Forfatter |
|
LoudandClear Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 27 Februar 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 963
|
Sendt: 28 Maj 2012 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig!
igår aftes da jeg sad og hørte musik (og havde gjort det i en del timer) begyndte den pludselig at hakke i lyden fra højre
højtaler, eller nærmere skrue ned og så op til niveau med venstre højtaler igen og efter 30 sekunder blev lyden meget lavere i
den højre højtaler, altså hold det permanent lave niveau. jeg troede i første omgang det var DAC'en der var steget af men så
tog jeg signalet fra mit apple tv gennem tvet istedet og der var samme problem!
da jeg så prøvede at tænde og slukke effektforstærkeren, så spillede det hele fint igen indtil jeg ikke hørte musik mere igår og
anlægget spiller også uden problemer idag - er der nogen der kan fortælle mig hvad dette skræmmende lille udfald var?
|
Til top |
|
|
Jensen123 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2012 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 96
|
Sendt: 30 Maj 2012 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne måske ligge i, at der har været en transient i netstrømmen, som har forstyrret data i eeprom'en og derved forskubbet styringen i tonekontrol-chip'en.
Når, man så afbryder anlægget og "slår" strømmen på igen, så resettes mikrocomputeren atter og det hele kører fint igen derudaf.
Hvad er den fulde modelbetegnelse for din forstærker ?
Vh. Steen
|
Til top |
|
|

Eget ønske!
|
Sendt: 30 Maj 2012 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
det eneste jeg forstod der var den sidste sætning
så du mener problemet har ligget i strømmen og ikke min forstærker?  den har heller ikke lavet nummeret siden!!
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 30 Maj 2012 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
LAC, nutidens elektronik går i baglås ved den mindste forstyrrelse  , mine egen DAC, godt nok DIY, bli´r tavs, hvis jeg er lidt statisk opladet, når jeg rør ved den...... Slukker og tænder igen, og alt er OK  . Med det mener jeg digital styreelektronik, ikke analog/forstærkerdelen  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Jensen123 Forum Bruger

|
Sendt: 30 Maj 2012 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er en skam, at man ikke kan bruge Google translate på teknisk dansk ! 
Jan Soelberg skrev for mange år siden bøgerne: Anvendt Elektronik og de var ganske udmærket i oplæring af nybegyndere i elektronikkens mystiske verden og div. benævnelser (tekniske udtryk).
Jeg startede i en alder af tretten år og nu har jeg 40 års "jubilæum" med elektronik og mine bøger fra dengang står stadigvæk klar som opslagsværk, når man støder ind i et problem.
Vh. Steen
|
Til top |
|
|
beta Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 472
|
Sendt: 30 Maj 2012 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne godt lyde som om det er dårlige forbindelser mellem stik og bøsninger, så ud med alle kabler og rens alle stikkene.
Derefter renser du alle bøsninger på diverse apparater.
Når det er gjort sikrer du dig, at alle stikkene sidder godt fast i bøsningerne.
Kunne alternativt være et slidt volumenpotentiometer.
God fornøjelse
|
Til top |
|
|

Eget ønske!
|
Sendt: 30 Maj 2012 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Boydk:
ja nutidens elektronik er da godt nok sart!
@Jensen123:
ja google translate burde lave en "tekniks dansk" oversætter  men det må da være rart at vide så meget som du gør
- ville ønske jeg selv lå inde med den slags viden
@beta:
den har ikke lavet nummeret siden og anlægget har kørt hele dagen idag så mon ikke det bare var et tilfælde?  men vil
da lige gøre som du siger der for en sikkerheds skyld - det kunne jo være du har ret
hvor hurtigt bliver sådan et "volumenpotentiometer" da slidt?
LAC
|
Til top |
|
|
Jensen123 Forum Bruger

|
Sendt: 31 Maj 2012 kl. 10:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis, det er en elektronisk drevet volumekontrol, så er der ikke noget slitage (bortset fra varmeudviklingen i chip'en over rigtig mange år).
Det er noget helt andet med en standard potentiometer kontrol (mekanisk dreje eller skydekontrol), fordi her bliver modstandslegemet slidt over nogle få års brug (der findes godt nok nogle typer med ledende plastic, men de er meget dyre !).
Vh. Steen
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 31 Maj 2012 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk
Går du rundt på tæpper af ren uld eller kunststoffer, eller tøj af ditto, kan jeg godt forstår du er helt elektrisk. Du kan evt montere et stykke ledning fra chassi'et på dac til et andet apparat. Måske har i din dac ikke meget metal på sig og sidder i et flot trækabinet. Bare en lille bitte tanke.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 31 Maj 2012 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt med dig  , dac´en er i rent 100% metalkabinet, en sjælden gang med en kunsttof t-shirt eller ditto tynd trøje, gir det et lillebitte "herp", når jeg rører ved noget af mit elektronik, men intet reagerer, hverken pc, tv, preamp, poweramps, kun dac´en. Jeg kunne selvfølgelig få boret en stelstrømpe op i R***N forbundet til et jordspyd  , men har efterhånden vænnet mig til det. Hvis det sker 5 gange om året, er det vist højt sat  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|