Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 10:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Beregn.program? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 28 Oktober 2013 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Halløj!

Tænkte på om der findes et kabinetberegningsprogram, hvor man kan simulere 2 forskellige hender i samme kabinet...? eller
om der findes nogle tekniske "tricks" til at komme omkring det.

mvh

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 28 Oktober 2013 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Jeg véd det ikke. Men, man kunne evt. simulere hver enhed for sig, og så vurdere, om de ville kunne dele kabinet. Kabinettet kunne osse opdeles med en skillevæg, så enhederne havde hver sit volumen at arbejde i. Uanset, kommer man nok ikke uden om en generel vurdering af enhedernes evner til at virke sammen, baseret på deres data.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 29 Oktober 2013 kl. 06:51 | IP-adresse registreret  

hejsa måske du kan finde nogle tips og tricks her

beregning-af-højttaler
højttaler-selvbyg-tips

problemet med simulering er oftest at den virkelige verden er noget anderledes end den teoretiske
man kommer næsten ikke uden om kontrol ved hjælp af måling

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2013 kl. 08:05 | IP-adresse registreret  

Tak for Jeres input!

D A O - fantastisk link med mange gode sider, og underprogrammer på de sider med detaljer som jeg ikke vidste man kunne
"regne" på Mange tak!! Jeg er ikke helt færdig med at kigge listen efter i hjørnerne endnu, men nu må vi se om der
findes en løsning.
Jeg har gennem længere tid kigget på Wilson Audios produkter. De har nu engang succes med deres konstruktioner, og
"kendemærke" med to forskellige basser af forskellig størrelse (Alexandria, Maxx og Alexia) får mig til at undre mig over, om
der virkelig findes et sådanne program.... Eller om ham Dave Wilson bare har hygget sig med at prøve ting af...

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Oktober 2013 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

M.M.M. skrev:
Tak for Jeres input!

D A O - fantastisk link med mange gode sider, og underprogrammer på de sider med detaljer som jeg ikke vidste man kunne
"regne" på Mange tak!! Jeg er ikke helt færdig med at kigge listen efter i hjørnerne endnu, men nu må vi se om der
findes en løsning.
Jeg har gennem længere tid kigget på Wilson Audios produkter. De har nu engang succes med deres konstruktioner, og
"kendemærke" med to forskellige basser af forskellig størrelse (Alexandria, Maxx og Alexia) får mig til at undre mig over, om
der virkelig findes et sådanne program.... Eller om ham Dave Wilson bare har hygget sig med at prøve ting af...

Enhederne sidder ikke i samme kammer i Wilson.
De er adskilt indvendigt.

Hvordan de er opbygget er lidt en hemmelighed, og det nærmeste jeg umiddelbart er kommet på et billede, er nok dette:

Men der kan man ikke se meget...

Generelt er det også lidt "fy-fy" at sætte to forskellige enheder i samme kabinet, da de vil "trække" på hinanden - hvilket normalt vil være skidt.

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2013 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
M.M.M. skrev:
Tak for Jeres input!

D A O - fantastisk link med mange gode sider, og underprogrammer på de sider med detaljer som jeg ikke vidste man
kunne
"regne" på Mange tak!! Jeg er ikke helt færdig med at kigge listen efter i hjørnerne endnu, men nu må vi se om
der
findes en løsning.
"kendemærke" med to forskellige basser af forskellig størrelse (Alexandria, Maxx og Alexia) får mig til at undre mig over,
om

Enhederne sidder ikke i samme kammer i Wilson.
De er adskilt indvendigt.

Hvordan de er opbygget er lidt en hemmelighed

Men du ved det?? Da vel ikke ud fra det billede du har sat ind? Men jeg er helt enig med dig i at de holder kortene helt
tæt kroppen!

Her er lige et par billeder der viser at jeg godt kunne forestille mig de sider i samme kammer. De er fra Alexandria, det
første er indtern afstivning. Har også læst de forskellige reviews om Maxx og Alexandria, og målinger på basserne bekræfter
at de spiller det samme signal/ eller giver ca. samme kurve.

Jeg er for så vidt enig med dig i fy-fy delen, men vi må også passe på at hi-fi ikke stopper her... udvikling og nye idéer skal
have lov at springe frem og udvikle sig WA har dog også fået et hav af priser.....

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2013 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Okay... det samme billede er røget ind to gange... hmmm

nå men prøver lig igen

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 29 Oktober 2013 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

velbekomme M.M.M.
nettet er stort og næsten alt kan findes der ude, det er bare med at huske hvor

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 Oktober 2013 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Troels Gravesen lader jo med held forskellig størrelse basenheder arbejde sammen i noget så 'umuligt' som en kvartbølgekonstruktion. Så mon ikke det osse kan lykkes i mere simple bokstyper? Som en lille sidebemærkning havde Dali i sin tid en konstruktion, hvor en 8" og en 10" arbejdede sammen, med en D 28 som HF-enhed. Så opnåede man membranareal som en 12" i en relativt simpel 2- el. 2½-vejs højtaler.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Oktober 2013 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv haft et sæt ældre Wilson og der var alle enheder i separate kamre, derfor antog jeg det samme ved de større modeller.

Så nej, jeg VED det ikke, men gættede bare.

Som jeg også skrev kunne jeg ikke få det bekræftet, da det nærmeste jeg kom på noget var det indsatte billede.

Men det kan godt se ud til de spiller i samme kammer... Jeg vil dog nok ikke anbefale det til en DIY'er, med mindre man har noget erfaring med sagerne.
Wilson har jo en del erfaring og penge bag, så de har gode forudsætninger for at få tingene til at lykkedes

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes