Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 14:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Nedjustering af bias på Vincent blokke (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 31 December 2011 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

HV Fidelity skrev:
Hej DJ Green

Jeg har selv 2 x SP-T800 og SA-T8 preamp som jeg ærlig talt elsker.:o) Jeg købte diagrammerne til disse hos Dan's Hifi på
Amagerbrogade så det er ikke helt umuligt at fremskaffe disse.

Min storebror er en virkelig ekstremt dygtig elektronik/hifi tekniker og ham ville jeg have til at kigge på om disse amp's er
ægte balancerede, og det er de så. Han skulle også kigge lidt på evt. opgraderinger og om der forefindes transistorer i
signalvejen i SA-T8 - Det gør der ikke, det er ren rør forstærkning, osv.:o)..

Prøv at ringe til Dan og få en sludder..

Jeg ønsker jer alle et godt nytår.:o)
Mvh Henrik

Det tror jeg da lige jeg vil prøve - man kan jo kun få et "nej", hehe.

Og også godt nytår til dig. :-D

Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 31 December 2011 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

DJ Green skrev:

highenden skrev:
Man skal så huske at KL.A effekten faktisk reagerer omvendt at KL.B - dvs 100
watt
KL.A. i 8 ohm, bliver 50 watt i 4 ohm og 25 watt i 2 ohm.

Ahhh okay ser man det. Jamen så lærte jeg da også lidt nyt inden årskiftet. Dejligt :-D

Mht justeringen kunne jeg også godt tænke mig at se hvad der sidder på undersiden, for jeg synes det syner af meget få
"drivere" til alle de udgangstransistorer - måske sidder der nogle på den anden side ???

Jeg er helt enig. Jeg kigger lige på det imorgen. For kan faktisk ikke huske om jeg kiggede sidst jeg
havde
den åben. Men jeg napper lige lidt billeder, så kan vi få det afklaret.

Klasse a effekt kontra impedanser kan Thomas Sillesen forklare helt ind til benet, hvis han gider og ser denne tråd

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 December 2011 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Men kort kan man sige at i teorien kommer effektiviteten ikke over 50% (i den virkelige verden ikke over 40%) og dvs 100
watt KL.A kræver mindst 200 watt fra stikkontakten (ved 50% effektivitet)

Så et effektforbrug på ca 250 watt til 100 watt KL.A passer meget godt

Og en forstærker spiller i KL.A så længe strømmen i transistorerne er større end den strøm højttalerne trækker/kræver og en 4
ohms højttaler trækker dobbelt så meget strøm som en 8 ohms og derfor halvveres KL.A effekten i 4 ohm kontra 8 ohm

(Meget kort fortalt)

Vingborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. HV Fidelity

Bruger siden: 12 Juni 2011
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 31 December 2011 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

DJ Green skrev:

HV Fidelity skrev:
Hej DJ Green Jeg har selv 2 x SP-T800 og SA-T8 preamp som jeg ærlig talt
elsker.:o) Jeg købte diagrammerne til disse hos Dan's Hifi på Amagerbrogade så det er ikke helt umuligt at fremskaffe disse.
Min storebror er en virkelig ekstremt dygtig elektronik/hifi tekniker og ham ville jeg have til at kigge på om disse amp's er
ægte balancerede, og det er de så. Han skulle også kigge lidt på evt. opgraderinger og om der forefindes transistorer i
signalvejen i SA-T8 - Det gør der ikke, det er ren rør forstærkning, osv.:o).. Prøv at ringe til Dan og få en sludder.. Jeg
ønsker jer alle et godt nytår.:o) Mvh Henrik

Det tror jeg da lige jeg vil prøve - man kan jo kun få et "nej", hehe.

Og også godt nytår til dig. :-D

Det burde ikke være noget problem - Han er jo importøren af Vincent i DK. Han ville kun have et symbolsk beløb for
diagrammerne.:o) En lille orientering - Mine blokke bruger 130 watt stk. i tomgang (målt), men de giver også "kun" 20 watt i
klasse A drift.. Derefter fortæller diagrammet at de selv "skruer" op for tomgangs strømmen. De kan afgive 200 watt i 8ohm
klasse AB og der bruger de så mere effekt - Ca. 500 watt pr. blok.:o)
Jeg er ikke tekniker, men kun en tømrersvend med en meget kraftig passion for musik og konstruktion af højttalere, så jeg
håber min lille brød tekst giver lidt mening haha.:D

Forresten har jeg læst i en skrivelse at SP-T800 har en 1200 VA strømforsyning hvilket er ret meget syntes jeg for en
monoblok med den givne effekt. Min gamle Sony TAN 80 ES lå inde med en 550 VA strømforsyning godt nok med samme
ladekapacitet som SP-T800 (80.000 uF) men til STEREO, og Sony'en kunne dæleme stadig levere saft og kraft - gnæk gnæk

Rigtig god nytårsaften i aften
Mvh Henrik Vingborg

Mit anlæg
Til top Vis Vingborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vingborg

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 December 2011 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Hvis man skulle være så heldig, at det er muligt at opdrive et kabinet fra en afdød SP-994, kunne man montere et stereo kl.A/B sæt i den. Eksempelvis denne til 4.400,- Eller hvis effektbehovet ikke så stort denne til 2.650,-

Så har du et stort vincent-kabinet med lavt tomgangsforbrug og lavere varmeudvikling...

...og DANSK indmad!

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2011 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

Hvis man skulle være så heldig, at det er muligt at opdrive et kabinet fra en afdød SP-994, kunne man montere et stereo kl.A/B sæt i den. Eksempelvis denne til 4.400,- Eller hvis effektbehovet ikke så stort denne til 2.650,-

Så har du et stort vincent-kabinet med lavt tomgangsforbrug og lavere varmeudvikling...

...og DANSK indmad!

Kan godt lide dine forslag til indmad, ser ellers fint ud :-D. Men ja det med kabinettet har jeg også kigget på. Men der ser ikke ud til nogle lige er tilsalg. Har kigget i et godt stykke tid, både her i Danmark, og i Tyskland på Ebay hvor Vincent er mest udbredt.

Så alt i alt tror jeg det bliver nemmere at nedjustere BIAS, for det er ikke umuligt, det er bare lige at spotte det.

Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2011 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

HV Fidelity skrev:
Det burde ikke være noget problem - Han er jo importøren af Vincent i DK. Han ville kun have et symbolsk beløb for
diagrammerne.:o)

Jeg prøvede lige at ringe til ham idag i formiddags, men der var telefonsvare på. Men prøver lige igen på mandag. ;-)

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2011 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg lige taget et billede.

Der var som jeg havde lidt på fornemmelsen ingen kompenenter på bagsiden af printet.

Her er billedet:

http://www.worldofhifi.com/vincent991/vincent991_3.jpg

Jeg har kigget lidt på hvordan tingene er forbundet. Som jeg ser det, skal vi konsentrere os om området her:

http://www.worldofhifi.com/vincent991/vincent991_2.jpg

Det er her begge effektmoduler er koblet sammen. Og der er som der ses en del små transistor, som kunne tyde på noget styring, som jo kunne være tomgangstrømmen. Men det er nok ikke lige til at finde modstanden uden diagrammet.

I midten af modullet (igen det print hvor effekttransistorerne er monteret på) kunne det også ligne noget styring fordi der også er lidt "små" elektronik, men det er der indgangssignalet kommer ind. Som vi kan se på dette billede:

http://www.worldofhifi.com/vincent991/vincent991_1.jpg

Jeg skal videre i byen nu for at holde den sidste nytårsfest. Så imorgen eller Mandag poster jeg lidt flere billeder med overblik over hvordan tingene er koblet sammen. Måske det kunne have interesse for nogle,eller sågar lader os komme videre på sporet. Ellers må vi bare håbe jeg lige kan skaffe det diagram :-D

Nå men godt nytår til alle, og forløbig tak for jeres tid. Vi snakkes ved i det nye år.

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 Januar 2012 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Godt nytår 

Vincent 991 er en mono forstærker med 2 kanaler, der køre brokoblet med relativt lavere forsyningsspænding. Der skal altså findes og justeres 2 x bias kredsløb. På billedet nedenunder kan du se hvor de er lokaliseret. Endvidere sidder selve bias-temperatur-kompensationstransistoren på kølepladen - 2SC2611 (TO-126). Biaskredsløbet ser ikke ud til at være fuldstændig standart, da der en ekstra transistor i biaskredsløbet - måske noget darlington kobling...? Diagram er nok påkrævet for en sikkerhedsskyld.

Mvh. Robert GS
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2012 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Robert GS skrev:
Godt nytår 

Vincent 991 er en mono forstærker med 2 kanaler, der køre brokoblet med relativt lavere forsyningsspænding. Der skal altså findes og justeres 2 x bias kredsløb. På billedet nedenunder kan du se hvor de er lokaliseret. Endvidere sidder selve bias-temperatur-kompensationstransistoren på kølepladen - 2SC2611 (TO-126). Biaskredsløbet ser ikke ud til at være fuldstændig standart, da der en ekstra transistor i biaskredsløbet - måske noget darlington kobling...? Diagram er nok påkrævet for en sikkerhedsskyld.

Mvh. Robert GS

Super fedt, at du kunne lokalisere kredsen, Håber vi snart finder modstanden. Jeg har ihvertfald tænkt mig at ringe rundt, for at fremskaffe diagram, eller ihvertfald så bare noget af det, hvor kredsen der ses.

Jeg har også taget flere gode billeder, og lidt beskrivelse. Det vil komme senere. :-D

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2012 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Update.

Så er der lys for enden af tunnelen, jeg har fået skaffet diagram. Det får jeg på onsdag eller torsdag.

Mens vi venter, har jeg studeret blokken nærmere. Og jeg synes der er mange dårlige lodninger (såsom koldlodninger), hvilket jeg har set flere steder, ikke lige er der Vincent har gjort sig umage.

Spørgsmålet er om jeg bare skal lade det være, nu hvor den jo virker fint, eller?

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 02 Januar 2012 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

DJ Green skrev:

Update.

Så er der løs for enden af tunnelen, jeg har fået skaffet diagram. Det får jeg på onsdag eller torsdag.

Mens vi venter, har jeg studeret blokken nærmere. Og jeg synes der er mange dårlige lodninger (såsom koldlodninger), hvilket jeg har set flere steder, ikke lige er der Vincent har gjort sig umage.

Spørgsmålet er om jeg bare skal lade det være, nu hvor den jo virker fint, eller?

fik du fat i det ved dan? og hvad var prisen? tror også jeg vil have et til mine.....vh velkommen

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Januar 2012 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

DJ Green skrev:

Update.

Så er der lys for enden af tunnelen, jeg har fået skaffet diagram. Det får jeg på onsdag eller torsdag.

Mens vi venter, har jeg studeret blokken nærmere. Og jeg synes der er mange dårlige lodninger (såsom koldlodninger),
hvilket jeg har set flere steder, ikke lige er der Vincent har gjort sig umage.

Det er aldrig nogen skade til at gøre en lodning bedre, den kan aldrig blive for god

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2012 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

velkommen skrev:

fik du fat i det ved dan? og hvad var prisen? tror også jeg vil have et til mine.....vh velkommen

Jeg snakkede faktisk tilfældigt med en facebook hifi ven, om det her projekt med at få nedbragt BIAS, hvor han kvitterede med at sige han tidliger har haft en til rep, hvor han i den forbindelse fremskaffede diagram. Så han sender lige en kopi med posten, da han ikke lige har en scanner.

Men når jeg får den, kan jeg da lige scanne det ind til dig. ;-)

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2012 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

highenden skrev:

Det er aldrig nogen skade til at gøre en lodning bedre, den kan aldrig blive for god

Det var lidt det jeg tænkte. Så det tror jeg lige jeg vil kigge på.

Men har ikke prøvet at lodde så meget i dobbeltbaner. Er der et fif i hvordan det er smartest?

Det jeg tænker er jo at når der skal varmes loddetin op på begge sider, når komponenten så ikke at blive for varm?

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 03 Januar 2012 kl. 01:23 | IP-adresse registreret  

DJ Green skrev:

Update.

At der i en relativt ny forstærker findes lodninger som allerede er blevet 'dårlige' - er ikke lige dét som jeg ville kalde "lys for enden af tunnelen"! 

Netop i en klasse-A-forstærker kan dårlige lodninger (og dårlige komponenter) give nogle aldeles eksplosive oplevelser. Noget af charmen ved klasse-A-drift er jo den kolossalt hurtige ældning af komponenterne i de meget varme omgivelser. Hvis Vincent ikke kan lave ordentlige lodninger i deres apparater, kunne jeg være lidt bekymret for om firmaet har formået at vælge de korrekte komponenter som kan tåle de barske omgivelser...

Køb en anstændig stereo-effektforstærker og lyt til dén mens økonomien (midlertidigt) ikke tillader brug af klasse A-drift.
Mens du sidder og lytter til den, kan du passende gå begge dine Vincentblokke igennem med LUP og omlodde alle suspekte steder. Hvis du ikke er øvet, skulle du nok kunne være færdig omkring januar 2013.

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Januar 2012 kl. 01:34 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

DJ Green skrev:

Update.

Så er der lys for enden af tunnelen, jeg har fået skaffet diagram. Det får jeg på onsdag eller
torsdag.

Mens vi venter, har jeg studeret blokken nærmere. Og jeg synes der er mange dårlige lodninger (såsom koldlodninger),
hvilket jeg har set flere steder, ikke lige er der Vincent har gjort sig umage.

At der i en relativt ny
forstærker findes lodninger som allerede er blevet 'dårlige' - er ikke lige dét som jeg ville kalde "lys for enden af tunnelen"! 
Køb en anstændig stereo-effektforstærker og lyt til dén mens økonomien (midlertidigt) ikke tillader brug af klasse A-
drift.Mens du sidder og lytter til den, kan du passende gå begge dine Vincentblokke igennem med LUP og omlodde alle
suspekte steder. Hvis du ikke er øvet, skulle du nok kunne være færdig omkring januar 2013.Mvh.Niels

Sikke et godt råd..... Nå ja, det var jo Nilau

@DJ Green

Det du kan gøre er at suge så meget at den dårlige lodning væk som muligt og lodde efter.

Modstande tåler meget varme.

Småtransistorer plejer jeg at lodde et ben på ad gangen og vente med næste ben til den er godt kold - det tager lidt længere
tid, men kan da svare sig.

Er der plads til det, kan du holde på komponentbenet helt oppe ved komponenten med en spidstang, den tager en del varme

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2012 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
At der i en relativt ny forstærker findes lodninger som allerede er blevet 'dårlige' - er ikke lige dét som jeg ville kalde "lys for enden af tunnelen"! 

Netop i en klasse-A-forstærker kan dårlige lodninger (og dårlige komponenter) give nogle aldeles eksplosive oplevelser. Noget af charmen ved klasse-A-drift er jo den kolossalt hurtige ældning af komponenterne i de meget varme omgivelser. Hvis Vincent ikke kan lave ordentlige lodninger i deres apparater, kunne jeg være lidt bekymret for om firmaet har formået at vælge de korrekte komponenter som kan tåle de barske omgivelser...

Køb en anstændig stereo-effektforstærker og lyt til dén mens økonomien (midlertidigt) ikke tillader brug af klasse A-drift.
Mens du sidder og lytter til den, kan du passende gå begge dine Vincentblokke igennem med LUP og omlodde alle suspekte steder. Hvis du ikke er øvet, skulle du nok kunne være færdig omkring januar 2013.

Mvh.
Niels

Nu var lodningerne heller ikke det med lys for enden af tunnelen. ;-)

Det med lodningerne var jeg lidt forberedt på, da jeg har sat det flere steder på forummer, det gælder for alle deres produkter, også cd, forforstærker etc. Det er slet ikke der de har brugt deres omhu. Måske fordi Vincent produceres i Kina, og det taler måske for sig selv. Men til gengæld sidder ingeniøerne i Tyskland, så man kan jo sige det er halv tysk og halv kinesisk.

Kan se nogle af de første billeder jeg tog af forstærkeren, der var lodningerne det samme. Så det har ikke ændret sig over tid. Det er bare sådan det generelt er for Vincent.

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2012 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

highenden skrev:
Sikke et godt råd..... Nå ja, det var jo Nilau

@DJ Green

Det du kan gøre er at suge så meget at den dårlige lodning væk som muligt og lodde efter.

Modstande tåler meget varme.

Småtransistorer plejer jeg at lodde et ben på ad gangen og vente med næste ben til den er godt kold - det tager lidt længere
tid, men kan da svare sig.

Er der plads til det, kan du holde på komponentbenet helt oppe ved komponenten med en spidstang, den tager en del varme

Ja Jeg har loddet rigtig meget. Jeg hader bare dobbeltbaner for der skal suges på beggesider, for at udskifte komponenter, det er noget vanskeligt at arbejde med. Så kunne være nogle kendte en nemmere løsning, eller om det så bare er sådan for alle, ;-)

Men først bliver BIAS lige prioteret som det første step, da den jo virker fint ind til videre. Så kan jeg jo efter jeg har fået den BIAS jeg vil have, lave nye friske lodninger.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Januar 2012 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Prøv og hør her, gutter, inden I kommer for godt i gang :-)

Dobbelt print, også kaldet gennempletterede print er lavet som følger: Der sidder en lille kobberbøsning i hvert hul, som er koldsvejset til printbanerne på begge sider. Det eneste det drejer sig om er, at den kobberbøsning har været ordentlig varm når komponentbenet er loddet, tinnet trænger ned i hullet/bøsningen. De ser ikke altid pæne ud, men er garanteret 100 gange mere holdbare end en lodning på et enkeltsidet print, så "Don´t worry", selvom de ligner L**T, fejler de garanteret intet.
Følger selv lige lidt med i tråden for at se, havd i finder ud af m.h.t. BIAS.

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes