Emne: ISF Kalibrering? ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
butkus Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 172
|
Sendt: 13 August 2008 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mortus skrev:
butkus skrev:
interfacelift skrev:
butkus skrev:
Men det ændrer stadig ikke på at jeg synes at det er en absurd høj pris for en ydelse til et tv til 20-30.000 kr.. Men som jeg skrev tidligere, hvis folk vil betale og er tilfredse er det glimrende..
Men lige et spørgsmål dig dig Otto: Jeg har meldt mig til jeres arrangement på tirsdag..Sætter i 2 skærme op ved siden af hinanden hvor det ene er kalibreret og det andet ikke ? så man kan se forskellen?
|
|
|
Jeg oplevede en billedkvalitet som blev 1/3 bedre.. Ville det så egentlig ikke være rimeligt hvis prisen faktisk var 1/3 del af det produkt du har købt? Det er den netop ikke. Jeg tror det er fordi du ser det fra en "forkert" vinkel.
Jeg vil råde dig til at komme til mødet som du siger, og se forskellen.
|
|
|
Jeg skal desværre ikke afsted alligevel.. sendte dem en mail om at jeg gerne ville deltage, men har ikke intet hørt.. Fandme amatøragtigt.. Hvis det er fordi der er fuldt booket, kan man da i det mindste svare tilbage..
Men tror nu heller ikke jeg går glip af så meget alligevel. Når man ikke engang kan få vist forskellen ved at opstille 2 ens fjernsyn ved siden af hinanden, hvor det ene er kalibreret og det andet ikke, har jeg meget svært ved at tage det seriøst..
Så er man vist ikke sikker nok på sit produkt
|
|
|
Hvis vi ser bort fra omstændighederne omkring din tilmeldning til arrangementet (som jeg af gode grunde ikke kan kommentere - vil blot hertil sige at du måske selv kunne være den opsøgende part via et tlfopkald eller en mail mere??), synes du så ikke det er en smule forkert at udtale dig i så skarpe vendinger om noget du ikke har forstand på? a/b-opstillingen har Otto jo allerede én gang kommenteret på - en kritik du uden videre fejer af bordet uden at tage stilling til modpartens argumenter.
Det er fint nok at du er kritisk over for kalibrering, men hvis ikke du har noget konstruktivt at byde ind med, kan jeg ikke se hvad du egentlig laver i denne tråd.
|
|
|
Nu er det vel tilladt at have en anden mening end Otto, eller hva??? Bare fordi han kan en masse fine fagord, og uden tvivl har en masse erfaring, så er hans ord altså ikke lov og nødvendigvis ikke altid rigtigt.. Jeg ved godt han har svar på alt og de fleste herinde sluger det råt..
Men min mening er at kan han ikke vise en A-B sammenligning hvor han tydeligt viser forskellen mellem kalibreret og ikke kalibreret, så synes/tror JEG ikke at forskellen kan være særlig stor/værd at betale.. Så kan han igen komme med en masse fine ord om at øjet gør dit og dat.. Men det er jeg bare ikke enig i..
Kan ikke se hvorfor det skal være så teknisk.. Ser man først en masse scener på en skærm og så en halv time senere kigge på en kalibreret skærm, så skal du ikke fortælle mig at du kan huske alle de små detaljer osv..
__________________ Mit udstyr: Beovision 9 | Beovision 5 | Beolab 5 | Beosound 9000
|
Til top |
|
|
butkus Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 172
|
Sendt: 13 August 2008 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
butkus skrev:
Men tror nu heller ikke jeg går glip af så meget alligevel. Når man ikke engang kan få vist forskellen ved at opstille 2 ens fjernsyn ved siden af hinanden, hvor det ene er kalibreret og det andet ikke, har jeg meget svært ved at tage det seriøst..
|
|
|
Arrangementet gentages senere. Jeg er overhovedet ikke bange for at lave en A/B sammenligning, men for det første er dette arrangement et plasma vs LCD arrangement, og ikke specifikt en kalibrerings-demonstration (selv om det selvfølgelig indgår), for det andet vil du netop forstå hvorfor en A/B demonstration ikke er optimalt til at bedømme det, hvis du deltog i arrangementet. Men du må da gerne forklare mig hvorfor det er mindre seriøst at vise dig først u-kalibreret billede, så kalibreret (eller omvendt), på samme tv, frem for at vise dig et kalibreret og et ukalibreret tv ved siden af hinanden? Når du sidder hjemme i stuen, så ser du jo ikke to tv ved siden af hinanden, så hvis du har brug for en A/B sammenligning for at se forskel, så kan det hele vel være lige meget? Det er da NETOP fordi jeg tror på mit produkt, at jeg tør demonstrere den så seriøst som muligt i forhold til hvordan du selv skal bruge tv'et i praksis, i stedet for at lave en kunstig opstilling der gør forskellen nemmere at se.
Derudover er der dét problem med at demonstrere kalibrering at forskellen på før og efter vil være særdeles afhængigt af hvad du kom fra. Forskellen kan svinge ret drastisk, alt efter hvor god du selv er til at justere tv'et først. Det er dérfor jeg i stedet for at lave demonstrationer der ikke vil være retvisende alligevel, hellere tager risikoen og tilbyder "no cure no pay" garanti. Hvis ikke dét er at være sikker på mit produkt, så ved jeg da ikke hvad det er.
|
|
|
Det lyder godt, så vil jeg prøve at tilmelde mig på det tidspunkt..
Som jeg skrev tidligere.. Hvis jeg først skulle kigge på en masse scener på et ikke-kalibreret tv, og så en halv time efter se de samme scener på et kalibreret tv. Så ville jeg ikke kunne huske hvordan det billed nøjagtigt så ud, hvis du forstår?? Og det behøver jeg ikke at deltage i et arrangement for at vide..
For mit vedkommende ville du overbevise mig bedst(og garanteret også en masse andre) hvis du lavede en ganske almindelig A-B test.. Men ok, hvis du mener den anden måde er bedre, så er det vel den "rigtige" måde at gøre det på.. Jeg føler mig bare ikke overbevist __________________ Mit udstyr: Beovision 9 | Beovision 5 | Beolab 5 | Beosound 9000
|
Til top |
|
|
Mortus Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 263
|
Sendt: 13 August 2008 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
butkus skrev:
Mortus skrev:
butkus skrev:
interfacelift skrev:
butkus skrev:
Men det ændrer stadig ikke på at jeg synes at det er en absurd høj pris for en ydelse til et tv til 20-30.000 kr.. Men som jeg skrev tidligere, hvis folk vil betale og er tilfredse er det glimrende..
Men lige et spørgsmål dig dig Otto: Jeg har meldt mig til jeres arrangement på tirsdag..Sætter i 2 skærme op ved siden af hinanden hvor det ene er kalibreret og det andet ikke ? så man kan se forskellen?
|
|
|
Jeg oplevede en billedkvalitet som blev 1/3 bedre.. Ville det så egentlig ikke være rimeligt hvis prisen faktisk var 1/3 del af det produkt du har købt? Det er den netop ikke. Jeg tror det er fordi du ser det fra en "forkert" vinkel.
Jeg vil råde dig til at komme til mødet som du siger, og se forskellen.
|
|
|
Jeg skal desværre ikke afsted alligevel.. sendte dem en mail om at jeg gerne ville deltage, men har ikke intet hørt.. Fandme amatøragtigt.. Hvis det er fordi der er fuldt booket, kan man da i det mindste svare tilbage..
|
|
|
Hvis vi ser bort fra omstændighederne omkring din tilmeldning til arrangementet (som jeg af gode grunde ikke kan kommentere - vil blot hertil sige at du måske selv kunne være den opsøgende part via et tlfopkald eller en mail mere??), synes du så ikke det er en smule forkert at udtale dig i så skarpe vendinger om noget du ikke har forstand på? a/b-opstillingen har Otto jo allerede én gang kommenteret på - en kritik du uden videre fejer af bordet uden at tage stilling til modpartens argumenter.
Det er fint nok at du er kritisk over for kalibrering, men hvis ikke du har noget konstruktivt at byde ind med, kan jeg ikke se hvad du egentlig laver i denne tråd.
|
|
|
Nu er det vel tilladt at have en anden mening end Otto, eller hva??? Bare fordi han kan en masse fine fagord, og uden tvivl har en masse erfaring, så er hans ord altså ikke lov og nødvendigvis ikke altid rigtigt.. Jeg ved godt han har svar på alt og de fleste herinde sluger det råt..
Men min mening er at kan han ikke vise en A-B sammenligning hvor han tydeligt viser forskellen mellem kalibreret og ikke kalibreret, så synes/tror JEG ikke at forskellen kan være særlig stor/værd at betale.. Så kan han igen komme med en masse fine ord om at øjet gør dit og dat.. Men det er jeg bare ikke enig i..
Kan ikke se hvorfor det skal være så teknisk.. Ser man først en masse scener på en skærm og så en halv time senere kigge på en kalibreret skærm, så skal du ikke fortælle mig at du kan huske alle de små detaljer osv..
|
|
|
Nej, som jeg nævnte er du fuldt ud berettiget til din egen mening. Det siger sig selv, ligesom det siger sig selv at Ottos ord ikke nødvendigvis er lov. Det styrer du selv. Problemet er, at dine argumenter blegner ved siden af Ottos, som ellers i mine øjne forsøger at holde sig objektivt til debatten. Det er ikke så underligt at det forholder sig sådan, eftersom han er uddannet inden for området, og du ikke er. Havde du så bare set en kalibrering, eller demonstration el lign, ville du i det mindste kunne bakke dit udsagn op med dét - men det er jo heller ikke tilfældet.
Det er fint du ikke er enig - det kan jeg og andre brugere bare ikke bruge til fandens meget når du ikke kan bakke dine postulater op.
Det jeg prøver at sige er, at din kritik virker ekstrem usaglig når du ikke ved hvad du snakker om, ensidig aldrig har været vidne til en kalibrering. At du forsørger at gemme det bag en DF-agtig "smagsdommeri-kritik" gør det i mine øjne kun værre. Lidt ligesom når Peter skaarup afvejer forskning og videnskab med henvisning til, at han ikke er enig - uden i øvrigt at kunne fortælle hvorfor det forholder sig sådan.
Men det er fint hvis du, for nysgerrighedens skyld, vil deltage i et arrangement. Bagefter vil jeg bedre være i stand til at modtage din eventuelle kritik af ISF-kalibrering.
Puha for en smøre. Bottomline: En saglig debat kræver saglige argumenter...
|
Til top |
|
|
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
Sendt: 13 August 2008 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps Mortus  . Og hvis du ikke ved at kigge igennem de tidl. i tråden henviste links med netop før-efter billeder kan se forskellen, vil jeg mener det ret beset kan være ligemet med pengene til kalibrering, for så er udgangspunktet også "OK nok" til at tilfredsstille behovet.  (klik på pic for link til recordere.dk´s test) Som tidl. nævnt har jeg selv kalibreret på mit tv vha. de ordinære menuer, og en lille smule i service-menuen - og har vurderet at resultatet er blevet så "godt" at jeg er tilfreds - forskellen på "A-B" er nem at tjecke - jeg skifter bare immellem min "user-setting" og en af de mere pang-farvede standard-dynamiske settings - og TJuhej - det ses tydeligt hvad der er mest naturligt, og hvad der er mest "knald på". Balladen er netop, at det med mest knald på oftest sælger bedst ude i butikken - hvorimod det mest naturlige er fedest til film - gerne i HD og det hele. Blot et indspark som er FOR kalibrering / udnyttelse af udstyrets fulde potentiale. Og et indspark der fortæller, at jeg nemt uden samtidig A_B-sammenligning kan se forskellen på A og B... Lidt ligesom jeg kan høre forskel på om jeg har equalizer på min subwoofer eller ej - der er forskel, men den siger stadig BOP uden.. bare ikke så godt. (Og jeg kan ikke lytte til det samtidigt!) Mvh. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
Til top |
|
|
p.las Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1271
|
Sendt: 13 August 2008 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
butkus skrev:
AV Precision skrev:
butkus skrev:
|
|
|
Arrangementet gentages senere. Jeg er overhovedet ikke bange for at lave en A/B sammenligning, men for det første er dette arrangement et plasma vs LCD arrangement, og ikke specifikt en kalibrerings-demonstration (selv om det selvfølgelig indgår), for det andet vil du netop forstå hvorfor en A/B demonstration ikke er optimalt til at bedømme det, hvis du deltog i arrangementet. Men du må da gerne forklare mig hvorfor det er mindre seriøst at vise dig først u-kalibreret billede, så kalibreret (eller omvendt), på samme tv, frem for at vise dig et kalibreret og et ukalibreret tv ved siden af hinanden? Når du sidder hjemme i stuen, så ser du jo ikke to tv ved siden af hinanden, så hvis du har brug for en A/B sammenligning for at se forskel, så kan det hele vel være lige meget? Det er da NETOP fordi jeg tror på mit produkt, at jeg tør demonstrere den så seriøst som muligt i forhold til hvordan du selv skal bruge tv'et i praksis, i stedet for at lave en kunstig opstilling der gør forskellen nemmere at se.
Derudover er der dét problem med at demonstrere kalibrering at forskellen på før og efter vil være særdeles afhængigt af hvad du kom fra. Forskellen kan svinge ret drastisk, alt efter hvor god du selv er til at justere tv'et først. Det er dérfor jeg i stedet for at lave demonstrationer der ikke vil være retvisende alligevel, hellere tager risikoen og tilbyder "no cure no pay" garanti. Hvis ikke dét er at være sikker på mit produkt, så ved jeg da ikke hvad det er.
|
|
|
Det lyder godt, så vil jeg prøve at tilmelde mig på det tidspunkt..
Som jeg skrev tidligere.. Hvis jeg først skulle kigge på en masse scener på et ikke-kalibreret tv, og så en halv time efter se de samme scener på et kalibreret tv. Så ville jeg ikke kunne huske hvordan det billed nøjagtigt så ud, hvis du forstår?? Og det behøver jeg ikke at deltage i et arrangement for at vide..
For mit vedkommende ville du overbevise mig bedst(og garanteret også en masse andre) hvis du lavede en ganske almindelig A-B test.. Men ok, hvis du mener den anden måde er bedre, så er det vel den "rigtige" måde at gøre det på.. Jeg føler mig bare ikke overbevist
|
|
|
da otto i sin tid var ansat ved TC så jeg ved en tilfældighed arangementet på kongrescenteret i århus.der var der opstillet 2 stk pioneer plasma(mener det var 436)og yderlig 2 stk phillips lcd(ved ikke hvad de hedder)efter 5 min studerende på den ukalibreret skærm,blev den kalibreret tændt,og hold kæft hvor en forskel.Det var farver ,shadow detail og generelt bare et "rigtig" billede.Når man tænker på hvad div link og masterkabler koster til B&O syntes jeg prisen er rimlig.desuden gider jeg ikke at bruge 15-25000 til evt projektor uden at få det optimale ud af den
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
Sendt: 13 August 2008 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
butkus skrev:
Som jeg skrev tidligere.. Hvis jeg først skulle kigge på en masse scener på et ikke-kalibreret tv, og så en halv time efter se de samme scener på et kalibreret tv. Så ville jeg ikke kunne huske hvordan det billed nøjagtigt så ud, hvis du forstår?? Og det behøver jeg ikke at deltage i et arrangement for at vide.. |
|
|
Jeg kan ikke lade være med at blive en lille smule irriteret, eller måske endda nærmere ked af det, når du kommer med så forudindtagede holdninger om hvad det er jeg demonstrerer og hvordan. For det første, havde du deltaget i arrangementet, så HAVDE du faktisk netop set dén A/B demo du efterspørger. Endda en sammenligning der udelukkende drejede sig om forskellen ved gråskala-kalibrering, alle andre parametre var ens, så det var ikke engang en fuldstændig før/efter kalibrering - men en sammenligning mellem en almindeligt god indstilling, og den kalibrerede indstilling. Desuden, hvem taler om en halv time? Udover A/B demo'en på Panasonic tv, satte jeg et billede på pause og skiftede mellem standard og kalibreret på et Pioneer tv. INGEN er i tvivl om forskellen i dén sammenligning, det behøver jeg altså ikke manipulere med folk for at de kan se. Spørg dog nogle af dem der deltog, i stedet for at gætte på hvordan jeg demonstrerer tingene.
Det har ikke noget at gøre med at du ikke må have en anden holdning, det må du hjertens gerne, og jeg opfordrede endda meget indtrængende folk til at argumentere for andre holdninger end dem jeg gav udtryk for. Ikke at det omvender mig, men jeg synes helt oprigtigt det ville være interessant at høre folks argumenter for at foretrække noget andet end det korrekte.
butkus skrev:
For mit vedkommende ville du overbevise mig bedst(og garanteret også en masse andre) hvis du lavede en ganske almindelig A-B test.. Men ok, hvis du mener den anden måde er bedre, så er det vel den "rigtige" måde at gøre det på.. Jeg føler mig bare ikke overbevist
|
|
|
Hvis det overbeviser dig bedre, skal jeg hjertens gerne lave A/B demonstration. Forskellen er som sagt _nemmere_ at se ved en A/B demonstration. Om du så ved en sådan demo straks er overbevist om at den kalibrerede indstilling er _bedre_, det er en helt anden snak - det er ikke sikkert, og det er jo netop derfor tv'ene leveres med pumpede standard-indstillinger, sådan som jeg har argumenteret for. Man kan ikke altid stole på at dét man ser rent faktisk er det man TROR man ser. Og det vil du også få demonstreret hvis du dukker op næste gang... Indtil da, så kig på dette link hvis jeg ikke har linket til det i tråden allerede:
http://www.echalk.co.uk/amusements/OpticalIllusions/illusion s.htm
Dét du kigger på er ikke altid dét du ser.
P.S. Det var iøvrigt ikke alle der var enige i alt hvad jeg havde at sige under arrangementet, og det har jeg det helt fint med. Jeg har nogle rabiate holdninger på visse punkter, som jeg ikke forventer at alle er enige i. Men lige præcis målsætningen om at gengive billedet korrekt (teoretisk diskussion inden demonstrationen), samt vigtigheden af kalibrering efter at have set forskellen i praksis, var der ikke en eneste af tilhørerne der udtrykte uenighed i. Enkelte sagde noget i retning af "jamen der KAN jo være folk der foretrækker noget andet" - og ja, det kan der da godt. Men det argument vil jeg bare helst høre fra dem der rent faktisk _foretrækker_ noget andet, i stedet for dem der tror at der måske nok er nogen der gør. Det er ikke lykkedes mig endnu at få en sådan i tale til nogen af de demo'er jeg har lavet, så hvis de findes, så holder de sig i baggrunden. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 14 August 2008 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er utroligt så meget farver kan ændres, alt efter hvad de ligger op ad. (Har lige gen-kigget på særligt farve-spillene på Ottos echalk-link)
Det tager jeg som tegn på, at en ændring af en enkelt af grundfarvernes kalibrering/niveau vil påvirke hele billedets farve-sammensætning / oplevelse.
Med andre ord vil et ellers godt kalibreret billede kunne skydes skævt, hvis der ændres på en enkelt farve.
Otto - hvad er dine erfaringer med fx. Philips 9830 Lcd-tvét. (har et 37" selv) Kan man justere det "ordentligt ind".. så vidt jeg kan se, er der ikke mulighed for at justere den blå farve, som vist er "liige i overkanten"
Og er der mulighed for gråtone.kalibrering ud over brightness og kontrasten i den ordinære menu?
Hvor meget nemmere er det med de tvér der har en speciel ISF-menu? og findes der nogen der laver et tv med en pre-konfigureret ISF-lignende kalibrering ?
Det burde da være et spørgsmål om tid, før sådan nogen som Pioneer opfatter et behov, og det ville da være et godt salgsargument hvis man kunne komme tæt på, uden efterflg. kalibrering.
Mvh. Offcourse
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
Sendt: 14 August 2008 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Offcourse_dk26 skrev:
Det tager jeg som tegn på, at en ændring af en enkelt af grundfarvernes kalibrering/niveau vil påvirke hele billedets farve-sammensætning / oplevelse.
Med andre ord vil et ellers godt kalibreret billede kunne skydes skævt, hvis der ændres på en enkelt farve. |
|
|
Præcis. Én detalje kan vælte et godt billede til at være ringe, derfor kan du ikke bare sige at fordi 9 ud af 10 ting er perfekte, så er billedet godt - den tiende ting kan ødelægge billedet.
Offcourse_dk26 skrev:
Otto - hvad er dine erfaringer med fx. Philips 9830 Lcd-tvét. (har et 37" selv) Kan man justere det "ordentligt ind".. så vidt jeg kan se, er der ikke mulighed for at justere den blå farve, som vist er "liige i overkanten"
Og er der mulighed for gråtone.kalibrering ud over brightness og kontrasten i den ordinære menu? |
|
|
Man kan ikke justere på den blå farve specifikt, men der kan ændres på gråskala i service-menuen. Dét du oplever er formentligt netop en skæv gråskala, og ikke at den blå farve som sådan er forkert. Men tv'et kan ikke justeres til at være 100% korrekt, det kan stort set ingen tv. Bedre, men ikke perfekt.
Offcourse_dk26 skrev:
Hvor meget nemmere er det med de tvér der har en speciel ISF-menu? |
|
|
Ikke nødvendigvis nemmere, ISF-funktionen betyder sådan set bare at der er to separate hukommelser per input, med mulighed for separat gråskala-justering for hver hukommelse. Det siger intet om hvor godt tv'et kan kalibreres, faktisk. Så bare fordi du har et TV hvor der står ISF på, og du har fået det kalibreret, kan der sagtens være ting der er skæve stadigvæk, som bare ikke lige kan justeres.
Offcourse_dk26 skrev:
og findes der nogen der laver et tv med en pre-konfigureret ISF-lignende kalibrering ? |
|
|
De fleste tv har en "movie" funktion der er tættere på det kalibrerede end standard-settings. Eksempelvis Infocus reklamerer specifikt med at projektorerne leveres D65 kalibrerede. Ikke at de er korrekte af den grund, alle Infocus jeg har set har ofret farvespekret for lysstyrke, hvilket betyder at selv om gråskalaen er fin, er farverne stadig forkerte.
Offcourse_dk26 skrev:
Det burde da være et spørgsmål om tid, før sådan nogen som Pioneer opfatter et behov, og det ville da være et godt salgsargument hvis man kunne komme tæt på, uden efterflg. kalibrering.
|
|
|
Pioneer har en bedre "movie" indstilling end alle andre jeg har set, men de har stadig accepteret at absolut optimal performance hjemme i stuen kræver kalibrering. Du kan sagtens bruge dem med godt resultat ved bare at vælge "movie" og ikke gøre andet, men det bliver bedre med kalibreringen. Men problemet er, som nævnt flere gange, at det i den store sammenhæng ikke ER et godt salgsargument at prale med en god præ-kalibrering, ikke endnu i hvert fald. Jo mere fokus der bliver på at et godt billede er et korrekt billede, jo mere fokus vil der være på hvorvidt producenterne rent faktisk prøver at opnå det. Så vi kan jo kun håbe at vi kan udbrede kendskabet til korrekt gengivelse og derunder kalibrering så meget at den almindelige forbruger begynder at stille krav om det, i stedet for at vælge dén der lyser mest i forretningen. Det er jo netop derfor at jeg afholder arrangementer som dét for nyligt i Tape Connection, for at undervise forbrugerne i hvad det er der EGENTLIG giver et godt billede, så flere forhåbentligt får øjnene op for at det er noget man skal efterspørge. Markedskræfterne fungerer ganske enkelt sådan at producenterne giver kunderne dét de efterspørger, så de ting kunderne ikke efterspørger, bruger producenterne ikke penge på. De fleste forbrugere har indtryk af at det er producenterne der laver det bedste de kan, og så overbeviser forbrugerne om at netop dét de har er det bedste - sådan virker det ikke. Producenterne laver dét der er nemmest at sælge til forbrugerne.
Problemet i at korrekt billede og kalibrering bliver til et salgsargument, er at der vil ske det samme som for alle andre salgsargumenter (kontrast, synsvinkel osv), det bliver udvandet. Der er producenter der reklamerer med "studio mode", "præ-kalibrering" osv, men som ikke er i nærheden af at levere et korrekt billede af den grund. Eller som nævnt, reklamerer med D65 kalibrering på et apparat der er fysisk ude af stand til at gengive grundfarverne korrekt.
EDIT: Sagt på en anden måde: Det er ikke kalibrering der er målet. Det er korrekt billede der er målet - kalibrering er en af forudsætningerne for at få dét (uanset hvordan dén så udføres i praksis). __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
Sendt: 14 August 2008 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg synes generelt at gråskalaen altid har for meget blå, grøn plejer at ligge nogenlunde hvor den hører til og rød er for lav. Bare min betragtning. Iøvrigt synes jeg det er langt sværere at få farverne bare nogenlunde på plads. Gråskalaen er nogenlunde lige til, forudsat man gør tingene i den rigtige rækkefølge. Men farverne er ved at give mig grå hår. Tror lige jeg finder spyder2 tråden frem en ekstra gang og uploader et par billeder. Det kan jo være nogen har nogle gode idéer __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
Sendt: 14 August 2008 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
jeg synes generelt at gråskalaen altid har for meget blå, grøn plejer at ligge nogenlunde hvor den hører til og rød er for lav. Bare min betragtning. Iøvrigt synes jeg det er langt sværere at få farverne bare nogenlunde på plads. Gråskalaen er nogenlunde lige til, forudsat man gør tingene i den rigtige rækkefølge. Men farverne er ved at give mig grå hår. Tror lige jeg finder spyder2 tråden frem en ekstra gang og uploader et par billeder. Det kan jo være nogen har nogle gode idéer
|
|
|
Det sværeste ved kalibrering er at vide hvornår man er nået så langt som man kan med det forhånden værende apparat. Intet TV kan kalibreres til fuldstændigt perfekt billede. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
brasch Forum Bruger

|
Sendt: 14 August 2008 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
brasch skrev:
jeg synes generelt at gråskalaen altid har for meget blå, grøn plejer at ligge nogenlunde hvor den hører til og rød er for lav. Bare min betragtning. Iøvrigt synes jeg det er langt sværere at få farverne bare nogenlunde på plads. Gråskalaen er nogenlunde lige til, forudsat man gør tingene i den rigtige rækkefølge. Men farverne er ved at give mig grå hår. Tror lige jeg finder spyder2 tråden frem en ekstra gang og uploader et par billeder. Det kan jo være nogen har nogle gode idéer
|
|
|
Det sværeste ved kalibrering er at vide hvornår man er nået så langt som man kan med det forhånden værende apparat. Intet TV kan kalibreres til fuldstændigt perfekt billede.
|
|
|
det er jeg så ikke helt enig i. Hvis vi lige et kort øjeblik tager udgangspunkt i Spyder2 colorimeteret, så er dét jo et spørgsmål om at man uanset hvad pokker man gør ikke kommer nærmere. Hvis man ved at det pågældende tv ikke kan kalibreres til perfekt billede, så er det jo et spørgsmål om at vælge de indstillinger hvor tv'et viser det pågældende så tæt på reference som muligt, man ender typisk op med et par stykker der er nogenlunde lige langt fra referencen. Det sværeste (synes jeg) er at der er så fandens mange indstillinger at justere på. Det er så hvad dét er, men nogen af indstillingerne ændrer billedet rigtigt meget, så man kan starte forfra, hvis den første man prøver ikke lige fungerer. Specielt hvis det er farverne der ikke lige vil på plads er det ret irriterende at skulle justere gråskalaen igen for at finde ud af at resultatet bliver dårligere. For så at gøre det igen. Men det er vel noget du efterhånden har lært med erfaringen, f.eks. pio 5090, gamma 3 og farverum 2, så går vi ud fra det. Eller er det noget du sidder og prøver igennem hver gang? __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
Sendt: 14 August 2008 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
det er jeg så ikke helt enig i. Hvis vi lige et kort øjeblik tager udgangspunkt i Spyder2 colorimeteret, så er dét jo et spørgsmål om at man uanset hvad pokker man gør ikke kommer nærmere. Hvis man ved at det pågældende tv ikke kan kalibreres til perfekt billede, så er det jo et spørgsmål om at vælge de indstillinger hvor tv'et viser det pågældende så tæt på reference som muligt, man ender typisk op med et par stykker der er nogenlunde lige langt fra referencen. Det sværeste (synes jeg) er at der er så fandens mange indstillinger at justere på. Det er så hvad dét er, men nogen af indstillingerne ændrer billedet rigtigt meget, så man kan starte forfra, hvis den første man prøver ikke lige fungerer. Specielt hvis det er farverne der ikke lige vil på plads er det ret irriterende at skulle justere gråskalaen igen for at finde ud af at resultatet bliver dårligere. For så at gøre det igen. Men det er vel noget du efterhånden har lært med erfaringen, f.eks. pio 5090, gamma 3 og farverum 2, så går vi ud fra det. Eller er det noget du sidder og prøver igennem hver gang? |
|
|
Du har ret, jeg modificerer min udtalelse fra "det sværeste" til "en af de svære ting" Mange ting går igen fra apparat til apparat, det giver sig selv, og så er det klart at jeg ikke måler samtlige muligheder igennem for hvert eneste apparat, det ville være spild af tid. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
brasch Forum Bruger

|
Sendt: 15 August 2008 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
brasch skrev:
det er jeg så ikke helt enig i. Hvis vi lige et kort øjeblik tager udgangspunkt i Spyder2 colorimeteret, så er dét jo et spørgsmål om at man uanset hvad pokker man gør ikke kommer nærmere. Hvis man ved at det pågældende tv ikke kan kalibreres til perfekt billede, så er det jo et spørgsmål om at vælge de indstillinger hvor tv'et viser det pågældende så tæt på reference som muligt, man ender typisk op med et par stykker der er nogenlunde lige langt fra referencen. Det sværeste (synes jeg) er at der er så fandens mange indstillinger at justere på. Det er så hvad dét er, men nogen af indstillingerne ændrer billedet rigtigt meget, så man kan starte forfra, hvis den første man prøver ikke lige fungerer. Specielt hvis det er farverne der ikke lige vil på plads er det ret irriterende at skulle justere gråskalaen igen for at finde ud af at resultatet bliver dårligere. For så at gøre det igen. Men det er vel noget du efterhånden har lært med erfaringen, f.eks. pio 5090, gamma 3 og farverum 2, så går vi ud fra det. Eller er det noget du sidder og prøver igennem hver gang? |
|
|
Du har ret, jeg modificerer min udtalelse fra "det sværeste" til "en af de svære ting" Mange ting går igen fra apparat til apparat, det giver sig selv, og så er det klart at jeg ikke måler samtlige muligheder igennem for hvert eneste apparat, det ville være spild af tid.
|
|
|
jeg synes som amatør ikke rigtigt der er nogen lette ting kalibrering. Det skulle da lige være at indstille kontrasten. Mange af indstillingerne er ikke ligefrem selvforklarende, f.eks. color og tint. Jeg har da en fornemmelse af at begge indstillinger påvirker farverne på en eller anden måde, men jeg er ikke helt sikker på hvordan. Tint rykker vist alle farverne enten tættere på grøn eller magenta. Jeg kunne så forestille mig at color flytter farverne mellem blå og gul eller mellem rød og cyan. __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
Til top |
|
|
AM-E Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2298
|
Sendt: 16 August 2008 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, hvor godt mener du selv, at du kan kalibrere en PX80? Eller rettere sagt, hvor kalibreringsvenlig og fleksibel er en PX80, når det kommer til ISF-standarden?? Jeg har nemlig lige erhvervet mig en PX80, og overvejer stærkt en ISF kalib.
__________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
Til top |
|
|
Visca Blaugrana Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 548
|
Sendt: 25 August 2008 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
jeg vil lige hoere om det vil give nogen mening for mig at faa mit tv ISF kalibreret det drejer sig om et Samsung LE46A656
Jeg har rodet lidt med graa skalaen og indstillingerne af farverne

Jeg kan simpelthen ikke rygge den roede og den groenne mere ud, er der noget som man umidelbart kan goere ved det?
Tak for hjaelpen
Visca __________________ Mit setup Palau Blaugrana og Film
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 25 August 2008 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige modtaget mit dejlige TVB tilbage fra service, hvor der blev skiftet et SSB (?) board ud. Det betød, at alt var nulstillet (mon de har opgraderet firmwaren? eller nedgraderet?) (Mp hjem og kigge!  ) Det sjove i denne øvelse - ud over 7 uger ventetid  - var at billedet var ukalibrert til helvede da det kom hjem igen...  Så kunne jeg virkeligt se forskellen, efter 5 minutter i menuerne, så det stod som "før reperationen/forbedringen". Hold da op en forskel. Derfor - endnu en gang - Det kan KUN anbefales at gøre noget kalibrerings-agtigt ved jeres TVér. Forskellen KAN være enorm. For mig var den!  Igen - igen  Blot et indspark i mere generelle baner. Mvh. Offcourse
|
Til top |
|
|
brasch Forum Bruger

|
Sendt: 25 August 2008 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
visca,
hvis du højreklikker på de enkelte inde i HCFR kan du gemme et billede og indstille scalaen, det er lidt svært at e hvad der står __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
Til top |
|
|
Visca Blaugrana Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 548
|
Sendt: 25 August 2008 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis du klikker paa billede kan du se det i stort format. __________________ Mit setup Palau Blaugrana og Film
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|