Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 19:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Rør Pre - Zanden, Einstein, Ayon, Conr (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sidekick
Branchemedlem
Branchemedlem

Perfect-sense

Bruger siden: 25 Marts 2007
Lokalitet: Sverige
Status: Offline
Sendt: 20 Marts 2012 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Hej,

I dagsläget så använder jag min Audio Aero La Fontaine och dess inbyggda försteg direkt till mina Karan-monoblock. Mina högtalare är Sonus Faber Futura, och majoriteten av kablaget kommer ifrån italienska Goldenote.

Audio Aeron har ett fint inbyggt försteg, men jag anar att det finns mer att hämta med ett separat försteg. De flesta jag pratat med verkar anse att försteget är hjärtat i anläggningen, och att de digitala enheter med inbyggda försteg aldrig räcker till i jämförelse med ett försteg av hög klass. Personligen så har jag för lite erfarenhet av dylika utvärderingar, men är trots det mer eller mindre säker på att ett separat försteg kan lyfta min anläggning ytterligare.

I dagsläget så är perspektivet något tillbakalutat med begränsat djup och bredd hos ljudbilden. Jag saknar också viss kropp och volym/substans hos instrument och röster. Återgivningen drar också åt det lite kalla/strama/torra hållet, vilket ger lyssningströtthet på högre volym och/eller med sämre källmaterial.

Jag söker ett försteg med "bloom", dvs. förmågan att skapa en stor, holografisk ljudbild - gärna något framskjuten, men kanske också med ett uns av värmetillskott.

Ett par kandidater finns redan (där de flesta finns tillgänglig på andrahandsmarknaden just nu):

Zanden 3000. Balanserad och beprövad konstruktion.

Einstein The Tube. Balanserad med möjlighet till viss tweakning genom byte av ingångsrör (+).

Ayon Polaris. Obalanserad. Väldigt nyfiken på denna. Inkl. RIAA (+).

Conrad Johnson GAT. Obalanserad och beprövat tillsammans med Karan. Men, dyrt som tusan. ET5 (dvs. modellen under GAT) kan också vara ett alternativ.

Jag är givetvis öppen för andra förslag på rörförsteg på denna nivå. ARC, VTL, Aesthetix och CAT är av olika anledningar nedprioriterade. Men, inte uteslutna :)

Stort tack!
Til top Vis Sidekick's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sidekick Besøg Sidekick's Websted

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 20 Marts 2012 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Der er også Audio Research og danske L A Audio, samt Thorhauge.

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 Marts 2012 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Hej

Du skal op i en rigtig god pre for at slå den du har nu.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 Marts 2012 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Ja forforstærkeren i La Fontaine er RIGTIG god!

Måske kunne du hente det du mangler ud af den, hvis du monterer et netkabel, som matcher både pre-delen og cd-delen.

Jeg har en kammerat som bruger Synergistic Research T3 i sin La Fontaine. Jeg bruger også selv Synergistic i både pre og cd-spiller.

Modellen Hologram D skulle være specielt udviklet til digitale kilder. Måske den kunne være interessant?!?

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

blackfrancis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005
Sendt: 20 Marts 2012 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

jeg havde i sin tid en audio aero capitol mrk 2. den skulle efter sigende også have en super pre, så jeg kørte den direkte i
effekttrinet...indtil jeg prøvede at sætte en pre imellem (og ikke en hundedyr een) . der kom bare mere drive og mindre "hifi"
med pre'en på....så kan kun anbefale at du i det holder fast i din tilskyndelse og i det mindste prøver at høre forskellen :)
Til top Vis blackfrancis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blackfrancis

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 20 Marts 2012 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

blackfrancis skrev:
jeg havde i sin tid en audio aero capitol mrk 2. den skulle efter sigende også have en super pre, så jeg kørte den direkte i
effekttrinet...indtil jeg prøvede at sætte en pre imellem (og ikke en hundedyr een) . der kom bare mere drive og mindre "hifi"
med pre'en på....så kan kun anbefale at du i det holder fast i din tilskyndelse og i det mindste prøver at høre forskellen :)

Hej

Ja der er også mega forskel på de to.

Goodie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 November 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 Marts 2012 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Sidekick skrev:
Hej,

I dagsläget så använder jag min Audio Aero La Fontaine och dess inbyggda försteg direkt till mina Karan-monoblock. Mina högtalare är Sonus Faber Futura, och majoriteten av kablaget kommer ifrån italienska Goldenote.

Audio Aeron har ett fint inbyggt försteg, men jag anar att det finns mer att hämta med ett separat försteg. De flesta jag pratat med verkar anse att försteget är hjärtat i anläggningen, och att de digitala enheter med inbyggda försteg aldrig räcker till i jämförelse med ett försteg av hög klass. Personligen så har jag för lite erfarenhet av dylika utvärderingar, men är trots det mer eller mindre säker på att ett separat försteg kan lyfta min anläggning ytterligare.

I dagsläget så är perspektivet något tillbakalutat med begränsat djup och bredd hos ljudbilden. Jag saknar också viss kropp och volym/substans hos instrument och röster. Återgivningen drar också åt det lite kalla/strama/torra hållet, vilket ger lyssningströtthet på högre volym och/eller med sämre källmaterial.

Jag söker ett försteg med "bloom", dvs. förmågan att skapa en stor, holografisk ljudbild - gärna något framskjuten, men kanske också med ett uns av värmetillskott.

Ett par kandidater finns redan (där de flesta finns tillgänglig på andrahandsmarknaden just nu):

Zanden 3000. Balanserad och beprövad konstruktion.

Einstein The Tube. Balanserad med möjlighet till viss tweakning genom byte av ingångsrör (+).

Ayon Polaris. Obalanserad. Väldigt nyfiken på denna. Inkl. RIAA (+).

Conrad Johnson GAT. Obalanserad och beprövat tillsammans med Karan. Men, dyrt som tusan. ET5 (dvs. modellen under GAT) kan också vara ett alternativ.

Jag är givetvis öppen för andra förslag på rörförsteg på denna nivå. ARC, VTL, Aesthetix och CAT är av olika anledningar nedprioriterade. Men, inte uteslutna :)

Stort tack!

Hej

Det er nogen vilde sager du sat sammen  (Men det giver jo desværre ikke altid den lyd man ønsker sig...)

Som jeg forstår det, så ønsker du at ændre din lyd til; "bloom", dvs. förmågan att skapa en stor, holografisk ljudbild - gärna något framskjuten, men kanske också med ett uns av värmetillskott.

Ok. Det lyder som om at du er klar til at prøve en god rør effekt?, frem for at udskfte din Audio Aero LF...

Gode rør giver netop stor holografi og et snert af varme (eller naturlighed).

Jeg tror ikke at det er AA LF som står i vejen for dine lydønsker, men derimod dine Karan monoblokke...

Jeg kender AA LF særdeles godt, da jeg har haft en siden den blev lanceret. Den er sublim.

Til top Vis Goodie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Goodie

Sidekick
Branchemedlem
Branchemedlem

Perfect-sense

Sendt: 20 Marts 2012 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Till saken hör att Karan-monoblocken är sprillans nya sedan två veckor tillbaka. Jag vet att Karan-stegen utvecklas mycket under inspelningen, då jag tidigare haft ett KA S400 slutsteg på hemlån. Det kan därför vara klokt att avvakta något innan jag drar för stora slutsatser... Jag jobbar även med rummet rent akustiskt, vilket är för hårt/livligt idag. Men, frågan kvarstår om det går att nå nya höjder med ett separat försteg - eller inte. Steg 1 vore kanske att låna hem ett försteg och prova...även om jag inte lyckas hitta något av de försteg jag är allra mest nyfiken på.

Stora, kraftfulla rörslutsteg har jag uteslutit tidigare av praktiska skäl...

Goodie skrev:

Hej

Det er nogen vilde sager du sat sammen  (Men det giver jo desværre ikke altid den lyd man ønsker sig...)

Som jeg forstår det, så ønsker du at ændre din lyd til; "bloom", dvs. förmågan att skapa en stor, holografisk ljudbild - gärna något framskjuten, men kanske också med ett uns av värmetillskott.

Ok. Det lyder som om at du er klar til at prøve en god rør effekt?, frem for at udskfte din Audio Aero LF...

Jeg tror ikke at det er AA LF som står i vejen for dine lydønsker, men derimod dine Karan monoblokke...

Jeg kender AA LF særdeles godt, da jeg har haft en siden den blev lanceret. Den er sublim.

Til top Vis Sidekick's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sidekick Besøg Sidekick's Websted

Goodie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Marts 2012 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Sidekick skrev:
Till saken hör att Karan-monoblocken är sprillans nya sedan två veckor tillbaka. Jag vet att Karan-stegen utvecklas mycket under inspelningen, då jag tidigare haft ett KA S400 slutsteg på hemlån. Det kan därför vara klokt att avvakta något innan jag drar för stora slutsatser... Jag jobbar även med rummet rent akustiskt, vilket är för hårt/livligt idag. Men, frågan kvarstår om det går att nå nya höjder med ett separat försteg - eller inte. Steg 1 vore kanske att låna hem ett försteg och prova...även om jag inte lyckas hitta något av de försteg jag är allra mest nyfiken på.

Stora, kraftfulla rörslutsteg har jag uteslutit tidigare av praktiska skäl...

Goodie skrev:

Hej

Hej

Ok. Ingen rør effekt så.

Hvis du skal have noget som (måske) er bedre end AA LF, så ville jeg overveje denne:

CAT SL 1L Legend.

Jeg har haft SL 1L Renaissance hjemme på demo, og den er fantastisk. Hvis man kan leve med den lidt grove/rå finish som de har.

Men det er ubetinget noget af det bedste/mest vellydende pre man kan få på kloden...

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Marts 2012 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

om du kan låne et med hjem, så kan det varmt anbefales! Prøv det!!!

http://www.synergisticresearch.com/tesla-se-power-cords/tesl a-se-ac-power-cords/

FX topmodellen til digitale kilder:

Sidekick
Branchemedlem
Branchemedlem

Perfect-sense

Sendt: 20 Marts 2012 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Tack för tips! Det försteget kanske jag kan hitta för hemlån faktiskt... Men, jag gillar inte designen, och har hört att de haft en del problem med CAT-förstegen...

Ett separat försteg måste givetvis innebära ett märkbart lyft för att motivera en investering på den här nivån.

[/QUOTE]

Hej

Ok. Ingen rør effekt så.

Hvis du skal have noget som (måske) er bedre end AA LF, så ville jeg overveje denne:

CAT SL 1L Legend.

Jeg har haft SL 1L Renaissance hjemme på demo, og den er fantastisk. Hvis man kan leve med den lidt grove/rå finish som de har.

Men det er ubetinget noget af det bedste/mest vellydende pre man kan få på kloden...

[/QUOTE]

Goodie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Marts 2012 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Ok. Ja, det er ret specielt det CAT. Noget som jeg heller ikke er vild med, er deres volumenkontrol.

Men så er der jo også (transistor dog) denne:

Pass Labs XP-20, klasse pre.

https://passlabs.com/products/preamplifiers/xp_line_level/xp -20

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Marts 2012 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Goodie skrev:

Ok. Ja, det er ret specielt det CAT. Noget som jeg heller ikke er vild med, er deres volumenkontrol.

Min kammerat som har købt La Fontaine, købte den især pga. den gode pre-del. Han havde Wadia S7i før og har testet den sammen med bl.a. XP20, Audio Research, B.A.T. , Thorhauge og Audia Flight. Han foretrak pre-delen i LF fremfor de nævnte...

Så pre-delen i La Fontaine er RIGTIG god (i hvert fald med det rette net-kabel)!!!

blackfrancis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005
Sendt: 20 Marts 2012 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Goodie skrev:

nu har jeg aldrig hørt cat'en...men en volumenkontrol med faste modstande, som jeg kan se den har, er en kæmpe
opgradering ifht traditionelle kontroller.
Til top Vis blackfrancis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blackfrancis

redwine
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2011
Sendt: 20 Marts 2012 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Overvej LAMM, ellers ville jeg se nærmere på CJ. Jeg tror ikke du undgår rør i din pre
Til top Vis redwine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redwine

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 20 Marts 2012 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg ville helt klart prøve et par andre amps,,,, hvis du skal ud og vælge rørpre skal skal du tænke dig om, gain på amps skal ikke være for høj..............

Jeg kan kun komme på en rørpre jeg ville eje og det er bat VK52 eller vk51, den er støj svag, der findes ikke noget værre end støj fra en rørpre.

redwine
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2011
Sendt: 20 Marts 2012 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

flere af de rør pre du ser på er high high end, jeg har ikke selv oplevet problemer med støj. Derimod vil jeg være forsigtig
med rør pre med 6H30 rør trods det er et super rør, de er efter min mening for slanke i lyden.
Til top Vis redwine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redwine

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Marts 2012 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Af en eller anden grund har BAT altid sværget til 6H30, guderne må vide hvorfor, som redwine skriver er det tyndt/skingert, 6H30 er direkte udskiftbart med 6H6 og så sker der ting og sager i en BAT.

Sidekick
Branchemedlem
Branchemedlem

Perfect-sense

Sendt: 20 Marts 2012 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Syftar du på Karan-monoblocken? På vilket sätt skulle de vara en begränsning menar du...?

jensen skrev:

Hej

Jeg ville helt klart prøve et par andre amps,,,, hvis du skal ud og vælge rørpre skal skal du tænke dig om, gain på amps skal ikke være for høj..............

Jeg kan kun komme på en rørpre jeg ville eje og det er bat VK52 eller vk51, den er støj svag, der findes ikke noget værre end støj fra en rørpre.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes