Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 17:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Digitalisering af Vinyl til computeren? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 07 Marts 2012 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har en ven, der gerne vil have sin pladesamling digitaliseret over på computer.

Han har en pladespiller i forvejen, og jeg tænkte om man kan få en slags konverterings enhed hvor det analoge signal fra pladespilleren, kører ind i en boks, der sender signalet videre til computer via usb.

Det skal være i en rimelig kvalitet, men vi snakker ikke highend.

Derefter skal han kunne brænde det ud på CD.

På forhånd tak.

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 Marts 2012 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/pladespiller/te rratec_phonopreamp-ivinyl_forforstarker_hvid.htm

Den her kan klare det ,men der findes sikkert mange andre
Hvis du spørger mig så er det ikke ulejligheden værd ,det tager laaaaang tid og når cd'erne så er blevet 3-5 år gamle så virker de ikke mere, de risikerer at blive nedbrudt med tiden
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H

kimras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 Marts 2012 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Bare de ikke ligger badet i sollys, kan de vel holde lige så lang tid, som købte cd'er?

har masser der er over 10 år gamle, ingen problemer.

mvh Kim
Til top Vis kimras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimras

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 07 Marts 2012 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Max.H har ret, de holder ikke mange år.  

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Marts 2012 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Har prøvet det - det er spild af tid. Har også kørt LP over til DVD-Audio. Faktisk hæderlig kvalitet, men det koster knapper! Pladespiller og set-up var mit eget i den dyre ende og den anvendte PC var med eksternt prof lydkort med batteriforsyning. Vi brugte en hel lørdag og fik konverteret 3 LP'er!

Men en standard konvertering kan ikke betale sig. En god brugt CD kan du få for under 50 kroner - ofte meget mindre. Med tidsforbrug, programmer og alt besvaret bliver det en meget dyr CD. Kun for uerstattelige sjældne plader kan det betale sig. Men læg også en kopi på HD backup.

Noget helt andet er det, at når han får ny pickup eller pladesplleer, så skal det hele konverteres igen?

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2012 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Dejligt med lidt respons.

Det er nærmere betegnet en vens far, der har taget anlæget ned fra loftet.

Jeg har derfor ikke pt. kendskab til han udstyr og hvilken kvalitet han forventer digitaliseringen skal være i.

Jeg vil lige høre ham ad, hvad han vil ofre på det. 

Som Janils skriver, er det om det er det værd i tid og arbejde.

Harddiske er jo heller ikke billige i tiden.

Jeg kan læse mig frem til at produktet, TERRATEC, fra Hifiklubben er det muligt at have en opløsning på op til  24/96Khz i FLAC.

En kompressions faktor på 0.55 er ideel har jeg læst mig frem til i en test.

Jeg havde derfor forestillet mig at filernes opløsning skal være 16 Bit/44.1 kHz i FLAC, med den overnævnte, kompressionsfaktor på 0.55

Spørgsmål 1

Kan man som tommelfinger regel sige hvor meget en Vinyl Plade i FLAC vil fylde i den angivne opløsning?

Spørgsmål 2

Og vil det være muligt hurtigt at brænde filen ud på en 700MB/80min, Red Book CD, uden at filen overstiger det fysisk mulige?

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 Marts 2012 kl. 02:25 | IP-adresse registreret  

Alt efter længde osv.. men jeg har et par Metallica numre hvor det er rippet i 24/96 og her fylder sangene omkring 100-150
mb pr stk.

Normal cd rip i FLAC, fylder et sted mellem 15 og 60 mb pr sang.
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 08 Marts 2012 kl. 03:25 | IP-adresse registreret  

behringer.com
De lever flere brodukter til USB og faktisk samme produkt bare uden RIAA,
Jeg har jeg selv købt som du kan læse her
mini test

Behringer UFO202 USB lydkort line/phono input (PC/line output)
kan købes billigt her, pris 395 kroner
Den er 16 bit/44,1khz eller 48khz og det er faktisk ok hvis jeg forstår dit behov.

Som jeg læser og forstår Behringer, så er UCA202, UCA222, UFO202, det samme produkt bare med forskellige muligheder.

Audacity er glimrende til at rippe musik med. :-)

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

Tommy S.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 08 Marts 2012 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Hvis musikken skal kunne afspilles fra en vilkårlig CD afspiller kommer du ikke uden om 16 bit/44.1 kHz.

Hvis en LP skal

• Overføres til computeren
  • Renses for nålestøj og ridser
  • Deles op i numre
  • Navngives numre
  • Tilføjes andre meta-data

Går der meget hurtigt en hel aften på en enkelt LP

Jeg havde selv fine abitioner om at overføre hele samlingen til computeren, men projektet døde meget hurtigt pga for højt ambitionsniveau.

Skulle jeg starte forfra ville jeg optage en fil per LP side. Når jeg sætter en LP på hører jeg den fra enden til anden, så jeg har ikke brug for enkelt numre.

Hvis det primære formål er at gemme dem på CD'er vil jeg optage direkte i wave format. Som nævnt ovenfor vil jeg altid gemme en backup på en harddisk. En LP er typisk på 45 minutter og fylder ca. en halv GB i wave format. Skulle der være 1000 LP'er vil de samlet fylde ca. en halv TB. Du kan købe en 1 TB harddisk for 700 kr.

Ønsker du at kunne afspille numrene fra en media player kommer du ikke uden om at gemme i et andet format end wave, så du kan tilføje nogle meta-data. F.eks: kunstner og titel.

Til top Vis Tommy S.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy S.

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2012 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
behringer.com
De lever flere brodukter til USB og faktisk samme produkt bare uden RIAA,
Jeg har jeg selv købt som du kan læse her
mini test

Behringer UFO202 USB lydkort line/phono input (PC/line output)
kan købes billigt her, pris 395 kroner
Den er 16 bit/44,1khz eller 48khz og det er faktisk ok hvis jeg forstår dit behov.

Som jeg læser og forstår Behringer, så er UCA202, UCA222, UFO202, det samme produkt bare med forskellige muligheder.

Audacity er glimrende til at rippe musik med. :-)

Den ser interessant ud. Den koster heller ikke særlig meget.

Tommy S. skrev:

Hvis musikken skal kunne afspilles fra en vilkårlig CD afspiller kommer du ikke uden om 16 bit/44.1 kHz.

Hvis en LP skal

• Overføres til computeren
  • Renses for nålestøj og ridser
  • Deles op i numre
  • Navngives numre
  • Tilføjes andre meta-data

Går der meget hurtigt en hel aften på en enkelt LP

Jeg havde selv fine abitioner om at overføre hele samlingen til computeren, men projektet døde meget hurtigt pga for højt ambitionsniveau.

Skulle jeg starte forfra ville jeg optage en fil per LP side. Når jeg sætter en LP på hører jeg den fra enden til anden, så jeg har ikke brug for enkelt numre.

Hvis det primære formål er at gemme dem på CD'er vil jeg optage direkte i wave format. Som nævnt ovenfor vil jeg altid gemme en backup på en harddisk. En LP er typisk på 45 minutter og fylder ca. en halv GB i wave format. Skulle der være 1000 LP'er vil de samlet fylde ca. en halv TB. Du kan købe en 1 TB harddisk for 700 kr.

Ønsker du at kunne afspille numrene fra en media player kommer du ikke uden om at gemme i et andet format end wave, så du kan tilføje nogle meta-data. F.eks: kunstner og titel.

Jeg kan forstå på det hele at det ikke bare er lige til. Og at man hurtigt kører træt i det hvis ambitions niveauet er for højt og man vil ind at redigere i filerne.

Jeg synes det lyder meget fornuftigt at lave en wave fil og lægge den i en mappe.

Nogle der ved om et program som, dBpowerAmp, eller et andet automatisk kan splitte filerne efter man har lagt dem ind på computeren?

Efter hvad jeg kan læse mig frem til, er det kun muligt at fjerne det stykke tid, der er imellem numrerne.

M.v.h Jack

Min hjemmebio

BeoHammer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Marts 2012 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Jeg har gjort det et par gange, men kun også til sjældne plader. Konfigurationen var bare:
Pladespiller igennem receiver - output taget fra preamp out ind i Zoom R16 multisporsoptager og ind på computeren. Programmet
var Cubase 5 Pro (indspiller for en del bands, ellers kunne det ikke svare sig at have!), en mild rensning for støj og eksporteret i
32 bit 94 kHz wave fil til brug på computeren

Wave kan sagtens afspilles i media player, men fortrækker Winamp da softwaren er langt bedre opbygget!

Er der en bestemt grund til at arkivere hele samlingen på CD'er?

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 09 Marts 2012 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

Jeg vil holde med Janils, det er spild af tid hvis han vil overspille til CD, så kan han købe dem til ingen penge, men hvis det er til at få tiden til at gå og hygge sig, ja så er det en anden sag. Harddiske koster ikke mange penge, og mere holdbart en CD-R.

Ellers kan denne være lkøsningen på konverteringen: http://www.highresolutiontechnologies.com/pdf/HRT-LineStream er.pdf

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 09 Marts 2012 kl. 06:49 | IP-adresse registreret  

JackD skrev:

[QUOTE=D A O] UFO202

Den ser interessant ud. Den koster heller ikke særlig meget.

Det tror jeg også hvis der ikke er behov for high end udstyr som du jo skrev :-)
>>>Det skal være i en rimelig kvalitet, men vi snakker ikke highend.
Ellers havner du nemt på noget der koster 2,3,4 gange så meget !

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

Mulan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2006
Sendt: 09 Marts 2012 kl. 07:37 | IP-adresse registreret  

Køb den her så bliver det ikke meget nemmere, og det er til fornuftig pris.

Kvaliteten kender jeg ikke og kan heller ikke kommentere om den er høj nok til ham der vil rippe.

Men generelt leverere Audio Technica fin kvalitet.

Har USB og indbygget riaa samt software til pc eller mac.

http://www.audio-technica.com/cms/turntables/583f30b3a866277 2/index.html

Til top Vis Mulan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mulan

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2012 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

BeoHammer skrev:
Jeg har gjort det et par gange, men kun også til sjældne plader. Konfigurationen var bare:
Pladespiller igennem receiver - output taget fra preamp out ind i Zoom R16 multisporsoptager og ind på computeren. Programmet
var Cubase 5 Pro (indspiller for en del bands, ellers kunne det ikke svare sig at have!), en mild rensning for støj og eksporteret i
32 bit 94 kHz wave fil til brug på computeren

Wave kan sagtens afspilles i media player, men fortrækker Winamp da softwaren er langt bedre opbygget!

Er der en bestemt grund til at arkivere hele samlingen på CD'er?

Jeg ved ikke helt hvad hans plan er, han vil gerne have mulighed for at brænde pladerne ud på cd.

Kunne forestille mig det var til bil osv.

Jeg låvede at undersøge det for ham, da han tidligere har købt, en billig usb pladespiller og det virkede ikke.

Jeg satser på han kommer forbi en af dagene, når han får tid.

gli- skrev:

Jeg vil holde med Janils, det er spild af tid hvis han vil overspille til CD, så kan han købe dem til ingen penge, men hvis det er til at få tiden til at gå og hygge sig, ja så er det en anden sag. Harddiske koster ikke mange penge, og mere holdbart en CD-R.

Ellers kan denne være lkøsningen på konverteringen: http://www.highresolutiontechnologies.com/pdf/HRT-LineStream er.pdf

Han har en del sjældne plader, så det er nok en kombination af flere ting går jeg ud fra.

Nogle af hans plader, vil jeg tro man ikke kan få på cd, han har noget af en samling.

Når jeg lige får snakket med ham og han får læst tråden igennem.

Må vi se hvad han siger til det og hvad hans planer helt nøjagtig er

Jeg låvede at undersøge det tekniske og hvad det ca. ville koste for noget udstyr der duede

M.v.h Jack

Min hjemmebio

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2012 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Mulan skrev:

Køb den her så bliver det ikke meget nemmere, og det er til fornuftig pris.

Kvaliteten kender jeg ikke og kan heller ikke kommentere om den er høj nok til ham der vil rippe.

Men generelt leverere Audio Technica fin kvalitet.

Har USB og indbygget riaa samt software til pc eller mac.

http://www.audio-technica.com/cms/turntables/583f30b3a866277 2/index.html

Jeg skal lade det gå videre. Jeg tror det ender med han tager en tur i HIFI-klubben og snakker med dem, inden han bestemmer sig.

M.v.h Jack

Min hjemmebio

jsjohnsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2005
Sendt: 23 Maj 2012 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg fik en fyr med en rigtig dyr pladespiller (~50k) til at rippe nogle plader med min TC konnekt 8 DAC.
Det er nok noget af det musik jeg har i min samling der lyder allerbedst.

Filerne jeg har er 24bit 92khz, og det er audio himlen... (men de fylder en del)

Til top Vis jsjohnsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jsjohnsen Besøg jsjohnsen's Websted

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Maj 2012 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Max.H skrev:
http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/pladespiller/te rratec_phonopreamp-ivinyl_forforstarker_hvid.htm

Hvis du spørger mig så er det ikke ulejligheden værd ,det tager laaaaang tid og når cd'erne så er blevet 3-5 år gamle så virker de ikke mere, de risikerer at blive nedbrudt med tiden

Sikken noget vrøvl, f.eks. MAM-A CD´er (de samme som MFSL recordable gold cd´s), er garanteret en holdbarhed på minimum 100 år, de er lidt dyrere, med de lyder også derefter. Google søg, der er en forhandler i England.

Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 Maj 2012 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:

Max.H skrev:

Sikken noget vrøvl, f.eks. MAM-A CD´er (de samme som MFSL recordable gold cd´s), er garanteret en holdbarhed på minimum 100 år, de er lidt dyrere, med de lyder også derefter. Google søg, der er en forhandler i England.

OK jeg kan se der er sket meget siden jeg legede med og opgav brændte cd'er
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Sendt: 27 Maj 2012 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

JackD skrev:

Hej

Jeg har en ven, der gerne vil have sin pladesamling digitaliseret over på computer.

Han har en pladespiller i forvejen, og jeg tænkte om man kan få en slags konverterings enhed hvor det analoge signal fra pladespilleren, kører ind i
en boks, der sender signalet videre til computer via usb.

Det skal være i en rimelig kvalitet, men vi snakker ikke highend.

Derefter skal han kunne brænde det ud på CD.

På forhånd tak.

Mit bud: find en brugt cd optager og kopier "on the fly". Det er ok, hvis man lige en have et par numre med i bilen, men som andre nævner så kan det
kun betale sig for vinyler der ikke findes som cd.
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes