Forfatter |
|
Labuha Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2012 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 25
|
Sendt: 11 April 2013 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Jeg har lyttet på disse højttaler og var ret imponeret over lyden. Jeg har fået en pris på 10.000 kr. for et nyt sæt. Er der nogle som har kendskab til
disse og/eller kan anbefale et godt alternativ i prisklassen? Jeg har en Sugden A21a forstærker, en Denon DCD-1459AR CD-afspiller, hører primært
CD'er og stilen er for det meste rock og pop. Højttalerne skal stå i stuen (+ 30 m2) og erstatte mine nuværende 6-7 år gamle B&W DM603 S3. Lyd er
en smagssag, men det er jo altid rart med andres vurdering og gode råd til alternativer. Håber på nogle gode input.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 12 April 2013 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enheder i disse er jo fra deres AN-K * AN-J * AN-E modeller, bare i et horn system i stedet for. I forhold til dine B&W'er, får du en hel del mere effekt til rådighed, da de AN AZ 3 er meget mere følsomme. Så du udnytter din Sugden A21a forstærker meget bedre. Så hvis du er blevet glad og imponeret over deres klang og spillestil, kan jeg kun anbefale dig at købe dem. Der kommer mere liv i kludende kan man sige. Go for them.
__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Labuha Forum Bruger

|
Sendt: 12 April 2013 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for input. Og prisen på 10.000 kr. for et sæt er den god?
|
Til top |
|
|
Sub100 Udelukket fra forum

Dobb. prof. Heltny/Cujo m.fl.
Bruger siden: 31 Marts 2013 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 249
|
Sendt: 12 April 2013 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Labuha Forum Bruger

|
Sendt: 12 April 2013 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe, har godt set denne PDF fra Audio Consult og tænkte også what the f...? Men den stammer fra et 25 års jubilæum, pdf-
filen er fra december 2004. Siden da er højttaleren kommet i en nyere model, men nu altså også til en højere pris. (Tror i hvert
fald det er sådan det hele hænger sammen).
Har også lige set annoncen i DBA og overvejer det også. Spørgsmålet er bare hvor meget anderledes de er og om et par 8 år
gamle højttaler virkelig kun har spillet 50 timer??? Og om han faktisk har fået dem til 6.000 kr. for sættet og ikke 8!
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 12 April 2013 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu kan man vel ikke sige, at et sæt 8 år gamle højttalere er nye på trods af de kun har spillet i 50 timer. Er de helt nye som du skriver, kan de 10000kr måske være ok, hvis også de følges af regning og garanti beviset. Enhederne er noget dyrere af få fremstillet nu end før, da de laves specielt hos en producent. Derfor er f.eks skumophæng til disse og også de gamle Snell højttalere, som disse skumophæng jo også passer til, noget dyrere end andre steder, hvor disse fås.
Du kan jo finde ud af hvor længe de har stået til salg til denne pris, hvis det er privat salg. Er det længe, er prisen nok for høj. Mit første svar til dig var kun set ud fra højttaleren. Prisen fik jeg ikke nået, at kommentere. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
Sendt: 12 April 2013 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Var lige ved at tro, da jeg læste dit første indlæg, at du skulle gi' 10.000 kr. for sættet! Hvis det havde været tilfældet, så ville jeg nok anbefale, at du
skulle se dig om efter noget andet
Nå, men 4.000 kr. er vel en OK pris ... men måske lige i overkanten. Jeg har en brugtkøbstommelfingeregel, der siger, at med mindre, der er tale om
et meget sjældent og meget klassisk produkt, så bør brugtprisen være 50-70 pct. af nyprisen/normalprisen (altså et sted mellem 2.400 og 4.000 kr.,
hvis nyprisen på 8.000 kr. er korrekt). Men det er kun en tommelfingerregel - andre forhold kan som nævnt gøre sig gældende, der enten giver en
lavere eller højere brugtpris. Du kan jo lige trawle KSB og DBA igennem og se, hvad du ellers kan få af højttalere til 4.000 kr., der matcher dine
behov såvel lydmæssigt som æstetisk (hvad de så end måtte være).
Jeg kan umiddelbart forestille mig, at du fx kan finde nogle brugte Snell, der muligvis kunne matche dit lydideal (?), men her må allanowich nok på
banen med rådgivning om modelvalg. Jeg har primært lyttet til Snell K (originalversionen), der nu spiller i mit kælderanlæg, men har aldrig lagt øre til
AN AZ Three, så jeg kan ikke sige, hvad de gør anderledes/bedre/dårligere end diverse Snell-modeller.
|
Til top |
|
|
Labuha Forum Bruger

|
Sendt: 12 April 2013 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for input. Det sæt jeg kan få for 10.000 er sprit nye og står i forretningen. Men helt tilfældig er der nu et snart 8 år gammelt sæt til salg på DBA
som Sub100 linker til. Disse har i følge sælger kun spillet i 50 timer! Men nu ved jeg ikke om jeg skal gå efter de brugte til 4K eller de nye til 10K?
Men et 10K for et sprit nyt sæt i forretningen er altså OK?
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 12 April 2013 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan godt betale sig at gå efter de brugte til 4000kr. Så det synes jeg du skulle gøre, frem for de nye. Du får ikke ret meget bedre lyd for de sidste 6000kr, kun det, at enhederne er noget dyrere at få fremstillet nu end den gang de brugte var nye. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Sub100 Udelukket fra forum

Dobb. prof. Heltny/Cujo m.fl.
Bruger siden: 31 Marts 2013 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 249
|
Sendt: 12 April 2013 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan KUN betale sig at købe dem brugt. Og han får bestemt ikke et milligram bedre lyd for de sidste 6000,- Men 50 timer på 8 år lyder lidt forkert da der på 8 år er små 70.000 timer
|
Til top |
|
|
blackfrancis Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 149
|
Sendt: 12 April 2013 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmmmm....det er sat lidt på spidsen at sige det KUN kan betale sig at købe brugt. Han får trods alt en 8 år nyere højttaler hvis han køber nyt. Desuden tror jeg nok, at både kabinet og enheder er bedre i den nye. hvis basserne er ventilerede som i de nye E og J modeller, så er det et pænt løft. jeg mener også at de gamle kabinetter var af mdf med pålimet finer-look, modsat de nye, som er "ægte" hele vejen igennem, og i så fald, givetvis stivere. Det er i hvert fald en god ide lige at undersøge, før man konkluderer at brugtkøbet er bedst
|
Til top |
|
|
Labuha Forum Bruger

|
Sendt: 15 April 2013 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de gode input. Det blev det nye sæt til 10.000 kr og de lyder super. Forhåbentligt kan de så spille mange år frem!
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 15 April 2013 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rigtigt pænt tillykke med dit valg og rigtig god fornøjelse med dem.  Det sku'l de sku' ku' ku' __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
FelixTheDane Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 518
|
Sendt: 15 April 2013 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke!
Rigtig dejlig højtaler du har fået dig...
Og så passer den godt til din forstærker.
Mvh.
|
Til top |
|
|
FelixTheDane Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 518
|
Sendt: 18 August 2013 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej og tillykke.
Jeg synes det var rigtig fornuftigt at du gik efter de nye.
De er rent faktisk bedre end de gamle.
Jeg håpber at du glæder dig over en rigtig god lyd, som med enhederne der er anvendt, kommer rigtig godt "ud" ..
Bemærkningerne om at andet er et langt bedre køb, kommer nok mest fra folk som ikke har hørt dem under ordentlige forhold.
Og så er din sugden jo fortræffelig til de højtalere også
Husk at eksperimentere med at flytte dem rundt, somme tider kan en rigtig placering ændre alt.
Endnu engang tillykke
Mvh.
|
Til top |
|
|