Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 08:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: HiFi-magi under LoFi brand (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 32
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
FrederikSchack
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 12 November 2007 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Nogle ville klart foretrække Lyngdorf og andre ville klart foretrække Panasonic, sådan er det vel bare. Ligeledes er det vel også meget et spørgsmål om hvilke højttalere man hører udstyret på. Ham jeg tidligere har snakket om som var meget skuffet over sin Lyngdorf på både Dali 350 og Snell C IV, synes at den lyder meget godt på Dali Mentor og nogle BKS højttalere. Personligt synes jeg også at Lyngdorf lyder godt på Lyngdorf's egne højttalere, med to passive subwoofere drevet af en effektforstærker. Men jeg synes at den lyder direkte dårligt på mine egne Snell C IV. Ejeren af Lyngdorfen mener også at XR55 passer bedre til mine højttalere, så det er måske en af grundene til at jeg er blevet så glad for den?

Så det er et spørgsmål om religion og match mellem udstyr. Det er ikke smart at klandre hinanden for ikke at "fatte nada", fordi folk er i deres egen gode ret til at foretrække det udstyr de foretrækker.

FrederikSchack
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2007 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

sunmusic skrev:
FrederikSchack skrev:

Seperationen af de enkelte instrumenter er så utroligt klar, ikke noget med at mudre instrumenterne sammen, hvilket er en fordel i noget musik og måske en ulempe med samplet popmusik (de enkelte samples afslører sig simpelthen i "helheden").

I øvrigt dikki skal du huske at justere balancen for bi-wiringen (H/L frekvens), når du kører bi-wiring, sådan at det lyder bedst på dine højttalere

Ja undskyld frederikschack at jeg vælger at hente noget frem der er skrevet på side otte af denne fornøjelige tråd, som i øvrigt er årsag til at jeg i dag er (den tilfredse) ejer af en sa-xr59.
Højttalerne er bi-ampede og bi-wirede, men jeg fatter ikke lige det der H/L frekvens. Hvad skal jeg gøre i forbindelse med indstillinger. Jeg troede der sad delefilter i ht.

Hvordan justerer jeg balancen så den kommer til at passe perfekt sammen med mine kef q65, der på Kef hjemmeside har angivet 120 Hz og 3,3 kHz, som crossoverfrekvenser?

Der er en balance under Bi-Wiring opsætningerne, det er indstilling af vægtningen mellem høj og lav frekvens. Bare juster den så du synes at det lyder godt :o)

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 November 2007 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Kjeldsen, hvis du er frisk på et lille væddemål, så skaffer jeg en Panasonic til dysten!?

Vædemålet går ud på at jeg påstår at du efter at have hørt dem begge to, vil medgive, at Tact'en er ligeså meget pengene værd som Panasonic'en, og at Panasonic'en ikke bare er anderledes, og lige så god, men at man rent faktisk får noget for den faktor 10 der er i forskel i pris.

Vi kan evt. mødes på neutral jord hos Kubikken!

Nej tak, selvom det kunne være fornøjeligt. For 10 dage siden kom der en lille purk til recidensen, han tager tid nok.

Jeg kender Tact rigtigt godt (selvom jeg ikke selv har en) og selv den dyre Millenium er alle pengene værd, og klart bedre end de mindre Tact/Lyngdorf.

Der hvor jeg ville hen er at Panasonicen skal testes på dens egne præmisser, og i dette tilfælde er det stereo vi snakker om, og her skal man da klart benytte digital input. Panasonic's signalvej hedder således Digital --> PWM udganstrin --> Analog hvor en traditionel surround forstærker vil hedde Digital --> Analog --> Udganstrin. I Panasonic er der ingen tab af kvalitet i digital til PWM konverteringen, hvor det er almindelig kendt at en traditionel surroundforstærker med DA konvertering i høj grad er afhængig af kvaliteten heraf for optimal ydelse. Alternativ kan anvendes en CD/DVD med meget gode DA konvertere.

Med digitalt input springer Panasonic altså over et forringende led. Hvordan deres PWM trin så iøvrigt lyder er en anden sag. Sikkert er også at den har fået gode og mindre gode tests. Der er allerede linket til tyske test i denne tråd.

Iøvrig har newfor research er pakkeløsning med deres højttaler og Behringer digital filter plus Panasonic. Her gør de opmørksom på at de udelukkende er som effektforstærker denne skal anvendes. Jeg er ikke som sådan tilhænger af Panasonic'en men vil da gerne bidrage til debatten alligevel, da jeg mener parterne sværter arenaen lidt sort/hvidt op.

Jeg husker for lidt år tilbag da Denon kom med en Tripath baseret surround forstærker. Den var kun på markedet ganske kort. Det var en designforstærker og kun på 6x50 watt, men den lød klart bedre en Denons traditionelle surroundforstærkere. Jeg er dog helt sikkert på at tripath blev valgt pga. at forstærkeren så kunne laves under 10 cm. i højden, og ikke pga. lydkvaliteten.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

FrederikSchack
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2007 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Hvorfor sælge højttalerkabler til 10 kr. meteren, hvis man kan sælge højttalerkabler til 1.000.000 kr. meteren????

Eller, jeg kan sælge sand i Sahara, bare giv mig én HiFi enthusiast.

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Sendt: 13 November 2007 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

den fangede jeg ikke lige schack

Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 November 2007 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Ja, hvorfor have en IQ på 110, når man kan have en på 10, resten er jo spild???

Om jeg fatter, at folk gider at forsvare en middelmådig forstærker, som havde man kaldt deres mor for rejekælling.

XR-modellerne er ikke dårlige forstærkere, men de er absolut heller ikke gode forstærkere - de giver fin valuta for pengene, men træerene vokser som bekendt ikke ind i himlen - og det gør de heller ikke her.

Jeg synes din analogi passer bedre på dig, for det er dig, der er helt ekstremistisk, hvad angår disse Panasonic forstærkere.

For at vende den: hvis nu jeg delte gratis vand i Sahara, ville alle Panasonic XR-ejerne synes, at det var for dyrt, for man kan drikke sit eget pis?

Nu vil jeg for sjov teste en nyligt indkøbt Trends TA-10.1 op mod en XR-59 på ren og skær lydkvalitet. Nu har jeg hørt begge før og er pænt sikker på, at det ikke er Panasonic'en, der trækker det længste strå.

Men det kan jo være, det forholder sig anderledes, men jeg mener at have et kvalificeret bud på en vinder.
Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 14 November 2007 kl. 07:17 | IP-adresse registreret  

sunmusic skrev:

"du fatter jo nada"

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Jbay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007
Sendt: 14 November 2007 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

David skrev:
Ja, hvorfor have en IQ på 110, når man kan have en på 10, resten er jo spild???

Om jeg fatter, at folk gider at forsvare en middelmådig forstærker, som havde man kaldt deres mor for rejekælling.

XR-modellerne er ikke dårlige forstærkere, men de er absolut heller ikke gode forstærkere - de giver fin valuta for pengene, men træerene vokser som bekendt ikke ind i himlen - og det gør de heller ikke her.

Jeg synes din analogi passer bedre på dig, for det er dig, der er helt ekstremistisk, hvad angår disse Panasonic forstærkere.

For at vende den: hvis nu jeg delte gratis vand i Sahara, ville alle Panasonic XR-ejerne synes, at det var for dyrt, for man kan drikke sit eget pis?

Nu vil jeg for sjov teste en nyligt indkøbt Trends TA-10.1 op mod en XR-59 på ren og skær lydkvalitet. Nu har jeg hørt begge før og er pænt sikker på, at det ikke er Panasonic'en, der trækker det længste strå.

Men det kan jo være, det forholder sig anderledes, men jeg mener at have et kvalificeret bud på en vinder.

Hov hov ;) ingen generalisering, jeg har også en, og jeg vil gerne ha gratis vand. Her er mit forsøg på lidt objektivitet.
Jeg ved udemærket godt man kan få bedre forstærkere, men lyd kommer der nu ud af en XR. Jeg er fint tilfreds med min, Til mit behov sammenlignet med pris.
"Forstærkere" fra bilka kan også spille musik, og mange er tilfredse med dem, sådan tror jeg da også det er her.
Så men pointen med det her indlæg er, jeg er selv ligeså uerfaren, som jeg læser det, som NOGEN XR ejere er her (sorry, men jeg sammenligner jer lidt med Ps3/xbox og Intel/Amd fanboys), jeg har hørt bedre forstærker, jeg kan faktisk bedre li min mors 30 år gamle Nad 3020 (også en lidt wonder forstærker, men igen, så høje er træerne heller ikke).
Men, ærlig talt tror jeg aldrig i bliver enige, køl ned, Jer med en XR vær da glad for den, hvis den opfylder jeres behov. ærlig talt opfylder den ikke mine, jeg håber på at få en tung en under juletræet i år. Ærlig talt, så er der altså ikke meget power i den lille boks. Men... Køl ned.

Ps. JA jeg bruger KUN de digitale indgange, JA jeg bi amper, Ja Ja Ja. alt er fint ;)
pps. Remoten stinker ;)
ppps. mine højtalere er B&W Dm683, og det lyder også rigtig godt, men der findes stadig bedre.
Nyd nu noget musik, Spis en pebernød
Til top Vis Jbay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jbay

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2007 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

sunmusic skrev:

"du fatter jo nada"

Arrgh der fik du mig:-(

Jeg har i øvrigt testet min pana i forhold til denon og onkyo og mit ældre luxman stereo. For 3500 kr var xr59 klart det bedste køb. Det var bl.a. fordi jeg skulle bruge en strømstærk forstærker til at trække mine ht. Nummer 2 på listen var en onkyo 805, men den er som du jo nok ved en del dyrere.

xr59 lyder fremragende, men jeg har haft problemer med at diskanten tyenderede mod det skingre, hvilket blev fixet med kabler og indstilling af forholdet mellem høj og lav frekvens i biwire delen.

Jeg har hele tiden været imponeret af xr59, som er kommet til at lyde bedre efter jeg har investerert lidt tid i at finindstille den. Derfor virker det til at nogle bevidst os "panafanatikeres" indlæg som djævelen læser bibelen. I mit setup lyder den klart bedst når dual amp er slået til og den er biwired. De fleste har nok også opfattet at de analoge indgange ikke er noget at skrive hjem om.
Derfor undrer det mig at nogle bliver ved med at fremhæve den ene og den anden test for at bevise at xr-modellerne ikke klarer sig specielt godt. Det er mit indtryk at forstærkere i tests bliver testet med de samme forudsætninger og kabler, dvs out of the box med analoge kabler uden eventuelle specialfunktioner slået til. Det er, ligesom det modsatte, svært at bevise og dokumentere, men for mig virker det som det mest logiske og rigtige at gøre hvis man ønsker en objektiv test.
Alternativet vil være hver fanatiker ankom med hver sin forstærker og indstillede dem optimalt overfor en lytterskare som blindtestede på et udvalg af forskellige højttalere, for at drage en konklusion, men det er selvsagt lidt for tidskrævende.....

Jbay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007
Sendt: 14 November 2007 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

sunmusic skrev:
Svend P skrev:

sunmusic skrev:

"du fatter jo nada"

Arrgh der fik du mig:-(

Jeg har i øvrigt testet min pana i forhold til denon og onkyo og mit ældre luxman stereo. For 3500 kr var xr59 klart det bedste køb. Det var bl.a. fordi jeg skulle bruge en strømstærk forstærker til at trække mine ht. Nummer 2 på listen var en onkyo 805, men den er som du jo nok ved en del dyrere.

xr59 lyder fremragende, men jeg har haft problemer med at diskanten tyenderede mod det skingre, hvilket blev fixet med kabler og indstilling af forholdet mellem høj og lav frekvens i biwire delen.

Jeg har hele tiden været imponeret af xr59, som er kommet til at lyde bedre efter jeg har investerert lidt tid i at finindstille den. Derfor virker det til at nogle bevidst os "panafanatikeres" indlæg som djævelen læser bibelen. I mit setup lyder den klart bedst når dual amp er slået til og den er biwired. De fleste har nok også opfattet at de analoge indgange ikke er noget at skrive hjem om.
Derfor undrer det mig at nogle bliver ved med at fremhæve den ene og den anden test for at bevise at xr-modellerne ikke klarer sig specielt godt. Det er mit indtryk at forstærkere i tests bliver testet med de samme forudsætninger og kabler, dvs out of the box med analoge kabler uden eventuelle specialfunktioner slået til. Det er, ligesom det modsatte, svært at bevise og dokumentere, men for mig virker det som det mest logiske og rigtige at gøre hvis man ønsker en objektiv test.
Alternativet vil være hver fanatiker ankom med hver sin forstærker og indstillede dem optimalt overfor en lytterskare som blindtestede på et udvalg af forskellige højttalere, for at drage en konklusion, men det er selvsagt lidt for tidskrævende.....

Jeg må indrømme, jeg har ikke gjort ret meget ud af mine indstillinger, hvad er det for nogen indstillinger som hjælper dig så meget??

Til top Vis Jbay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jbay

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2007 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Jeg flyttedemimd i en ny lejlighed. jeg fik kun afprøvet forstærkeren en uges tid i den gamle lejlighed får den blev opmagasineret oga midlertidig boligløshed. Det første der var på plads i den nye lejlighed var var musikanlægget. selvfølgelig. De nøgne vægge gav dog ikke den bedste akustik, men bogreoler og billede hjalp en den på den, ligesom lidt kork under ht og så gav lidt, mangler lige at ligge et par fliser under da plankegulvet stadig spiller lidt med. Bedre kabler ændre til min overraskelse ret meget ved lyden fra at være for skinger i diskant til at have lidt for meget vægt på bassen. så var der lige ht-placeringen som skulle på plads. derefter fandt jeg i denne tråd ud af at jeg kunne styre hvor meget power der gik til høj og lavfrekvens i biwireindstillingerne. Det hjalp betragteligt på åbenheden, mens der stadig er god kontrol med bassen.

Det er ikke lige så besværligt, men jeg studerer hårdt for tiden og det tærer lidt på den gode samvittighed og granske manualer, når andre deadlines nærmer sig hastigt.

Havgasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2007
Sendt: 03 December 2007 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Til alle jer der har pana xr59'eren. Ville B&W M1 højtalere være fint til den? Skal have små satelitter og starter ud med 2 stk for så senere at
udvide...

Har desuden en pænt gammel sony dvdafspiller og en xbox360 (tænker her på den digitale tilslutning) Her er tilslutnings muligheder:

DVP-NS330:
Line Out Lyd (Stereo)
Digital Out Lyd (Coaxial)
Line Out Billede
Scart (RGB)

Sony DVP-NS330
Leder efter højtalere!!
Til top Vis Havgasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Havgasse

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2007 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

du skal bare bruge coaxial fra dvd til receiver.

er m1 dine front ht? kender dem ikke

Havgasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2007 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

hifiklubben sælger dem.
Link
Planen er at de skal indgå som 5.1 surround, men da økonomien er snæver lægger jeg ud med 2 stk og den sub jeg har i forvejen. Hvad synes du
ellers om xr59'eren?

Mvh

Søren

Sony DVP-NS330
Leder efter højtalere!!

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 December 2007 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Havgasse skrev:
hifiklubben sælger dem.
Link
Planen er at de skal indgå som 5.1 surround, men da økonomien er snæver lægger jeg ud med 2 stk og den sub jeg har i forvejen. Hvad synes du
ellers om xr59'eren?

Mvh

Søren

Hvad med at prøve Eltax Monitor III ?

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

Havgasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2007 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Synes måske de virker lidt for klodsede til at hænge op - ved heller ikke om de er velegnet til det? Desuden er de større end B&W M1. Kan dog godt
se at de har fået fine anmeldelser og garanteret er en super reol højtaler. Har også lidt kig på disse fra
HarboSound. (man skal lige trykke ind under nyheder) Dvs. 5 stk. HarboSat10 og en
enkelt HarboSub10 til i alt 5000 kr. Det har
fået en rigtig fin anmeldelse på surroundmessen her
for nylig. Dette sæt kunne vel også sættes sammen med Pana xr59?

Håber der er nogen der kan vejlede/hjælpe (ved godt det skal høres også)

mvh

Søren

Sony DVP-NS330
Leder efter højtalere!!

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2007 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Havgasse skrev:
Synes måske de virker lidt for klodsede til at hænge op - ved heller ikke om de er velegnet til det? Desuden er de større end B&W M1. Kan dog godt
se at de har fået fine anmeldelser og garanteret er en super reol højtaler. Har også lidt kig på disse fra
HarboSound. (man skal lige trykke ind under nyheder) Dvs. 5 stk. HarboSat10 og en
enkelt HarboSub10 til i alt 5000 kr. Det har
fået en rigtig fin anmeldelse på surroundmessen her
for nylig. Dette sæt kunne vel også sættes sammen med Pana xr59?

Håber der er nogen der kan vejlede/hjælpe (ved godt det skal høres også)

mvh

Søren

Ja, nu så jeg ikke lige på størrelsen i forhold til B&W, det var nu mere de er møgbillige (kr. 500,- per sæt). Porten sidder i bunden så de kan hænges helt plan med væggen. Men de er nok ikke så smarte som B&W samt Harbosound. Kan så ikke vide hvordan de forskellige lyder i forhold til hinanden.

Havgasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2007 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Det er jo klart - det er heller ikke nemt at tilfredsstille både krav om mini-højtalere, kvalitet, design og pris

Sony DVP-NS330
Leder efter højtalere!!

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2007 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Havgasse skrev:
Det er jo klart - det er heller ikke nemt at tilfredsstille både krav om mini-højtalere, kvalitet, design og pris

Tog dem lige frem igen, skulle lige sikre mig, at mit første indtryk af dem holder. Det gør det, især sammen med min GROND .

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 Januar 2008 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Er kommet hjem med en brugt SA-XR55 i formiddags....,og jeg er immervæk imponeret over hvad man kan få ud af den lille æske i stereo mode. Er vant til IA350B og Infinity 4.1, men for pokker da.....den lille djævel har sparket nyt liv i CD samlingen. Imponerende mellemtone der er åleglat og extrem åben, og bassen kører hele vejen ned (4.1 har dog aktiv woofer) Alt i alt; dagens positive overraskelse  og 55'erne ryger ikke ud foreløbig.
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

<< Forrige Side af 32 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes