Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 01:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: +-db i højttalermenu (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
THIS77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2010
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 15 Marts 2010 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har på min NAD T-765HD kørt en audysee opsætning som måler rummet ud og laver forskellige indstillinger, dog ikke til EQ synes det...

men den foreslår:

+6db front L+R
+4db center
+2db L surround
+1db R surround (grundet 1. lytteposition er en anelse skævt for pga. hjørnesofa osv).
0 db til L+R back (selv om jeg bi-wirer/amper mine IKON 5 - har det nogen effekt at indstille den db? synes ikke der sker noget når man ændrer den...)

Hvad har I jeres indstillinger sat? og får man en bedre lyd ved at give lidt +db på fronterne? eller er det bare forholdet imellem front og surrond der skal være sådan, at surround er en anelse lavere da man sidder tættere på?

/hygge

Til top Vis THIS77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af THIS77

dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 Marts 2007
Lokalitet: København
Sendt: 15 Marts 2010 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Dine højttalere har forskellig virkningsgrad/følsomhed, og det korrigeres der for, når man følger det setup, målingen foreslår.
Jeg kan ikke svare dig på, hvorfor den ikke sætter fronterne til 0 db, og så korrigerer de andre op. Uden at kunne huske min
egen opsætning ser det ud som om, du sidder meget langt fra fronterne.

/dreamz
Til top Vis dreamz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dreamz

McFrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 15 Marts 2010 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Når man mixer lyden til film ved man ikke hvordan folk stiller deres højttalere eller hvad udstyr de har så man mixer lyden efter en reference.

Hjemme i stuen vil du så gerne (sandsynligvis) høre lyden som den er tiltænkt. Det gøres typisk ved at afspille en tone ved samme lydstyrke på alle højttalere efter tur. Nu indstiller du så imens denne "tonerundfart" kører +/-dB for alle dine kanaler/højttalere indtil lyden virker lige høj i lyttepositionen uanset hvilken højttaler der spiller.

Dette kan være svært med øret, men kan sagtens lade sig gøre, ellers må du investere i et SPL-meter der kan måle lydstyrken for dig.

Når du nu ser/hører dine film vil lydstyrken være afstemt kanalerne imellem, og lydstyrken i bagkanalerne vil have omtrent det rigtige niveau i forhold til dine fronter og omvendt.

Mange receivere tager også hensyn til afstanden til dine højttalere.

Mig bekendt får du ikke bedre lyd ved at give ekstra til fronterne, men du er vist så heldig at dit anlæg klarer hele opsætningen for dig.

McFrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 15 Marts 2010 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

dreamz skrev:
Dine højttalere har forskellig virkningsgrad/følsomhed, og det korrigeres der for, når man følger det setup, målingen foreslår.
Jeg kan ikke svare dig på, hvorfor den ikke sætter fronterne til 0 db, og så korrigerer de andre op. Uden at kunne huske min
egen opsætning ser det ud som om, du sidder meget langt fra fronterne.

/dreamz

Jeg kunne forestille mig at den har et referenceniveau der skal ligge på 75dB ved en given forstærkning. Hvis ikke højttalerne leverer dette justeres de op. Ellers ved jeg det heller ikke...

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 Marts 2010 kl. 01:38 | IP-adresse registreret  

Du skal lige være opmærksom på, at en ændring på en enkelt dB er på grænsen af det hørbare - så det kan godt snyde lidt, hvis du efterjusterer manuelt.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

THIS77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2010 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

tak for de mange fine svar

jeg synes når jeg justerer manuelt at det hele lyder lidt fladt med alt på 0 db.

Mine baghøjtalere sidder endda højt oppe i 180cm højde fra bunden. det var hvad hifiklubben anbefalede til de IKON W2.

jeg har en hjørnesofa som står, sjvot nok, i et hjørne... fronterne står 1½ meter skævt for til højre... men det er fordi vi lige er flyttet i ny lejlighed og der fik jeg i starten hængt den venstre baghøjttaler i venstre side af hjørnesofaen (burde næsten tegne det for jer hehe) dvs. ikke på bagvæggen som er normalt men sidevæggen.

Skal jeg lige smide en ny skrue i på bagvæggen. Har lyst til det, bare for at se om det giver noget andet... ellers så hænger venstre bag og venstre front blot 1½ fra hinanden i flugthøjde.

Selvfølgelig når man sidder i selve hjørnet af sofaen har man lige langt til baghøttalerne.. men så er man også 1½ meter mere skævt på fronterne.. men det er jo noget som DALI kan kompensere for, skriver de i deres reklame.

Ellers er jeg godt tilfreds nu. Har også fået sat det hele op til "small" og 80hz i crossover istedet for large.. og det har sparet mig køb af ny sub samt nyt subkabel.. det lyder fantastisk nu når jeg hører CD (bruger også analogt kabel fra Monstercables til 400,-) det giver mere bund og fylde end HDMI kablet.. men er det ikke noget med at ved analogt er det min NAD T-557 som laver lyden i dens DAC og ikke min recievers processor?

Håber ikke det var for mange spørgsmål - det er rart at kunne fortælle om sit setup og ens "tests" og høre andre om deres erfaringer

Hurra for hifi4all.dk  !!

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2010 kl. 03:51 | IP-adresse registreret  

Har du tænkt på at opjustere det hele manuelt? Det vil tage lidt tid, men personligt stoler jeg ikke særlig meget på de automatiske systemer. Distancen til de forskellige højtalere burde ikke være et problem, det skulle kunne klares i menuen på surroundampen. Derefter sætter du så en god film med surroundeffekter på, og går igang... .

THIS77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2010 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Takker - nu har jeg prøvet at indstille det hele til 0 db forefter så at sætte +4 db på center og de to bag mens jeg så 2012 - en film med meget vilde effekter må man sige ;-)

Mine bag sidder lidt højt oppe og det synes jeg fungerer godt til film og musik. Dog har jeg slået bag fra i enhanced stereo nu, så det kun er front og center som spiller musik.. det giver lidt mere samling på det og nogle tydelige nuancer i vokal og solo instrumenter :-)

Jeg stoler heller ikke rigtig på audysee - noget som hifiklubben heller ikke gør - afstandene til min højttalere er helt ude i hampen.. fx. står min sub ca. 3 m væk og audysee til have den til at stå inde ved naboen med 7.5 m hehe

dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 Marts 2007
Lokalitet: København
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger også kun audysee, som anbefalinger, og har efterfølgende ændrer styrken på de forskellige højttalere, sådan som jeg synes, det lyder bedst.

Min Yamaha RXv-1700 er dog nogenlude præcis med angivelsen af højttalernes placering; en fejlmargin på over 100 procent i forhold til placeringen af din sub lyder mærkeligt, og gør jo funktionen praktisk talt ubrugelig.

/dreamz

Til top Vis dreamz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dreamz

kasper_j
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2008
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Det er ikke ualmindligt, at Subwoofer afstanden er helt ude i hampen - og det gør heller ikke noget, faktisk skader det mere end det gavner at ændre den til den rigtige afstand.

Der er en fin lang artikel her om opsætning med Audyssey, hvor fænomenet med subwoofer afstanden også forklares.

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=14456895

Til top Vis kasper_j's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kasper_j

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Kører du 7.1? Fordi du skal lige være opmærksom på at du har sat back/surround rigtigt op. Syntes ikke det var vildt logisk med min T765 nemlig.

THIS77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2010 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Nå for dælen... jamen så prøver jeg lige en fuld audysee igen når jeg kommer hjem, så subben bliver "rigtig" sat op...

jeg har ellers smidt et highend kabel på med y-split i guld... den vildeste forrede æske med magnetlukning lå det i hehe. Ved ikke om det har givet noget. Jeg synes det lyder godt nok.

Men jeg vil nok få en helt anden oplevelse med den B&W ASW610XP sub med digital 500w forstærker indbygget - er det noget som i vil anbefale til mine IKON 5? eller var det bedre at få nogle CM9 eller IKON6-8-ish?

jeg kører på en måde 7.1 surround, da jeg biwirer med back, som hifiklubben anbefalede.
dog i audysse stiller den ikke om på back med bare 0db.. jeg håber jeg har sat biwire rigtigt op.. den står til biamping inde i menuen og det er det eneste jeg kan vælge. sætter jeg den til main back så lyder det lidt mere tamt. Under speakers der sker der en ændring i lyden når jeg sætter back til 50hz eller 100hz cross fx. så jeg tror da det er lavet rigtigt og virker

Andersmi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juni 2004
Sendt: 25 Marts 2010 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Jeg havde selv overvejet at få ASW610XP'en men efter lidt undersøgelse fandt jeg frem til at man får mere for pengene ved køb af SVS, Så har lige købt en SVS SB12-plus, har bare ikke modtaget den endnu:-(

Det kræver bare at man invistere i en lyd måler pga. den har en parametrisk EQ, som gør at det er muligt at indstille lyd styrken for hver enkelt frekvens, dette gør at man kan skrue ned for den frekvens rummet spiller i, så man ikke har en sub som brummer.

Men fik en radio shack lyd måler i dag, og brugte den lige til at tjekke om mit anlæg stod rigtig, og til min overraskelse havde jeg sat mine baghøjtalere 3db for lavt og min center 6db. Så jeg kan stærkt anbefale at købe en lyd måler.

Til top Vis Andersmi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andersmi

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2010 kl. 01:32 | IP-adresse registreret  

Fint nok med alle de elektroniske målinger - men vores ører er osse ganske fine måleinstrumenter. Bruger du dem rigtigt, vil de oven i købet fortælle dig, hvordan det skal lyde, for dig .

THIS77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2010 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

min sub havde det med at brumme da højttalerne stod til large - efter jeg satte til small og 80hz corssover, så har jeg fået en mere stram bas samt mere smæk på mine fronter. Lyden er heller ikke sådan chorus-agtig længere men mere neutral

prøver lige at kigge lidt på SVS SB12-plus så - kan den evt. give mere smæk på lilletromme-slag eller er det kun storetromme/tammer samt bas, som en sub egentlig spiller?

Andersmi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2010 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

SB12-plus'en er i et lukket kabinet ligesom ASW610XP'en, så den er også god til musik, hvis du mest er til film, har de også nogen subs med porte som går længere ned i hz, er du er ligeglad med størrelsen har de PB12-plus. som jeg også kiggede lidt på men den er bare lidt for stor til min lejlighed:-)

Prøvede at sætte mine fronter til small, men det hjalp ingenting, men får min sub skærtorsdag så kan jeg jo lige melde tilbage, når jeg har fået det hele op og køre.

THIS77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2010 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

lyder godt anders :-) glæder mig til at høre mere om så

jeg har sat min audiopro til salg og lavet en købstråd med svs'eren :)

Andersmi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2010 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

THIS77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2010 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

ah det er den dyre af dem? pb - jeg har haft kig på sb som skulle være mere bang for the buck

den ser stor ud den pb - men er den så meget bedre end sb?

Andersmi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2010 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Har efterhånden læst en del tests, og de siger alle sammen at de begge er rigtig gode subs, men pga. at sb12'eren er i et lukket kabinet har den ikke mulighed for at gå så langt ned i hz og lave så meget "træk" som den pb12'eren. men er derimod bedre til musik. sb12'eren går ned i 22 hz hvor imod pb12'eren går ned i 16hz, ASW610XP'en går også ned i 22hz, har prøvet at sammenligene dem og der hælder folk til sb12'eren.

Der er en anmeldelse her på sitet. Hvor de tester sb12-plus og pb12-nsd, personligt hælder jeg mest til sb'en af de 2, da deres nsd serie ikke har en parametrisk EQ.

http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=1635&zoneid=3

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes