Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 21:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Onkyo PHA1045DAB (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kbaggen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 19 Marts 2012 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Hej, evt. læs nedstående oprendelig tråd iht. forståelse af anmeldelsen :-)

BAGGRUND: Ønske til dette køb er ønsket om at få et godt hifi anlæg med "ordentlig" lyd med konefaktor til en fornuftig pris!

ANMELDELSE: ONKYO 1045DAB, den hurtige anmeldelse vil være at det er er et supper køb til de 4500kr som jeg fik det til hos cinemagic.

Fordele:

• Konefaktor er høj, hun synes det er fedt, ser godt ud osv.! Og det er sgu et lækkert system.Spiller ganske fint, og kan kun samligne med mine tidligere anlæg (se oprendelig tråd).
  • Virker fint med ipods og ipads.
  • Super lyd fraDAB,  CD, ipod gennem USB.
  • Optisk indgang = PC opkobking, virker gankse fint og afspiller 24/96 uden problemer over diverse afspiller (VLC, foorbar2000).

Ulememper:

• Kun usb indgang foran, dvs. ser lidt "roddet" ud med ipod og ledning hængende, ville have været oplagt med en ekstra bagudrettet til brug sammen med digigtal docks! 
  • Display ikkke det støreste.
  • Afkoder ikke FLAC, ALAC over USB.
  • USB disk og navigation er stort set umulig. Dog yderst anvendelig med ipods/ipads.

Lyd: Umiddelbart synes lyden at stå meget præcist, neutralt og skået i luften samligende med de andre anlæg vi har haft. Især er opløsningen af sang og rejehatte/trummer skarpere. Lyden er som sagt meget mere skarp og "neutral" end den jeg husker fra min Onkyo TX-8410R + CD-7210, men jeg også altid gjort mig meget i "Loudness" funktion på det gamle anlæg. Så synes måske at det gamle anlæg havde en mere "varm" men også mere difus lyd! Måske er det de bedre DAC i især CD der "skærer" sig igennem her og især at jeg indtil videre bruge "Direct" funktionen på det nye anlæg.

Kone kommentar til lyden: Meget ren, klar og præcis.

Nå der skrues op og/eller med lidt mere bas på anlægget kommer lyden vitterligt godt ud, både klart, rent og med god tam tam i bassen. Og frem for alt stadig meget præcist.

Både DAB, CD og også MP3/AAC fra USB/Ipod står som sagt skivskapt, og der er masser af kræfter i denne 6 kg tunge forstærker som vitterligt virker solid.

Jeg har et par gamle selvbyg højtaler fra Dansk audio teknik ved navn "GRandslam" som har 96db i følsomhed="lette at drive" og jeg har kun haft forstærker på 30% og det virker ikke som om der mangler kræfter eller den ikke kan spille vores 20m2 stue op.

Digitalt hjem (Pc-opkobling, AirPlay??!!): Onkyo 1045 er tilsluttet PC "Mediaserver" gennem USB lydkort (Turtle Beach Advant Mikro II) der sender OPTISK/TOSLINK. Brugger Foobar2000 + Monkey server plugin + Monkey Mote iOS til afspillning og styring. Hermed kan jeg afspille FLAC og mp3 m.m. fra mediaserveren gennem optisk kable til anlæg styret gennem Ipad/Iphone (dermed uden at skulle tænde for TV osv). Moneky Mote kan foruden at lave playliste osv. vise lyrics på din iOS enhed, hvilket jeg synes er fedt når man gerne lige vil "læse op" på teksten! Rent Sonos Killer :-) Måske en overdrivelse, men fedt setup/app når man nu alligevel ikke har behov for et mulitrum setup.

Sender AirPlay gennem medaserver Shareport4s til anlægget optisk, og dermed har jeg fuld Airplay. Fin lydkvalitet dog med en 1-2 sek forsinkelse.

Konklusion: Så lyden er godkendt! Og hvis man bare er til "normal" CD samt Ipods, mp3 osv. så har man tilfulde et fedt anlæg.  Så mit indgang scenario on oredentlig lyd med konefaktor er helt klrt opnået.

Hilsen KBN

------------------------------------------------------------ ---

Oprendelig tråd, siden lavet til anmeldelse:

Hej,har pt. 2 Onknyo anlæg begge 6-8 år gammel, et mikro anlæg (805TX+ CD) og et stue-alter (onkyo tx-8410R + CD)som konen synes er alt for stort, og ja, det er en mega kasse!

Begge CD-afspiller har bøvl med at skubbe CD ud, samt især mikro anlægget giver kliks/hiks i lyden (hjælper lidt at tage strømmen helt fra CDen). Stue Alteret (tx-8410R) har bøvl med signal-adskillelsen på et par af indgangene og tiden er vist ved at løbe ud........

Så overvejer et nyt anlæg, og har kiggede en det på Marantz 603, samt Denon CEOL.......men.....ved ikke om de audiofile nok til mig! Det tiltrækker mig meget med internet-delen i disse 2! Derudover skal der være DAB og gerne højtaler sæt til 2 rum, således jeg kan dække stue (primært rum) og så køkknet til opvasken :-) --> der røg Denon CEOL. Derudover har vi en rega paldespiller og disse anlæg matcher ikke rigitgt pladespiller selv om vi nu har en Vincent RIAA for-forstærker til phono.

Men nu til spærgsmålet, nogle der har hørt eller set:

Onkyo PHA 1045 DAB --> http://www.tapeconnection.dk/Hifi.aspx?id_category=73&pr oduct_number=6320579 , der på papiret er et rigitgt godt anlæg med gode DACs, og med den digitale optiske indgange vil jeg så smide Mediacenter-komputeren ind over den vej og på den måde streame min mp3 musik samt skabe AirPlay gennem "sharport4w". Mere info om anlæg --> http://www.eu.onkyo.com/downloads/1/1/6/5/0/ONKYO_CS-1045DAB _datasheet_UK.pdf  

Synes det langt hen ad vejen dækker vores ønske til et kompakt anlæg, "audiofil" kvalitet i DACs, osv., men kan ikke finde de store anmeldelser af det (??)! Så hvis nogle ved hvor det kan købes på sjælland vil jeg nok tage en lytter på det?

Største problem er at der ikke er 2 sæt højtaler udgange og dermed et problem for mit køkken! Men der er en Line out og tænker om man kan smide et par aktrive højtaler i køkken til at dække det behov, men vil de 2 sæt højtaler så spille  synkront? Kan dette lade sig gøre?

KBN

Til top Vis kbaggen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kbaggen

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 20 Marts 2012 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Hvis det er muligt på højttalerne, at styre volumen her, kan du godt bruge line out til et par aktive højttalere. Ja, de vil spille synkront.  Line out er et fast (fixed) signal, så volumen knappen vil derfor kun kunne styre højttalerne i stuen.

kbaggen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2007
Sendt: 20 Marts 2012 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Hvis det er muligt på højttalerne, at styre volumen her, kan du godt bruge line out til et par aktive højttalere. Ja, de vil spille
synkront.  Line out er et fast (fixed) signal, så volumen knappen vil derfor kun kunne styre højttalerne i stuen.

Super, så er det på plads! Tak for feedback.
Til top Vis kbaggen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kbaggen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes