Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 19:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Opgradering - Forstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bungi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 22 Marts 2012 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Mit setup er i øjeblikket:

Forstærker: Crown xls 402
Højttalere: Dali 107
Cd afspiller: Denon DCD 515
Kabler: El kabler

Jeg købte Crown forstærkeren til mine cerwin vega højttalere (DC 15), men nu vil jeg godt have lidt bedre lyd. Jeg har på
fornemmelsen at forstærkeren ikke giver det optimale til mine dali, hvor en ny forstærker nok ville gøre underværker. Dog
har jeg også hørt at kabler skulle gøre en kæmpe forskel. Men hvis kablerne ikke vil gøre den store forskel med min crown,
vil jeg nok hellere vente med at købe kabler til at jeg har købt en ny forstærker. Men det kommer til at tage et halvt års tid
før jeg får råd til ny forstærker, så hvis kabler ville hjælpe indtil da ville det da være fedt.
Men ville kabler kunne hæve lydkvaliteten i mit anlæg? Og hvis det kan, hvilke kabler er så anbefalet i en prisklasse på ca.
200 kr ? :)
Til top Vis Bungi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bungi

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 Marts 2012 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Hvis du er en af dem er kan høre forskel på kabler, så vil det stadig ikke gøre en "kæmpe" forskel på et anlæg som dit! (no
offence). Tvivler på du (og andre) ville kunne høre forskel i en blindtest

Sørg for at have nogle kabler af god kvalitet, dvs ikke lakridskabler, men kabler med fx gode kobberledere. Der er mange
gode brugte kabler til få penge på markedet og på dba.

Find evt en ældre NAD forstærker eller lignende og smid på dine højttalere (evt en nad3020, gamel sag, men super
musikalsk og strømstærk. koster omkring 1k brugt). Dine højttalere kan godt lide en god gang strøm.. Alternativt, så kig
efter et par andre højttalere hvis du gerne vil lidt op i klasse.

Omvendt skal du gøre op med dig selv hvad det er du savner af lyd / jagter af lyd.
Vil du have mere detaljering, kunne spille højere, mere bas, mere præcis bas, sprød mellemtone, varm lyd, klinisk lyd osv
osv.
Det er forskelligt hvad god lyd er folks ører.

Så skriv hvad du mener "god lyd" er, så er det nemmere at guide dig
Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979

Bungi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2012 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Tja, hvor skal jeg næsten starte? Jeg synes diskanten er for gennemtrængende og skinger, mellemtonen synes jeg har lidt
mangel på detaljer og så måtte den også være lidt varmere. Bassen er fint præcis, men den er måske lidt for skarp i lyden, og
så ville mere dybde til film også være rart.
Lyden er generelt lidt for metallisk, men jeg tror det kommer af diskanten?

Og mange tak for svaret!

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 24 Marts 2012 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Glem det

Det blir aldrig bedre med den signalkilde, den er det første der skal skiftes, sh*t in sh*t out

Til top Vis kvickly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvickly

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010
Sendt: 24 Marts 2012 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Bungi skrev:
Tja, hvor skal jeg næsten starte? Jeg synes diskanten er for gennemtrængende og skinger, mellemtonen synes jeg har lidt
mangel på detaljer og så måtte den også være lidt varmere. Bassen er fint præcis, men den er måske lidt for skarp i lyden, og
så ville mere dybde til film også være rart.
Lyden er generelt lidt for metallisk, men jeg tror det kommer af diskanten?

Og mange tak for svaret!

Ikke for at fornærme dig for meget, men du spiller på et Pa anlæg jeg ville klart skifte forstærker ud til at starte med.
Til top Vis Sonic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sonic

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2012 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Hvad er dit budget?

Bungi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2012 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

I skal skam ikke tro i fornærmer mig, som sagt er det jo en PA forstærker. Jeg har som mange andre startet med cerwin vega,
hvor en crown forstærker var helt perfekt til. Grunden til at jeg spørger om forstærkeren, er at jeg også prøvede at slutte en
gammel technics forstærker til, hvor lyden blev anderledes, men ikke decideret bedre.

Men med hensyn til pris tror jeg næsten jeg ville gå op til 3000. Men jeg har også overvejet om jeg skulle have mig en surround forstærker, så jeg kunne få lidt mere oplevelse til film?

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2012 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

I den prisklasse bille jeg nok droppe surround og bruge stereo setup til film.
Jeg ville sælge de dali og forstærkeren. Bruge pengene til at smide oveni budgettet

Stod jeg i din situation havde jeg købt det sæt avance delta 3 der var til salg på markedet til 1500kr. men det ser ud til at
det er solgt desværre. Super lækre i finish og udseende ellers med en nypris der vist var over 15k. Jeg ville søge lidt et par
gange i ugen indtil jeg faldt over et knaldtilbud på et par speakers. Det er der ofte! man skal bare reagere hurtigt

Find et par andre speakere og skift cd og forstærker også

Jeg ville gå efter noget ældre linn, arcam, naim eller lignende. Det er musikalsk og blød i lyden med super timing og
sprødhed og lækker mellemtone. Diskanten vil ikke blive et problem her
her er et godt bud:
http://www.dba.dk/stereoanlaeg-arcam-alpha-be/id-81523740/
Klasse anlæg til den pris!!! Cd afspilleralene sælges typisk til 1500kr. Det er klasser over det du har nu. mange klasser.

Så mangler du bare et par matchende speakers.
Et bud:
http://www.dba.dk/hoejttaler-amadeus-passiv/id-80851641/

Som sagt med det du ønsker af lyd, så vil jeg mene det er lettest at skifte det hele ud, da dine højttalere er flaskehalse hvis
du skifter forstærker, og da din forstærker er flaskehals hvis du skifter højttaler.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 25 Marts 2012 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

MSG1979 skrev:
I den prisklasse bille jeg nok droppe surround og bruge stereo setup til film.
Jeg ville sælge de dali og forstærkeren. Bruge pengene til at smide oveni budgettet

Stod jeg i din situation havde jeg købt det sæt avance delta 3 der var til salg på markedet til 1500kr. men det ser ud til at
det er solgt desværre. Super lækre i finish og udseende ellers med en nypris der vist var over 15k. Jeg ville søge lidt et par
gange i ugen indtil jeg faldt over et knaldtilbud på et par speakers. Det er der ofte! man skal bare reagere hurtigt

Find et par andre speakere og skift cd og forstærker også

Jeg ville gå efter noget ældre linn, arcam, naim eller lignende. Det er musikalsk og blød i lyden med super timing og
sprødhed og lækker mellemtone. Diskanten vil ikke blive et problem her
her er et godt bud:
http://www.dba.dk/stereoanlaeg-arcam-alpha-be/id-81523740/
Klasse anlæg til den pris!!! Cd afspilleralene sælges typisk til 1500kr. Det er klasser over det du har nu. mange klasser.

Så mangler du bare et par matchende speakers.
Et bud:
http://www.dba.dk/hoejttaler-amadeus-passiv/id-80851641/

Som sagt med det du ønsker af lyd, så vil jeg mene det er lettest at skifte det hele ud, da dine højttalere er flaskehalse hvis
du skifter forstærker, og da din forstærker er flaskehals hvis du skifter højttaler.

Bungi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2012 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
MSG1979 skrev:
I den prisklasse bille jeg nok droppe surround og bruge stereo setup til film. Jeg
ville sælge de dali og forstærkeren. Bruge pengene til at smide oveni budgettet Stod jeg i din situation havde jeg købt det
sæt avance delta 3 der var til salg på markedet til 1500kr. men det ser ud til at det er solgt desværre. Super lækre i finish
og udseende ellers med en nypris der vist var over 15k. Jeg ville søge lidt et par gange i ugen indtil jeg faldt over et
knaldtilbud på et par speakers. Det er der ofte! man skal bare reagere hurtigt Find et par andre speakere og skift cd og
forstærker også Jeg ville gå efter noget ældre linn, arcam, naim eller lignende. Det er musikalsk og blød i lyden med super
timing og sprødhed og lækker mellemtone. Diskanten vil ikke blive et problem her her er et godt bud:
http://www.dba.dk/stereoanlaeg-arcam-alpha-be/id-
81523740/
Klasse anlæg til den pris!!! Cd afspilleralene sælges typisk til 1500kr. Det er klasser over det du har nu.
mange klasser. Så mangler du bare et par matchende speakers. Et bud: passiv/id-80851641/">http://www.dba.dk/hoejttaler-amadeus-pa ssiv/id-80851641/ Som sagt med det du ønsker af lyd,
så vil jeg mene det er lettest at skifte det hele ud, da dine højttalere er flaskehalse hvis du skifter forstærker, og da din
forstærker er flaskehals hvis du skifter højttaler.

Tja, jeg kan vel sælge dali for 1200 kr. forstærkeren for 2500 og så har jeg et par cerwin vega dc15 jeg nok kunn sælge for
3000. Det giver lidt ekstra. Det lyder ellers som et godt tilbud for forstærker og cd afspiller! Har forstærkeren nok kraft?
Højttalerne ligger lidt for langt væk for mig, men jeg vil da lige prøve at kigge efter nogle af de mærker du har skrevet, da
jeg godt vil prøve noget andet end hifiklubben. Har sådan et sæt højttalere en god bas til film? Jeg hørte et par dali zensor 5 i
hifiklubben, og deres bas var egentlig meget fin til film efter min mening
Hvad er et potmeter og hvordan renser man det?

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2012 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Personligt er jeg ikke til Dalierne. Jeg ville finde en ældre højtaller, der i sin tid var dyr og anmeldt godt.

Forstærkeren har nok kraft medmindre du smider et par højttalere, der kræver meget strøm. Du kan altid opgradere med en
effektklods i fald den har preout.

Hvis dit budget er på 6-8k kan du komme MEGET langt! Du kanfx også finde en linn elax (typisk 1000kr) en raga planet
(typisk 1000kr) og er par fede højttalere tl en 2k, så har du penge i overskud og et fedt setup.

Du skal passe på med at læse anmeldelser uden at være kritisk. Anmeldelser er kritiske, og skulle en anmeldelse sig at en
enhed måske mangler lidt et sted eller måske ikke er så god til en ting, så er det ikke ens betydende med at det ikke spiller
godt. Det er typisk testet i forhold til reference grej som er mange gange dyrere, og så er jo lyden og som regel ikke
fornøjelsen man tester. For mange er musikalske anlæg ikke sagen , da det måske ikke lyer 100% korrekt. Til gengæld
giver sådanneanlæg tit en lyst til at høre mere fordi det lyder fedt.
Det lyder til at det er den retning du vil i

Bungi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2012 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Samlet notater til mig selv:
linn, arcam, naim
nad3020
avance delta 3

Jeg synes det værste er at skulle køre meget langt for at hente udstyr. Jeg bor lidt uden for Haderslev, så for langt nordpå
eller sjælland er en tand for langt for mig. Så jeg prøver at kigge på udstyr der ligger i midt og Sønderjylland (Odense kan
også gå).

Så på de betingelser gennemgik jeg dba og fandt disse:

Advance Acoustic:
http://www.dba.dk/forstaerker-advance-acoustic/id-81158078/

Arcam A70:
http://www.dba.dk/forstaerker-andet-arcam-a70/id-81838058/

Og så tæller vi også lige den med som jeg fik af MSG1979

http://www.dba.dk/stereoanlaeg-arcam-alpha-be/id-
81523740/

Jeg mindes at have hørt positivt om Advance Acoustic? Men jeg ved det faktisk ikke?

Så er der så to Arcam forstærkere. Den ene ligger lidt langt væk fra hvor jeg bor, og potmeteret skal renses. Jeg er lidt
nervøs over at købe sådan noget, da jeg ikke har nogen erfaring med hvordan den skal renses, og om jeg bliver snydt, hvis
det nu er noget andet der er galt?
Den anden Arcam forstærker, er som sagt noget dyre og uden cd afspiller, men ligger belejligt tæt på hvor jeg bor. Hvordan
lyder den i forhold til den anden?

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2012 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

De avance tror jeg ikke du finder igen. De er solgt og der er ikke mange af de sæt til salg. De var billige!. Men der er masser af
andre ting også. Naim laver fx nogle fede musikalske speakers også. Man skal heller ikke kimse af de små 2 vejs
konstruktioner.

Du må selv læse dig til resten... Pas på du ikke får samlet et for klinisk lydende anlæg! Lyder til at du er til det musikalske ala
rega, linn, arcam, naim og i den dur...Hold dig fra diskanter med metaldome! ;)

Bungi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2012 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

MSG1979 skrev:
De avance tror jeg ikke du finder igen. De er solgt og der er ikke mange af de sæt til salg. De var billige!.
Men der er masser af
andre ting også. Naim laver fx nogle fede musikalske speakers også. Man skal heller ikke kimse af de små 2 vejs
konstruktioner.

Du må selv læse dig til resten... Pas på du ikke får samlet et for klinisk lydende anlæg! Lyder til at du er til det musikalske ala
rega, linn, arcam, naim og i den dur...Hold dig fra diskanter med metaldome! ;)

Metaldome diskant tror jeg heller ikke lige er mig!
Men nu vil jeg lige prøve at tage til Kolding og høre den arcam, og så læse lidt mere om de forskellige modeller!

Bungi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2012 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Er hermed blevet den lykkelige ejer af Arcam A80, i næsten ny stand, med tilhørende MIT AVt3 Bi-wire kabler
Han havde kigget forkert på modellen, da han før troede det var en A70, men jeg fik den stadig til samme pris, 2000 kr. og
kablerne til 600 kr. Super lækkert!

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2012 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Så skal du bare have fundet en afspiller der matcher og upgrade speakerne. Du vil hente en del mere ud af den forstærker
med andre speakers!

Indtryk af lyden i den kontra den gamle?

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 Marts 2012 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Håber du er blevet glad for dit køb.

Jeg ville personligt have startet med højtalerne istedet for - hvis du synes dali er skinger i diskanten så er det ikke dali'er du
skal kigge efter.

Den crown forstærker du har er en ganske udemærket forstærker der kan trække det meste på en fornuftig måde - så behold
den, til at teste med - evt til at trække en bund med eller ligende.

Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

Bungi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2012 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg skal være helt ærlig er det ikke den helt store forskel, nye højttalere er helt klart et must her. Det skal dog sige at
højttalerne faktisk kan spille højere nu, uden at forvrænge det mindste, med de 105 watt der bliver udgivet i 4 ohm fra den
nye forstærker, end min crown, med de 450 watt som den giver i 4 ohm.
Men af en eller anden grund synes jeg det lyder bedst hvis jeg bruger crown som effektforstærker, med arcam som
forforstærker? Det kan også være at det bare er fordi jeg ikke kan huske hvordan det lød igår?

Men jeg overvejer også at beholde crown forstærkeren til at trække basserne på de næste højttalere, da den faktisk fint
klare den del. Det er bare lidt irriterende at den blæsere larmer sådan, de kan overdøve lavere musik..

Men nu har jeg forstærker kabler og en brugbar effektforstærker. (Jeg vil nok købe nogle effektblokke i stedet når jeg har
penge nok.) Men jeg mangler så nogle højttalere, en cd afspiller og så gad jeg godt have en subwoofer til film.
Men jeg fik tilbud om en arcam dvd afspiller, samt nogle gode phono kabler af samme sælger. Afspilleren, havde fået et slag
eller noget, så den skal tjekkes om den virker som den skal. Men hvis den gør, regner jeg med at jeg kan få den til billige
penge.

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Marts 2012 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Bungi skrev:
Hvis jeg skal være helt ærlig er det ikke den helt store forskel, nye højttalere er helt klart et must her. Det skal dog sige at
højttalerne faktisk kan spille højere nu, uden at forvrænge det mindste, med de 105 watt der bliver udgivet i 4 ohm fra den
nye forstærker, end min crown, med de 450 watt som den giver i 4 ohm.
Men af en eller anden grund synes jeg det lyder bedst hvis jeg bruger crown som effektforstærker, med arcam som
forforstærker? Det kan også være at det bare er fordi jeg ikke kan huske hvordan det lød igår?

Men jeg overvejer også at beholde crown forstærkeren til at trække basserne på de næste højttalere, da den faktisk fint
klare den del. Det er bare lidt irriterende at den blæsere larmer sådan, de kan overdøve lavere musik..

Men nu har jeg forstærker kabler og en brugbar effektforstærker. (Jeg vil nok købe nogle effektblokke i stedet når jeg har
penge nok.) Men jeg mangler så nogle højttalere, en cd afspiller og så gad jeg godt have en subwoofer til film.
Men jeg fik tilbud om en arcam dvd afspiller, samt nogle gode phono kabler af samme sælger. Afspilleren, havde fået et slag
eller noget, så den skal tjekkes om den virker som den skal. Men hvis den gør, regner jeg med at jeg kan få den til billige
penge.

Hvis du synes det lyder bedste med crown som effekttrin så er det jo vejen frem - man kan måske bygge noget blæser styrring ind i den, så blæseren først starter overn en given temp.
Har flere gange oplevet at forforstærkeren har betydet rigtig meget for lyden.

Jeg synes du ska se efter nogle højtalere og en god bluray - en god bluray gør det også godt som cd afspiller. Jeg vil gå uden om en afspiller der har fået slag - for hvad er en blevet udsat for, det ved man ikke.

Hvor meget har du penge til at købe højtalere for evt?? hva musik hører du - god ide at vil sætte en sub på til film.

Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

Bungi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2012 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Jeg tror lige jeg vil se om der er sket noget med dvden. Han havde ikke sat den til salg fordi bulen var i den, og hvis der er
noget galt med den, tager han den gerne tilbage.

Men jeg hører rock, metal, punk - Sådan noget i den dur, så mellemtonen er et vigtigt element, men jeg er virkelig også glad
for en bahagelig diskant. Og så kan jeg godt lide en dyb bas med noget punch. ( Jeg blev positiv overrasket over bassen i dali
zensor 5.)

Hvordan kan det være at lyden kan blive bedre gennem et effekttrin på den måde? Jeg troede bare at signalet blev sendt
direkte videre fra forforstærkeren, så alt form for lyd kom fra effektforstærkeren? Men det giver selvfølgelig også mere mening
til en god forforstærker så.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum