Forfatter |
|
Madskinen Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2013 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 9
|
Sendt: 16 August 2013 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
De sidste par måneder har jeg med stor interesse, dagligt læst herinde på forummet. Efter hånden har jeg fået en del blod på tanden for at opgradere mit lyd setup. Grundet at jeg er blevet udlært i sidste måned, har jeg ikke de store penge at gøre med, da det først er nu pengene begynder at slå så meget til, at der kan spares sammen og derved bruges lidt på sjov.
Mit nuværende setup består af en gammel Yamaha rx-v420rds receiver og to jamo bx100 højtalere, hvor bassen er skiftet i dem begge. Begge dele er ting jeg har arvet, jeg kender ikke alderen men ved det fungerer glimrende.
Det jeg savner er en mere åben diskant og samtidig en kraftigere bas. Anlægget bruges oftest til musik, som streames fra spotify via apple tv og så i fjernsynet, der er tilkoblet receiveren via toslink kabel. Dog er det begyndt at være interessant med foldboldkampe og film også.
Mit budget ligger umiddelbart på 2000kr, og derfor kigger jeg brugt, da jeg ikke regner med, at det er til at købe sig noget der bare lyder af lidt for samme beløb fra ny.
Jeg ønsker som udgangspunkt at opgradere højtalerne først og derefter se på en ny receiver. I en del af de tråde jeg har har læst bliver personerne rådet i retning af dali 450, da det eftersigende skulle være en fin højtalerne til prisen. Jeg har også læst af dali 6006 skulle være udemærket. Men hvilken er bedst ifølge jer? De står til cirka samme pris.
De ovenstående dali højtalere er gulvhøjtalere og vil derfor fylde en del i vores lille stue 25-30 kvadrat meter, jeg har derfor tænkt på om det kan lade sig gøre, at finde fine højtalere i cirka samme størrelse som de nuværende jamo, men som stadig opfylder mine ønsker.
Hvis mine tanker er helt væk i forhold til prisen og mine opgraderings muligheder ud fra mit nuværende setup, lytter jeg meget gerne på gode råd og vejledning.
Jeg glæder mig til at høre jeres besyv.
På forhånd tusind tak.
|
Til top |
|
|
Spaceman_2 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 500
|
Sendt: 17 August 2013 kl. 07:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. Kig på brugtmarkedet. , der er der flere muligheder. 2000 kr er sådan en lidt underlig størrelse, men kan lade sig gøre. her er et par forslag se link. lad dig ikke narre af størrelsen, den er god. Kombiner evt senere en sub, så får du simpelthen et kompetent hifi ydelse, som tangerer high end . Link : http://www.dba.dk/billede-og-lyd/hi-fi-og-tilbehoer/hoejttal ere-hi-fi/?soeg=ROYAL
Jeg ar selv haft Royal scepter, ( storebror ) , den gik heller ikke så dybt i bassen , men hold op hvor var den hurtig, suppleret med en sub, ja var der smæk på. Din evt kæreste vil elske de der små nuttede, men de skal op på en stander , så er de suveræne.
mvh Space __________________ I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
Af Hel... til, men spændende
|
Til top |
|
|
Spaceman_2 Forum Bruger

|
Sendt: 17 August 2013 kl. 07:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er en anmeldelse her på sitet , som egentlig bedre beskriver den . http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=470&zoneid=3
Bassen ruller hurtigt af, ja det gør den , men med en kompetent sub, så er den vist hjemme . Bemærk størrelsen
mvh space __________________ I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
|
Til top |
|
|
Spaceman_2 Forum Bruger

|
Sendt: 17 August 2013 kl. 07:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denne kunne også være et godt bud, med mottoet. hellere lille end stor og doven
http://hifistore.dk/q-acoustic-73/q-acoustic-2000i-serie-74/ q-acoustic-2010i-320.html
mvh Space
ps prisen er pr stk, men helt nye
__________________ I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
|
Til top |
|
|
Madskinen Forum Bruger

|
Sendt: 17 August 2013 kl. 08:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej spaceman. Tusind tak for dit svar, kan sådanne små højtalere som Royal levere nogenlunde lyd? Desværre er der ikke nogle til salg i Jylland, men
det kan være der kommer det hvis jo holder øje:)
Jeg er klar over man ikke kan vurdere noget ud fra størrelsen, men de fra q acoustiv er sørme ikke store, har du hørt dem?
|
Til top |
|
|
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
Sendt: 17 August 2013 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Disse fik super anmeldelser da de kom ud, og til kun 500kr er det et røverkøb.
Infinity Primus
Kombiner evt med en aktiv subwoofer hvis der skal mere bund til.
Mvh
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
Sendt: 17 August 2013 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville se om jeg kunne finde et par af disse her:
http://www.analogplanet.com/content/tads-andrew-jones-design s-superb-sounding-budget-speakers-pioneer
mvh. Asger
|
Til top |
|
|
rskriver Forum Bruger

|
Sendt: 17 August 2013 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kombiner med en brugt harman kardon eller cambridge. Disse 2 mærker går ofte for kun en brøkdel af nyprisen på
brugtmarkedet, uden at have mange år på bagen.
Så er du godt i gang.
Fx. her en harman kardon og et sæt JBL højttalere, samlet under 2000kr.
Godt bud
Og sidst en god solid forstærker til menneskepenge:
Cambridge 540
|
Til top |
|
|
rskriver Forum Bruger

|
Sendt: 17 August 2013 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
Jeg ville se om jeg kunne finde et par af disse her:
TAD
mvh. Asger |
|
|
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 17 August 2013 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eller også System Audio Saxo modellerne. Eller Snell J3 som er en stand model. Eller kig på Monitor Audio. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Madskinen Forum Bruger

|
Sendt: 17 August 2013 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for jeres svar.
Rskriver: inifity højtalerne ser fine ud, dog synes jeg de står en anelse for langt væk hvorfra jeg bor (Esbjerg området). Til
gengæld er jeg ret vild med den harmon kardon receiver du linker til, jeg er helt tosset med designet. Du linker også til
cambridge, som jeg har læst en masse godt om, men som jeg ser det er det vel egentlig en stereo forstærker? Hvis jeg på en
tidspunkt ønsker baghøjtalere, til er surround setup, vil det så ikke være en fordel med en receiver?
Mercury: hvor skal jeg kigge for at finde dem? Kan du evt. hjælpe mig med et link?
Allanowich. System Audio Saxo ser super lækre ud, dem vil jeg se nærmere på. Snell j3, er de ikke "gamle"? Hvilke Monitor
Audio tænker du passer til mit behov?
|
Til top |
|
|
Madskinen Forum Bruger

|
Sendt: 17 August 2013 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der kender til xtz 93.22?
|
Til top |
|
|
truef Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 408
|
Sendt: 17 August 2013 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.qacoustics.co.uk/2020i-stereo-speaker.htm
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 17 August 2013 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du er ude efter noget mere luft og detaljer i "toppen", er dette et RIGTIGT godt bud, usædvanlig velspillende højttaler, med den rigtige forstærker foran .
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=253736
__________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 17 August 2013 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Madskinen skrev:
Mange tak for jeres svar.
Rskriver: inifity højtalerne ser fine ud, dog synes jeg de står en anelse for langt væk hvorfra jeg bor (Esbjerg området). Til
gengæld er jeg ret vild med den harmon kardon receiver du linker til, jeg er helt tosset med designet. Du linker også til
cambridge, som jeg har læst en masse godt om, men som jeg ser det er det vel egentlig en stereo forstærker? Hvis jeg på en
tidspunkt ønsker baghøjtalere, til er surround setup, vil det så ikke være en fordel med en receiver?
Mercury: hvor skal jeg kigge for at finde dem? Kan du evt. hjælpe mig med et link?
Allanowich. System Audio Saxo ser super lækre ud, dem vil jeg se nærmere på. Snell j3, er de ikke "gamle"? Hvilke Monitor
Audio tænker du passer til mit behov?  |
|
|
Snell J3 er ikke unge mere, men finder du et par i helt ok stand falder du helt sikkert for dem. Her her masser af info i lyden fra dem og god bas. Til dit budget og brugt, ville jeg se på Monitor Audio Silver RX2 eller evt RX 1'eren. De er ikke så store og er også stander modeller. Men godt det spiller de. Måske kan du ligefrem være heldig, at finder et sæt Bronze BX5 brugt. Nypris her var 2499kr/stk. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
Sendt: 17 August 2013 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis de ikke må være så store, så er der et sæt JBL TI1000 til salg i dba. for 2.000-kr. De både lyder godt og ser godt ud. 
carsten
|
Til top |
|
|
Madskinen Forum Bruger

|
Sendt: 18 August 2013 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for alle de gode bud og råd. Jeg vil kigge rundt på brugt markedet og slå til, hvis jeg finder en af jeres foreslåede
modeller, til rimelige penge og inden for rimelig afstand:)
Fortsat god søndag.
ps. skulle flere ideer eller eventuelle fund melde sig, tager jeg imod med åbne arme
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
Sendt: 18 August 2013 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
det er meget fint at mange råde dig,, men vi glemmer lige em meget vigtig del .. hvad er der for noget musik du lytter til .. for det er bestemt ikke alle højtaler som kan klare det hele lige godt.. så fortæl lidt om hvad det er du forventer og skal spille på dem.
for det forkerte råd kan godt koste penge..
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
Til top |
|
|
Madskinen Forum Bruger

|
Sendt: 19 August 2013 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er meget alsidig, hører musikken der bliver spillet i radion, dancechart, men også en del volbeat, acdc, direstraits osv.
Jeg ønsker ikke en højtaler der er minded på dancechart delen, da de fleste "billige" højtalere kan spille dunke dunke.
Tag for eksempel Volbeat med Heaven Nor Hell, her er der rimelig knald på, der elsker jeg at kunne høre og mærke
trommerne og guitarerne. Den følelse hvor man får kuldegysninger, fordi højtalerne præsenterer musikken så det kilder alle
de "rigtige" steder. Den følelse kender vi vidst alle sammen.
Desuden er lyttetræthed også et problem fordi musikken i de nuværende højtalere er for mørk.
Jeg er også ret vild med at se fodbold/speedway/formel 1 + diverse film, hertil kunne jeg godt bruge en mere detaljeret lyd.
Det er garanteret ikke let at opfylde alle de krav, specielt ikke til de penge jeg forestiller mig at bruge på det.
Om mine krav kan opfyldes med små/store højtalere og om det kræver ny receiver eller en supplerende subwoofer, har jeg
ingen anelse om, jeg er meget grøn på området.
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
Sendt: 19 August 2013 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
så er det ikke nemt .. var jeg dig vil jeg vente lidt tid og spare noget mere op , du får mere lyd for penge ved at købe brugt til omkring 5000 eller helst lidt mere . jeg er ikke meget til dali billige højtaler .. for mig lyder de kedelige.. jeg er mere til B&W i den pris klasse.. men hver sin smag .. men ud og lyt .. det er jo dine øre der skal lytte til dem
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
Til top |
|
|