| Forfatter |
|
FrederikSchack Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 167
|
| Sendt: 25 Juni 2007 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er en to-kanals forstærker fra Panasonicen:

Derefter er der low-pass filtrene

Her er et overblik over forstærkeren ex strømforsyning, hvor man også kan se to digitale surround pwm processorer og dts kredsløbet:

Hvor er det at lydkvaliteten kan blive forringet i ovenstående, udover low-pass filtrene? __________________ Panasonic SA XR-55, Arcam CD 72, Snell C IV, JBL S38, JBL Center
"There is beauty in everything, but not everyone sees it" Confucius
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 25 Juni 2007 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan det vel alle steder?
Bare fordi det er et PWM, eller digital signal behandling, så er det jo ikke lige pludseligt imunt, overfor alle de problemstillinger vi slås med til daglig i vores egne anlæg... ;-)
Problem stillingerne kan jo disse Equibit apparater jo gå en del på Jitter og clock tilpasning. Omkring selve Equibit chippen, der er der jo nok også puttet en del flere håndøre ned i eks. en Lyngdorf til afkoblingen og signal føringen osv. Alle transistorene som ses på det nederste billede indgår jo i H-bridgen, og er nok heller ikke uden betydning...
I low pass filteret, som egentlig hellere skulle gå under en anden betegnelse i dette tilfælde, da den egentlig er der for at lave PWM'en om til en varierende spænding... Men der er kondensatorene (de små brune keramiske formoder jeg), sammen med spolen, jo altafgørende for filterets liniaritet og farvning af signalet i helhed.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Juni 2007 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
|
Det kan det vel alle steder?
Bare fordi det er et PWM, eller digital signal behandling, så er det jo ikke lige pludseligt imunt, overfor alle de problemstillinger vi slås med til daglig i vores egne anlæg... ;-)
Problem stillingerne kan jo disse Equibit apparater jo gå en del på Jitter og clock tilpasning. Omkring selve Equibit chippen, der er der jo nok også puttet en del flere håndøre ned i eks. en Lyngdorf til afkoblingen og signal føringen osv. Alle transistorene som ses på det nederste billede indgår jo i H-bridgen, og er nok heller ikke uden betydning...
I low pass filteret, som egentlig hellere skulle gå under en anden betegnelse i dette tilfælde, da den egentlig er der for at lave PWM'en om til en varierende spænding... Men der er kondensatorene (de små brune keramiske formoder jeg), sammen med spolen, jo altafgørende for filterets liniaritet og farvning af signalet i helhed.
|
|
|
Ja, jeg vil nok sige at det ikke er de samme problemstillinger, som signal støj og forvrængning så længe signalet befinder sig i det digitale domæne. Endvidere når signalet er moduleret (forstærket), så er det ikke så følsomt overfor støj som et ikke forstærket signal. Men det er netop som du er inde på en anden problemstilling, netop jitter som hører til i det digitale domæne. Men hvor omfattende er det problem? Man har jo ret gode krystaller i dag.
__________________ Panasonic SA XR-55, Arcam CD 72, Snell C IV, JBL S38, JBL Center
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Juni 2007 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
I øvrigt mente du vel transistorerne omkring det øverste billede?
__________________ Panasonic SA XR-55, Arcam CD 72, Snell C IV, JBL S38, JBL Center
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 25 Juni 2007 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvfølgelig er der kvalitetsforskelle, også i det digitale domæne! Nu skal jeg ikke kunne sige hvordan Panasonic'en er konstrueret på det område, men Lyngdorf f.eks. de benytter en meget fin XO oscillator, som kan tilpasses clocken på det indkomne PCM signal. Så selvom kilden skulle være en lille smule offset, så vil den kunne låse sig til denne frekvens aligevel... Og dermed også minimere effekten af Jitter.
Med hensyn til det øverste billede, så er der ingen transistorer på dét! Det er højst sandsynligt tør kondensatorer i de metal huse? Men transistorerne sidder fast spændt på kølepladen på det nederste billede. 4stk. på hver H-bridge/kanal.
|
| Til top |
|
| |
piobyte Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2169
|
| Sendt: 25 Juni 2007 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der en der kan hjælpe med en dansk brugsanvisning/manual til en
Panasonic SA XR-58.
Evt link til download. __________________ http://www.piobyte.dk/MSV2
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Juni 2007 kl. 08:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
|
Selvfølgelig er der kvalitetsforskelle, også i det digitale domæne! Nu skal jeg ikke kunne sige hvordan Panasonic'en er konstrueret på det område, men Lyngdorf f.eks. de benytter en meget fin XO oscillator, som kan tilpasses clocken på det indkomne PCM signal. Så selvom kilden skulle være en lille smule offset, så vil den kunne låse sig til denne frekvens aligevel... Og dermed også minimere effekten af Jitter.
Med hensyn til det øverste billede, så er der ingen transistorer på dét! Det er højst sandsynligt tør kondensatorer i de metal huse? Men transistorerne sidder fast spændt på kølepladen på det nederste billede. 4stk. på hver H-bridge/kanal.
|
|
|
Nåh ja. Jeg gættede på at det var de brune af de der der ikke var modstande, men syntes også at de virkede lidt små og atypiske. Havde ikke lige set at de gemte sig på den anden side.
Ok, jeg er stadig lidt i tvivl om hvor stor forskellen er, er der nogle steder jeg kan få et indblik i kvaliteten af krystaller.
Jeg kan se at der sidder to styk ved siden af DTS chippen, er det normalt at man bruger to?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Juni 2007 kl. 08:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 26 Juni 2007 kl. 09:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
FrederikSchack skrev:
micma18 skrev:
|
|
|
|
Nåh ja. Jeg gættede på at det var de brune af de der der ikke var modstande, men syntes også at de virkede lidt små og atypiske. Havde ikke lige set at de gemte sig på den anden side.
Ok, jeg er stadig lidt i tvivl om hvor stor forskellen er, er der nogle steder jeg kan få et indblik i kvaliteten af krystaller.
Jeg kan se at der sidder to styk ved siden af DTS chippen, er det normalt at man bruger to?
|
|
|
Du kan jo ikke ud fra et foto se hvor godt en forstærker lyder. Jeg har set et par store Vincent monoblokke, der var usædvanligt flot bygget på, men lyden var ikke noget at skrive hjem om. Her lød en noget mindre og almindeligt udseende Holfi klasser bedre.
Det er typisk valget af de komponenter der spiller godt sammen, og en viden om hvad der er godt i audioøjemed, da det ikke nødvendigvis er det samme som teknisk perfekte løsninger.
Tag et godt eksempel med delefiltre. De er i bund og grund meget simple, men de bedste komponenter beregnet med det bedste software og kombineret med de bedste enheder, giver ikke nødvendigvis det bedste resultat. For det første er ingen enige om hvilke enkeltdele der er bedst og for det andet, skal enkeltdelene passe sammen.
Det gælder også digitalt. Musikafspilningssoftware lyder ikke ens. Brændersoftware brænder ikke lige godt. Og software til billedefremvisning fremviser heller ikke ens.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Juni 2007 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kjeldsen,
Selvfølgelig, billedfremvisning er påvirket af hvilke farveprofiler man vælger og om man vælger at behandle dataene for at give dem en bestemt glød. Det samme med digitale musik kredsløb, lyden afhænger af hvordan man vælger at behandle signalet.
Men vi kan nok også være enige om at der i det digitale domæne ikke mulighed for farvning og forvrængning som ikke på en eller anden måde, tilsigtet eller utilsigtet, er designet. Der er mulighed for jitter, som følge af krystallernes varierende kvalitet og så kan man så designe sig lydmæssigt ud af den mulige jitter.
Jeg kan godt se at der opstår et problem når vi så igen går over i det analoge domæne, grundet kvaliteten af h-bridgen, strømforsyningen og low-pass filtrene. Men hvor stor indflydelse det har på lyden ved jeg ikke mere om end hvad jeg kan høre. Umiddelbart siger min hørelse mig at det er væsentligt mindre problemer end dem man arbejder med i analoge forstærkere.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juni 2007 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
FrederikSchack skrev:
|
Hej Kjeldsen,
Selvfølgelig, billedfremvisning er påvirket af hvilke farveprofiler man vælger og om man vælger at behandle dataene for at give dem en bestemt glød. Det samme med digitale musik kredsløb, lyden afhænger af hvordan man vælger at behandle signalet.
|
|
|
Mht. til billedefremvisning ser jeg på samme billedefil (samme PC), men i to forskellige programmer, og jeg vælger ikke at behandle billederne. Jeg kan selvfølgelig ikke sige om softwareprodcenten har valgt at snyde og at hans nul-indstillinger faktisk ikke er neutrale, men det ville da alt andet lige være mærkeligt.
Forskellen i farverne var markante, men mere mærkeligt viste det bedste program også flere detaljer. Forskellen mellem mørke nuancer var simpelthen bedre. I et dårlige program prøvede jeg at ændre på kontrast mv. Så kunne jeg godt få flere detaljer, men de stod ikke skarpere og det var på bekostning af farvedybden.
At behandle signaler i det digitale domæne er heller ikke uden problemer og slet ikke når vi snakker 16 bit PCM signal. Du kan ikke vælge en digital volumen kontrol uden at gå på kompromis med lyden (ikke samme problem ved nyere digital formater). Af samme grund har en Tact millenium ikke digital volumenkontrol.
Du hentyder til at digital signalbehandling ikke har samme unoder som analog ditto. Det vil vel betyde at enhver DA konverter burde lyde ens, hvis analogtrinnene er identiske?
Jeg er tilhænger af PWM forstærkere, og jeg har hørt en del efterhånden (Denon (Tripath), Tact (digital og analog), CAD Audio), men jeg kan ikke sige at de er entydigt bedre. De høje switchfrekvenser er især et problem, da de ikke er hurtige nok til ikke at påvirke i audioområdet. Derfor er de pWM kontruktioner jeg kender til begrænset til omkring 20.000 Hz.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Juni 2007 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kjeldsen,
Et billede der bliver vist forskelligt på samme område af skærmen, bliver behandlet forskelligt. Der er ikke andre muligheder i det digitale domæne. Der er ikke noget magi, inteferens, støj eller deslige der kan ændre billedets udtryk. Der kan være bedre eller dårligere metoder til at behandle et billede på (og her mener jeg programmets måde at vise billedet på). F.eks. har Adobe Photoshop nogle muligheder med hensyn til valg af farveprofil, som udelukkende har til hensigt at give en bedre visning på skærmen, men det ændrer ikke ved billedets fundamentale data.
Hvis der opstår en fejl i det digitale domæne, så vil den typisk være meget synlig og ødelægge hele billedet, så man ikke er et sekund i tvivl om at det er en fejl. Nu sker det heldigvis utroligt sjældent, grundet at man bruger ting som paritetsbit og hashkoder, til at sikre sig at dataene er korrekt overført og indhenter dataene igen og igen indtil de er korrekt hentet.
For at illustrere hvor sjældent fejl forekommer ved f.eks. læsning fra en harddisk, så var der for år tilbage et nForce4 chipset som havde en harddisk controller, der lavede en ukorrigeret fejl ved en ud af hver 1 milliard bit og det er en katastrofal fejlrate inden for PC verden. Inden for harddiske regner man i noget der hedder MTBF, som er det tidsrum der er mellem fejl på harddisken. I dag kalkulerer man typisk med ½ til en 1 million timer mellem hver fejl. At de estimeringer så ikke er helt korrekte er en anden sag, men det er den størrelsesorden man regner i. (Det har vel og mærke ikke noget med om harddisken er defekt eller ej at gøre, det er bare et mål for dens pålidelighed når den fungerer.)
Der er ikke noget magi i en computer, alt er designet til at være som det er. Hvis billederne bliver vist forskelligt på samme maskine, så skyldes det et eller andet sted en programmør. __________________ Panasonic SA XR-55, Arcam CD 72, Snell C IV, JBL S38, JBL Center
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Juni 2007 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan du forresten forklare mig hvordan Tact's volumen kontrol er analog? Det er jo PCM-PWM delen der bestemmer volumen.
"De høje switchfrekvenser er især et problem, da de ikke er hurtige nok til ikke at påvirke i audioområdet. Derfor er de pWM kontruktioner jeg kender til begrænset til omkring 20.000 Hz."
Du mener at granulariteten ikke er stor nok? Det er netop det problem man overkommer med Equibit. __________________ Panasonic SA XR-55, Arcam CD 72, Snell C IV, JBL S38, JBL Center
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juni 2007 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
FrederikSchack skrev:
|
Kan du forresten forklare mig hvordan Tact's volumen kontrol er analog? Det er jo PCM-PWM delen der bestemmer volumen.
"De høje switchfrekvenser er især et problem, da de ikke er hurtige nok til ikke at påvirke i audioområdet. Derfor er de pWM kontruktioner jeg kender til begrænset til omkring 20.000 Hz."
Du mener at granulariteten ikke er stor nok? Det er netop det problem man overkommer med Equibit.
|
|
|
Volumen på en Millenium er styret via en reguleringaf strømforsyningen. Dette var en svær opgave, og har gjort netop strømforsyningen i denne model meget dyr.
PWM trinnet switcher ved meget høje frekvenser. Ved konvertering fra PWM til almindelige lydsignaler (spolen) kommer switchfrekvensen ned omkring 20.000 Hz. Dette er også et problem på Tact, og alle andre PWM forstærkere jeg har set.
|
| Til top |
|
| |
Jbay Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 33
|
| Sendt: 27 Juni 2007 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej drenge. Jeg har nu bestemt mig for, at jeg vil købe mig en Sa-XR57. og skal dertil ha fundet mig to gode fronthøjtalere. mit budget er 5k til højtalerne. så ville li høre om i har prøvet den (eller Sa-XR55 da de sku spille ens?) med højtalere i mit sølle budget? nogen råd ?  ... Vil ha den til at køre surround senere.. men med mine penge li nu prioritere jeg musikken først . vil helst ha nogen gode gulvhøjtalere, er det muligt ?  Hvis nogen har lyst til at besvarre.. så tusind tak for det da eh :b
|
| Til top |
|
| |
dikki Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 285
|
| Sendt: 27 Juni 2007 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske Dali concept 6 ?
|
| Til top |
|
| |
Jbay Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juni 2007 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men de kan jo ikke Bi-wire?? er det ikk nødvendigt??
|
| Til top |
|
| |
dikki Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 285
|
| Sendt: 27 Juni 2007 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er bedst. B&W DM309 kan bi-wire.
|
| Til top |
|
| |
Jbay Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juni 2007 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan være det er sådan et sæt jeg skal ha fat i.. Hvor anskaffede du din Panasonic i sort??
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 27 Juni 2007 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jbay skrev:
| Men de kan jo ikke Bi-wire?? er det ikk nødvendigt??
|
|
|
Panasonicen lyder bedst med null-wire  . Men held og lykke med dyret    __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
| Til top |
|
| |