Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 17:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: NAD 2200 brændt af (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jesper-ch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 23 Maj 2012 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg ligger inde med en gammel Nad 2200, hvor højre udgang ikke længere spiller.
Har tjekket sikringer og der er ingen fejl.

Mit spørgsmål er så, om der skulle være nogen der har en ide om hvad der kan være galt?

Mvh.
Jesper-ch
Til top Vis jesper-ch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper-ch

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 Maj 2012 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Prøv at finde ud af om det ikke er udgangsrelæet.
De har en tendens til at kokse til, især hvis man slukker eller tænder apparatet medens der er skruet godt op for
lydstyrken. Det danner en gnist hen over kontaktpunkterne, som æder dem op.

Så længe det ikke er så slemt, kan man ofte provokere relæet til at åbne ved hurtigt at skrue meget højt op for
musikken, og så ned igen i en fart. Herved presses der så meget energi igennem de små kontaktpunkter, at strømmen
renser en smule, og kan komme igennem. Det er naturligvis ikke en brugbar løsning i det lange løb.

Muligvis kan du afmontere huset over relæet, og rense kontakterne med lidt smergellærred, men hvis du får gang i
lyden fra den tavse kanal på denne måde er det nok bedst at skifte relæet alligevel.

Men den kan da også være defekt på andre måder, naturligvis.

God jagt på fejlen.

jesper-ch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2012 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Mange tak for svaret.

Havde selv tænkt den med relæet, for havde netop det problem du omtaler med min NAD 216, men de symptomer der var med 216'ern har 2200'eren ikke.
lige meget hvor højt, jeg fyre op under 2200'eren, er det stadig kun venstre udgang der spiller, og da problemet var med 216'eren, knaste det os fra den defekte udgang, og sån er det ikke med 2200'eren, den forbliver tavs i den defekte udgang. :-/

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 Maj 2012 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Øv da, så er det jo noget andet, og så skal der nok en tekniker på.
Altid en kedelig og dyr ting.

jesper-ch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2012 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Ja det var sån noget i den stil jeg frygtede..

De ting jeg havde tænkt på det måske kunne være var enten kondensaterne eller transistorne, men er det muligt at selv måle sån noget igennem, uden at skille alt for meget af i forstærkeren?

xtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2011
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Maj 2012 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Klikker udgangs relæer når du tænder for den ?

Der sidder normalt et RC led som forsinket indkoblingen af højtalerne til alle kredsløb er faldet til ro, for at undgå det velkendte
klonk når man tænder. Hvis kondensatoren i det RC led er tørret ud så vil der aldrig opbygges spænding nok til at relæet
kobles ind. Din 2200 må være på et alderstrin hvor det er meget sandsynligt at det kunne være udtørrede kondensatorer.

Har du mod på det så kan du med et multimeter måle spændinger over kondensatorer og modstande - de skal være ens i
begge sider. Finder du væsentlige forskelle så er du på sporet.

/Bjarne
Til top Vis xtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xtreme

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Maj 2012 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Hey jesper-ch
Har sendt dig en PB.

jesper-ch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2012 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

xtreme skrev:

Der sidder normalt et RC led som forsinket indkoblingen af højtalerne til alle kredsløb er faldet til ro, for at undgå det velkendte
klonk når man tænder. Hvis kondensatoren i det RC led er tørret ud så vil der aldrig opbygges spænding nok til at relæet
kobles ind. Din 2200 må være på et alderstrin hvor det er meget sandsynligt at det kunne være udtørrede kondensatorer.

Har du mod på det så kan du med et multimeter måle spændinger over kondensatorer og modstande - de skal være ens i

/Bjarne

Nu er jeg ikke den største haj med sån et fint multimeter, men vil helt sikkert prøve dit råd.
Med hensyn til 'klonk' du snakker om, når man tænder forstærkerne, det kommer godt nok, men har meget svært ved at høre om det kun er fra det relæ, hvor udgangen virker fint, eller om det er dem begge..

Mvh Jesper

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2012 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Heyyy Jesper,

Har talt med en af mine gamle venner, som har været tekniker på HiFi-klub produkter i næsten en menneskealder. Vær uhyre forsigtig med den, når den er tændt. Det er højst sandsynligt dine drivertransistorer, der har fået løse/defekte lodninger med tiden. Et lille bitte bank/rystelse, medens den er tændt kan resultere i en total afbrænding af alle transistorer i pågældende kanal, så lad for guds skyld en tekniker kigge på den, hvis du som du siger ikke er "en ørn" til den slags. Derudover kører den med +- 62 volt og powerenvelope med +-95 volt så der er ikke plads til en smutter med målepindene. Bare et godt råd herfra.

Jensen123
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2012
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 26 Maj 2012 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Her kan man downloade service-manualer over div. modeller NAD:

http://www.schematicsunlimited.com/?z=nad

Ja, disse forstærkere har ganske rigtigt problemer med "tørre" lodninger + lytter og HT-relæerne kan svigte (man kan evt. slibe ganske forsigtigt med korn 600 glas-slibepapir, ej karborundum !). Kontaktrens virker kun kortvarigt, så dette er en dårlig løsning, men en udskiftning vil under alle omstændigheder være det bedste.

Vh.  Steen

Til top Vis Jensen123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensen123

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 Maj 2012 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

jesper-ch skrev:
xtreme skrev:

/Bjarne

Nu er jeg ikke den største haj med sån et fint multimeter, men vil helt sikkert prøve dit råd.
Med hensyn til 'klonk' du snakker om, når man tænder forstærkerne, det kommer godt nok, men har meget svært ved at høre om det kun er fra det relæ, hvor udgangen virker fint, eller om det er dem begge..

Mvh Jesper

Der sidder et relæ pr kanal i den, men de sidder i serie. Du kan altså udelukke relækredsløbet hvis den ene kanal spiller.

M.h.t. at måle på komponenter i selve LF-udgangen er jeg enig med Boydk. Det kan nemt gå galt hvis du ikke er for sikker med målepinden, så jeg mener ikke at man skal måle på en tændt udgangsforstærker hvis man ikke ved hvad man laver. Desuden er den DC-koblet, så hvis der er DC-fejl et sted vil der normalt være DC-fejl overalt i udgangen, og ikke kun på den defekte komponent. Du vil altså ikke kunne udlede ret meget af det du måler uden at vide hvordan sådan et kredsløb fungerer.

Som udgangspunkt kan du godt regne med at hvis noget går galt når man arbejder med en LF-forstærker, går det helt galt (=dyrt).   

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Jensen123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2012 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Der sidder et relæ pr kanal i den, men de sidder i serie. Du kan altså udelukke relækredsløbet hvis den ene kanal spiller.

Ja, det er ganske rigtigt, at hver udgang er seriekoblet fra powertrin via relæ til speakerterminal. Men, hvert relæ har to sæt arbejdskontakter i ét "hus" (parallel-kørsel) og når et sådant relæ trækker ankret, så kobles højttalerne til samtidigt både venstre og højre side.

Vh.  Steen

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 Maj 2012 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Det var nu ikke helt det jeg mente, men så jeg jo prøve at udtrykke mig lidt mere klart.   

Der sider et relæ for højre kanal og et relæ for venstre kanal. Det er spolerne i relæerne der sidder i serie. Det betyder at hvis der går strøm nok i det ene relæ til at det trækker, burde det andet også trække da der går samme strøm i begge relæer. Dermed burde han kunne udelukke det kredsløb der får relæerne til at trække.

I mange andre forstærkere sidder der kun et relæ med to kontaktsæt som du beskriver.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Jensen123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2012 kl. 02:18 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg har nu set i servicemanualen at det er lavet sådan.

Der er desuden koblet to stk. termoafbrydere i serie med relæ-spolerne, men kan det ikke tænkes, at det hele lige så godt kunne have været kørt to stk. relæ-spoler i parallel ?

Man skulle mene, at det er lavet sådan, fordi man vil have spændingen til at passe med to spoler i serie (godt nok mærkelig opstilling og ikke de helt store fordele ! ).

Vh.  Steen

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2012 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

Glem nu ikke hovedpointen, at vi anbefalede stakkels Jesper IKKE at forsøge selv.

Jensen123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2012 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

At turde er at ville for, at se om man kan få den til at spille !

Men, hvis man ikke er en "ørn", så kan det godt gi' noget "hørm" (i laboratoriet). 

Gruk ved Steen

jesper-ch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2012 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Mange tak for alle svarende.

Jeg har nu fået en af min fars kollegaer som er svagstrømsingeniør til at kigge på den,
så nu håber jeg at han kan finde fejlen. :)

Ville helst heler ikke selv måle noget igennem, men det var nu os mere af den grund, at jeg alligevel, ikke ville vide, hvad jeg skulle se efter. :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes