Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 07:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Surround reciever som stereo forstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
akanhjo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 30 Maj 2010 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Hej
Kan en surround reciever godt koncentrere alle dens watt til to kanaler stereo? Altså hvis man nu har en med 75 watt i hver kanal, kan den så koncentrere de samtlige watt på to udange, så den i principet fungerer som en stereo forstærker?
Hvis ja, hvordan er resultatet så, ulemper frem for en alm stereo forstærker?
mvh andreas
Til top Vis akanhjo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af akanhjo

Peterlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Maj 2010 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Den kan ikke koncentrere alle dens watt, men den har som regel en større effekt ved stereo.
De plejer at stå i specifikationerne hvad dens effekt er ved stereo.
Til top Vis Peterlh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peterlh

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 30 Maj 2010 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

akanhjo skrev:
Hej
Kan en surround reciever godt koncentrere alle dens watt til to kanaler stereo? Altså hvis man nu har en med 75 watt i hver kanal, kan den så koncentrere de samtlige watt på to udange, så den i principet fungerer som en stereo forstærker?

I praksis er det som regel nærmere omvendt: De 75 watt er stort set altid målt i én kanal ad gangen. Så du skal regne med at den nok godt kan levere dét i to kanaler ad gangen, men ikke i 5 eller 7 kanaler ad gangen. Her vil strømforsyningen sætte begrænsninger (medmindre vi er i den helt tunge ende), så du måske ender med 7x30 watt i surround, og 2x75 watt i stereo, på en receiver der ellers er opgivet til 7x75 watt.

Der er groft sagt to ting i en forstærker/receiver der bestemmer udgangseffekten: Udgangstransistorerne der sidder for hver kanal, samt strømforsyningen der oftest er delt for alle kanaler. Hvis du har udgangstransistorer der kan levere 75 watt, så kan de gøre det så længe der er strøm nok. Hvis strømforsyningen så kan levere 210 watt, så får du (meget teoretisk!!!) kun 7x30 når du kører surround, selv om udgangstransistorerne kan levere 75 watt.

At real-life brug så adskiller sig en hel del fra de teoretiske målinger, er så en anden ting.

akanhjo skrev:
mvh andreas

Der er gode og dårlige inden for begge kategorier, men teknisk set er en surround-receiver bare en stereo-forstærker med en hel masse ting tilføjet, så det kan koges ned til at eftersom du har betalt for en masse andre ting end stereo-lyd, så vil en typisk 5000,-s surround-receiver lyde markant ringere end en typisk 5000,-s stereo-forstærker.

akanhjo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2010 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Jave vel tak for respons.. i dette tilfælde har jeg en harman kardon avr 645 til udsalgspris på 12000.. men tak for oplysninger/forklaring, det var brugbart.

Allan O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 Maj 2010 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
I praksis er det som regel nærmere omvendt: De 75 watt er stort set altid målt i én kanal ad gangen.

Njarh.

Hvis der står 7x140 watt, er de som regel målt i een kanal ad gangen.

Står der et lavt tal som 50 eller 75 watt, er det som regel målt i alle kanaler ad gangen.

Derfor plejer jeg at sige, at alle receivere har mindst 7x100 watt, undtagen de virkeligt kraftige, som ofte har meget mindre.

akanhjo skrev:
Jave vel tak for respons.. i dette tilfælde har jeg en harman kardon avr 645

Det var så et godt eksempel på det, jeg hævder ovenfor.
Din Harman har ægte 7x75 watt i alle kanaler samtidigt.

For at levere det, har den en strømforsyning på næsten 1,3 kW. Det er altså noget af det kraftigste, du ser på en receiver til menneskepenge.

akanhjo skrev:

Har du en CD-afspiller med en rigtigt god D/A-konvertering og en receiver med en dårligere D/A-konvertering, vil det være nærliggende at køre analogt fra CD til receiver for at få den bedste konvertering. Her skal du være opmærksom på, at ikke alle receivere kan køre et analogt signal hele vejen igennem fra indgang til udgang uden at udsætte det for først en konvertering til digital og senere en konvertering tilbage til analog - og så har man jo mistet fordelen ved, at konverteringen foregår i CD-afspilleren.

Emnet har været diskuteret for en Onkyo-receiver og en NAD-receiver for nyligt. Onkyo'en kunne angiveligt slet ikke køre rent analogt. NAD'en kunne, hvis man satte den til "pure", men kun hvis man forbandt den til de analoge indgange i surround-gruppen. I alle andre analoge indgange ville signalet blive konverteret til digitalt og senere tilbage til analog.

Jeg ved ikke, hvordan det forholder sig med en Harman. Umiddelbart må man tro, at der er styr på det, når man køber fra en producent, der går så meget op i stereolyd - men det kan man jo også sige om NAD, og her er det som sagt heller ikke ligetil at få ren analog lyd.

Til top Vis Allan O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allan O

akanhjo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2010 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Allan O, tak til dig også, fed feedback ... kan jeg forudsætte at min forstærker bare er top nudge til stereo så? ..også, hvis jeg hovedsagligt bruger en computer til afspilning af musik, går der så meget tabt i lydkvalitet? 

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 Maj 2010 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

akanhjo skrev:
Allan O, tak til dig også, fed feedback ... kan jeg forudsætte at min forstærker bare er top nudge til stereo så? ..også, hvis jeg hovedsagligt bruger en computer til afspilning af musik, går der så meget tabt i lydkvalitet? 

Hvis du bruger en computer til afspilning, og du "bare" bruger et standard lydkort, så vil du helt sikkert få bedre lyd, ved at bruge en digitaludgang fra computeren og tilslutte denne en digital indgang på forstærkeren.

Anyway, hvis dit musik på computeren er i MP3 format, så er dine bekymringer vedr. kvaliteten i afspillekæden nok ligegyldig, da MP3 format i sig selv har "ødelagt" musikken. Musik fra computeren skal du have i et lossless format, som f.eks. FLAC; men så er det også helt på højde med kvaliteten fra en kvalitets CD afspiller.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes