Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 08:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Optimal højttalerplacering (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 01 Marts 2010 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Jeg er ved at indrette et nyt rum til TV/surround, og vil gerne høre lidt input til dette.

Min oprindelige plan var at køre 7.1 surround, men er lidt i tvivl om hvor godt det vil blive i mit lytterum, og om 5.1 vil blive bedre.

Jeg har højttalerne til både 5.1 og 7.1, så hvis der er nogen gevinst overhovedet ved 7.1, vil jeg gerne gå efter det.

Højttalerne til surround er alle dipol, men kan køre monopol.

Højttalerne er disse:
KEF Reference Series TDM 34DS (THX)

von Schweikert TS-150

Den jeg har er dog i hvid.

Lytterumet ser sådan her ud:

Der er 285 cm fra gulv til loft, og jeg har planer om at komme nogle akustikplader på loftet.

Alle info kan ses her:
http://www.gifant.dk/html/lytterum.html

Min plan var at bruge højttalerne således:

Plads E & D: KEF
Plads G & F: vS (von Schweikert)

Der er rumkorrektion i surroundforstærkeren, så den kan korrigere et stykke hen ad vejen. Men vil gerne placere højttalerne så godt som muligt som udgangspunkt.

Nogle inputs eller anbefalinger?

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 August 2005
Sendt: 01 Marts 2010 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Hey Daniels

Er det det lille rum hvor vi lyttede til dine DIY speakers med rørslæde osv. ved sidste møde i klubben....?

Såfremt det er det, så ville jeg helt klart lave opsætningen på den "lange led" af rummet i stedet for.

Mht. 5.1 kontra 7.1, så vil stort set alle nyudgivelser på bluray jo være understøttet af 7.1, så det ville jeg nok satse på...

5.1 lyder også ganske fino, men så "downmixes" SR og SR back bare...

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2010 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

@Friman
Ja, det er det lille rum. Det er på knap 19m2.

Det duer bare ikke på den lange led, for der er jo en skydedør for enden, og den bruger vi meget.
For overvejede også at prøve den lange led.

Jeg har egentlig haft ret stor succes med dipol-højttalere i surround-setup, og de er mere fleksible med placeringen end "almindelige" monopol højttalere. Så jeg tænkte jeg ville prøve med det setup jeg fortæller om i første indlæg.

Jeg har prøvet at kigge på andres 7.1 setup's, og det er ret sjældent man kan indrette stuen efter forskrifterne.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 Marts 2010 kl. 03:50 | IP-adresse registreret  

Tjah, Daniels, jeg kan jo kun sige det jeg altid siger... Ved 20 m2 ville jeg køre 5.1, i den størrelse rum mener jeg, at 7.1 er unødigt besvær. Endnu mere, når du kører dipoler som baghøjtalere. Sidstnævnte ville jeg placere ret højt på bagvæggen, ude til siderne.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2010 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

@mollecon
Ja det kan selvfølgelig være mere besværligt med 7.1, men jeg har jo højttalerne til det

Men skal de ikke længere ned de højttalere - tættere på hovedhøjde?

Fandt disse to gode guider:

http://www.dolby.com/consumer/setup/speaker-setup-guide/sele ct-config-5-1.html

http://www.dolby.com/consumer/setup/speaker-setup-guide/sele ct-config-7-1.html

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 03 Marts 2010 kl. 05:47 | IP-adresse registreret  

Det er måske et temperamentspørgsmål, men jeg bryder mig ikke om at få effektlydene smidt ind i øret bagfra - lyden skal hjælpe filmen på vej, ikke distrahere. Det er måske osse årsagen til min manglende entusiasme for 7.1 .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2010 kl. 07:43 | IP-adresse registreret  

@mollecon
Det er faktisk årsagen til jeg har været glad for dipoler til surroundhøjttalere. De er meget mere diffuse, så man ikke hører så meget hvor højttalerne står, men netop får god filmlyd.

Men det vil gøre tingene nemmere, indretningsmæssigt, hvis man placere højttalerne lidt højt oppe.
Jeg er bare bekymret for om lydeffekterne ikke lyder som om de kommer over ens hoved, og ikke bag en?

Jeg vil selvfølgelig prøve både 5.1 og 7.1, og deraf gøre erfaringer, men hvis nogen havde nogle specifikke tips til indretning/placering af højttalerne, så kunne jeg måske spare lidt eksperiment-tid selv

Toebs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Marts 2010 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

Dette er måske ikke helt hvad du leder efter, men bør ses:
http://www.youtube.com/watch?v=lbLVjHfHahg
Til top Vis Toebs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toebs

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2010 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

@Toebs
Du har ret! Det er ikke helt det jeg leder efter

Akustisk indretning af rummet komme bagefter. Nu skal jeg lige først finde ud af den optimale placering af højttalerne.

Men input var da interessant alligevel.

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Sendt: 01 Juni 2010 kl. 02:37 | IP-adresse registreret  

Jeg har søgt efter TDM43DS i Evigheder. Hvor har du været så heldig at finde dem?
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Branchemedlem Audioheaven

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 01 Juni 2010 kl. 03:17 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
@Friman

Det duer bare ikke på den lange led, for der er jo en skydedør for enden, og den bruger vi meget.

Jeg har egentlig haft ret stor succes med dipol-højttalere i surround-setup, og de er mere fleksible med placeringen end "almindelige" monopol højttalere. Så jeg tænkte jeg ville prøve med det setup jeg fortæller om i første indlæg.

Jeg har prøvet at kigge på andres 7.1 setup's, og det er ret sjældent man kan indrette stuen efter forskrifterne.

Hey basse...

Du kan sagtens køre på den lange led, Bare lad vær med at stille sofa´en klods op af væggen hvor i har skydedøren. Ryk sofa´en tættere ned mod skærmen. Så får du også mulighed for at udnytte dit 7.1 system bedre.

Det giver en rigtig god effekt og have godt med plads rundt om sofaen, så de bagerste højtalere får noget plads og spille på bag dig.

Eks. Hvis du sætte jeres sofa 1/3 af længden af stuen fra skydedøren, så har du 2/3 af længden foran. Det giver en massiv rumfornemmelse til film. Og langt bedre muligheder for optimal placering af dine højtalere  Også der stadig massere af plads til I kan benytte skydedøren.

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Juni 2010 kl. 03:19 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
@mollecon
Det er faktisk årsagen til jeg har været glad for dipoler til surroundhøjttalere. De er meget mere diffuse, så man ikke hører så meget hvor højttalerne står, men netop får god filmlyd.

Men det vil gøre tingene nemmere, indretningsmæssigt, hvis man placere højttalerne lidt højt oppe.
Jeg er bare bekymret for om lydeffekterne ikke lyder som om de kommer over ens hoved, og ikke bag en?

Jeg vil selvfølgelig prøve både 5.1 og 7.1, og deraf gøre erfaringer, men hvis nogen havde nogle specifikke tips til indretning/placering af højttalerne, så kunne jeg måske spare lidt eksperiment-tid selv

Vi kan finde en dag, så kan vi hygge med lidt opsætning og mad.

Jeg har været med til at sætte rigtig mange hjemmebio op. Så har da lidt i ærmet

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 August 2005
Sendt: 01 Juni 2010 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

kennethjensen skrev:

daniels skrev:
@Friman

Hey basse...

Du kan sagtens køre på den lange led, Bare lad vær med at stille sofa´en klods op af væggen hvor i har skydedøren. Ryk sofa´en tættere ned mod skærmen. Så får du også mulighed for at udnytte dit 7.1 system bedre.

Det giver en rigtig god effekt og have godt med plads rundt om sofaen, så de bagerste højtalere får noget plads og spille på bag dig.

Eks. Hvis du sætte jeres sofa 1/3 af længden af stuen fra skydedøren, så har du 2/3 af længden foran. Det giver en massiv rumfornemmelse til film. Og langt bedre muligheder for optimal placering af dine højtalere  Også der stadig massere af plads til I kan benytte skydedøren.

Spot on! Det var præcis sådan jeg også mente det....

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Juni 2010 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Friman skrev:
kennethjensen skrev:

daniels skrev:
@Friman

Hey basse...

Spot on! Det var præcis sådan jeg også mente det....

Nemlig. Den stue er sgu lavet til hjemmebio. Det den helt oplagte opstilling

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2010 kl. 07:12 | IP-adresse registreret  

sunmusic skrev:
Jeg har søgt efter TDM43DS i Evigheder. Hvor har du været så heldig at finde dem?

Jeg byttede mig til dem med en rørforstærker, faktisk lidt tilfældigt, men er rigtigt glade for dem må jeg sige.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2010 kl. 07:16 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået indrettet stuen til 7.1 og har kørt med det i et par måneder.

Fandt et par gode guides på nettet.

Jeg er helt klart overbevist om at dipole højttalere er vejen frem til surround. De giver en meget stærkere surroundfornemmelse end almindelige højttalere.

Lyder rigtigt godt med 7.1 HD lyd - nu går jeg så og overvejer to ekstra fronthøjttalere oppe over de almindelige fronthøjttalere
Men nu får vi se.

@kennethjensen
Du må jo bare komme forbi til en demo.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes