Hej,
Jeg har et par LC1, som begge er MEGET døde.
Den første holdt umotiveret op med at virke fra fjernbetjeningen; den anden efter at have været frakoblet lysnettet et døgns tid.
Hvordan åbner man så lige så'n en karl?
Begynd med at fjerne bunden. Det kræver en lidt speciel skrue-trækker med 3-kantet klinge (...eller een med en lige klinge + en smule snilde
)
Det sure er så, at du ikke kan gøre andet, end at kigge ind. Fjern nu plastbøjlen, der holder de 2 tilledninger fast på bunden.
Toppen må tages af, for at komme længere ind, og det er ikke HELT så svært, som det ser ud.
Brug en lille skruetrækker med lige kærv. Faktisk er den størrelse, som er den mindste i de Bacho-sæt, du køber på tilbud i Harald Nyborg eller Tømmerhandlen, lige hvad der behøves. Den er tilstrækkelig stiv, og laver ikke enorme mærker i den følsomme plast. HELT uden mærker, kommer det ikke til at gå!
Forsøg nu at stikke skruetrækkeren 'skråt op' midt på siden af top-stykket, ind mellem top og side-stykke. Det kan godt virke lidt voldsomt, OG det VIL efterlade mærker. Heldigvis mest på sidestykket og ikke på det blanke topstykke.
Træk skrue-trækkeren flade kærv fra side til side, hvor du mærker, at toppen løsnes en smule. Gentag på alle 4 sider og forsøg at komme helt ud i hjørnerne, hvor det ser ud til, at hoved-samlingen (Ultralyds-svejsning?) er sket. På et tidspunkt, kan du trække toppen af, mens du skubber forsigtigt op gennem bunden (Ødelæg ikke komponenter på bundprintet ved at skubbe for hårdt!)
Hvad finder du så indeni?
Well, i mine 2 fandt jeg ALLE elektrolytkondensatorer defekte. Helt uden undtagelse. Deres ESR-værdi er skyhøj. Lige hvad DET betyder, behøver du heldigvis ikke bekymre dig om. Aflæs værdierne på de gamle kondensatorer, inkl. dem, du finder, når du skiller toppens print-modul ad. DE skal nemlig OGSÅ skiftes. Det kan godt være svært at finde egnede axiale kondensatorer, for de bruges ikke meget mere. Desuden er de forbaskede små!
Vær forsigtig, når du lodder. Lav ikke kortslutninger til højre og venstre. I LC1 sidder der et Lithium-batteri, og det er nogle væmmelige fyre, hvis man kortslutter dem.
Tilbage er så samling og afprøvning. Det kan da ikke være så svært 
m/v.h.
/Torben