Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 17:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Ingen lyd i Mcintosh (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Pingel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 29 Maj 2012 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Ja, så ville jeg jo gerne have kunnet skrive at sikringen var problemet - men nej. Sikringerne virker fint og jeg er nu våd efter en rask cykeltur...

Og selvfølgelig skal man da checke sin sikring først, ligesom man skal sikre sig at der er tændt for kontakten førend man sender sin forstærker til reparation

Nåh, men nu er der vel ingen vej udenom. Er AB Audio ikke det bedste bud her i København, de har jo tit noget Mcintosh ?
Til top Vis Pingel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pingel

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 Maj 2012 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Pingel skrev:

Men min forstærker kan altså tænde uden at den afbillede sikring er på plads. Den gør lige præcis det samme som når den sidder i, altså har den ikke nogen betydning for funktionen pt. og det kunne vel tyde på at den er defekt ?

Nej -  det tyder ikke nødvendigtvis på sikringen fejler noget som helst.   Der kan sagtens _efter_ sikringen sidde et kredsløb, der er gået udu.

Sikringer beskytter egentligt kun mod kortslutninger/overbelastning.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2012 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

M.M.M. skrev:
Hidset op??? What?? ej come on.. Prøv nu at forstå sammenhængen! Hvad er der galt i at kontrollere/tjekke en sikring?

Intet galt deri - men hvis man ikke kan se - at den ikke er gået, er man jo ligevidt :)

sborup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Maj 2012 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Pingel skrev:

Ja, så ville jeg jo gerne have kunnet skrive at sikringen var problemet - men nej. Sikringerne virker fint og jeg er nu våd efter en rask cykeltur...Og
selvfølgelig skal man da checke sin sikring først, ligesom man skal sikre sig at der er tændt for kontakten førend man sender sin forstærker til
reparationNåh, men nu er der vel ingen vej udenom. Er AB Audio ikke det bedste bud her i København, de har jo tit noget Mcintosh ?

Hej.
Prøv ab audio. Han er dygtig; selvom han normalt primært beskæftiger sig med rørgrej. Men gi ham et kald og forklar ham problemet, mvh Søren
Til top Vis sborup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sborup

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 29 Maj 2012 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Halløjsa,

Det er altid en god idé at tjekke sikringen, hvis grejet pludselig ikke vil spille - hvad enten det er sikringen/sikringerne i grejet eller sikringsboksen derhjemme i privaten. Det kan spare en for et unødvendigt teknikerbesøg.

Det er ikke lang tid siden, at en af mine gode venner var i telefonen (eller rettere hans stemme var i telefonen - selv sad han hjemme i sin foretrukne lyttestol) og med let desperation i stemmen kunne berette, at hans forstærker (Audio Note OTO) var helt død, gone, kaput ... Om jeg havde nogen idé om, hvad der kunne være galt?

Det havde jeg ikke, men jeg gav ham det alfaderlige og (stort set) gratis råd, at han skulle tjekke sikringen ... først i sikringsboksen ved eltavlen, og hvis den var OK, så sikringen i forstærkeren. Og søreme om ikke sikringen i forstærkeren var brændt igennem.

Årsagen hertil kendes den dag i dag ikke, men fortærkeren spiller ihvertfald upåklageligt med den nye sikring.

Det er altid en god idé at tjekke sikringen.

For adskillige år siden gennemførte DR (Danmarks Radio) i et forbrugerprogram et værkstedstjek af radioreparatører. DR tog en række af deres egne videomaskiner og lod deres egne teknikere tjekke maskinerne, så de var perfekt indjusterede og toptrimmede. Derefter brændte de apparatsikringen igennem og sendte maskinerne til forskellige værksteder "ude i byen" med besked om, at "videoen ikke virkede".

Der var ikke et eneste værksted, som nøjedes med blot at skifte sikringen. Tværtimod blev der gennemført adskillige og til tider meget omfattende og dyre reparationer på trods af maskinernes fejlfri stand. Flere af maskinerne kom endda retur med den afbrændte sikring, så hvordan værkstedet kunne gennemføre funktions- og kvalitetstjek af det udførte arbejde henstod som lidt af en gåde ...

Det er altid en god idé at tjekke sikringen.

Fortsat god lyttelyst!

Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 29 Maj 2012 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Åh ja, det glemte jeg helt.

Både AB Audio og Audio Consult er/har gode teknikere. Audio Consult solgte vist endda på et tidspunkt McIntosh i DK - eller tager jeg helt fejl?

Fortsat god lyttelyst!

Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Sendt: 29 Maj 2012 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

M.M.M. skrev:
Hidset op??? What?? ej come on.. Prøv nu at forstå sammenhængen! Hvad er der galt
i at kontrollere/tjekke en sikring?

Intet galt deri - men hvis man ikke kan se - at den ikke er gået, er man jo ligevidt :)

Jeg udtrykker mig gerne igen en sidste gang. En sikring må man ikke nøjes med visuelt at bedømme, om virker eller ej
(tror det er indlæringsstof på samtlige uddannelser, der har med sikringer at gøre), og tillige med for mit vedkommende bitter
erfaring!

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2012 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

sborup skrev:
Pingel skrev:

Ja, så ville jeg jo gerne have kunnet skrive at sikringen var problemet - men nej. Sikringerne virker fint og jeg er nu våd
efter en rask cykeltur...Og
selvfølgelig skal man da checke sin sikring først, ligesom man skal sikre sig at der er tændt for kontakten førend man sender
sin forstærker til
reparationNåh, men nu er der vel ingen vej udenom. Er AB Audio ikke det bedste bud her i København, de har jo tit
noget Mcintosh ?

Hej.
Prøv ab audio. Han er dygtig; selvom han normalt primært beskæftiger sig med rørgrej. Men gi ham et kald og forklar ham
problemet, mvh Søren

Der er også KT-radio, der er forhandler på nuværende tidspunkt. Eller High-end-musik-service i Vandløse kan vist også tage
et kig på Mcintosh.

Pingel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2006
Sendt: 29 Maj 2012 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Jeg tager dem fra en ende af og vender tilbage, så må vi se om der er nogen der skifter sikringen 
Til top Vis Pingel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pingel

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2012 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:

For adskillige år siden gennemførte DR (Danmarks Radio) i et forbrugerprogram et værkstedstjek af radioreparatører. DR tog en række af deres egne videomaskiner og lod deres egne teknikere tjekke maskinerne, så de var perfekt indjusterede og toptrimmede. Derefter brændte de apparatsikringen igennem og sendte maskinerne til forskellige værksteder "ude i byen" med besked om, at "videoen ikke virkede".

Jeg kan såmænd også (delvist) huske den "såkaldte test" - der dybest set var temmeligt fjollet.

en del af værkstederne returnere maskinen med ny sikring,  og påskriften "Fejlårsag ukendt"

Enkelte værksteder havde udskiftet brokoblingen i maskinen, da denne var af en type, der såmændt godt kunne finde på at lave det stunt, så for at være på den sikre side......

Men jeg kan ikke huske nogen der direkte faldt gennem, og serverede kunden en voldsom regning.

Hvorom alt er - en sikring går kun yderst sjældent uden der er en grund til det, og ethvert værksted, med bare den mindste respekt for sig selv, vil da lige lade svinet så stændt et par dage.

men - Bottomline -  det er en useriøs måde at teste på !

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2012 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

M.M.M. skrev:
Jeg udtrykker mig gerne igen en sidste gang. En sikring må man ikke nøjes med visuelt at bedømme, om virker eller ej
(tror det er indlæringsstof på samtlige uddannelser, der har med sikringer at gøre), og tillige med for mit vedkommende bitter
erfaring!

sidste gang ?   Høhøhø :)

Lad mig lige afsløre noget for dig : Hvis en almindelig  ikke_sandfyldt sikring er gået -  så kan enhver med synet i rimelig behold ganske nemt se om den er futtet af.   De andre, må man jo måle -  men,  uddannelsesmæssigt tager du da godtnok fejl.

Elektrikkerne lærer at måle, og da bare spændingen før og efter sikringen -  voilá

Elektronikkerne lærer egentligt det samme , bare på en anden måde.

Det er eddergodtnok hurtigere at måle før og efter, end at pille svinet ud af fatningen/holderen

men - når det så er sagt -  logisk sans er efterhånden ved at være en efterspurgt vare <grin>

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 29 Maj 2012 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Jan_Stevns

Jeg ser ofte nogen skrive "i udu" som du gjorde lidt tilbage? Ved sådan set godt hvad det dækker over, med hvad står det for. Jeg kommer tit til, at tænke på ordet "itu", når jeg ser det andet ord. Men for mig virker lidt som et vrøvle ord.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2012 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Det er en dårlig vane jeg har med mig fra barndommen.

Gået udu ~  blevet defekt.   ( synonym for ud af drift )

Det er også blevet brugt om folk der lider af kraftige tømmermænd, og derfor er blevet uduelige til noget som helst :)

vrøvleord - tjaehhh, joeh, det kan man godt sige.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2012 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Pingel skrev:
Jeg tager dem fra en ende af og vender tilbage, så må vi se om der er nogen der skifter sikringen 

Se -  *DET* er god værkstedshumor !

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 29 Maj 2012 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Det er en dårlig vane jeg har med mig fra barndommen.

Gået udu ~  blevet defekt.   ( synonym for ud af drift )

Det er også blevet brugt om folk der lider af kraftige tømmermænd, og derfor er blevet uduelige til noget som helst :)

vrøvleord - tjaehhh, joeh, det kan man godt sige.

Du er ikke den eneste, for en af mine venner gør det også. Men et sjovt ord er det da.

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2012 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

M.M.M. skrev:
Jeg udtrykker mig gerne igen en sidste gang. smileys/smiley1.gif"> En sikring må man ikke nøjes med visuelt at bedømme, om virker eller ej (tror det er
indlæringsstof på samtlige uddannelser, der har med sikringer at gøre), og tillige med for mit vedkommende bitter erfaring!

sidste gang ?   Høhøhø :)

Lad mig lige afsløre noget for dig : Hvis en almindelig  ikke_sandfyldt sikring er gået -  så kan enhver med synet i
rimelig behold ganske nemt se om den er futtet af.   De andre, må man jo måle -  men,  uddannelsesmæssigt tager du da
godtnok fejl.

Elektrikkerne lærer at måle, og da bare spændingen før og efter sikringen -  voilá

Elektronikkerne lærer egentligt det samme , bare på en anden måde.

Det er eddergodtnok hurtigere at måle før og efter, end at pille svinet ud af fatningen/holderen

men - når det så er sagt -  logisk sans er efterhånden ved at være en efterspurgt vare <grin>

Hehehe....
Går ud fra at du aldrig har set en sikring, der ser fuldstændig hel ud, men ingen gennemgang har...

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2012 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

M.M.M. skrev:
Hehehe....
Går ud fra at du aldrig har set en sikring, der ser fuldstændig hel ud, men ingen gennemgang har...

Jeg har stadig tilgode at finde en sikring der for mig ser hel ud , uden den var det.

( Og jeg har den onde lyneme efter 30+ år i branchen set mange sikringer :)

glas sikringer er jo pr. automatik faktisk lavet så man med et blåt øje kan se om den er gået.

... til gengæld er der mange af de gammeldags propper til lysnettet i huset, der har taget pis på mig, det skal ikke være nogen hemmelighed.

Og så lige en til tænkeboksen -   havde et hus på landet, hvor lyset i stalden kun lyste når vandvarmeren slog til :  Regn lige den ud !   Fyfasan jeg fik da lige sved på panden :)

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Maj 2012 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

M.M.M. skrev:
sborup skrev:
Pingel skrev:

Ja, så ville jeg jo gerne have kunnet skrive at sikringen var problemet - men nej. Sikringerne virker fint og jeg er nu våd
efter en rask cykeltur...Og
selvfølgelig skal man da checke sin sikring først, ligesom man skal sikre sig at der er tændt for kontakten førend man sender
sin forstærker til
reparationNåh, men nu er der vel ingen vej udenom. Er AB Audio ikke det bedste bud her i København, de har jo tit
noget Mcintosh ?

Hej.
Prøv ab audio. Han er dygtig; selvom han normalt primært beskæftiger sig med rørgrej. Men gi ham et kald og forklar ham
problemet, mvh Søren

Der er også KT-radio, der er forhandler på nuværende tidspunkt. Eller High-end-musik-service i Vandløse kan vist også tage
et kig på Mcintosh.

Og nu er der så intet vand i Vanløse

allanowich..... i udu = duer ikke, modsat at du = den duer.

Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Maj 2012 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Hej,

Nu ved jeg ikke hvor gammel din Mac er, men på de nyere modeller kan man resette forstærkeren ved at holde power knappen inde i 5-10 sek. Efter 5-10 sekunder slukker den, og så er den klar igen.

Mac har så mange sikkerheds features og går sgu' sjældent i stykker, så det kan jo være at det er et af sikkerhedskredsløbene der er slået til. Prøv evt. at tage din subwoofer fra, den kan være det er den der er problemet.

Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2012 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

M.M.M. skrev:
Hehehe.... Går ud fra at du aldrig har
set en sikring, der ser fuldstændig hel ud, men ingen gennemgang har...

Jeg har stadig tilgode at finde en sikring der for mig ser hel ud , uden den var det.

( Og jeg har den onde lyneme efter 30+ år i branchen set mange sikringer :)

glas sikringer er jo pr. automatik faktisk lavet så man med et blåt øje kan se om den er gået.

... til gengæld er der mange af de gammeldags propper til lysnettet i huset, der har taget pis på mig, det skal ikke være
nogen hemmelighed.

Og så lige en til tænkeboksen -   havde et hus på landet, hvor lyset i stalden kun lyste når vandvarmeren slog til :  Regn
lige den ud !   Fyfasan jeg fik da lige sved på panden :)

Ja, du har noget til gode der! Og nej, hvis der skulle være nogen der tænke det, så er det ikke propper du nævner i
lysnettet, jeg snakker om for de er da absolut ikke til til at regne med heller! Jeg håber at du fik en elektriker til at løse dit
problem i stalden!
Jeg vil gerne tage på mig at jeg gav multimeteret et forkert navn tidligere da jeg på det seneste har fået mejslet
amperemålinger ind, men bare lige så du ved det, plejer det ikke at give gode relationer at "forbedømme" folk med udtryk
som "at jeg ikke har den store kendskab til tingene" og "mangel på logisk sans"

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes