Forfatter |
|
Kasper H Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 222
|
Sendt: 28 Marts 2012 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej fellows
Jeg har længe haft kig på at få opgraderet lidt på mit forstærker setup. Har idag en 2010 (ikke S) integreret, og har mange gange læst meget godt om ovenstående effekttrin. Vil det være en god ide at bruge 2010 som pre (indtil videre) og så købe en Super XVIII (stereo version) ?
Jeg har en på hånden til 3.500,- Er det en fornuftig pris på sådan en?
Håber der er nogle kloge der vil svare :o)
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 28 Marts 2012 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har den pre out, så hvofor ikke. Du bør da prøve lyden af i denne kombi. Først da kan du afgøre om det effektrinnet du vil beholde og købe en decideret pre. En pre's lyd er jo ret vigtig.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Kasper H Forum Bruger

|
Sendt: 28 Marts 2012 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg ved godt at jeg bør prøve det, men forstærkeren er PT i UK, så der er lidt langt. Er der evt. nogen derude der har en og kunne tænke sig at lægge turen forbi Frederiksberg til en kop kaffe en dag?
|
Til top |
|
|
Ingolff Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 56
|
Sendt: 28 Marts 2012 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære Kasper
Jeg er den lykkelige ejer af en super XVIII. Før denne havde jeg en integreret XV og forsøgte mig den gang med at lytte lidt på den nyere 2010 inden jeg siden overgav mig til den XXI/sXVIII combo jeg lever fint med i dag. Forsøget faldt klart ud til den noget ældre XV(-89) måske fordi denne blev handlet i en periode hvor pundet stod særligt heldigt til den danske krone. Hvorfor især sXV blev solgt til en særdeles heldig konkurrencedygtig pris(7.500,- tror jeg, senere 10.000,-). Det er nok mere retfærdigt at sammenligne sXV med den senere 30-serie. For ikke at tale om en integreret nummereret i de lave romertal tyvere eller tredivere(husker ikke helt om det var det ene eller det andet).
Jeg prøvede også at anvende 2010'eren som forforstærker og må medgi' at det klart løftede niveauet. Den lidt summariske diskant blev mindre fremtrædende. Tuttibrag blev klaret med større overskud og detaljeringsniveauet steg over hele linien. Den til tider kliniske klang blev lidt varmere uden dog nogensinde at nærme sig det varme. Niveauet generelt er dog lavere end sXVIII. Det behøver dog ikke være et problem da Exposure er ganske konsekvente med de overordnede kvaliteter. Eksempelvis er deres forforstærkere neutrale, tenderende mod end tør klang. Effektforstærkerne hos Exposure må så levere varmen dog stadig indenfor det jeg vil kalde neutralt. Samtidig ved Exposure noget om strømforsyning andre har glemt. Disse er generøst dimentionererede og jeg ved at 2010-serien er bygget med henblik på at drage fuld nytte af dette. Når du kobler effektdelen af din integrede får forforstærkeren al den juice der skulle have været den vej. Der optræder med jævne mellemrum ældre Exposurepre'er til omkring 3-4,5kilo,-
Super XVIII er lidt summarisk efter moderne standarter men dette opvejes rigeligt af dens kvaliteter. Får den lidt at leve af kvitterer den med et dynamisk spark i r.... som overrasker de fleste. En enkelt hifikammerat mener den kan bruges til at trække søm ud væggen med. Jeg tror han refererer til en velfungerende strømforsyning. Homogen er klart et predikat jeg vil drysse sætte på sXVIII idet den ikke prioriterer nogen musik frem for andet. Tungere rock er dog lidt af et glansnummer når bare mand forstår at der ikke er tale om forstærker i kilowattklassen. Klassisk kein problem. Jeg trækker i øjeblikket et hjemmebygget trevejs project m. en effektiv driftseffekt omkring 87db(tungt arbejde) og det er ikke sXVIII's skyld at det ikke lyder som det skal....
Prisen er i overensstemmelse med markedet og jeg ville gerne købe den hvis jeg havde penge til sligt lige nu. Et par ting skal du dog vide. Super XVIII har ingen sikringskredsløb så krydser du kablerne rister du udgangstrinnet øjeblikkeligt. Dette er måske samtidig en del af forklaringen på den åbne gengivelse. Den anden ting er mere tricky. Super XVIII har et ry for at ejere kan køre den for varm(vandvittigt højt/vandvittigt længe/vandvittig belastning). Med det resultat at den befinder sig på vej mod en reperation til klangen af 2,2kilo,-(nye udgangstrans'er m.m.) hvorefter den stadig er go' men ikke længere helt er sig selv. En velfungerende super XVIII bliver lidt mere end håndvarm under brug. En der tidligere har været overophedet er tydeligt for varm.
Klar anbefaling herfra i gi' en melding hvis du ikke slår til...
Kh Ingolff   ;
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 28 Marts 2012 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det, at den ikke har elektronisk sikrings kredsløb, men kun smelte sikringer, gør at kompression af dynamiske udfoldelser ikke opstår, og så kan derfor være mærkbart bedre. Men Exposure har vel ikke en gang smeltesikringer.
(rettet lidt) __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Ingolff Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 56
|
Sendt: 28 Marts 2012 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er tale om direkte og ubeskyttet Guillotine - Kh Ingolff
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 28 Marts 2012 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gyyyyyysertiiime......  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
kvickly Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 411
|
Sendt: 31 Marts 2012 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
De Exposure forstærkere jeg har haft (kun Farlowe's) blev aldrig varme at røre på, ikke engang håndlune
|
Til top |
|
|
exposure4dr Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2012 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 9
|
Sendt: 31 Marts 2012 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Har efterhånden haft en del forskellige exposure.
Startede med super 15, derefter 17/18, 17/ super18 og senest skiftet super 18 ud med en 4DR2.
Som du nok kan forstå erjeg ret begejstret for det gamle farlowe exposure grej. Er super musikalsk og dynamisk som Naim, men lidt mere på den
varme side.
3500 er vist prisen for en super 18 i mit condition - det solgte jeg min for.
Hvis du skulle få lyst til at experimentere med en rør pre senere kan dette iøvrigt også give gode resultater. Mange har haft succes med Croft og
exposure, og jeg er meget tilfreds efter at have sat en manley shrimp ind istedet for min 17.
|
Til top |
|
|
Kasper H Forum Bruger

|
Sendt: 04 April 2012 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for alle svarene. Mit tilbud røg desværre til en anden, så det bliver ikke i denne omgang. Skal dog helt klart kigge på det ved en anden lejlighed.
Har også godt hørt rygterne om synergieffekten i Croft/Exposure, så måske engang, hvem ved. Mit spørgsmål var oprindeligt om 2010 integreret var god nok som pre-amp i en (måske længere) overgangsfase, da mit hifi-budget er ret begrænset.
|
Til top |
|
|