin Logan vantage. Teknisk set er de hybrider, da de har en dynamisk basenhed. Mine er
med aktiv bas, dvs. at basenheden har sin egen indbyggede forstærker. Man kan sagtens røre ved gitteret på et
par ML. De er coatede med et materiale, der isolerer op til 12 kV. De er rimeligt nemme at placere. Mine står ca.
80 cm fra bagvæggen, og det er fint. Pga. deres kontrollerede spredning, er de meget nemmere end dynamiske
højtalere at placere i forhold til sidevægge. Pga. den dynamiske bas og kontrollerede spredning kan ML fungere
ret godt i mindre rum.
Med hensyn til forstærkerkrav, har ML i dag ret høj følsomhed (91 dB), så min forstærker erskuet mindre op end
på mine gamle højtalre (Vienna Beethoven baby Grand) for at få samme lydtryk. Til gengæld er de temmeig
krævende for forstærkerens kvalitet. Det skyldes, at impedansen falder under én ohm ved 20 kHz. Mange
transistorforstærkere har svært ved det, så det er vigtigt at teste dem med sin egen forstærker. Rørforstærkere
har ingen problemer med den lave impedans i diskanten, men en rørforstærker med høj udgangsimpedans vil
resultere i afrullet diskant og indelukket lyd.
Jeg vil anbefale dig, at lytte til Martin Logan Electromotion. Det er deres mindste elektrostat, men de er meget
imponerende. Specielt i mindre rum.
__________________ StrictlyStereo
- Bevensee
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4846
|
Sendt: 24 Juli 2013 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bevensee skrev:
Man kan sagtens røre ved gitteret på et par ML. De er coatede med et materiale, der isolerer op til 12 kV. |
|
|
Der er ikke højspænding i de udvendige gitre... højspændingen føres gennem folien som sidder imellem de to gitre. Derfor er det ganske ufarligt at røre gitrene! 
http://www.martinlogan.com/learn/electrostatic-speakers.php# workings
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 24 Juli 2013 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er jo også såkaldte ægte bånd højttalere, som amerikanske Apogee Duetta f.eks.
__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
MGTF Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 412
|
Sendt: 24 Juli 2013 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er kun et gitter på Magnepan, som sidder bag membranen. Det er denne der er fyldt med magneter og på membranen er så pålimet svingspoletråden. Det er en dynamisk højtaler der arbejder som elektrostat..
|
Til top |
|
|
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
Sendt: 24 Juli 2013 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
LIlle værelse/bolig er ikke helt foreneligt med hverken elektrostat eller magnestat, de kræver plads, så er det bedre med en god stand ht + evt. sub
|
Til top |
|
|
Bevensee Forum Bruger

|
Sendt: 24 Juli 2013 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
gli- skrev:
LIlle værelse/bolig er ikke helt foreneligt med hverken elektrostat eller magnestat, de kræver plads, så er det bedre med en god stand ht + evt. sub
|
|
|
Jeg er ikke ubetinget enig. Små rum kan være et ligeså stort problem for dynamiske højtalere som ELS'er. Det er bare nogle andre problemer:
Elektrostatproblemer i små rum:
- Afstand til bagvæggen skal helst være mere end 70-80 cm
Dynamisk højtaler problemer i små rum:
- Reflektioner fra sidevægge
- Afstand til lyttepositionen kan være for kort til, at enheder blander ordentligt
- Udfasning mellem diskant og mellemtone omkring delefrekvensen over/under optimal lytteposition
Man må prøve sig fre, for at finde ud af, hvad man bedst kan lide. __________________ StrictlyStereo
- Bevensee
|
Til top |
|
|
Bevensee Forum Bruger

|
Sendt: 24 Juli 2013 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
Bevensee skrev:
Man kan sagtens røre ved gitteret på et par ML. De er coatede med et materiale, der isolerer op til 12 kV. |
|
|
Der er ikke højspænding i de udvendige gitre... højspændingen føres gennem folien som sidder imellem de to gitre. Derfor er det ganske ufarligt at røre gitrene! 
|
|
|
Not true. Her er sakset fra dit eget link ;-)
"... The stators, meanwhile, are connected to the audio system's amplifier through a step-up transformer. It converts the amplifier's output to a pair of high-voltage signals of
equal strength but opposite polarity. ..."
- Men uanset hvad, kan man sagtens røre ved panelerne, når de spiller. - Selvom jeg ikke helt kan se hvorfor man skulle __________________ StrictlyStereo
- Bevensee
|
Til top |
|
|
Peterlh Forum Bruger

|
Sendt: 25 Juli 2013 kl. 07:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
I skal have tak for al informationen. Jeg tænkte jo nok at jeg ville få at vide at små rum og elektrostater/magestater er en dårlig kombination, men jeg er godt nok blevet lidt forelsket i den type højttaler. Der er ikke andet at gøre end at prøve at låne et par og se om jeg kan få det til at fungere i rummet.
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
Sendt: 25 Juli 2013 kl. 07:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nemlig! "Suck it and see", som de siger i engelsktalende lande, ligesom de også siger "Trust your own ears"
Vi ser frem til at læse om dine erfaringer!
|
Til top |
|
|
Peterlh Forum Bruger

|
Sendt: 25 Juli 2013 kl. 08:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der kommer nok til at gå et par måneder, da jeg først lige skal flytte og derefter have fundet tid og overskud til at få det afprøvet.
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 25 Juli 2013 kl. 08:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ejer jeg selv en hybrid konstruktion, af elektrostat og dynamisk enhed. Jeg har givet mine højttalere 1,5 meter til
bagvæggen og ca 80 cm til sidevæggende. Det er noget der spiller max! Et dybdeperspektiv så stort er vildt imponerende.
Når ja, jeg spiller i et rum på 15-17 kvm med næsten optimal akusik.
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7537
|
Sendt: 25 Juli 2013 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bevensee skrev:
Mikkel Gige skrev:
Bevensee skrev:
|
|
|
|
|
Not true. Her er sakset fra dit eget link ;-)
"... The stators, meanwhile, are connected to the audio system's amplifier through a step-up transformer. It converts the amplifier's output to a pair of high-voltage signals of
equal strength but opposite polarity. ..."
- Men uanset hvad, kan man sagtens røre ved panelerne, når de spiller. - Selvom jeg ikke helt kan se hvorfor man skulle  |
|
|
Jeg er ikke helt sikker på hvad det er, du mener er "not true"? Du refererer til noget fra linket , som intet har at gøre med berøring af panelerne og de tilhørende gitre omkring.
Når Martin Logan omtaler en "stator" så er det netop membranen og ikke gitrene. Hvis man kigger meget tæt på et panel, kan man se de strømførende baner inde i folien (i "gamle" dage var de sorte, men med tiden er de blevet gennemsigtige). Gitrene udenom er udelukkende for beskyttelse og fiksering således at panelet har den korrekte spredning og altid er 100% trukket ud.
Hvis man skifter et panel, så vil man også kunne se hvor strømtilførslen sidder, og det er bestemt ikke på selve gitteret
Det ville iøvrigt heller ikke være lovligt at lave den på den måde idet der konstant vil være en højspændingsrisiko, så derfor er gitrene netop ikke strømførende. __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
Sendt: 25 Juli 2013 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|