Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 10:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Metalisk lyd? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
futtehund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juni 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 22 Juli 2013 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Hej med alle, har lige brug for lidt hjælp.

Har et par Audience 82 fra Dynaudio, de har en meget metalisk lyd. Skal lige sige at min stue er rektangulær ca. 3.65x 6 m. og
har parket gulv

Har prøvet følgende: Flyttet meget rundt med højtalere, prøvet 3 forskellige ht kabler, skiftet min Pioneer A-A9-j ud med Cayin
klasse A forstærker. bruger profigold stof kabler i signal vejen, og bruger Pioneer D9 cd spiller som bliver skiftet ud med Denon
DCD 2020 samt nye signal kabler sidst i denne måned.
Vil lige høre om der skulle være en billig og god løsning. Da jeg købte disse højtalere lød de super skønt hos ham jeg købte
dem af.

Nogen der har gode råd.
Til top Vis futtehund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af futtehund

pursch16
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Juli 2013 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Hej futtehund.

Spiller du på langs eller på tværs af stuen? Har du godt med møbler, gardiner og tæpper?
Du skriver du har flyttet meget rundt på dine højtalere, indebærer det også at du ikke vinkler dem ind mod sweetspot?

Problemet lyder jo som om det er i diskantområdet det driller. Ovenstående kan have indflydelse på for hidsig diskant.

/A
Til top Vis pursch16's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pursch16

futtehund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2013 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg spiller på langs af stuen og ja møbler har jeg 3+2+2 som står i modsatte ende, så der er et åbent område fra ht til der hvor
jeg sidder og lytter. der er ca 2.5 meter mellem ht og ca 5 m til min sofa. har prøvet at vende ht imod sweetspot og lige ud.
hvis jeg sidder i trekant med ht hjælper det lidt, men får så en forkert bas resonans så jeg skal spille meget lavt. Men måske
jeg burde have lidt mere på dæmpning på væggen. hvad med bagvæggen vil det hjælpe med et stort gardin måske.

pursch16
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010
Sendt: 22 Juli 2013 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Det tror jeg bestemt ikke vil skade. Har set folk prøve med en dyne eller to, blot for at teste om det kan gøre en forskel, altså midlertidigt... :-)
Tror også jeg ville smide et tykt tæppe mellem sweetspot og højtalerne. Hvis du har 5 m. ren parket kan det også gøre det grimme ved lyden.
Ellers syntes det er ganske fornuftigt hvad du har gjort...
Andre?
Til top Vis pursch16's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pursch16

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 22 Juli 2013 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Du har nok et livligere rum end ham du købte højttalerne af. Måske har du også beton vægge. Dette kan let give alt for megen energi i diskanten samlet set. Du skal også passe lidt på, med at sidde i meget stor afstand fra højttalerne, da du så derved sidder i mange refleksioner i forhold til direkte lyd og så i meget levende rum.

Rainbow
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 03 December 2004
Sendt: 22 Juli 2013 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Hej Futtehund! Problemet med den levende akustik kan du kun løse ved hjælp af prof. dæmpematerialer eller som de fleste gør, fylder noget mere ind i rummet. Det kan så gå ud over forholdet til samleveren. Du skriver at der er parketgulv. Hvis det er frit dvs. uden tæpper overhovedet kan det blive svært at tæmme noget som helst. Nogle løse tæpper gør underværker særligt mellem højtalere og lytteposition. Bogreoler fyldt med gamle klassikere fungerer også rigtig godt Det skal selvfølgelig være klassikere......Vend din lytteposition og spil på tværs. Din afstand til lyttepos. skulle nok også reduceres i forhold til afstanden mellem højt. Tænk på en ligesidet trekant sådan cirka. Ellers riv hele huset ned og byg et nyt i æggebakker Dit anlæg er der ikke noget galt med. Du har bare lige en lille udfordring inden det synger!
Til top Vis Rainbow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rainbow

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 22 Juli 2013 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

De to sidste indlæg er værd at bemærke, da det er her dit problem ligger. Din opstilling er helt forkert. Jeg nægter at tro at de højttalere skulle lyde metaliske. 

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

chris09
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2010
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Juli 2013 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Har du forsøgt med en anden kilde? Har før hørt en defekt kilde (CD-afspiller) give en metallisk klang.
Hvis du har en dvd eller blueray afspiller, så prøv at sæt den til, og se hvad der sker...
Til top Vis chris09's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris09

BCBC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 23 Juli 2013 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

En skarp diskant kan godt være rummet eller dit setup der ikke spiller helt sammen. Men er det metallisk lyd, har ikke noget med rummet at gøre.
Det er et sted i lydkæden. Så du bør lytte en ekstra gang. Skarp eller lidt spids eller metallisk lyd ?

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Juli 2013 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Hård/metallisk lyd får man hvis der er for lidt bløde og absorberende materialer i rummet, men anlæg og kabler kan
også være årsag til det. Dynaudio højttalere er dynamiske og detaljerede, de kræver meget af rum og anlæg; derfor
skal der arbejdes med dem for at de "spiller".

Lidt om akustik:

"Ethvert lytterum vil fremhæve eller dæmpe visse frekvenser alt afhængigt af rummets beskaffenhed samt placering af
lydkilde og lytteposition. I nogle positioner vil enkelte frekvenser dykke voldsomt eller, i værste fald, falde helt ud.
Disse lyttepositioner bør undgås.
Placer højttalerne så de spiller på den lange led af lytterummet (med mindre rummet er meget smalt).
Undgå at placere lyttepositionen helt op ad en væg, da interferens er værst her.
Undgå at placere lyttepositionen midt i rummet, da der er flest døde frekvenser her.
Interferens er sandsynligvis mindst omkring 38% fra endevæggene.
Hvis man er frisk på at flytte lidt rundt på højttalere og lytteposition, kan man benytte måleproceduren beskrevet i
afsnit 5. Filtrer målingen og se hvor dykkene og hævene er mindst.
Efterklang
Lyden fra højttalerne spredes i rummet og bliver reflekteret (adskillige gange) på alle hårde overflader/objekter i
rummet. En lydbølge falder i volume i takt med tilbagelagt afstand og for hver refleksion, for til sidst helt at dø ud. Dør
bølgen ud for sent, vil man høre en ubehagelig efterklang.
Som primitiv grundregel er efterklangstiden i orden, hvis man kan føre en almindelig samtale uden at blive irriteret.
Hvis ikke bør man tilføre bløde elementer til rummet: Tæpper, gardiner, sofaer o.l.
Der er meget stor forskel på bløde materialers evne til at absorbere lyd. Tynde gardiner absorberer kun de høje
frekvenser, mens tykke tunge tæpper går væsentligt længere ned. Noget af de mest effektive er isolering med høj
densitet, f.eks. Rockfon.
Placeringen af bløde elementer er ikke kritisk i relation til efterklangstiden, men der er fordele ved at dæmpe de
tidligste refleksioner, som når øret efter én refleksion via gulv/loft og side-/endevægge.
Man bør som minimum dække gulvet mellem højttalere og lytteposition med et tykt gulvtæppe.

De almindelige regler for akustiske lydforbedringer m.v. gælder stadig, og vil bestemt være en fordel, at tage i brug
hvis muligt.
Forsøg at opnå symmetri med højtalere, døre, vinduer og møbler.

Afskaf møbler fra zonen mellem højttalere og lytteposition, typisk kaffebordet og hifi-reolen mellem højttalere. Hvis
dette ikke er muligt kan man overveje et mindre kaffebord og flytte højttalerne lidt frem i forhold til reolen."

Tekst hentet/klippet herfra:      http://hd-h tpc.dk/drc.htmlHå

futtehund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2013 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Hej

Takker for de mange fine svar. Har så løst problemet, købte ny cd spiller Denon DCD 2020AE og hvilken forskel. metal lyd væk.
Men sikken en åben og varm lyd og så må man til at høre alle cd'er igen. Den spytter simpelhen så mange nye detaljer ud, som
jeg aldrig har bemærket før.

Takker for de mange gode råd

Mvh

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes