Forfatter |
|
sonsora Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 88
|
Sendt: 04 Juni 2013 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej drenge. Da vores nuværende Dali højttalere på det kollegie jeg bor på er døde, skal vi have nogle nye. Højttalerne bliver brugt til både fest og til at høre lyd fra film rummet er omkring 30kvm. Det er vigtigt at de kan hænge oppe i loftet. De nuværende dali højttalere er omkring 40-50 cm høje, så de må gerne være deromkring.
Jeg tænker omkring 1500-2000 kr.
Har i nogen bud på hvad man skal kigge efter med disse krav?
Hilsen jesper
|
Til top |
|
|
Jens-B Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 665
|
Sendt: 05 Juni 2013 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Monitor Audio bx2 til 1299 pr. stk. Skal høres, før man tror på, hvor gode, de er. Jeg har 2 sæt. Det ene indgår som hovedht. i et surroundsystem, Det andet sæt er i køkkenet, hvor de forgylder mine noget giftige morgener med en blanding af rock, jazz og klassisk - alt efter humør. Nok en af de bedste allroundht. til prisen. De har udklasseret mine gl. b&w 685.
http://www.tapeconnection.dk/Hoejtalere.aspx?id_category=44& product_number=1046121
TC sender fragtfrit.
__________________ mvh
Jens-B
|
Til top |
|
|
sonsora Forum Bruger

|
Sendt: 05 Juni 2013 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jens-B.
Tak for dit svar, det er da helt klart en mulighed. Jeg fik ikke skrevet at brugte højttalere selvfølgelig er en mulighed også, bare
det kan tåle at spille højt i et stykke tid! :-)
|
Til top |
|
|
donjon Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2012 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 112
|
Sendt: 05 Juni 2013 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
I kan altid finde JAMO til ingen penge i Gul og Gratis. Beslagene findes f.eks i Harald Fyborg. Meget billigere kan det vist ikke gøres. Med mindre at det er PA udstyr i kikker efter, men dér rækker pengene næppe.
|
Til top |
|
|
sonsora Forum Bruger

|
Sendt: 05 Juni 2013 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skal ikke være PA udstyr, men det må gerne være noget hvor lyden er ordentlig i hvert fald :)
|
Til top |
|
|
donjon Forum Bruger

|
Sendt: 05 Juni 2013 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det giver jo lidt begrænsninger med hensyn til bio-stemning, budget og rødvinsjatter. JAMO er danske, kan spille højt og er Hi-Fi :-) Alternativer findes da, f.eks auto boom blaster i hjemmebygget kabinet og en eller anden strømforsyning men så er bio lissom ude af billedet. Der er også BOSE snuurrreeerundt, de der bittesmå højtalere, har set dem rigtig billigt nu og da. Som sagt, så kan PA monitors sagtens knalde musik af til en fest, ala Discoteque, men igen, så er det nok ikke det optimale til bio. Desværre vokser træerne ikke lyserødt  , selvom vi prøver at tweake og prøve smutveje indtil vi en dag måske for råd til det gode grej. Der findes rigtig mange højtalere der lyder fremragende, men ingen af dem er så alsidige uden at de koster en anelse mere end umiddelbart budgetteret. Ophæng i loft er typisk en cafe ting men akustisk et mareridt. Jeg forstår så udmærket i savner højtalere til sociale arrangementer men al erfaring fra mange mindeværdige fester siger mig at musikken og stemningen er vigtigere end HiFi kvaliteten fra div. no-name højtalere. Men det er måske kun mig  Men held og lykke med jagten PS Der er også kræmmermarkeder hvor man kan prøve lykken. Der kan man forøvrigt altid finde et eller andet skrammel man ikke vidste man manglede
|
Til top |
|
|
sonsora Forum Bruger

|
Sendt: 05 Juni 2013 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
donjon
Tak for svaret, og jeg giver dig helt klart ret i det du siger :-) Grunden til udskiftningen er at de Dali'er som hænger oppe under
loftet nu er ved at være så slidte at lyden bare er mudder. Mht. til placering af højttalere er det fordi at der er bred enighed om,
at højttalere på gulvet ikke kommer til at overleve længe.. Efter en kollegiefest ser gulvet ikke altid lige pænt ud, og højttalerne
har næppe godt af de ting som der bliver kastet rundt med :p Derfor er det også et must at de bliver hængt op i loftet.
|
Til top |
|
|
DIYLars Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2011 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 247
|
Sendt: 05 Juni 2013 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen kommercielt tilgængelig højttaler vil lyde godt, når de er hængt op under et loft - basta!
Hvis det SKAL lyde godt OG hænge oppe under loftet, så skal det være lavet eller i det mindste tilpasses til den placering. Og det bliver sikkert aldrig RIGTIG godt alligevel.
Har ikke hørt lige nøjagtig den ovenfor nævnte Monitor Audio model. Men alle andre Monitor Audio jeg nogensinde har hørt - fra billig til rådyr - har alle imponeret mig vildt! Det er RIGTIG gode højttalere de laver - basta!
|
Til top |
|
|
Mellemtone Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 237
|
Sendt: 05 Juni 2013 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
CERWIN-VEGA VE-5M
Jeg tror det er de rigtige for jer. Der er både sikring for diskant og bas, og de kan spille rimeligt højt. Lydkvaliteten er ikke imponerende.
|
Til top |
|
|
sunmusic Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1065
|
Sendt: 05 Juni 2013 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamo er ikke dansk.
|
Til top |
|
|
donjon Forum Bruger

|
Sendt: 06 Juni 2013 kl. 01:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, ikke siden klipsch overtog dem, og produktionen flyttet til Kina, ak ja
|
Til top |
|
|
Jens-B Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 665
|
Sendt: 06 Juni 2013 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Monitor Audio BX2 er ret nem og overbærende at placere, bl.a. fordi porten er frontmonteret
__________________ mvh
Jens-B
|
Til top |
|
|
sonsora Forum Bruger

|
Sendt: 07 Juni 2013 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er faldet over en B&W højttaler model 602. Nogen der kan sige noget om denne højttaler.. Evt. sammenligne med den tidl. nævnte Monitor Audio BX2.
|
Til top |
|
|
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
Sendt: 07 Juni 2013 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den når ikke BX2'eren til sokkeholderne. jeg mener faktisk at bx2 er bedre end B&W685 (2000kr stk)
|
Til top |
|
|
sonsora Forum Bruger

|
Sendt: 08 Juni 2013 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, jamen hvis det ender med at valget ender på de BX2'ere, hvad så så til at drive dem..? Det kunne nemlig godt tænkes at
der også skulle investeres i en "ny" forstærker i samme omgang, da den kenwood tilbage fra 70'erne der spiller nu formentligt
kunne bruge en udskiftning :)
|
Til top |
|
|
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
Sendt: 08 Juni 2013 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
De er temmelig nemme at drive. I kan jo altid starte med den kenwood og så se hvad der dukke op
|
Til top |
|
|
Søren Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 418
|
Sendt: 20 Juli 2013 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne jo også være et par brugte B&W 685
...ok så ikke lige de var nævn, meget dynamisk højtaler og ganske god, bruger den selv i køknet frem for et sæt Dali blue 2002 som langt fra følger med B&W'erne
__________________ Vh. Søren
|
Til top |
|
|
Søren Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 418
|
Sendt: 20 Juli 2013 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
sonsora skrev:
Okay, jamen hvis det ender med at valget ender på de BX2'ere, hvad så så til at drive dem..? Det kunne nemlig godt tænkes at
der også skulle investeres i en "ny" forstærker i samme omgang, da den kenwood tilbage fra 70'erne der spiller nu formentligt
kunne bruge en udskiftning :) |
|
|
Parasound kontrolforstærke PLD-1100 & effektforstærker HCA-1200ll eller HCA-1500 så er du "MEGET" godt kørende.
Har lige selv købt et sæt både cd, dac, kontrol & effekt forstærker til sølle 5000kr og du finder aldrig noget der spiller bedre til de priser og sikkert heller ikke selv om du betaler det dobbelte for andet brugt udstyr __________________ Vh. Søren
|
Til top |
|
|