Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 03:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: +-db i højttalermenu (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
THIS77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2010
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 27 Marts 2010 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Ja pb12 er bedst til musik og billigst - så bliver det jo ikke bedre :) ellers så prøv at læse med her:

jeg har researchet lidt igår nat: og er nået frem til følgende :-)

http://www.google.dk/search?source=ig&hl=da&rlz=1G1G GLQ_DADK248&q=Polk+Audio+PSW10&meta=lr%3D&aq=f&a mp;a mp;aqi=&aql=&oq=&gs_rfai =

Har i nogensinde hørt om Polk Audio subwoofers? de fås kun i USA så vidt jeg kunne se. Og de er mega billige. Selv med dyr fragt oveni. det er jo nærmest latterligt

Tror jeg bestiller 2 af dem på ebay eller amazon. De skulle være geniale til musik.. og med 2 af dem ved siden af mine fronter. De er front fired (ja lærte noget nyt igen igår hehe) og det skulle jo også være godt både for under og overbo samt en god opstilling når subs er på linje med fronterne

Til top Vis THIS77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af THIS77

Andersmi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juni 2004
Sendt: 27 Marts 2010 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Ja de er godt nok billige, og får fine anmeldelser, det eneste problem jeg kan se med dem er at den kun går ned til 35hz,  men det er selvfølgelig også godt for både under og overbo.
Til top Vis Andersmi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andersmi

THIS77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2010 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

så er indkøbene næsten kærestegodkendt. Især det med over/underbo og at de var pæne og sorte. Hun håber bare ikke, at når de så kommer, at de så ikke er gode nok og jeg vil skifte igen.

men hvis der var nogen som havde noget at indvende, så må de gerne skrive det nu hehe, :-) - jeg bestiller når der er gået løn ind (ja det er sidst på måneden og jeg skal jo også have 2 samt til fragt og evt. told, lol)

det med at de kun går ned til 35hz - er det fint nok til musik så? jeg er 90% audiofil med musik og film er bare som det nu er engang. Burde måske have købt en stereo forstærker i virkeligheden.. men synes nu at min NAD T765HD gør det rigtigt godt :)

Andersmi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juni 2004
Sendt: 27 Marts 2010 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Jeg er så mest film mand . Men øret begynder at kunne opfatte/fornemme lyde fra 20hz, men ved ikke hvor meget musik der har toner som ligger under 35hz.

Til top Vis Andersmi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andersmi

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 01:32 | IP-adresse registreret  

Det afhænger naturligvis af musiksmagen - men langt det meste musik klarer sig mere end fint med 35 Hz!

Vær opmærksom på, at USA kører med 110 volt, ikke 220 som vi gør. Så Polk'ene skal helst kunne omstilles, ellers skal du investere i en trafo el. to. Og så kan besparelsen ved købet hurtigt blive ædt op!
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 07:52 | IP-adresse registreret  

THIS77 skrev:

.. det lyder fantastisk nu når jeg hører CD (bruger også analogt kabel fra Monstercables til 400,-) det giver mere bund og fylde end HDMI kablet.. men er det ikke noget med at ved analogt er det min NAD T-557 som laver lyden i dens DAC og ikke min recievers processor?

Jo, på den måde bruger du DAC'en i afspilleren og ikke den i receiveren. Det er en smagssag, men personligt synes jeg DAC'en i 765 klart overgår den der sidder i T557 afspilleren.

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

Bemærker at der er et par begreber jeg tror du blander lidt.

Hvis du kører 7.1, så benytter du 7 højttalere + sub - ved at biwire/biampe, kan du ikke køre 7.1 "på en måde".
Dit setup er et 5.1 setup ud fra dine beskrivelser.
Kun hvis dine enheder havde dobbelt svingspoler, og derfor kunne mixes et signal af 5.1 og 7.1, kunne man tale om 7.1 "på en måde". Men dette er jeg ikke sikker på ville være en lydmæssig god ide.

Biwire og biamp, har ikke rigtigt noget med hinanden at gøre.
Biwire er 1 kabel, der deles i 2 og tilsluttes to adskilte terminaler.
Biamp er 2 kabler, der tilsluttes to adskilte terminaler.
Disse to metoder er elektrisk helt forskellige og kræver 4 effektkanaler til biamp, men kun 2 effektkanaler til biwire.

Man kan ikke biampe med et biwire kabel.

Sætter du de to bagkanaler på din surroundforstærker til at køre biamp, så vil disse blive konfigureret til at køre samme signal ud i 4 kanaler fra 4 terminaler. F.eks. 4x50W.
Er bagkanalerne sat til biwire er det kun to af terminalerne, der skal være signal på, hvilket så typisk (ud fra eksemplet ovenfor) vil være 2x50W.
Der vil så blive tilført mere effekt i biamp end i biwire - derfor burde der så skulle justeres på baghøjttalernes niveau, når effekten tilført ændres.

... MEN... Med moderne surroundforstærkere, er der indbygget så mange automatiske funktioner og fancy indstillingsmuligheder, så det kan være din surroundforstærker selv justere niveauer på udgangseffekttrinnene, alt efter om du vælger biamp eller ej i menuen.
Så den gør nok det rigtige alligevel

THIS77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2010 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

tak for info daniels :)

Jeg køber ikke 2 billige subs alligevel - men er blevet kontaktet af en her fra forummet som ville sælge mig en Pioneer S-W250S Sub til en 3.del af nyprisen. Den sagde jeg ja til :) Glæder mig meget til at få den installeret imorgen, når han kigger forbi med den.

rysz, jeg bruger analogt kabel, fordi med hdmi kabel, der æder T557 afspilleren det første sekund af hver skæring på en CD. Synes det er mega skod på en måde, da jeg gerne vil køre med hdmi kabel. Yderligere så virker frem- og tilbage knapperne på selve afspilleren ikke, så der skal man bruge fjernbetjening - hifiklubben siger: sådan er den bare lavet, men at de heller ikke forstår hvorfor...

Mit system har det med at falde ud engang imellem i et sekund. Det sker nu både med hdmi og analogt kabel. Det sker også, når jeg kører lyden fra TVet over T765 receiveren. Jeg har ofret rigtigt mange timer med indstillinger og også mang penge på projektet, og så nager det mig, at der er de små trælse ting - men det er måske noget I kan hjælpe med?

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2010 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Jeg skal ikke kunne sige hvorfor, men NAD har konstrueret afspilleren på den måde (mange andre maskiner fra andre producenter fejler på lignende ting). Det har noget at gøre med EDID koden der skal igennem forstærkeren og reelt skal kunne se en tændt skærm i den anden ende. Hvis du tænder dit tv, så sker fejlen nemlig ikke.

Nu har egentlig ikke tjekket det i butikken, da jeg sjældent bryder mig om samme afspiller til forskellige formål, men laver den samme nummer, hvis du trækker signalet ned til forstærkeren via den coaxiale digital udgang ?

Du kan bruge spoleknapperne på afspilleren til at skifte nummer med og så trykke på enter i midten når du har fundet det ønskede nummer.

Hvis forstærkeren falder ud under afspilning (uanset medie), så skal du lige fat i den afdeling af HFK den er købt i. Det må den ikke gøre.

THIS77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2010 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Den laver det samme nr. med coaxial kabel

men nu når jeg lige tænker mig om, så er det efter vi har fået fladskærms-tv med hdmi at problemerne er opstået... lyden stod også af med den forrige forstærker jeg havde. Endda med en anden bluray også... så må det være TVet?

Jeg ringer lige til Expert - de har jo en god bytte/garanti-service - så det skulle ikke være noget problem

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2010 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Hvad er det for en skærm ?

Og har du aktiveret noget HDMI-CEC i den (Anynet, Viera link etc. afhænig af mærke) ?

THIS77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2010 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Det er en Samsung LEB557 40"

Anynet har jeg ikke kigget på endnu - har blot sat tvet op med lyd, farver og netværks-id for mit område (yousee)

Hvad er HDMI-CEC?  Jeg kunne jo prøve at teste om den også laver det når TVet er slukket?

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2010 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

HDMI-CEC er den fagtekniske betegnelse.

Samsung kalder det Anynet, Pana kalder det Viera link, hos Sony hedder Bravia Sync.

THIS77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2010 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Nu har je testet i 2 timer - ikke én gang falder lyden ud med tv slukket. heller ikke fordi det er nødvendigt med tv tændt når jeg hører CDer - men nogle gange er det nødvendigt, da jeg bruger en usb-harddisk sat til T557 og hører mp3 - måske går jeg væk fra den løsning igen, da man bare bliver doven og ikke gider sætte CD på samt får en lidt ringere lyd ud af det også (mp3)

Jeg har droppet digitalkabel fra tv til forstærker og kører med analogt kabel nu - og der har jeg heller ikke kunnet få lyden til at falde ud. Synes det er okay med analog lyd fra TV :)

Det som er mere interessant nu er, at jeg får en ny sub her kl. 19-20 i aften  En Pioneer S-W250S - fik et godt tilbud på en brugt af en her fra forumet  Lige nu hører jeg musik uden sub med speakers på large og der er fin bas i de ikon 5 egentlig til min smag - men kan subben gøre at jeg får bedre mellemtone og diskant samt lidt mere dybde/bund i hele lyden, så glæder mig meget til at høre ad.

Der var nogle som mente at speakers skulle stå til small og crossover til 80hz og andre sætter dem til large og lader subben klare crossover? er det rigtigt forstået?

THIS77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2010 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

det anynet skal det være aktiveret eller ej? jeg har slået det fra nu

THIS77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2010 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

så er det ordnet med hifiklubben - jeg returnere min NAD T765HD og får mig en NAD forforstærker og NAD effektforstærker.. stereo .)

så er jeg ved at skyde mine højttalere af - og har nogle brugte men meget velholdte Revel F12 i sigte :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes