Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 22:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: HiFi-magi under LoFi brand (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 32
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Jalo skrev:

Tune skrev:
Jeg har lige bestilt en Pana SA-XR55, som skal bruges på mit kontor med digitalt indput fra SONOS. Har ikke helt bestemt mig for hvilke højttalere, jeg kobler på, men skal nok give lyd når det er oppe og køre og jeg har fået lyttet lidt.

Jeg har også selv SONOS. Et af mine bedste køb i mange år. Jeg havde mine venner på besøg forleden, og de kunne næsten ikke slippe SONOS controlleren. De var vildt imponeret over SONOS. Selv kæresten er tilfreds  

Sorry for OT, men kan ikke dy mig:

Kan jeg skrive under på at Sonos er et godt køb og af nøjagtigt de samme grunde Jeg lod bare controlleren ligge på stuebordet da jeg havde købt den og tog afsted til fodbold. Da jeg kom hjem havde kæresten selv fået sat musik på - både i køkken og stue.. den ultimative lakmus-test for brugervenlighed

.. og tilbage til Topic - Mvh Jonas

Nyt på vej....
Til top Vis JoeConsultant's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoeConsultant

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007
Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

CSN Teknik skrev:

[/QUOTE]

Jeg har lige købt Onkyo TX-Sr 805, den spiller også super og den kan også bi-ampes

[/QUOTE]

Hej CSN. En af grundene til at jeg fravalgte sr805 var at jeg efter at have læst manualen så at det blev anbefalet kun at bi-ampe 8 ohms højttalere. mine kef q65 er 6 ohm og jeg var lidt betænkelig ved at tage chancen. Har du erfaringe med at biampe med 6 ohmshøjttalere?

Årsagen til jeg spørger er at jeg spørger er at 805 stadig er interessant når der engang skal skiftes

Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Så konklusionen må være, at træerne alligevel ikke vokser ind i himlen ?  

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

sunmusic skrev:
CSN Teknik skrev:

Jeg har lige købt Onkyo TX-Sr 805, den spiller også super og den kan også bi-ampes

[/QUOTE]

Hej CSN. En af grundene til at jeg fravalgte sr805 var at jeg efter at have læst manualen så at det blev anbefalet kun at bi-ampe 8 ohms højttalere. mine kef q65 er 6 ohm og jeg var lidt betænkelig ved at tage chancen. Har du erfaringe med at biampe med 6 ohmshøjttalere?

Årsagen til jeg spørger er at jeg spørger er at 805 stadig er interessant når der engang skal skiftes

[/QUOTE]
Jeg har ikke prøvet endnu, jeg bi-ampede mine Elac højtalere, og det blev for volsomt.
Jeg tror generalt ikke ret mange vil vinde det helt store ved at bi-ampe med mindre man har de ondeste High-end højtalere.
Brug krudtet på nogle seriøse kabler i stedet det giver meget mere

Jalo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2007
Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg fået hørt min nye Panasonic SA-XR59 både i stereo og surround. Jeg har givet en lille vurdering af vidunderet baseret på hvad mine øre har oplevet.

Surround: Surround lyden er meget detaljeret og ren. Der er knap så meget bulder på bassen som på min gamle NAD L75 surround receiver, men det passer mig godt. Nu har jeg nemmere ved at høre dialogen fra center højtaleren. Overordnet set er jeg yderst tilfreds med surround lyden.

Stereo: At høre musik er lige som surround en ren fornøjelse. Igen overgår Panaen min gamle NAD i detaljeringsgrad. Jeg kan ikke sige andet, end at jeg er overrasket over hvor godt stereo lyder. Bassen er også perfekt. Det skal lige nævnes at jeg har slået Bi-amp til.

Konklusion: Inden jeg fik min nye receiver var jeg nervøs for om den nu også kunne spille bedre en min gamle NAD. Det kan den, og til kr. 3500,- inkl fragt fra tyskland er Panasonic SA-XR59 fundet til prisen. Jeg er ikke selv en HIFI ekspert, og det kan godt være at et dyre anlæg spiller bedre, men jeg er mere end tilfreds.

Til top Vis Jalo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jalo

Rulle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

hvor endte du med at bestille Jalo?

Jalo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2007
Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Rulle skrev:
hvor endte du med at bestille Jalo?

Jeg købte hos www.schlauershoppen.de. Billigt og hurtig levering med UPS. Hjemmesiden er også på engelsk.

Til top Vis Jalo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jalo

Tune
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2007
Sendt: 24 Oktober 2007 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Anmeldelse af Panasonic SA-XR55

Så har jeg endelig fået mulighed for at teste min nye SA-XR55.

Først lidt om hvad jeg skal bruge den til:

Jeg har investeret i SONOS, to aktive enheder og to passive. De aktive er koblet til System Audio 505 højttalere (deres mindste til 1,5k) og sat op i soveværelset og køkkenet.

I stuen står mit primære anlæg, som udover en passiv SONOS, består af en Onkyo TX-SR875 med System Audio Ranger som front, System Audio Comet som center og bag og til en System Audio SE200 subwoofer.

Den sidste zone er på mit kontor. Der bruger jeg mest tid og kan godt lide at lytte til musik mens jeg arbejder, så selvom jeg smutter ind i stuen når jeg virkelig skal lytte til musik eller se film, ville jeg have lidt bedre lyd end i køkken og soveværelse og besluttede mig derfor til at tage en passiv SONOS og efter lidt research at sætte en SA-XR55 forstærker på.

Det vil sige at den kun skal bruges til stereo og at det primært var for at finde en bedre forstærker end den indbyggede i SONOS'en (skal lige nævnes at jeg endte med at 2 passive, da jeg ved at vælge 2 "startpakker" kunne få en ekstra kontroller med mod at udskifte en aktiv med en passiv).

I dag har jeg så været nede i HIFI-Forum for at finde ud af hvilke højttalere jeg vil koble på, så udover at lytte til højttalere fik jeg også lyttet ordentligt til forstærkeren.

Jeg tog min forstærker under armen og fandt et par cd'er jeg lytter til for tiden: Eva Cassidy - Songbird (kvindelig artist med fantastisk stemme), Veto - There's a beat in all machines (Dansk rock med et dejligt råt udtryk), Muse - Black holes & revelations (Elektronisk rock) og The Knife - Deep cuts (Elektronisk).

Forstærkeren var sat op hjemmefra og blev sat til henholdvis et par System Audio Comet og et par Elac BS 204.2 (som begge koster 8k for et sæt). Som kilde brugte vi en Rotel CD afspiller og den blev tilsluttet med et digitalt coax kabel.

Jeg startede med at lytte til SA Comet (ved godt det ikke er en højttaler anmeldelse, men synes at jeg kan give en mere detaljeret anmeldelse af receiveren ved at fortælle om min oplevelse med begge højttalere):
Først blev de udsat for Eva Cassidy og hendes Fields of gold, derefter Veto med You are a knife, Muse med Starlight og til sidst The Knife med Heartbeats.

Jeg må sige at jeg blev imponeret over klarheden og detaljegraden, specielt da jeg hørte Heartbeats, opdagede jeg en ny dybde jeg ikke havde hørt før i introen. Til gengæld sad jeg og krummede tæer og overvejede om receiveren skulle retur da jeg hørte Veto, det blev rent ud sagt en tynd kop te og jeg synes slet ikke at deres rå udtryk kom igennem, men i stedet sad jeg og lyttede til en gang skinger larm.

Cometerne blev skiftet ud med Elac'erne (de har mulighed for at blive bi-ampet, men det blev de ikke i testen) og jeg lyttede de samme numre igennem igen.

Denne gang, forsvandt en smule af detaljegraden(kan evt. hentes lidt her ved at bi-ampe) men til gengæld kom der mere fylde på og Veto lød igen som de skulle. Det eneste nummer som jeg ikke synes lød bedre med Elac var Heartbeats, som i forvejen læner sig op ad af være skinger, men som fik en utrolig detaljegrad.

Konklusion
SA-XR55 er en i mine ører rigtig god forstærker til prisen. Den har en utrolig detaljeringsgrad, men også en tendens til at blive skinger. Derfor er det utroligt vigtigt hvilke højttalere man sætter dem sammen med og det er selvfølgelig forskelligt hvad folk kan lide, men pas på med små højttalere (og store som ikke er tunge i bassen).

Den passer rigtigt godt til mit behov (en fornuftig forstærker til en god pris, som skal håndtere digitalt indput), men den kan ikke slå dyre rørforstærkere af pinden (da jeg kom hjem satte jeg mig og lyttede til de samme numre på mit primære anlæg og blev helt sagelig )

center+bag:SA comet
sub:SE200
Til top Vis Tune's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tune

FrederikSchack
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 November 2007 kl. 08:01 | IP-adresse registreret  

Så har jeg endeligt fået lyttet til Lyngdorf TDAI 2200 på mine højttalere og i mine ører var det en stor skuffelse. Den dybeste bundbass var fremhævet, men toppen af lydbilledet var ikke særligt levende og transparant. Jeg vil klart foretrække XR55 fremfor TDAI 2200.

Se billeder på:

http://6k.dk/xr55/

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 November 2007 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

FrederikSchack skrev:

Så har jeg endeligt fået lyttet til Lyngdorf TDAI 2200 på mine højttalere og i mine ører var det en stor skuffelse. Den dybeste bundbass var fremhævet, men toppen af lydbilledet var ikke særligt levende og transparant. Jeg vil klart foretrække XR55 fremfor TDAI 2200.

Se billeder på:

Tja, det var jo også sådan vi oplevede Panasonic'en i forhold til min Tact, bare med fordel til Tact'en. Panasonic'en var tynd, uden bund, og havde alt for lys top.

Du kan jo så bare glæde dig over at du har sparet over 20.000 kr. Vi andre kan så undre os over, at Panasonic har lavet en forstærker, der fungerer ud fra samme princip, men udstyret med langt ringere strømforsyning, langt ringere støjafskærmning, og langt ringere komponentkvalitet, og alligevel mener du den er bedre?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

FrederikSchack
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2007 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
FrederikSchack skrev:

Se billeder på:

Tja, det var jo også sådan vi oplevede Panasonic'en i forhold til min Tact, bare med fordel til Tact'en. Panasonic'en var tynd, uden bund, og havde alt for lys top.

Du kan jo så bare glæde dig over at du har sparet over 20.000 kr. Vi andre kan så undre os over, at Panasonic har lavet en forstærker, der fungerer ud fra samme princip, men udstyret med langt ringere strømforsyning, langt ringere støjafskærmning, og langt ringere komponentkvalitet, og alligevel mener du den er bedre?

Det er jo også smag og behag, endvidere er det også et spørgsmål om match mellem højttalere og forstærker. F.eks. er ejeren også skuffet over Lyngdorfen på mine Snell og hans egne Dali 350, men synes godt om den med Dali Mentor.

Jeg har også hørt den på et par Dali Euphonia, hvor det lød bedre, men den var ikke lige så åben og levende som Panasonic'en. Det dybeste basområde var meget velkontrolleret på kombinationen af Dali Euphonia og Lyngdorfen, men jeg var ikke specielt imponeret over resten af lydbilledet. Jeg syntes at det kunne være interessant at høre Euphoniaen på min Panasonic.

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 09 November 2007 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Tror også man normalt oplever en mere lys klang som åben...

Men jeg kunne da godt tænke mig opleve Panasonic'en i forhold til TDA2200.
TDA2200 har jo bare fået meget ros for at være neutral, så mon ikke forskellen opstår fordi Panasonic'en farver meget mere end Lyngdorfen gør? Og hvis den er lidt tungere i bunden osv. mon så ikke det er sådan kilden har været. Og den kan jo komme ud på forskellig vis alt efter højtaler model.

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

FrederikSchack
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2007 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Det bedste setup jeg har hørt med TDA2200 er klart med Lyngdorf's egne højttalere, 2 sub's og effektforstærker til demo-aften i HiFi-klubben i Vejle. Det var på et niveau hvor det begynder at blive interessant, omend jeg stadig ikke var solgt. Til gengæld begyndte det at blive særdeles uinteressant økonomisk, man kunne starte sin egen Panasonic forretning for den pris

Med hensyn til om XR55 farver lyden, så synes jeg at der er noget galt når man siger at TDA2200 ikke farver lyden. Når stemmer ikke længere lyder naturlige og tilstedeværende, er det så mere neutralt? Hvis jeg føler at Diana Krall står foran mig og synger med Panasonic'en og at hun er gået ind i soveværelset med Lyngdorfen, er det så mere neutralt? Det er muligt, men så har jeg i hvert fald en klar subjektiv præference.

FrederikSchack
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2007 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Forresten angående Sonos, så mener jeg at det er et Tripath trin (digitalt) der sidder i, som skulle køre efter et lidt andet princip end Class-D. Så er meget interesseret i at høre mere om dens lyd 

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2007 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

FrederikSchack skrev:

Det er muligt, men så har jeg i hvert fald en klar subjektiv præference.

Lige DET punkt tror jeg vi godt kan blive enige om.

Det du skriver, svarer jo til at du skriver "En Toyota Yaris 1.4 l diesel er bedre end en BMW 3.0 l diesel.". Du kan så opstille dine egne kriterier for hvilke udsagnet passer (eks. en diesel bil SKAL lyde som en diesel), men jeg garanterer dig for, at 99 ud af 100 ville vælge BMW'en.

Hvis Lyngdorf mente at en forstærker skulle lyde som Panasonic'en, havde de lavet den sådan. Alene signal/støj forholdet på 65 dB burde være et hint om at her er altså ikke tale om et high end produkt. Og jeg har endnu til gode at se en sammenligningstest, hvor Panasonic'en bliver betragtet som andet end middelmådig.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Steffeng
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2006
Sendt: 10 November 2007 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

hvor har du fundet sammenligningstest der bruger dens specielle digitale teknologi, og fokuserer på stereo?

Som surroundreciever er den ret ordinær, men dens stereogengivelse er altså god. Nu ved jeg ikke hvad du ville sammenligne med, men den her kan få en fornuftig stereogengivelse ud af en dvdafspiller fra bilka til 400 kr, hvilket giver en samlet pris på ca 3100 + et kabel (Så lad os sige 3200 kr)

Hvis du skal have både stereoforstærker og cdafspiller, og lyden skal matche denne så vil du altså skulle noget længere op i pris, måske endda selv hvis du køber brugt, og hvis du vil have surroundreciever og dvdafspiller med stereokvaliteter som dette tror jeg helt ærligt at det bliver svært for 8-10k...

Jeg har svært ved at tro at den skulle være bare nær så god som lyngdorf (har ikke hørt lyngdorf), men til godt en tiendedel af prisen er jeg slet ikke i tvivl om at man får ufatteligt meget for pengene, og bare det at nogen kan mene at den er ligefrem bedre end lyngdorf betyder jo at lyden i en lyngdorf nok i virkeligheden er mere anderledes end bedre, og det taler jo alt andet lige til panasonic'ens fordel.

Hvis perspektiv, detaljer og kontrol bliver sat ret meget over styr vil man ikke sige anderledes, man vil sige ringe...

Til top Vis Steffeng's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steffeng

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 10 November 2007 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Steffeng skrev:

hvor har du fundet sammenligningstest der bruger dens specielle digitale teknologi, og fokuserer på stereo?

Som surroundreciever er den ret ordinær, men dens stereogengivelse er altså god. Nu ved jeg ikke hvad du ville sammenligne med, men den her kan få en fornuftig stereogengivelse ud af en dvdafspiller fra bilka til 400 kr, hvilket giver en samlet pris på ca 3100 + et kabel (Så lad os sige 3200 kr)

Okay, den kan så trylle et bedre signal ud af en billig dvd-afspiller end andre forstærkere kan ?

Hvis du skal have både stereoforstærker og cdafspiller, og lyden skal matche denne så vil du altså skulle noget længere op i pris, måske endda selv hvis du køber brugt, og hvis du vil have surroundreciever og dvdafspiller med stereokvaliteter som dette tror jeg helt ærligt at det bliver svært for 8-10k...

Så du mener den vil kunne slå alle nye SR´ere der er kommet fra Yamaha, Denon, Onkyo m. fl. til under kr. 9.600,- (de kr. 400,- skal jo gå til Bilka DVD´en) ?

Jeg har svært ved at tro at den skulle være bare nær så god som lyngdorf (har ikke hørt lyngdorf), men til godt en tiendedel af prisen er jeg slet ikke i tvivl om at man får ufatteligt meget for pengene, og bare det at nogen kan mene at den er ligefrem bedre end lyngdorf betyder jo at lyden i en lyngdorf nok i virkeligheden er mere anderledes end bedre, og det taler jo alt andet lige til panasonic'ens fordel.

Nu fremhæver du dens evner som stereoforstærker, så vil jeg nu være meget tvivlende på den kan slå DENON AVC-A1D

Denon AVC-A1SE

Denon 3806

Onkyo TX-SR 805

Onkyo M-508 + P-308

Dette er et bredt udvalg af brugt udstyr i beløbsrammen du har afsat.

Hvis perspektiv, detaljer og kontrol bliver sat ret meget over styr vil man ikke sige anderledes, man
vil sige ringe...

Den er sikkert ganske glimrende til prisen, men ligesom jeg synes Eltax Monitor III spiller fantastisk til prisen, ja så er jeg også godt klar over der er masser af højttalere der spiller bedre, højttalere til 2-3000,- vil sikkert nok slå dem.

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2007 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Steffeng skrev:

F.eks. side 3 i denne tråd:

http://www.stereomojo.com/SHOOTOUT2007INTEGRATEDS.htm

Den forstærker der vinder, koster i øvrigt kun ca. 1000 kr, men er så også kun på 2x6 W. Træerne vokser ikke ind i himlen!

Steffeng
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2007 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Hans J =>

Det digitale signal fra en billig dvd er udmærket, det analoge er l**t. Enhver anden surroundreciever eller forstærker skal have et analogt signal for at give nogen form for god lyd. -derfor er dit indlæg forholdsvis dumt...

Hvis du køber en Surroundreciever til de knap 10.000 kr og sætter en dvdafspiller til 400 kr til som kilde, så får du l**t... Ganske simpelt, så gode DAC sidder der ikke i surroundrecievere til den pris, og alternativet er et analogt signal som er ualmindeligt dårligt.

Udfordringen til prisen var at kombinere en Surroundreciever med gode stereoegenskaber med en dvdafspiller med god nok cd-afspilning... - iøvrigt var det kun meningen at man skulle tage brugt med i rammen på de 3200 for forstærker og cdafspiller. - ligesom jeg skrev det..

Steffeng
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2007 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Svend P =>

De bruger ikke digitalt input...

<< Forrige Side af 32 Næste >>