Forfatter |
|
peter-griffin Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2012 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 14
|
Sendt: 22 April 2012 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Findes der forstærkere som passer bedre til bestemte musikgenre end andre? Jeg høre primært elektronisk musik, men også lidt hiphop indimellem.. mit setup er 2stk CerwinVega XLS-6
Hvilke mærker ska jeg kigge efter? :)
På forhånd tak
|
Til top |
|
|
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
Sendt: 22 April 2012 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes forskellige højttalere med forskellig lydkarakteristik. Det samme gør sig gældende med forstærkere, cd-afspillere,
DACs, pladespillere osv osv. Tricket er at matche hele systemet så det spiller som dine ører synes det lyder bedst.
Så dig spørge i tidligere tråd ang både NAD og Denon (var det vist). Tag dine højttalere under armen, og smut ned i
hifiklubben og prøv dig frem.
Brug dine ører. Det er dem der bestemmer hvad DU synes passer bedst til elektronisk musik i din verden :). Overvej at
prøve Cambridge nu du er i gang, da de i min verden banker både Denon og NAD i kavlitet per krone.
Anbefalede dig også en XTZ A-800 som jeg holder fast i banker ovenstående 3 mærker i prisklassen, samtidig med at den (i
modsætning til ovennævnte) har alt du skal bruge i første hug (indbygget DAC + Sub-udgange).
Ellers som der var nævnt i sidste tråd også. Kig på brugtmarkedet. Der er masser af scoops.
God jagt.
|
Til top |
|
|
Britney Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 35
|
Sendt: 22 April 2012 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
peter-griffin skrev:
Findes der forstærkere som passer bedre til bestemte musikgenre end andre? Jeg høre primært elektronisk musik, men også lidt hiphop indimellem.. mit setup er 2stk CerwinVega XLS-6
Hvilke mærker ska jeg kigge efter? :)
På forhånd tak
|
|
|
Nej, umiddelbart findes der ikke forstærkere, der passer bedre til bestemte musikgenrer. Men de fleste musikgenrer har godt af en god kraftig forstærker, og det gælder i særdeleshed de genrer, du nævner. IMO :-)
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 22 April 2012 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
rskriver skrev:
Der findes forskellige højttalere med forskellig lydkarakteristik. Det samme gør sig gældende med forstærkere, cd-afspillere,
DACs, pladespillere osv osv. Tricket er at matche hele systemet så det spiller som dine ører synes det lyder bedst.
Så dig spørge i tidligere tråd ang både NAD og Denon (var det vist). Tag dine højttalere under armen, og smut ned i
Brug dine ører. Det er dem der bestemmer hvad DU synes passer bedst til elektronisk musik i din verden :). Overvej at
prøve Cambridge nu du er i gang, da de i min verden banker både Denon og NAD i kavlitet per krone.
Anbefalede dig også en XTZ A-800 som jeg holder fast i banker ovenstående 3 mærker i prisklassen, samtidig med at den (i
modsætning til ovennævnte) har alt du skal bruge i første hug (indbygget DAC + Sub-udgange).
Ellers som der var nævnt i sidste tråd også. Kig på brugtmarkedet. Der er masser af scoops.
God jagt. |
|
|
Tak for dit gode svar.. men synes bare det virker lidt underligt at den lille sag der kan klare ligså meget/mere end dem fra Denon/Nad/Pioneer? og så ser det ikke ud til du kan ændre lydindstillinger? som bass, treble, balance osv?
|
Til top |
|
|
morten8620 Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 223
|
Sendt: 22 April 2012 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
rskriver Forum Bruger

|
Sendt: 22 April 2012 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Han har intet at bruge ekstrem power til. Hans højttalere er simple to-vejs standerhøjttalere med 6,5" bas/mellemtone.
Desuden er dette 100% irrelevant for tråden.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 22 April 2012 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
morten8620: den er godt nok ikke lige min smag (designmæssigt) og ved heller ikke om jeg har brug for SÅ meget power ?
|
Til top |
|
|
rskriver Forum Bruger

|
Sendt: 22 April 2012 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
peter-griffin skrev:
rskriver skrev:
Der findes forskellige højttalere med forskellig lydkarakteristik. Det samme gør sig gældende med
forstærkere, cd-afspillere,
God jagt. |
|
|
Tak for dit gode svar.. men synes bare det virker lidt underligt at den lille sag der kan klare ligså
meget/mere end dem fra Denon/Nad/Pioneer? og så ser det ikke ud til du kan ændre lydindstillinger? som bass, treble,
balance osv?
|
|
|
Hvad mener du med klare ligeså meget/mere? Og hvad vil du dog kunne ændre lydindstillinger for?
XTZ'en kører klasse D teknologi. Det kan du selv google lidt på eller søge forummet her på sitet for at lære mere om
forskellen på klasse A/B og klasse D. Fordele og ulemper m.m.
Du har som udgangspunkt valgt højttalere der ikke er bygget til at spille højt (følsomhed på sølle 85db), så hvis det er
voldsomt lydtryk du søger, har du valgt en helt forkert højttaler til at starte med. Det er ligegyldigt hvilken forstærker du
vælger i denne sammenhæng. Søg gerne dette forum for sammenhængen mellem en højttalers følsomhed og watt.
Hele problemstillingen hvis du spørger mig har fra starten været dit valg af højttalere. Men nu er det dem du har at arbejde
med, og så må vi se hvad vi kan finde af løsning hertil. Vi mangler dog stadig en hel del info fra din side.
Hvad størrelse rum skal de spille i, har du krav om at en subwoofer skal kunne tilføjes senere hen, skal der kunne udvides til
surround, skal det absolut være fra ny osv.
kom frisk med lidt input og lad os se hvor langt vi kommer.
|
Til top |
|
|
morten8620 Forum Bruger

|
Sendt: 22 April 2012 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
man behøver jo ikke skrue højt op, bare fordi man kan  __________________ morten
|
Til top |
|
|
rskriver Forum Bruger

|
Sendt: 22 April 2012 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
morten8620 skrev:
man behøver jo ikke skrue højt op, bare fordi man kan |
|
|
True :) og mere power giver bedre kontrol over enhederne! = mere veldefineret lyd (men begrænset hævet lydtryk hvilket i
højere grad kommer an på højttalerens følsomhed end forstærkerens strømlevering (kort fortalt selvfølgelig  ))
|
Til top |
|
|
morten8620 Forum Bruger

|
Sendt: 22 April 2012 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
rskriver skrev:
Du har som udgangspunkt valgt højttalere der ikke er bygget til at spille højt (følsomhed på sølle 85db), så hvis det er voldsomt lydtryk du søger, har du valgt en helt forkert højttaler til at starte med. Det er ligegyldigt hvilken forstærker du vælger i denne sammenhæng. Søg gerne dette forum for sammenhængen mellem en højttalers følsomhed og watt.
. |
|
|
rskriver. du har jo helt ret, men jeg har da sjældent set så megen vildledning som i nedenstående citat fra hifiklubbens beskrivelse af hans højttaler
De små dimensioner sætter selvfølgelig nogle naturlige begrænsninger for dybbassen, men du kan være sikker på, at XLS-6 vil fortsætte med at spille på højt volumen, længe efter at de fleste andre små højttalere har opgivet ånden. Denne lille kraftkarl er desuden meget letdrevet. Derfor behøver du ikke nogen særlig kraftig forstærker for at få liv i dit anlæg. Hvis du på den anden side sætter XLS-6 til en stor forstærker, kan du skrue op, til dine trommehinder blafrer, og det begynder at lugte brændt i lokalet – XLS-6 skal nok klare mosten
__________________ morten
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 22 April 2012 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
-
|
Til top |
|
|
rskriver Forum Bruger

|
Sendt: 22 April 2012 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
morten8620 skrev:
rskriver skrev:
Du har som udgangspunkt valgt højttalere der ikke er bygget til at spille højt
(følsomhed på sølle 85db), så hvis det er voldsomt lydtryk du søger, har du valgt en helt forkert højttaler til at starte med.
Det er ligegyldigt hvilken forstærker du vælger i denne sammenhæng. Søg gerne dette forum for sammenhængen mellem
en højttalers følsomhed og watt. . |
|
|
rskriver. du har jo helt ret, men jeg har da sjældent set så megen vildledning som i nedenstående citat fra hifiklubbens
beskrivelse af hans højttaler
De små dimensioner sætter selvfølgelig nogle naturlige begrænsninger for dybbassen, men du kan være sikker på, at
XLS-6 vil fortsætte med at spille på højt volumen, længe efter at de fleste andre små højttalere har opgivet ånden. Denne
lille kraftkarl er desuden meget letdrevet. Derfor behøver du ikke nogen særlig kraftig forstærker for at få liv i dit anlæg.
Hvis du på den anden side sætter XLS-6 til en stor forstærker, kan du skrue op, til dine trommehinder blafrer, og det
begynder at lugte brændt i lokalet – XLS-6 skal nok klare mosten
|
|
|
Er 100% enig. Rent salgsgas fra hifiklubben, som udnytter folks uvidenhed og bare sælger Cerwin Vega på deres navn
selvom det i dag er noget værre braller! (Undskyld mig)
|
Til top |
|
|
rskriver Forum Bruger

|
Sendt: 22 April 2012 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
peter-griffin skrev:
rsskriver: som du nok har gættet er jeg ikke den store hifi geek.. men altså jeg søger bare en forstærker der kan spille mine
CV'er op uden det skal koste mig en bondegård :) - jeg høre alt mit musik fra min bærbar som jeg vil tilslutte med et
phono/jack stick- skal ikke udvide til suround- vil måske gerne tilslutte en sub senere hen- rummet de ska spille i er ca
20kvm- ønsker helst ikke at købe brugtFaldt lige over den her som er på lidt flere W end den du anbefalede
http://www.hifipriser.dk/forstaerker/pioneer-a-
209r-id-12915 4.aspx er den noget værd? eller er den anden stadig bedre`?
|
|
|
Det største problem er såvidt jeg kan se, at du skal finde dig en forstærker med enten pre-out eller sub-out for at kunne
tilslutte en subwoofer, hvilke udgange sjældent ses på forstærkere i budget-klassen. Den nævnte pioneer samt 309'eren har
fået fornuftige ord med sig på budget niveau.
En ting jeg vil forslå dig at undersøge på klasse A/B forstærkere når du tænker i "watt", er den givne forstærkers max.
power consumption. Forstærker producenter har en tendens til at overdrive deres wattbetegnelser (igen som CV og HFK at
vildlede kunder). En forstærkers max consumption signalerer nærmere end 2x150w@4ohm!!!, hvor meget strøm denne reelt
kan hive ud af dit strømstik i væggen.
edit: Det er ærgeligt du bor så langt væk, ellers var du mere end velkommen til at tage dine højttalere med og koble til min
lille XTZ'er og blive overbevist
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 22 April 2012 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
rskriver skrev:
peter-griffin skrev:
rskriver skrev:
Der findes forskellige højttalere med forskellig lydkarakteristik. Det samme gør sig gældende med
forstærkere, cd-afspillere,
God jagt. |
|
|
Tak for dit gode svar.. men synes bare det virker lidt underligt at den lille sag der kan klare ligså
meget/mere end dem fra Denon/Nad/Pioneer? og så ser det ikke ud til du kan ændre lydindstillinger? som bass, treble,
balance osv?
|
|
|
Hvad mener du med klare ligeså meget/mere? Og hvad vil du dog kunne ændre lydindstillinger for?
XTZ'en kører klasse D teknologi. Det kan du selv google lidt på eller søge forummet her på sitet for at lære mere om
forskellen på klasse A/B og klasse D. Fordele og ulemper m.m.
Du har som udgangspunkt valgt højttalere der ikke er bygget til at spille højt (følsomhed på sølle 85db), så hvis det er
voldsomt lydtryk du søger, har du valgt en helt forkert højttaler til at starte med. Det er ligegyldigt hvilken forstærker du
vælger i denne sammenhæng. Søg gerne dette forum for sammenhængen mellem en højttalers følsomhed og watt.
Hele problemstillingen hvis du spørger mig har fra starten været dit valg af højttalere. Men nu er det dem du har at arbejde
med, og så må vi se hvad vi kan finde af løsning hertil. Vi mangler dog stadig en hel del info fra din side.
Hvad størrelse rum skal de spille i, har du krav om at en subwoofer skal kunne tilføjes senere hen, skal der kunne udvides til
surround, skal det absolut være fra ny osv.
kom frisk med lidt input og lad os se hvor langt vi kommer. |
|
|
rsskriver: som du nok har gættet er jeg ikke den store hifi geek.. men
altså jeg søger bare en forstærker der kan spille mine CV'er op uden det
skal koste mig en bondegård :) - jeg høre alt mit musik fra min bærbar som jeg vil tilslutte med et phono/jack stick - skal ikke udvide til suround - vil måske gerne tilslutte en sub senere hen - rummet de ska spille i er ca 20kvm - ønsker helst ikke at købe brugt Faldt lige over den her som er på lidt flere W end den du anbefalede http://www.hifipriser.dk/forstaerker/pioneer-a-209r-id-12915 4.aspx er den noget værd? eller er den anden stadig bedre`?
|
Til top |
|
|
morten8620 Forum Bruger

|
Sendt: 22 April 2012 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg vil nu ikke være helt så hård ved CW. de er gode til elektronisk musik. Du skal dog passe lidt på med at købe en strømsvag forstærker. Med dine højttalers lave driftseffekt kan du blive fristet til at skrue helt op for en lille forstærker, og så risikerer du at brænde enhederne af pga forvrængning.
min søn købte et par v12 for nogle år siden og formåede at brænde mellemtonen af 3 gange med en lille sony forstærker på 30 watt.
http://www.hifi4all.dk/brugeranm/Anmeldelse.asp?Kat=1&id =27 __________________ morten
|
Til top |
|
|
rskriver Forum Bruger

|
Sendt: 23 April 2012 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
morten8620 skrev:
jeg vil nu ikke være helt så hård ved CW. de er gode til elektronisk musik. Du skal dog passe lidt på
med at købe en strømsvag forstærker. Med dine højttalers lave driftseffekt kan du blive fristet til at skrue helt op for en lille
forstærker, og så risikerer du at brænde enhederne af pga forvrængning.
min søn købte et par v12 for nogle år siden og formåede at brænde mellemtonen af 3 gange med en lille sony forstærker på
30 watt.
http://www.hifi4all.dk/brugeranm/Anmeldelse.asp?
Kat=1&id =27 |
|
|
Det var dog voldsomt forvrænget lyd i din stakkels søns ører. Skal du ikke snart have lært ham hvad hifi handler om inden han
får høreskade (nedsat hørelse)?
|
Til top |
|
|
morten8620 Forum Bruger

|
Sendt: 23 April 2012 kl. 00:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
hehe. han har lært det. nu har han xtz 95.44 og en NAD C-356BEE så han kan spille højt uden skader.
Trådstarter skal ikke købe for strømsvag forstærker. __________________ morten
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 23 April 2012 kl. 08:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
morten8620 skrev:
jeg vil nu ikke være helt så hård ved CW. de er gode til elektronisk musik. Du skal dog passe lidt på med at købe en strømsvag forstærker. Med dine højttalers lave driftseffekt kan du blive fristet til at skrue helt op for en lille forstærker, og så risikerer du at brænde enhederne af pga forvrængning.
min søn købte et par v12 for nogle år siden og formåede at brænde mellemtonen af 3 gange med en lille sony forstærker på 30 watt.
http://www.hifi4all.dk/brugeranm/Anmeldelse.asp?Kat=1&id =27 |
|
|
Har du nogen forslag til hvilken forstærker det kunne være? har ca. 2000kr at gøre med..
|
Til top |
|
|
Moke Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 217
|
Sendt: 23 April 2012 kl. 08:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Britney skrev:
Nej, umiddelbart findes der ikke forstærkere, der passer bedre til bestemte musikgenrer. Men de fleste musikgenrer har godt af en god kraftig forstærker, og det gælder i særdeleshed de genrer, du nævner. IMO :-) |
|
|
Jeg er ret uenig. Jeg har en del forskellige anlæg i huset og foretrækker forskellige genrer på forskellige anlæg. Vokal jazz som Dianna Krall lyder klart bedst på røranlægget med de små varme højttalere. Klaver- og kormusik lyder bedst på studieanlægget, der er en Benchmark DAC på et par Adam monitors. Det mere rockede fungerer bedst på stueanlægget med et par strømstærke monotrin. __________________ hFX Micro->Halide spdif Bridge->Audio Note DAC-2->Yaqin MC10L->Jean-Marie Reynaud Bliss
Squeezebox Touch->Audio Note DAC Zero->Little Dot Mk3->Beyer 770 Pro/250ohm
iPhone 3G/iPeng->B&W Zeppelin
|
Til top |
|
|