Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 17:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Køb af brugt surroundforstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Yerf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 29 April 2010 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg er på udkig efter en surroundforstærker og er kommet frem til at jeg nok vil købe en brugt i første omgang indtil HDMI 1.4 slår igennem (og til jeg en gang får en blu ray afspiller) .

Forstærkeren skal bruges til både film (fra YouSee HD-boks, mediecenter og DVD) og musik (fra netværksafspiller). Nok primært musik.   

Jeg har overvejet at købe en af disse: Denon AVR-1306 eller Denon AVR-1803, som begge fås for under 1000 kr. Begge understøtter Dolby Digital og DTS og har de optiske og coaxiale S/PDIF indgange som jeg har brug for.

Er der nogen der ved hvordan de klarer sig til afspilning af musik?

Så vidt jeg kan se er AVR-1803 en noget ældre model end AVR-1306, men til gengæld har den jo et højere produktnr. Så hvilken er bedst? Eller skal jeg hellere finde noget andet?

Mvh. Yerf

Til top Vis Yerf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Yerf

dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 Marts 2007
Lokalitet: København
Sendt: 29 April 2010 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Yerf skrev:

Er der nogen der ved hvordan de klarer sig til afspilning af musik?

Hej Yerf og velkommen til.

Du skriver ikke, hvikle højttalere, receiveren skal spille sammen med.

Det er min generelle opfattelse, at surround-receivere er elendige til at spille musik - især i stereo. Men hvad er dit behov; altså hvad er fordelingen mellem filmlytning og musiklytning? Hvis det er 70% film og 30% musik kan du sikkert fint leve med det, en surround-receiver præsterer, men er det omvendt, skal man måske gøre op med sig selv, om man ikke får mere for pengene ved at investere i et stereosetup.

Yerf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2010
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 April 2010 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Fordelingen mellem musik og film er nok nærmest 70% på musik. Og jeg kan godt følge dig i at man ville få mere for pengene ved at købe et stereo-system.

Jeg hælder dog alligevel mest til at købe en surround-receiver. Nå jeg hører musik bruger jeg udelukkende min netværksafspiller (til at høre internetradio og streame musik fra min NAS-server). Jeg hører aldrig cd'er eller FM-radio. Og da netværksafspilleren har en digital (S/PDIF) udgang, er det min antagelse at jeg vil få bedre lyd ud af den ved at slutte den til et anlæg digitalt og bruge anlæggets DAC end at bruge netværksafspillerens DAC og slutte den til et anlæg analogt. Men så vidt jeg kan se er der ikke nogen stereoreceivere, der har S/PDIF indgang.

Er surround-receivere virkelig så elendige til musik?

Med hensyn til højttalere så regner jeg med at købe nogle mindre Dali højttalere, måske Dali Ikon.

Egentlig ville jeg have købt en ny AVR-1910, men den er udgået, og jeg har ikke kunnet finde en brugt. Efterfølgeren til den, AVR-1911, har kun én optisk indgang, og jeg har brug for to.

Mvh. Yerf

Til top Vis Yerf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Yerf

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 April 2010 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Cambridge 540R v2
Den kan spillle både surround og stereo. Dvs når du stiller den på surround spiller den 80 w pr kanal 5 eler 6 kanaler og i stereo 100 watt pr kanal 2 kanaler.
http://www.cambridgeaudio.com/summary.php?PID=106
Jeg er selv ret glad for den :) Der er også en v3 med hdmi, men det havde du vist ikke brug for?
jeg gav 1400 for min leveret.
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes