Forfatter |
|
Pingel Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 298
|
Sendt: 28 Maj 2012 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da jeg ville tænde for min Mcintosh MA6400 i dag, var der ingen lyd. Ved nærmere eftersyn kunne jeg se at der ikke var lys i VU-metrene, men de røde knapper lyste (power mm.) og jeg kunne vælge indgang - desuden kom der lyd ud igennem min aktive subwoofer.
I går slukkede jeg den helt normalt, og der var ingen mislyde eller andet. Jeg har desuden også haft slukket ved vægkontakten.
Hvad er der sket ?
Mvh. Jesper
|
Til top |
|
|
velkommen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 1741
|
Sendt: 28 Maj 2012 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmmmm mærkeligt, men en 6400 er det ikke en lidt ældre intregret amp? der måske kan deles i pre og power del? måske bare en lille finsikring der er gået....sker tit når de blir ældre, det ville jeg da lige ohme igennem inden den afleveres til teknikeren du bruger.....bare en tanke!!!
vh velkommen
|
Til top |
|
|
M.M.M. Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 565
|
Sendt: 28 Maj 2012 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Altså jeg vil også sige som velkommen, at det lyder mere som en sikring, end f.eks. et relæ. Tænker på om afbrydelsen på
stikkontakten har givet et yderligere lille ampere chok, under opstart, der evt. måske har forskyldt en sprunget sikring. Det
begrunder jeg i, siden VU-metrene ikke tænder må der være et område der ikke er forsynet med power. Det er højst
sandsynligt tale om styrestrøm. Det kan selvfølgelig også være et relæ, hvis dine VU´er forsynet igennem effektdelen. Det var
også bare lidt tanker
Har du prøvet at "lege" med speaker-knapperne?
Mvh Martin __________________ Mvh: Martin
|
Til top |
|
|
Pingel Forum Bruger

|
Sendt: 28 Maj 2012 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm. Det lyder jo meget fornuftigt det I siger. Jeg har kigget mig lidt omkring ideni og har kun kunnet finde en lille sikring, og den ser fornuftig ud. Og så er der den lidt større på bagsiden af forstærkeren, og den er da også fin, ikke ? Jeg kan vælge speakers lige så tosset jeg vil, der tændes røde dioder, men ikke andet.
|
Til top |
|
|
M.M.M. Forum Bruger

|
Sendt: 28 Maj 2012 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad sker der hvis du starter forstærkeren op uden den sikring?
Plejer den at "klikke" når du tænder på skeaker knappen? og gør den det nu?
Du har vel ikke et amperemeter, der kan måle gennemgangen i sikringerne, men ok, hvis der ikke rigtig er så mange af dem...
__________________ Mvh: Martin
|
Til top |
|
|
Pingel Forum Bruger

|
Sendt: 28 Maj 2012 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så prøvede jeg uden sikringen, og den gør det samme som med. Ingen hørbare klik når jeg trykker på speaker-knapperne.
Så det er måske denne sikring der skal skiftes ?
Det ville være heldigt...
|
Til top |
|
|
M.M.M. Forum Bruger

|
Sendt: 28 Maj 2012 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er en mulighed, at det er sikringen.  men hvis du ikke har lagt mærke til om den klikkede før i tiden, kan vi ikke
bruge det som reference __________________ Mvh: Martin
|
Til top |
|
|
Pingel Forum Bruger

|
Sendt: 28 Maj 2012 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den klikkede før !
Så må jeg jo ud på cyklen og finde en sikring i morgen, og ellers få fat i et amperemeter med tilhørende tekniker...
Mvh
|
Til top |
|
|
M.M.M. Forum Bruger

|
Sendt: 28 Maj 2012 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, den misforstod jeg
Ja... en sikring er den billigste måde at starte
Men, der kan jo være en grund til at den sprang.. det ved vi ikke endnu... men vi kan håbe på at vi er heldige __________________ Mvh: Martin
|
Til top |
|
|
Pingel Forum Bruger

|
Sendt: 28 Maj 2012 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vender tilbage når der er nyt...
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 28 Maj 2012 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
M.M.M. skrev:
......Det er højst sandsynligt tale om styrestrøm. Det kan selvfølgelig også være et relæ, hvis dine VU´er forsynet igennem effektdelen. Det var også bare lidt tanker
Mvh Martin |
|
|
Sikke en omgang gætterier i kaster jer ud i her :)
Sikringer går ikke "tit" i ældre apparater - det er noget eklatant vrøvl
Sikringen der er et billede af, ser ikke ud som om den er gået - så ville fjederen man temmeligt tydeligt ser have trukket "cylinderen" mod højre.
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7537
|
Sendt: 28 Maj 2012 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
M.M.M. skrev:
......Det er højst sandsynligt tale om styrestrøm. Det kan selvfølgelig også være et relæ, hvis dine VU´er forsynet igennem effektdelen. Det var også bare lidt tanker
Mvh Martin |
|
|
Sikringen der er et billede af, ser ikke ud som om den er gået - så ville fjederen man temmeligt tydeligt ser have trukket "cylinderen" mod højre.
|
|
|
Fuldstændig enig. Det er en udbredt kundeteori som jeg tit oplever i butikken på samme måde. Hvis en kundes apparat er gået i stykker, så nævnes der næsten altid en sikring, normalt fordi folk af naturlige årsager ikke helt ved hvad der foregår i et apparat, og hvem kender ikke begrebet "en sikring".
Faktum er at hvis sikringen er død, så tænder apparatet som regel slet ikke.
Det tyder mere på en fejl i udgangsrelæerne eller lignende, som gør at denne Mac opfører sig som den gør. Men det er kun et bud på hvad der kan være galt - fejlen kan være mange steder. __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|
M.M.M. Forum Bruger

|
Sendt: 29 Maj 2012 kl. 07:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
jan_stevns skrev:
M.M.M. skrev:
......Det er højst sandsynligt tale om styrestrøm. Det kan selvfølgelig også være et relæ, hvis dine VU´er
forsynet igennem effektdelen. Det var også bare lidt tanker Har du prøvet at
"lege" med speaker-knapperne? Mvh Martin |
|
|
Sikringen der er et billede af, ser ikke ud som om den er gået - så ville fjederen man temmeligt tydeligt ser have trukket
"cylinderen" mod højre.
|
|
|
Fuldstændig enig. Det er en udbredt kundeteori som jeg tit oplever i butikken på samme måde. Hvis en kundes apparat er
gået i stykker, så nævnes der næsten altid en sikring, normalt fordi folk af naturlige årsager ikke helt ved hvad der foregår i
et apparat, og hvem kender ikke begrebet "en sikring".
Det tyder mere på en fejl i udgangsrelæerne eller lignende, som gør at denne Mac opfører sig som den gør. Men det er
kun et bud på hvad der kan være galt - fejlen kan være mange steder. |
|
|
Det var da en gang fis at fyrer af!! "en udbredt kundeteori" What?? Prøver jo bare at hjælpe, i det omfang jeg kender til
kredsløb, og hvis man ikke starter ved sikringen... hvor så??. Ja jeg nævner selv relæer, det kommer helt an på hvordan
kredsløbet er! Men skulle man nu ikke starte et sted, hvor det er billigt, og inden den evt. skal til service? Der er måske ikke
mange af jer, der er blevet snydt af synet af en sikring, hvor man tror, at den virker??? Det er jeg!
OG JA DET ER GÆTTERIER! __________________ Mvh: Martin
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 29 Maj 2012 kl. 07:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
M.M.M. skrev:
Det var da en gang fis at fyrer af!! "en udbredt kundeteori" What?? Prøver jo bare at hjælpe, i det omfang jeg kender til kredsløb, og hvis man ikke starter ved sikringen... hvor så??. Ja jeg nævner selv relæer, det kommer helt an på hvordan kredsløbet er! Men skulle man nu ikke starte et sted, hvor det er billigt, og inden den evt. skal til service? Der er måske ikke mange af jer, der er blevet snydt af synet af en sikring, hvor man tror, at den virker??? Det er jeg!
OG JA DET ER GÆTTERIER! |
|
|
Fiseriet står søreme da ved magt - Du aner åbenbart ikke hvormange der henvender sig med bemærkningen "Det er vel bare en lille sikring ....... et eller andet sted ............."
Jeg aner ikke en hujende om dit kendskab til kredsløb, men sætninger som denne "Du har vel ikke et amperemeter, der kan måle gennemgangen i sikringerne........" kan antyde at nogen herinde ikke har det store kendskab til tingene.
"Starter" med sikringerne ? Tjaehhhh.... man kigger på tingene, og ser lige hvad der virker og hvad der ikke gør, så tager man den derfra. __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
Pingel Forum Bruger

|
Sendt: 29 Maj 2012 kl. 08:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
Fuldstændig enig. Det er en udbredt kundeteori som jeg tit oplever i butikken på samme måde. Hvis en kundes apparat er gået i stykker, så nævnes der næsten altid en sikring, normalt fordi folk af naturlige årsager ikke helt ved hvad der foregår i et apparat, og hvem kender ikke begrebet "en sikring".
Det tyder mere på en fejl i udgangsrelæerne eller lignende, som gør at denne Mac opfører sig som den gør. Men det er kun et bud på hvad der kan være galt - fejlen kan være mange steder. [/QUOTE] Men min forstærker kan altså tænde uden at den afbillede sikring er på plads. Den gør lige præcis det samme som når den sidder i, altså har den ikke nogen betydning for funktionen pt. og det kunne vel tyde på at den er defekt ?
|
Til top |
|
|
M.M.M. Forum Bruger

|
Sendt: 29 Maj 2012 kl. 08:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er sådanne set min tilgang til dit problem, altså, at den stadig godt kan tænde. Det er bare den sikring jeg først og
fremmest vil have afskrevet.
Amperemeter, var lige lidt hurtigt fremme, at det er multifunktionen du skal have fat i, og det heder jo selvfølgelig multimeter,
hvor du kan ohme sikringen igennem. (mit hoved er fyldt med ampere for tiden, i forbindelse med miljøkortlægning) Men det er
så fedt det her forum, der er altid flere der skal havle andre ned, end der er brugbare løsningsforslag Pingel evt. kan bruge af.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 29 Maj 2012 kl. 09:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
M.M.M. fald nu lige lidt ned. "Udbredt kundeteori"......... Jamen det er det altså  , men modsat de andre mener jeg at det er tegnebogen, der taler, når man hører den dér "det er sikkert bare en sikring", fordi det gør så nederdrægtigt ondt at "skulle til lommen". Har i min tid som reparatør rigtig mange gange haft lyst til at sige til en kunde, der står og nedgør min uddannelse med bemærkninger som "det er da bare lige": Hvis det er så nemt, så skrub da hjem og gør det selv. Er bange for  at Jan også har ret med hensyn til sikringen, den ser s´gu desværre hel ud, men skift den da, for at få fred i sjælen, skulle den være defekt er det jo en dejlig, billig reparation  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
|
Sendt: 29 Maj 2012 kl. 09:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
M.M.M. skrev:
Ja, det er sådanne set min tilgang til dit problem, altså, at den stadig godt kan tænde. Det er bare den sikring jeg først og fremmest vil have afskrevet.
Amperemeter, var lige lidt hurtigt fremme, at det er multifunktionen du skal have fat i, og det heder jo selvfølgelig multimeter, hvor du kan ohme sikringen igennem. (mit hoved er fyldt med ampere for tiden, i forbindelse med miljøkortlægning) Men det er så fedt det her forum, der er altid flere der skal havle andre ned, end der er brugbare løsningsforslag Pingel evt. kan bruge af. |
|
|
Jeg forstår slet ikke at du gider at bruge energi på at hidse dig op, og om jeg begriber at du tager det som at "blive haglet ned". Nu står jeg jo faktisk i Hi-Fi Klubben hver dag, og det er faktisk nærmere reglen end undtagelsen at folk tror at en sikring er indblandet hver gang der opstår en defekt.
Uden at du på nogen måde skal tage det personligt - bevares, hvis du gør er det da dit eget problem - så er der intet andet løsningsforslag end at hive den på værksted da den jo tydeligvis er defekt. Og som med så mange gange før, så hjælper det intet at indrykke et indlæg på et forum først - det sparer desværre ikke udgiften til et tjek, som jo basalt set kan vise sig at være en bagatel. __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
|
Sendt: 29 Maj 2012 kl. 09:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det tyder mere på en fejl i udgangsrelæerne eller lignende, som gør at denne Mac opfører sig som den gør. Men det er kun et bud på hvad der kan være galt - fejlen kan være mange steder.
[/QUOTE]
Men min forstærker kan altså tænde uden at den afbillede sikring er på plads. Den gør lige præcis det samme som når den sidder i, altså har den ikke nogen betydning for funktionen pt. og det kunne vel tyde på at den er defekt ? [/QUOTE]
Ikke nødvendigvis - den sikring kan godt have et andet formål i forstærkeren i forhold til kredsløbene. Du kan også fjerne en sikring i f.eks. den gamle Thule IA100 og den vil stadig spille videre. Det sparer den så bare ikke for f.eks. overspænding og skulle den efterfølgende få det, så brænder man strømforsyningen af,
I dit tilfælde tyder det mere på noget i retningen af udgangsrelæerne uden dog at skulle sige det eksakt da jeg ikke har stået med modellen.
Derfor - få den på værksted. Den kan alligevel ikke længere spille, så til doktoren med den  __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|
M.M.M. Forum Bruger

|
Sendt: 29 Maj 2012 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hidset op??? What?? ej come on.. Prøv nu at forstå sammenhængen! Hvad er der galt i at kontrollere/tjekke en sikring? Det er
helt rigtigt at der godt kan være andre ting galt, og det er der 50% chance for at der er. Men hold da fast det er dumt at betale
for påbegyndt værkstedstime, hvis det nu ér en sikring... Et service vil dog helt sikkert generelt være en god idé, nu ved jeg
ikke helt hvor gammel den er, men et tjek og gennemgang kan sagtens have stor fordel, og måske også tilfældet nu!
|
Til top |
|
|