| Forfatter |
|
poxen Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2010 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 30 April 2010 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle.
Vi skal til at bygge hus og vil gerne have et lydsystem. Vi får gjort klar til sonos i huset men stuen giver os problemer. Der vil vi gerne have et surroundsystem som passer sammen med sonos, så vi både kan høre musik gennem sonos og se film i stuen.
Vi ved ikke særligt meget om emnet og er i tvivl om hvad vi skal købe, Vores to bagghøjttalere bliver nødt til at blive placeret på væggen helt oppe ved loftet pga stuens udformning. Vi har været i hifi-klubben og er blevet anbefalet B & W M1 højttalere. Er der fornuftig lyd i dem?
Vi har overvejet at købe en subwoofer som hedder "the ball" også fra hi-fi-klubben da den skal stå fremme. Er det et godt køb?
Min mand har en gammel forstærker en Yamaha ax-592. Vi havde tænkt at den måske kunne bruges til surroundanlægget og til at blive forbundet til sonos zoneplayeren. Vi er i tvivl om forstærkeren kan bruges eller om vi skal købe en ny? Er det muligt at placere forstærkeren godt gemt af vejen i et andet rum (kontoret) og stadig kunne skrue op og ned for lyden? Vi vil nemlig helst være fri for alle stereotingene i vores stue.
Hvad er jeres mening om sonos?
Med hensyn til en blueray-afspiller hvad vil I anbefale at vi skal købe? kan en playstation 3 bruges?
Håber at I kan jælpe. Vi er efterhånden meget forvirrede:-)
Hilsen Michael og Maria
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 30 April 2010 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
poxen skrev:
| Hej alle.
Vi skal til at bygge hus og vil gerne have et lydsystem. Vi får gjort klar til sonos i huset men stuen giver os problemer. Der vil vi gerne have et surroundsystem som passer sammen med sonos, så vi både kan høre musik gennem sonos og se film i stuen. |
|
|
Svaret er Ja til det hele  B & W M1 er fine til baghøjttalere - hvad bruger i til front/center? "the ball" er da fin - men man kan godt finde "bedre", men så ser de også anderledes ud, hvis du ikke forventer kælderdyb bas ved realistiske lydtryk, så virker den glimrende. Du kan sagtens koble sonos til Yamaha ax-592 - hvis der er digital indgang bruger i den, ellers den "almindelige" analoge med phonostik f.eks CD-indgangen.
Du kan godt gemme forstærkeren væk og så skrue op på sonos - du skal blot skrue op for forstærkeren een gang for alle, og så dæmpe via sonos. På sonos kan du vælge mellem "fixed" udgang eller "variable" - vælg variabel.
Hilsen Thomas
|
| Til top |
|
| |
Rysz Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
| Sendt: 30 April 2010 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Få ekspedienten i jeres lokale afdeling til at forklare jer omkring opsætning og tilslutning.
Og så lyt til B&W M1'erne. Nogle kan lide dem, andre ikke. Det er en smagssag og det er jer der skal afgøre det i sidste ende.
Omkring sub'en, så tag "The Ball" hvis designet er vigtigst. I vore rækker vil jeg nu nok anbefale en Dali Basis 100, hvis det er lyden der kommer i første række.
I kan godt skrue op og ned med Sonos remoten, men så kan i ikke benytte surround, da Sonos er et rent stereo-system. Til film afspilning vil Sonos slet ikke være i brug. Her er det Yamaha'en der klare ærterne.
|
| Til top |
|
| |
poxen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Maj 2010 kl. 09:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
til front og centerhøjttalere havde vi tænkt os også at bruge M1éren. Jeg synes dog ikke at den er særlig pæn som centerhøjttaler. Den måtte godt være mere aflang. Har I nogle gode forslag? den skal være hvid.
Efter hvad I fortæller kan jeg høre at vi helst skal have både forstærker, den passive zoneplayer og vores blueray placeret i stuen under fjernsynet. Hvad bruger I som tv-møbel? Vi havde tænkt på Montana.
Hvilke kabler skal trækkes mellem vores kontor (med alt elektronikken) og stuen med fjernsyn, forstærker osv? er det nok med et HDMI-kabel?
Er det ok at placere subwooferen henne i et hjørne bagest i stuen? Hvad med Dali Fazon sub 1 som alternativ til the ball?
Har I andre forslag til højttalere som er bedre en M1 og som stadig kan hænge på væggen helt oppe ved loftet og vinkles?
|
| Til top |
|
| |
poxen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Maj 2010 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak for hjælpen indtil videre:-) min mand siger at højttalerne skal være sorte:-)
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Maj 2010 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis i kan lide M1, og bruger den hele vejen rundt, så får i ens lyd hele vejen rundt  Jeg har ikke noget bud på en alternativ center.
Jeg bruger selv Montana, og jeg har lige kigget lidt nærmere på deres nye AV-serie.
Vedr. elektronikken, hvad er det så der skal stå i kontoret? Hvis forstærker, afspiller og Sonos står i stuen, hvad har i så tilbage..?
Vedr. PS-3, så er det stadigvæk en af de bedste BD-afspillere 
Vedr. sub, så er det optimalt at placere den i et hjørne, det er bare bedst at det ikke er bag ved lytteren , men prøv det, det kan jo godt være at det går godt hjemme hos jer .
Hvis i vil have mere konkret hjælp til kabler etc. så prøv at liste alt udstyret op og ikke mindst placeringen af alle dimserne 
Hilsen Thomas
|
| Til top |
|
| |
poxen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Maj 2010 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har prøvet at skrive det hele op. Jeg håber ikke at oversigten er alt for håbløs, jeg er ny på området
Fordeling af hifi over huset
Formål med vores anlæg:
- Musik fra NAS-server i hele huset
- Musik fra pc i hele huset, youtube, radio osv.
- Streaming af film fra NAS-server til stue, køkken, aktivitetsrum, børneværelser
- På sigt se film i 3D
- Fremtidssikre huset rent lydmæssigt så meget som det er muligt
Stuen:
- tv
- Blu-ray afspiller
- Forstærker yamaha ax-592
- 5 højttalere B & W M1
- Subwoofer ”the ball” fra podspeakers
Kontor:
- Router
- Aktiv zoneplayer til voksenbad
- Pc
- NAS-server
- Aktiv zoneplayer til køkken
- Aktiv zoneplayer til børnebad
- 2 stk pladespillere technics quartz SL-1210MK2
- Mixer vestax PMC-07Pro
Køkken:
- Højttalere i loftet
- Tv
Aktivitetsrum:
- Aktiv zoneplayer s5
- Tv
-
Børneværelser:
- Tv
- Aktiv zoneplayer s5
Børnebad:
- Højttaler i loft
Voksenbad:
- Højttaler i loft
Soveværelse:
- Aktiv zoneplayer s5
-
Hvad er forskellen på zoneplayer z90 og z120?
Hvordan forgår streamingen? Er det bare en menu som kommer frem hvor man kan se hele indholdet af NAS-serveren
Kan vores pladespillere+mixer sluttes til Sonos anlægget?
Hilsen Maria
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2010 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
He-he, jeg tænkte nok at der var en del mere udstyr end i lige havde nævnt i første indlæg 
Jeg kan kun anbefale, at i får tegnet hele systemet op - med kabler, det giver det bedste overblik.
Vedr. routeren, så løb jeg selv ret hurtigt tør for ledige stik, så overvej en ekstra switch til netværket.
Musik fra Nas og PC til hele huset klares af Sonos (det er "bare" et spm. om antal kasser man køber ) ZP90 har ikke indbygget forstærker, det har ZP120. (jeg har zp90 til anlægget i stuen, zp120 i kontoret med passive ht og s5 i køkkenet) Der er analogt input til en zoneplayer - sæt f.eks mixeren til her via phonostik.
Hvad bruger i til at afspille film? Bruger selv WDTV live - den kan også i en snæver vending afspille lyd.
Vedr. streamingen, så kommer det helt an på hvilken boks i bruger: Sonos har en skærm på fjernbetjeningen, ellers kan man bruge PC'en. WDTV bruger et TV som display. Begge laver en menu som man så bladrer rundt i.
|
| Til top |
|
| |
poxen Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2010 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er igang med at prøve at lave en tegning. Den er dog end med at ligne et edderkoppespind så den kræver lige lidt mere arbejde.
Jeg kan også efterhånden fornemme at der skal være mange indgange til de forskellige ting. Det kommer lige på huskelisten
Fedt at mixeren kan sættes til sonos
Mht at afspille film må jeg jo indrømme at vi befinder os i stenalderen. Vi har lige nu et 20" fjernsyn og brænder dvd´erne ud fra pcén. Vi er kun et enkelt skridt fra VHS. Derfor skal der også ske en væsentlig ændring når vi flytter. Når ens bedsteforældre har fået fladskærm så ved man at man er bagud
Hvad jeg kan forstå så er WDTV en HD-afspiller men kan man ikke nøjes med at bruge NAS-serveren til lagring af både musik og film? Vil man så ikke kunne se en menu på tv´et
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Maj 2010 kl. 09:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
poxen skrev:
|
Hvad jeg kan forstå så er WDTV en HD-afspiller men kan man ikke nøjes med at bruge NAS-serveren til lagring af både musik og film? Vil man så ikke kunne se en menu på tv´et
|
|
|
Jo - det er sådan jeg bruger den.
Jeg har lavet et par mapper: DVD, Musik, tegnefilm etc.
Så vælger jeg bare på TV'et. - jeg kan faktisk bare høre musikken via tv, hvis det kun er til baggrundsbrug 
Fordelen med NAS og en boks (sonos/WDTV etc) er jo netop at man ikke behøver at have tændt for PC'en for at kunne spille musik/film.
PS - mens jeg husker det:Husk rigeligt plads i rør/kabelbakker - der er sku aldrig plads nok....
|
| Til top |
|
| |
poxen Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Maj 2010 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
tusind tak for din hjælp. Jeg har bestemt fået mere styr på det hele
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 08:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var så lidt 
Prøv at lægge lidt mere info/tegninger/billeder ind efterhånden som projektet skrider frem - det er jo altid sjovt at følje lidt med 
God vind med projektet
Hilsen Thomas
|
| Til top |
|
| |