Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 03:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Stereo effekt som monoblok? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Bruger siden: 14 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 15 Maj 2012 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Jeg har pt en stereo effektforstærker ( marantz mm7025 ) og tænker på om det er muligt at få den til at virke som monoblok?
Jeg vil købe et styk mere og så benytte en til hver fronthøjttaler.

Kan man splitte signalet fra f.eks venstre front out på min receiver og smider samme signal ind i højre/venstre kanal på effekten og derefter tilslutte
højttaleren med to kabler fra venstre/højre udgang på effekten?

I teorien burde det fungere ( min teori ) men der er sikkert et problem jeg ik kender til, så hjælp gerne.
Til top Vis strecker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strecker

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Maj 2012 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Hej Strecker.
Det er der intet problem i.
Så kan du feks bruge højre kanal på forstærker 1 til at trække bassen på højttaler 1, og venstre kanal på forstærker 1 til at
trække diskanten på højttaler 1.
Det at hver forstærker ikke skal trække 2 højttalere plejer at være godt nyt for strømforsyningen, da den så kun skal levere
den halve strøm. Havde selv 2 Holfi Power 8 til at spille på den måde, det var klart bedre en 1 stk.

mvh

Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Bruger siden: 14 Januar 2007
Lokalitet: København
Sendt: 15 Maj 2012 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Det lyder perfekt.
Så vil jeg gå på jagt efter endnu en mm7025.

Tak til præsten
Til top Vis strecker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strecker

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Maj 2012 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Hvis ikke effektforstærkeren er opbygget som dual mono, kan det være en fordel at lade det ene effekttrin trække begge baskredse og den anden toppene, så der ikke er så stor forskel på strømtrækket i begge sider af effektforstærken.
Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 Maj 2012 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Nu spørger du om du kan bruge dem som monoblokke.

Det er i min verden noget helt andet end at bruge dem som to stereo-forstærkere, som bi-amper hver højttaler, altså
benytter den ene kanal i hvert stereotrin til at drive sin sektion af højttaleren. Dette vil jo forudsætte at højttaleren er
forsynet med 4 terminaler, så højfrekvensdel og lavfrekvensdel kan fødes separat.

Rigtig monodrift på basis af en stereoforstærker kræver en brokobling, altså en faseopdeling af signalet, således at
den ene stereokanal bruges til negativ halvperiode, den anden til positiv halvperiode.

Hertil benyttes en fasesplitter eller brokoblings-enhed, med mindre effekttrinnet har en decideret brokoblingsknap
indbygget. Det findes, men er ikke særlig almindeligt.

Husk også at rigtig brokobling normalt giver mindst en fordobling af effekten (så vidt jeg husker burde det faktisk
firedoble effekten, men det kræver meget voldsom dimensionering af forstærkeren fra fabrikkens side).

Til gengæld fordobles også følsomheden for impedansen, som forstærkeren kigger ud på i højttaleren. Meget forenklet
vil en 8-ohms højttaler pludselig være en 4-ohms højttaler, set fra forstærkerens synspunkt.

Det kan gode, velbyggede forstærkere godt klare, men tyndbenede konstruktioner vil ikke kunne lide det.

Jeg ved faktisk ikke, om man i dag kan købe brokoblings-enheder/fasesplittere, men f.eks. Sentec fra Sverige leverede
i sin tid sådan en svend. Men det mærke er forsvundet for længst.

Om bi -amping eller brokobling lyder bedst, kan man ikke på forhånd sige noget bestemt om. Hvis forstærkerne er
tilstrækkeligt dimensioneret, og højttalerne ikke er alt for vanskelige belastninger, kan brokobling give en utroligt løft til
gengivelsen, med langt større overskud, og til tider også markant forbedring af basgengivelsen.

Hvis der er problemer med dimensionering eller højttalernes impedansforløb etc., vil en bi-amping være langt at
foretrække, og vil normalt også give større klarhed og kontrol.

Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 17 Maj 2012 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Inden du gør noget skal undersøge om din Marantz er "bridgeable" (kan brokobles), jeg mener ikke at den kan tåle det, og der er også andre ulemper ved brokobling.

Alternativt og bedre kan du bi-ampe.
Men før du kan bi-ampe skal du sikre dig at dine højttalere er designet til det, normalt vil de være forberedt med et sæt dobbelte terminaler hvor man kan fjerne en kortslutnings bøjle.
Der findes højtalere med delefiltrer som ikke tillader bi-amp.

Og så er det kun ved vertikal bi-amp at forstærkerne skal være ens, ved standard bi-amp kan der benyttes forskellige forstærkere.
Ved "Vertikal" spiller den ene forstærker kun til den en højttaler, og den ene side klarer basen mens den anden side klare diskant.
Ved "Standard" spiller den ene forstærker både højre og venstre bas, og den anden forstærker klarer diskanten, den største forstærker bruges til basserne.

Standard bi-amp opsætningen gør det altså meget nemmere at finde en ekstra forsærker.

Mvh

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Maj 2012 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Jeg vil stadig anbefale Strecker at biampe som jeg forklarede det i mit første indlæg (vertikal bi-amping). Jeg har selv erfaring
med at forstærkere lyder meget mere frigjorte når de kun skal levere strøm til 1 højttaler, i stedet for 2.
Hvis man bi-amper som Finlytteren foreslår (horisontal bi-amping) kommer den ene forstærkers strømforsyning til at skulle
levere 90 procent af energien (overdrivelse, naturligvis), og den anden 10%.
Da det typisk er trafoer der er sparet på i forstærkere, synes jeg det giver mening at bi-ampe vertikalt (1 forstærker trækker
bas og diskant i 1 højttaler). Det forudsætter naturligvis 2 ens effektforstærkere.

Peter X: Hvis man bruger 2 forskellige forstærkere, som dine sidste linier lægger op til, er det ret vigtigt at de begge har det
samme gain. Ellers vil bas eller diskant spille for højt.

mvh

Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

xtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2011
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Maj 2012 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Hvis man ikke bruge ens forstærkere til vertikal bi amp så skal man sikre sig at der er mulighed for at justere gain på en af
forstærkerne så man kan få ens ouput på udgangs terminalerne. Det er en lettere løsning end at finde to forskellige
forstærkere med samme gain

/Bjarne
Til top Vis xtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xtreme

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes